Tokyo-Haneda

LN-BLO

ScanFlyer Silver
Ser at Haneda flyplassen i Tokyo, HND, er i vinden med økt internasjonal trafikk. Mange tunge aktører har eller er i ferd med å åpne ruter hit i tillegg til sine ruter til NRT, CX, SQ, TG, BA for å nevne noen eksempler.

HND er jo som kjent tidligere hovedflyplass i Tokyo inntil 1978 når NRT var ferdigstilt (NRT har vel forsåvidt vært kritisert for sin beliggenhet langt ut av byen i forhold til HND som nesten ligger midt i byen). Etter den tid er vel HND hovedsakelig blitt benyttet til innenrikstrafikk og viktige destinasjoner som ICN, PEK, PVG osv. Dette har dog ikke forhindret HND å være den største flyplassen i Japan målt i antall reisende, nesten dobbelt så mye PAX som NRT. På HND er de vel i disse dager i ferd med å ferdigstille ny international terminal, er målet at HND skal avlaste NRT på den internasjonale trafikken pga overkapasitet e.l.?
 
Last edited:
For å pirke litt så er det en fordel å bruke riktige koder når man først bruker dem. HAN = Hanoi, mens Tokyo Haneda har IATA-kode HND
 
Den nye intl terminal på HND blev åbent sidst i oktober...den 21..så vidt jeg ved...Håber at SAS også vil flytte dertil istedet....
I øvrigt er HND er rigtigt godt sted at fotografere....Formiddag på JAL terrrasen og eftermiddag på ANA terrrassen

Hilsen
Ole
 
Siden all internasjonal trafikk på HND må foregå fra kl.23 på kvelden til kl.07 på morgenen, er det jo umulig å få noe særlig attraktive rutetider.
 
Dette stemmer ikke.
Neivel?
Jeg har lest ganske mange artikler både på nett og i aviser som sier dette.
F.eks denne


"While flights to Asian destinations will leave between 6 a.m. and 11 p.m., planes for Europe and North America can only land or depart between 10 p.m. and 7 a.m., meaning awkward arrival and departure times both in Tokyo and at the other end.

An American Airlines flight from Haneda, for example, will leave the airport at 6.40 a.m., which means waking up in Tokyo at 3 a.m. to take a taxi to reach check-in, then landing at JFK in New York at 5:15 a.m. local time, too early to check into a hotel for sleep before a meeting."

http://www.cnngo.com/tokyo/visit/ha...ort-makes-tokyo-travel-quicker-funkier-685828
 
F.eks lander NH1172 fra Hong Kong kl 1910 på Haneda, dvs internasjonal trafikk mellom kl 0700 og 2300.
 
Hvis der er curfew på HND så må det selvsagt være fras 2300 til 0700..
Trafikken fra Jpan til Europa flyver fra f.ex NRT mellem 0900 og 1400 sådan cirka...så her bør der da ikke opstå problemer..
Flytrafikken fra USA kommer til NRT ca fra 1500 til 1800 og afgaar om kl 1800 og frem, så jeg kan ikke rigtig se problematikken med át flytte nogle ruter fra NRT til HND.
Problemet kan være at der jo ikke er plads til alle
Hilsen
Ole
 
Interkontinentale ruter fra Haneda har store begrensinger som tildigere nevnt i tråden er interkontinentale ruter begrenset til mellom 23 om kvelden til 7 om morgenen. Dette er jo også årsaken til de odde rutetidenen til bl.a BA på HND.
 
Hvis der er curfew på HND så må det selvsagt være fras 2300 til 0700..
Trafikken fra Jpan til Europa flyver fra f.ex NRT mellem 0900 og 1400 sådan cirka...så her bør der da ikke opstå problemer..
Flytrafikken fra USA kommer til NRT ca fra 1500 til 1800 og afgaar om kl 1800 og frem, så jeg kan ikke rigtig se problematikken med át flytte nogle ruter fra NRT til HND.
Problemet kan være at der jo ikke er plads til alle
Hilsen
Ole

Det gjelder andre regler for HND enn NRT
 
Interkontinentale ruter fra Haneda har store begrensinger som tildigere nevnt i tråden er interkontinentale ruter begrenset til mellom 23 om kvelden til 7 om morgenen. Dette er jo også årsaken til de odde rutetidenen til bl.a BA på HND.

Stusset selv på rutetidene til BAs nye rute til HND, inbound i femtida, og outbound rundt halv sju... Men reguleringer på tidspunkt for interkontinental trafikk er altså årsaken, noen som vet hvorfor?
 
Stusset selv på rutetidene til BAs nye rute til HND, inbound i femtida, og outbound rundt halv sju... Men reguleringer på tidspunkt for interkontinental trafikk er altså årsaken, noen som vet hvorfor?

Mener å ha lest at åpning for interkontinetale ruter ikke skal gå på bekostning av nasjonaltrafikken som allerede går over lufthavnen.
 
Back
Top