To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag

Status
Not open for further replies.
Replying to Topic 'To fly med 348 om bord på kollisjonskurs lørdag'

Originally posted by Airwolf

T.o.m. LN-ATC er enig med meg her, da har de nok virkelig tabba seg ut denne gang flygelederne.

Kollisjonen der kontrollen i Zürich var ansvarlig er nevnt her. Der valgte jo den ene piloten å høre på flygelederen og den andre på TCAS, begge reduserte høyde og smellen var et faktum. Heldigvis er reglene slik at pilotene skal høre på TCAS og ikke usikre flygeledere.

Den stakkars ansvarlige flygelederen måtte jo forøvrig senere bøte med livet da en av de pårørende drepte ham.

Greit nok at du ikke tar ironien til LNATC men du trenger da ikke utbasunere for hele verden at du er en forbanna idiot.

Når det gjelder Uberlingen er det nok en kjennsgjerning at hadde man hørt på flygeleder så hadde det gått bra. Og hadde man hørt på TCAS så hadde det gått bra. Men når en hører på flygeleder og en hører på TCAS så går det galt.

Nok en gang må jeg få uttrykke min forundring over at Mr. Airwolf får lov til å fortsette med drittslenginga. Her er det ikke snakk om ytringsfrihet lenger...

Kyrre

Så enig - så enig!!!

Og før man dømmer Røyken "nord og ned",så KAN det jo også tenkes at feilen opprinnelig ble utført av CPH ATC med sen changeover fra CPH til OSL.Det skjedde ofte da vi fløy CPH-SVG og CPH-BGO.Det hendte vi var praktisk talt over eller abeam SVA før vi ble satt over til Oslo Control.
Men la havarikommisjonen komme med en uttalelse og ikke la det gå automatikk i at det er Røyken som har skylda.

Edit:Det kan jo også være at feilen ligger hos en av besetningene.

Originally posted by atck
Her er det ikke snakk om ytringsfrihet lenger...
Men for en underholdningsverdi! :smokin

Originally posted by Cedlind

Ja. Opp til et visst punkt. Here's a thought:

Scanair har en høy verdi når det gjelder utveksling av luftfartsinformasjon og for flere av oss som jobber i bransjen ser vi det som et fint forum hvor vi kan utveksle erfaringer og faktisk bidra litt i forhold til de kolleger og kanskje også de som er interessert men ikke har førstehåndskunnskap.

Når man prøver å ta en debatt seriøst så er det ganske irriterende at enkelte individer dukker opp, da enten som troll eller ignoranter, og faktisk torpederer etthvert forsøk på å holde et visst nivå. Når man prøver å starte en dialog er det ikke mulig å oppnå, rett og slett fordi vedkommende (og det er flere) fortsetter å slenge ut påstander uten å møte de involverte.
Hvor lenge gidder man å holde på? Spørsmålet til moderator blir hva slags debattanter man ønsker å ha. "Underholderne"?

Jeg prøver ikke å sette meg på noen høy hest og skyte småspurv med kanon i glasshus. Det er gøy å kødde litt, det er viktig å holde høy temperatur for å få diskusjonen til å holde koken. Men det får faen tørke meg være grenser.

Kyrre

Nettopp! Og hvis det går for langt, bør moderator gripe inn.

Slik det ble gjort på Flightsim-forumet...og Airpics-forumet. ;)

Originally posted by Airwolf

T.o.m. LN-ATC er enig med meg her, da har de nok virkelig tabba seg ut denne gang flygelederne.

Kollisjonen der kontrollen i Zürich var ansvarlig er nevnt her. Der valgte jo den ene piloten å høre på flygelederen og den andre på TCAS, begge reduserte høyde og smellen var et faktum. Heldigvis er reglene slik at pilotene skal høre på TCAS og ikke usikre flygeledere.

Den stakkars ansvarlige flygelederen måtte jo forøvrig senere bøte med livet da en av de pårørende drepte ham.

"Heldigvis er regelen slik at pilotene skal høre på TCAS og ikke usikre flygeledere".

Problemet er at russerne ikke hadde denne regelen. Skal TCAS ha noe for seg må alle land i verden være enige om dette.

Jeg tror ikke alle flyselskaper i Europa er like gode til å trene på dette forholdet. Alle vet at TCAS går foran ATC, men hvis du ikke har trent på dette, er det ikke sikkert du handler riktig når du står midt oppi det!

Originally posted by Kua

Problemet er at russerne ikke hadde denne regelen. Skal TCAS ha noe for seg må alle land i verden være enige om dette.

Joda. Russerne hører også på TCAS. Problemet var at mest sannsynlig EN russer ikke fulgte den regelen... og det var han som satt i cockpit og hadde "checkride" med vedkommende som fløy. Man tror at det oppstod en uoverenstemmelse der selskapets sikkerhetsansvarlige flyger og "inspektør" påstod at man skulle følge ATC... og da er det jo ikke vanskelig å skjønne hvilken løsning som ble valgt.

