To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag

Status
Not open for further replies.

LN-RKF

Banned
To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag

vg.nett: "Kontrollsentralen i Røyken oppdaget ikke at flyene var på kollisjonskurs. Katastrofen var bare sekunder unna da nødalarmen gikk om bord...."

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112533

Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Håper dette er en tankevekker for de som var på vakt på Røyken!

skal love deg at vedkommende som var på vakt, ikke har det så kult nå

Burde ikke kontrollsentralene ha en funksjon som varsler automatisk når to fly er på vei mot hverandre på denne måten? Hadde ikke det vært mulig?

Originally posted by HMWK

Og du vet selvfølgelig allerede årsaksforholdene bak denne hendelsen ettersom du uttaler deg slik?

Et dekkende ord: SKREMMENDE!

Men samtidig en bekreftelse på at sikkerhetsutstyr ombord i flyene virker... Kan jo sette diskusjonen om lokalisering for kontrollsentralen i et annet lys...

Originally posted by LN-RKF

Burde ikke kontrollsentralene ha en funksjon som varsler automatisk når to fly er på vei mot hverandre på denne måten? Hadde ikke det vært mulig?

Meget godt spørsmål. Det skjer jo slike ting fra tid til annen og heldigvis går det som oftes bra ved enten flygelederne oppdager det eller at flyenes systemer avverger katastrofen. Men over Sveits gikk det jo galt for noen år siden da to fly kolliderte i luften.

En skulle tro at med dagens moderne datateknologi at det ikke var verdens vanskligste sak å lage til en funksjon som varsler flygelederne når noe slikt er i ferd med å skje.

Det finnes vel det.

Originally posted by HMWK
Ja, nå får de skjerpe seg! På tide de slutter med denne streikinga, og heller konsentrere seg om gjøre jobben de får 813.000 i året for å gjøre!

Jo, det finnes systemer som varsler flygeleder om at to fly er i ferd med å underskrede minima (1000 fot/5 NM), og at man har underskredet minima. NATCON-systemet (som finnes vest for vannskillet) har dette, Røyken-systemet har så vidt jeg vet også dette. Hvorvidt denne funksjonen fungerte som den skulle, om den var i drift eller hva som skjedde, vet vi her inne ikke noe om. Vi vet heller ikke årsaken til at flyene var i samme høyde på samme sted.

http://www.scanair.no/images/SE-REE-CPH150303.jpg ... CK har bilde på frontsiden av vg idag, ser jeg...

Skremmende men episoden viser at det er fremdeles krav til piloter og at automatikken er til stor hjelp for å oppdage menneskelige feil.

Originally posted by GFL

http://www.scanair.no/images/SE-REE-CPH150303.jpg ... CK har bilde på frontsiden av vg idag, ser jeg...

Jepp - det var mitt bilde! Hyggelig det.. (mens Dagbladet har brukt et bilde av en SAS Braathens 737....http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/01/08/454145.html)

En veldig alvorlig hendelse, takk til TCAS for at det gikk bra...

Stor forskjell på billedbruken til VG og Dagbladet... 2-0 til VG. Dagbladet brukte også feil bilde av F70 - i Dagbladet lignet den mistenkelig på en 737.... :zzz

Originally posted by LN-ATCJo, det finnes systemer som varsler flygeleder om at to fly er i ferd med å underskrede minima (1000 fot/5 NM), og at man har underskredet minima. NATCON-systemet (som finnes vest for vannskillet) har dette, Røyken-systemet har så vidt jeg vet også dette.
Ja, det stemmer. Røyken-systemet har også dette.

Hadde jo vært en fordel om opprørerne på Røyken gidder å slenge blikket over radarskjermen av og til da, de to flyene var jo regelrett smelta sammen på skjermen...thats real close. Rett og slett skremmende at de ikke klarer å oppdage det.

Helge, det var jo det jeg sa lengre opp! :sarc

Du bør se dette programmet i morgen, Helge: NRK1

T.o.m. LN-ATC er enig med meg her, da har de nok virkelig tabba seg ut denne gang flygelederne.

Kollisjonen der kontrollen i Zürich var ansvarlig er nevnt her. Der valgte jo den ene piloten å høre på flygelederen og den andre på TCAS, begge reduserte høyde og smellen var et faktum. Heldigvis er reglene slik at pilotene skal høre på TCAS og ikke usikre flygeledere.

Den stakkars ansvarlige flygelederen måtte jo forøvrig senere bøte med livet da en av de pårørende drepte ham.

Airwolf .. jeg tror nok at vi alle skal avvente hva havarikommisjonen finner ut var årsaken til dette før noen går ut og henger ut flygelederne i dette tilfellet....:naughty:

Amen...:devot:

Status
Not open for further replies.
Back