To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag

Status
Not open for further replies.

LN-RKF

Banned
To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag

vg.nett: "Kontrollsentralen i Røyken oppdaget ikke at flyene var på kollisjonskurs. Katastrofen var bare sekunder unna da nødalarmen gikk om bord...."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112533
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Håper dette er en tankevekker for de som var på vakt på Røyken!
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

skal love deg at vedkommende som var på vakt, ikke har det så kult nå
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Burde ikke kontrollsentralene ha en funksjon som varsler automatisk når to fly er på vei mot hverandre på denne måten? Hadde ikke det vært mulig?
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Originally posted by HMWK


Håper dette er en tankevekker for de som var på vakt på Røyken!

Og du vet selvfølgelig allerede årsaksforholdene bak denne hendelsen ettersom du uttaler deg slik?
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Et dekkende ord: SKREMMENDE!
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Men samtidig en bekreftelse på at sikkerhetsutstyr ombord i flyene virker... Kan jo sette diskusjonen om lokalisering for kontrollsentralen i et annet lys...
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Originally posted by LN-RKF


Burde ikke kontrollsentralene ha en funksjon som varsler automatisk når to fly er på vei mot hverandre på denne måten? Hadde ikke det vært mulig?

Meget godt spørsmål. Det skjer jo slike ting fra tid til annen og heldigvis går det som oftes bra ved enten flygelederne oppdager det eller at flyenes systemer avverger katastrofen. Men over Sveits gikk det jo galt for noen år siden da to fly kolliderte i luften.

En skulle tro at med dagens moderne datateknologi at det ikke var verdens vanskligste sak å lage til en funksjon som varsler flygelederne når noe slikt er i ferd med å skje.
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Det finnes vel det.
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Originally posted by HMWK
Håper dette er en tankevekker for de som var på vakt på Røyken!
Ja, nå får de skjerpe seg! På tide de slutter med denne streikinga, og heller konsentrere seg om gjøre jobben de får 813.000 i året for å gjøre!

Jo, det finnes systemer som varsler flygeleder om at to fly er i ferd med å underskrede minima (1000 fot/5 NM), og at man har underskredet minima. NATCON-systemet (som finnes vest for vannskillet) har dette, Røyken-systemet har så vidt jeg vet også dette. Hvorvidt denne funksjonen fungerte som den skulle, om den var i drift eller hva som skjedde, vet vi her inne ikke noe om. Vi vet heller ikke årsaken til at flyene var i samme høyde på samme sted.
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

http://www.scanair.no/images/SE-REE-CPH150303.jpg ... CK har bilde på frontsiden av vg idag, ser jeg...
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Skremmende men episoden viser at det er fremdeles krav til piloter og at automatikken er til stor hjelp for å oppdage menneskelige feil.
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Originally posted by GFL


http://www.scanair.no/images/SE-REE-CPH150303.jpg ... CK har bilde på frontsiden av vg idag, ser jeg...

Jepp - det var mitt bilde! Hyggelig det.. (mens Dagbladet har brukt et bilde av en SAS Braathens 737....http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/08/454145.html)

En veldig alvorlig hendelse, takk til TCAS for at det gikk bra...
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Stor forskjell på billedbruken til VG og Dagbladet... 2-0 til VG. Dagbladet brukte også feil bilde av F70 - i Dagbladet lignet den mistenkelig på en 737.... :zzz
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Originally posted by LN-ATCJo, det finnes systemer som varsler flygeleder om at to fly er i ferd med å underskrede minima (1000 fot/5 NM), og at man har underskredet minima. NATCON-systemet (som finnes vest for vannskillet) har dette, Røyken-systemet har så vidt jeg vet også dette.
Ja, det stemmer. Røyken-systemet har også dette.
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Hadde jo vært en fordel om opprørerne på Røyken gidder å slenge blikket over radarskjermen av og til da, de to flyene var jo regelrett smelta sammen på skjermen...thats real close. Rett og slett skremmende at de ikke klarer å oppdage det.
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Helge, det var jo det jeg sa lengre opp! :sarc

Du bør se dette programmet i morgen, Helge: NRK1
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

T.o.m. LN-ATC er enig med meg her, da har de nok virkelig tabba seg ut denne gang flygelederne.

Kollisjonen der kontrollen i Zürich var ansvarlig er nevnt her. Der valgte jo den ene piloten å høre på flygelederen og den andre på TCAS, begge reduserte høyde og smellen var et faktum. Heldigvis er reglene slik at pilotene skal høre på TCAS og ikke usikre flygeledere.

Den stakkars ansvarlige flygelederen måtte jo forøvrig senere bøte med livet da en av de pårørende drepte ham.
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Airwolf .. jeg tror nok at vi alle skal avvente hva havarikommisjonen finner ut var årsaken til dette før noen går ut og henger ut flygelederne i dette tilfellet....:naughty:
 
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Amen...:devot:
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top