Tore Henki Holm Hansen saksøker Bjørn Kjos

Re: Tore Henki Holm Hansen saksøker Bjørn Kjos

Han får selge navnet til Norwegian Express da :-)

Rettslige prosesser ser ut til å være siste skrik i flyverdenen...

Jeg saksøker ham ikke for navnet norwegian, men for å ha rappet mitt domenenavn norwegianairlines.no mens vi var i forhandlinger om overtagelse av mitt firma i 2004.
Jeg registrerte mitt firma i 1992, og drev virksomhet med kontorer på hjørnet av Rådhusgata og Skippergata mellom 1991 og 1993, som billetteringsagent for både Martinair-Holland og Cubana Airlines.
At han nå har sendt trussel om sak mot det nye selskapet Norwegian Express og forlanger de bytter navn innen 20 mars, strider mot all forretningsskikk, da han i bestefall kun nummer to i rekken av registrerte flyselskap med norwegian i navnet.
Når vi nå stevner ham for ikke ha besvart vårt krav om tilbakeføring av mitt domene innen den 4 mars, kan han faktisk risikere å miste eneretten på bruken av norwegian.no, da han faktisk forgrepet seg mot 2-300 andre firmaer registrert i Norge med Norwegian i navnet sitt, så han skulle egentlig trå varsom.
Og takk for rådet; Jeg har allerede tilbudt det nye selskapet å kjøpe mitt for en meget rimelig pris, så får vi se hva de sier da de blir da sittende trygt i stolen, mens Kjos må begynne å kave etter støtte når hans skitne forretningsførsel kommer for dagen.

Velkommen til forumet, og det var greit å få lese det som ble skrevet nå også. Har jo hørt et par tidligere ganger også at det har vært tenners gnissel og dårlig luft angående Norwegian-navnet.

Jeg saksøker ham ikke for navnet norwegian, men for å ha rappet mitt domenenavn norwegianairlines.no mens vi var i forhandlinger om overtagelse av mitt firma i 2004.

Hei Henki. Hadde du ikke registrert domenenavnet på deg? Ser at denne blir dirigert til norwegian.no, mens norwegianairlines.com kanskje går til din side?

Kan du fortelle litt om hvordan de klarte å rappe domenenavnet?

Og hva skjedde med Belize opplegget?
Hadde ikke du kjøpt deg inn i noe hotell greier, og det var noe med en 747 fra Atlantic, var det ikke?

Hvordan er ståa der?

Stevningen vil også inneholde et krav om at Kjos fratas retten til domenenavnet norwegian.no da det forgriper seg ovenfor over 800 norske bedrifter med Norwegian i firmanavnet sitt.
Dette ble tydelig fremskyndet ved brevet han sendte til det nye selskapet Norwegian Express som ble gitt frist til 20nde mars å forandre på navnet, eller forvente rettslig pågang.
Luften er ganske tynn der oppe hvor Kjos befinner seg for tiden, da han i best fall ligger som andremann som registrerte sitt flyselskap ved Brønnøysund, da mitt ble registrert den 1.12.92, med virksomhet i lang tid før det under dette firmanavnet som er tillatt under reglene, så han har lagt seg selv vidt åpen for dette kravet.
Han har selv unnlatt å svare på brevetfra min advokat om ummidelbart tilbakeføre mitt domenenavn med frist 4 mars, så ah har liteå stille opp med når denne saken fremmes.
Det er bare synd at Norwegian Express har besluttet å skifte navn da de ikke har resurser til hverken å kjøpe selskapet mitt, eller ta opp kampen mot de midler Kjos har til rådighet.
Det hadde været en stor fordel om denne saken ble ført av en bedrift eller person som ikke slett med all min mediabaggasje, hvilket bare distraherer det hele vekk fra de faktiske forhold.
Men jeg får bare stå løpet ut; Meg og mitt renome kan han ihvertfall ikke skade, og han har ingenting å stille opp med på selve saksgrunnlaget-

For å svare på noen av spørsmålene, så måtte jeg legge leasingavtalen på et B767 fly på hylla med den økonomiske krisen som oppstod, men jeg har nå 2 fly på hånden i kan kjøpe på en leasingavtale fra Martinair, som vi var billetteringsagenter for på 90 tallet.
Belize er i aller høyeste grad vår fremste reisemål, og dere kan selv gå inn på www.skattejaktbelize.com for å beskue hva vi har å tilby.
Hva gjelder hvordan han rappet domenenavnet mitt, skjedde mens vi var i forhandlinger om overtagelse av firmaet i 2004, hvilket han avsluttet i slutten av juli 2004 med utsagnet at de hadde funnet at de ikke hadde noen interesse for navnet.
Det var ikke før ifjor når vi skullelegge opp de nye websidene mine at vi fant at norwegianairlines.no gikk direkte til hans norwegian.no.
Ved undersøkelse hos norid.no kom det frem at han hadde rgeistrert domenet den 22.07.04, før han kom med utsagnetom at navnet ikke var interessant???
Når jeg da sendte ham en e-mail med foresprørslom tilbakeføring av domenet uten for mye spektakkel, svarte han at han hadde brukt dette navnet helt siden oppstart i1993, hvilket var løgn ifølge norid, og gjorde meg samtidig oppmerksom på at eg kunne forvente rettslig pågang om jeg benyttet mitt eget firmanavn til å markedsføre mine egne reiseprodukt, da han "ikke ville tillate <andre> å benytte det til selskapet tilhørende rettigheter", og det kan bare være meg han sikter til, da ingen andre heter Norwegian Airlines å vidt jeg vet.
Som sagt, luften er ganske tynn i sfæren Kjos befinner seg i for tiden.

