• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tommel opp for en tipp topp torsdag!

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date
JA.

Det var derfor Regjeringen byttet navn på det og samtidig delte det opp i ca. 10 selskaper (det er færre en 10).

Det er det selskapet som har reservedeler til togene som er konkurs.

Oppdelingen av gamle NSB begynte i 1996 (Delt i NSB og Jernbaneverket). Navnebyttet skjedde i april i år. Har det vært flere oppdelinger etter det?

God torsdag fra Cheddi Jangan International. Copa Airlines blir nytt bekjentskap til Panama City, før KLM tar meg over Atlanteren over natta og hjem i morgen.

Ha en fortsatt fin torsdag folkens :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Oppdelingen av gamle NSB begynte i 1996 (Delt i NSB og Jernbaneverket). Navnebyttet skjedde i april i år. Har det vært flere oppdelinger etter det?

Følgende skjedde April i år.
Det er et selskap som eier togene.
De ansatte er et selskap.
De som selger billetter er et selskap.
De som rengjør er et selskap.
o.s.v. o.s.v.

Så Vy eier ingen ting. Vy må leie inn tog, mannskap, renhold o.s.v.
De tidligere NSB ansatte liker ikke dette. Det nesten som de jobbe hos et vikarbyrå.

Og så har Vy glemt å gjøre en avtale for å tømme toalettene på de nye togene, så de har ikke blitt tømt (du ser at det fleste toalettene i de nye togsettene er i ustand).

Følgende skjedde April i år.

Det er et selskap som eier togene.

De ansatte er et selskap.

De som selger billetter er et selskap.

De som rengjør er et selskap.

o.s.v. o.s.v.

Den oppdelingen skjedde lenge før april i år.

Og så har Vy glemt å gjøre en avtale for å tømme toalettene på de nye togene, så de har ikke blitt tømt (du ser at det fleste toalettene i de nye togsettene er i ustand).

Har du noen kildehenvisning på dette? Link? Hva mener du med de nye togsettene?

Det kan være.

Men, det den siste måneden som jeg har fått vite dette.

Triste grier.

Dette er jo jernbanereformen til regjeringen, ikke Vy. Alt som har med jernbanen å gjøre skal deles opp i enda flere selskaper enn vi allerede hadde - ett selskap for billetter, vedlikehold, utleie av tog, osv., i tillegg kommer operatørselskapene (som Vy) og myndighetene (Jernbanedirektoratet, Bane NOR).

Dette er jo jernbanereformen til regjeringen, ikke Vy. Alt som har med jernbanen å gjøre skal deles opp i enda flere selskaper enn vi allerede hadde - ett selskap for billetter, vedlikehold, utleie av tog, osv., i tillegg kommer operatørselskapene (som Vy) og myndighetene (Jernbanedirektoratet, Bane NOR).

Tusen takk for info :)

Nå ble det stille fra deg Martin ;)
Jeg hadde nesten rett :)

Nå ble det stille fra deg Martin ;)
Jeg hadde nesten rett :)

Fint for deg. Det hadde jeg også.

Var på mobil i går, og da blir det litt "knotete" å skrive så mye.

Kan godt spesifisere nærmere for deg om du vil:

Gamle NSB: Hadde ansvar for både jernbane og kjøring av tog i Norge fra til 1996. Da ble ansvaret for jernbane skilt ut til Jernbaneverket. Dette endret siden navn til Bane Nor 1/1/2017.

NSB fortsatte med togkjøring, byttet navn til Vy i april 2019.

Togene eies av Norske Tog AS. Selskapet ble opprettet i juni 2016.

Vedlikehold på tog utføres av Mantena AS. Ble skilt ut som eget aksjeselskap i 2002 og var eid av NSB fram til 2017.

Billetter selges av Entur, som ble opprettet i juni 2016.

I tillegg får vi straks Go Ahead og SJ som også skal begynne å kjøre tog på sine respektive strekninger.

Du har fortsatt ikke svart på hvilket selskap som er konkurs? Og hvilke nye togsett du referer til?

Fint for deg. Det hadde jeg også.

Var på mobil i går, og da blir det litt "knotete" å skrive så mye.

Kan godt spesifisere nærmere for deg om du vil:

Gamle NSB: Hadde ansvar for både jernbane og kjøring av tog i Norge fra til 1996. Da ble ansvaret for jernbane skilt ut til Jernbaneverket. Dette endret siden navn til Bane Nor 1/1/2017.

NSB fortsatte med togkjøring, byttet navn til Vy i april 2019.

Togene eies av Norske Tog AS. Selskapet ble opprettet i juni 2016.

Vedlikehold på tog utføres av Mantena AS. Ble skilt ut som eget aksjeselskap i 2002 og var eid av NSB fram til 2017.

Billetter selges av Entur, som ble opprettet i juni 2016.

I tillegg får vi straks Go Ahead og SJ som også skal begynne å kjøre tog på sine respektive strekninger.

Du har fortsatt ikke svart på hvilket selskap som er konkurs? Og hvilke nye togsett du referer til?

Ja, det er en del lettere å skrive på tastatur :)

Meste av dette viste jeg, men jeg viste ikke årstallene.
Så tusen takk for den informasjonen.

Du kan mye mer om tog i Norge en jeg trodde :)

"Du har fortsatt ikke svart på hvilket selskap som er konkurs?"
Jeg svarte på det i post #20.

"Og hvilke nye togsett du referer til?"
De nyeste som NSB/Vy bruker, er det 75 de heter?

Meste av dette viste jeg, men jeg viste ikke årstallene.
Så tusen takk for den informasjonen.

Var bare å google "Jernbanereformen" så får man opp denne. Litt enkel googling ved siden av så har man kjapt årstallene.

Du kan mye mer om tog i Norge en jeg trodde :)

Har en viss interesse for det, på samme måte som fly.

"Du har fortsatt ikke svart på hvilket selskap som er konkurs?"
Jeg svarte på det i post #20.

Har du navn på det firmaet?

"Og hvilke nye togsett du referer til?"
De nyeste som NSB/Vy bruker, er det 75 de heter?

Da mener du FLIRT? Finnes som type 74 og 75 her i Norge. 74 kjøres Skien-Lillehammer som R10 (Drammen-Lillehammer) og R11 (Skien-Eidsvoll) mens 75 kjøres på alle strekninger m L foran tallet (L12, L13, osv. osv. osv.). De første kom vel i 2012, så de er vel ikke helt nye :)

Last edited:
Var bare å google "Jernbanereformen" så får man opp denne. Litt enkel googling ved siden av så har man kjapt årstallene.

Har en viss interesse for det, på samme måte som fly.

Har du navn på det firmaet?

Da mener du FLIRT? Finnes som type 74 og 75 her i Norge. 74 kjøres Skien-Lillehammer som R10 (Drammen-Lillehammer) og R11 (Skien-Eidsvoll) mens 75 kjøres på alle strekninger m L foran tallet (L12, L13, osv. osv. osv.). De første kom vel i 2012, så de er vel ikke helt nye :)

"Har en viss interesse for det, på samme måte som fly."

Ja, jeg har også det.
Og når man har reist med tog i mer en 15 år hver dag, da er det moro å lære litt mer om Tog :)

"Har du navn på det firmaet?"

Nei, jeg vet ikke navnet på firmaet.
Det var en konduktør som fortalte meg det. Og jeg spurte ikke hva firmaet het.

FLIRT 74 er de med 4 seter i bredden :)
Og FLIRT 75 er det som har 5 seter i bredden :) L21 som jeg tar hver dag har 5 seter :)

Back