• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Vurderer SAS flyplassbytte i Tokyo? NRT / HND

LNv22

ScanFlyer Gold
Er det noen som vet om SAS ser på muligheten for å bytte ut NRT til fordel for HND?

HND er for det første mye nærmere Tokyo sentrum. For det andre oppfordrer myndighetene også til at long haul og «business-ruter» legges til HND:

«The Japanese government is currently encouraging the use of Haneda for premium business routes and the use of Narita for leisure routes and by low-cost carriers».


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: SAS i Tokyo - NRT / HND

«The Japanese government is currently encouraging the use of Haneda for premium business routes and the use of Narita for leisure routes and by low-cost carriers».

Samtidig har de til nå til tider vært gniene med brukbare slots til ikke-japanske flyselskaper
 
Re: SAS i Tokyo - NRT / HND

https://www.check-in.dk/sas-vil-flyve-til-haneda-airport/

Men tror det er svært at få egnede slots på HND

Interessant, men den artikkelen er temmelig utdatert (seks år gammel). Jeg vil anta at de forhandlingene det i 2012 var snakk om ikke førte til at SK fikk slots på HND. I 2012 var long haul også temmelig nytt på HND (rett etter utbyggingen), og det var da bare BA som benyttet den.

Samtidig har de til nå til tider vært gniene med brukbare slots til ikke-japanske flyselskaper

Det virker ikke sånn nå: Det en hel skokk med europeiske og amerikanske selskaper der som har fine tider inn og ut. LH har kuttet ut NRT fullstendig fra FRA og MUC; eneste gjenstående er den daglige fra DUS.

SAS må følge med og holde oppe attraktiviteten på produktene sine.
 
Last edited:
Re: SAS i Tokyo - NRT / HND

Der var jo engang, da SAS fløj på HND! Var det alle internationale
ruter, der blev flyttet over på NRT, da den åbnede i 1978?
 
Da HND igen blev særdeles attraktiv for andre end japanske selskaber, forlangte japanerne, at selskaberne også opretholdt deres aktiviteter på NRT...Sådan tror jeg ikke det er mere...MEN den internationale terminal på HND allerede er for lille og derfor er det ikke alle selskaber, der kan få attraktive slots på HND...
Men ja, jeg så gerne SAS på Haneda, og det er såmænd ikke fordi det afskrækker, at der er 75 minutters bustransport mellem de 2 lufthavne....Jeg har nok kørt den strækning mindst 50 gange, og ser det overhovedet ikke som et problem...Det optimale ville være en Shinkanzen bane mellem NRT og HND, men det er vist ønsketænkning.
Hilsen Ole
 
Back
Top