Blir spennende å følge saken videre. Morsomt at du også har blitt medlem her på forumet. Velkommen!
For å svare på noen av spørsmålene, så måtte jeg legge leasingavtalen på et B767 fly på hylla med den økonomiske krisen som oppstod, men jeg har nå 2 fly på hånden i kan kjøpe på en leasingavtale fra Martinair, som vi var billetteringsagenter for på 90 tallet.

Hva går prosjektet ut på? Er planen å starte flyvninger fra Norge til Belize med innleide Martinairmaskiner?

Vi begynte med Rygge men de hadde ikke utstyret for baggasjebehandling på B767 fly, så vi har flyttet tankene til Gøteborg som oppsamling av passasjerer fra det mest av Scandinavia og Nord-Europa.
Men først må vi bli ferdige med dette domenetullet Kjos har satt igang.
Det er faktisk over 800 bedrifter med Norwegian i firmanavnet sitt rundt om i landet som kan tenkes å ville melde seg på denne saken for at Kjos skal miste domenenavnet norwegian.no.
Han skulle tenkt seg grundig om før han gikk til angrep på Norwegian Express.
Skulle bare ønske det var noen der ute som kunne tenke seg å kjøpe selskapet mitt slik at trynetillegget ikke ville distrahere saksgangen.
Han uttalte jo til p4 forleden at de måtte forstå at en mann i hans possisjon skulle kunne tråkke på en person som satt så lavt på den sosiale rangstigen som meg?
Hovmod står forfall!!!

Ved undersøkelse hos norid.no kom det frem at han hadde rgeistrert domenet den 22.07.04, før han kom med utsagnetom at navnet ikke var interessant??? Når jeg da sendte ham en e-mail med foresprørslom tilbakeføring av domenet uten for mye spektakkel, svarte han at han hadde brukt dette navnet helt siden oppstart i1993, hvilket var løgn ifølge norid

Til opplysning: Et whois-søk sier ikke noe om når domene *først* ble registrert, og overflytting av .no-domener mellom forskjellige selskaper (f.eks. forskjellige selskaper i en konsernstruktur, selv om jeg ikke vet om Norwegian har en slik) vil registreres som en sletting av domenet med en påfølgende gjenoppretting. Med andre ord: Det er ingen garanti for at whois gir sannheten om når Norwegian først registrerte det, og det er i så måte påfallende at norwegianairshuttle.no i realiteten har samme registreringsdato som norwegianairlines.no

Noe annet er jo at det er ganske håpløst dersom du selv ikke har registrert domenet, for det er ikke tvil om at det faller innunder NORIDs regler på det tidspunktet for NAS å registrere det.

My two cents? Dette taper du så det synger.

Til opplysning: Et whois-søk sier ikke noe om når domene *først* ble registrert, og overflytting av .no-domener mellom forskjellige selskaper (f.eks. forskjellige selskaper i en konsernstruktur, selv om jeg ikke vet om Norwegian har en slik) vil registreres som en sletting av domenet med en påfølgende gjenoppretting. Med andre ord: Det er ingen garanti for at whois gir sannheten om når Norwegian først registrerte det, og det er i så måte påfallende at norwegianairshuttle.no i realiteten har samme registreringsdato som norwegianairlines.no

Et eksempel her:
Additional information:
Created: 2004-03-04
Last updated: 2007-12-19

Created er når det først var registrert hos NORID.

-A

Jeg har vel en svak følelse av at Kjos, som selv er advokat, og er medeier i et advokatselskap, har sjekket opp disse tingene på forhånd, og har sitt på det tørre. Skulle jeg satt penger på noen i denne saken, ville jeg nok lånt på huset, bilen, bikkjer og alt annet som kan pantsettes, og satt penga på Kjos :D

På tide at noen tør å stå opp mot de "store" herrer.
Synes Tore Henki fremstiller saken på en grei måte, og som det står respekt av :)

Lykke til Tore :)

Det er ingen tvil om at Kjos først registrerte norwegianairlines.no den 22.07.2004.
En annen sak er at på whosis fremkommer reg datoen på begge våres selskap i 1995, hvilket er datoen begge ble flyttet fra det gamle Foretaksregisteret til det nye Enhetsregisteret, mens de aktuelle registeringsdatoer kan bli funnet f.eks. www.bizweb.no.
Men striden dreier seg ikke så mye om at jeg var først, men hans skitne forretningsskikk ved å gå bak min rygg og registrere domenet Mens vi var i forhandlinger om å la ham overta hele selskapet.
For da å informere meg om navnet ikke var interessant for dem?
Dette kom ikke for dagen før jeg selv et par år senere skulle legge ut mine egne websider, hvoretter han svarer på min henvendelse at han ikke vil tillate "andre" å benytte det til selskapet tilhørende rettigheter.
Med andre ord så varsler han meg om rettslige følger om jeg tillot meg å markedsføre mine egne reiseprodukt under mitt eget firmanavn på nett?
Under reglene til norid må mann erklære at mann er vel vitende om at mann ikke krenker en annen virksomhet ved å ta ibruk et domenenavn, slik som om pepsi skulle ta ibruk noe som krenket coca cola osv. og han kan ikke påstå at han ikke var klar over min eksistens på det tidspunktet når han linket mitt domene opp mot sitt?
Med andre ord så kuppet han meg med dette trikset; Hurra for ham om han bodde i Afrika eller Asia, men i de fleste siviliserte land er dette betraktet som en uredelig handling, hvor hans trussler i etterkant bare understreker hans nærmest kriminelle handling og kunne dermed spare seg fra å måtte punge ut til "han derre kjeltringen" som han uttalte til p4 forleden.
Jeg har aldri vært noen kjeltring eller livnært meg på kriminell virksomhet av noe slag.
At han og media har latt seg dra etter nesen av amerikansk etterretning i åretall før jeg vant søksmålet mot dem for nettopp dette i 2002, gjør ikke skaden mindre, spesielt da utfallet av dette søksmålet har vært grundig belyst i media, og jeg skulle være spart for mer av denne skittkastingen i ettertid.
Hans opplagte holdning ovenfor p4 var at jeg var ikke å betrakte som seriøs grunnet min plass nær bånn på den sosiale rangstigen, og var rasende over at de i det heletatt gjorde noen sak over mine påstander om uredelig fremferd, så jeg håper du tar feil med hensyn til mitt krav om å få tilbake mitt domene så jeg kan drive mine forretnnger på lik linje som både ham og alle andre.
Og at han fikk registrere norwegian.no og dermed kuppe nærmere ett tusentalls andre norske bedrifter med Norwegian i firmanavnet sitt, samt truer nye firmaer med sak dersom de ikke forandrer navnet sitt slik som i Norwegian Express' tilfelle, viser tydelig at dette bør prøves for retten før han prøver seg mot de andre 800+ som allerede er registrert ved Brønnøysund.

Lekte litt med div norwgeian /air/lines/ways/fly på domene søk.
Ser ut som Kjos har regga alt som tenkes kan....
Den som finner noe annet kan jo gjøre et gullkupp :D

Det er faktisk over 800 bedrifter med Norwegian i firmanavnet sitt rundt om i landet som kan tenkes å ville melde seg på denne saken for at Kjos skal miste domenenavnet norwegian.no.

Neppe.

For det første er det bare 756 enheter i enhetsregisteret som treffer på søk etter Norwegian.

* Av disse er det på langt nær alle som faktisk har "Norwegian" i navnet. Du treffer blant annet Vask og Søm v/Norveig Korneliussen, HB Nordvåg, Narvågs Stopp & Søm, Twins Norway. Disse kan du bare glemme.

* 112 av dem er foreninger som neppe gidder å bry seg det minste.

* 10 av dem er stiftelser som du også bare kan glemme.

* Det er 64 utenlandske foretak som neppe er interessert.

* Det er 168 enkeltpersonforetak, hvorav du kan regne med at rundt 95% har vett nok til å holde seg unna den økonomiske risikoen det vil være å gå til sak mot Norwegian på et såpass håpløst grunnlag.

For det andre ville det være dårlig PR, og for videre er det særdeles vanskelig å hevde at disse har noe mer rett på det domenet enn Norwegian Air Shuttle, og helt umulig dersom sistnevnte har registrert merkenavnet.

Han skulle tenkt seg grundig om før han gikk til angrep på Norwegian Express.

Dersom han ikke har en finger med i spillet, er det da helt naturlig å gjøre nettopp det. Det er lett å tenke seg følgende for Norwegian dersom Express roter ting til og folk kan forveksle flyselskapene.

Skulle bare ønske det var noen der ute som kunne tenke seg å kjøpe selskapet mitt slik at trynetillegget ikke ville distrahere saksgangen.

Hvordan selger du egentlig et enkeltpersonforetak?

Han uttalte jo til p4 forleden at de måtte forstå at en mann i hans possisjon skulle kunne tråkke på en person som satt så lavt på den sosiale rangstigen som meg?
Hovmod står forfall!!!

Unnskyld at jeg påpeker det, men du må nesten legge ved litt dokumentasjon på den påstanden der.

Last edited:
Back