KYrre

Originally posted by Cedlind

Ja. Opp til et visst punkt. Here's a thought:

Scanair har en høy verdi når det gjelder utveksling av luftfartsinformasjon og for flere av oss som jobber i bransjen ser vi det som et fint forum hvor vi kan utveksle erfaringer og faktisk bidra litt i forhold til de kolleger og kanskje også de som er interessert men ikke har førstehåndskunnskap.

Når man prøver å ta en debatt seriøst så er det ganske irriterende at enkelte individer dukker opp, da enten som troll eller ignoranter, og faktisk torpederer etthvert forsøk på å holde et visst nivå. Når man prøver å starte en dialog er det ikke mulig å oppnå, rett og slett fordi vedkommende (og det er flere) fortsetter å slenge ut påstander uten å møte de involverte.
Hvor lenge gidder man å holde på? Spørsmålet til moderator blir hva slags debattanter man ønsker å ha. "Underholderne"?

Jeg prøver ikke å sette meg på noen høy hest og skyte småspurv med kanon i glasshus. Det er gøy å kødde litt, det er viktig å holde høy temperatur for å få diskusjonen til å holde koken. Men det får faen tørke meg være grenser.

Kyrre

Som en moderat moderator, maa jeg si meg helt enig med deg Kyrre. I dette tilfellet synes jeg at Stein's (FBU4EVER's) innlegg slo beina under alle paastander fra luftulven, og paa den maaten fungerte bedre enn aa stenge traaden/slette innlegg. At Stein i tillegg er en meget god kunde av ATC, og uttrykker paa elegant maate sin respekt for dere...pulviserer jo luftulvens kommentarer.

Men det betyr ikke at vi ikke regelmessig sjekker smoereolja for aa se om det er noe jernspon der :p

Enig med min kollega från SEA här.

Otvivelaktigt är det som Kyrre säger har vi "en høy verdi når det gjelder utveksling av luftfartsinformasjon". Vi har sett flera exempel då både branch och dags/kvällspressen citerar det som sägs här och på andra forum. Denna faktor gör att vi, som vi tidigare har skrivit, måste vara noga med att backa upp våra uttalanden helst med KONKRET fakta och inte några önsketänkanden om vad man vill att verkligheten skall vara.

Vad gäller branchrykten är det också viktigt för ens egen skull att påpåeka att det just är ett rykte som man framför för att behålla sin framtida trovärdighet.

För att återgå till händelsen här så tyker jag att vi väntar och ser vad en eventuell slutrapport har att komma med innan vi anklagar någon som helst.

Tror att förtroendet hos FBU4EVER, min far och många andra dagliga användare fortfarande är på topp för ATC gänget. För att citera den sistnämnda vid en middag "There is a reason I am more scared to drive to work than to actually work"

Tråden får som sagt vara öppen med förbehåll för att den inte spårar ut och kommer med (än så länge) grundlösa uttalanden.

Tja man kan jo trygt slå fast at Hr. Ingebrethsen alias atck gikk rett på min lille limpinne som støv på fluepapir. Men jeg antar at det var dette med "opprørerne på Røyken" som gjorde utslaget her, noe som bør tolkes som en liten satirisk kommentar med tanke på at den gjengen har vært opptatt med litt av hvert annet i den senere tid utenom sine vanlige plikter.

Når det gjelder denne hendelsen så nevnte jeg riktignok flygeledere som har tabbet seg ut her, noe som vil være naturlig å tro etter min oppfatning, men jeg sikter jo ikke nødvendigvis til Røyken da...

Ellers bør det jo være naturlig å diskutere slike hendelser i et forum som dette vedrørende mulige årsaker uten svaret om at vi må vente på rapporter. Men det er selvsagt ingen her i forumet som kan eller skal trekke noen konklusjoner.

God natt ;)

Sukk.
Her er det ikke snakk om å gå på limpinnen, Airwolf. Her er det snakk om å ødelegge diskusjoner med å komme med "bullshit", uavhengig av hva slags intensjoner man måtte ha med meldingen. For å si det med enklere ord: Trolling gjør ikke postene dine mer akseptable.

Du hadde tydeligvis ikke skjønt hva som er problemet om det hadde stått på et skilt med to meter høye bokstaver i din egen hage, så jeg lar dette være siste ord fra min side.

Kyrre

Denne rapporten kverker jo FBU4EVERs teori om at CPH ATC kunne være involvert i dette. Kan ikke være snakk om sen handover når SAS-pilotene forventet instrukser fra Røyken...som aldri kom i.h.t. rapporten.

Dette begynner å bli rimelig klart etter min mening når det gjelder ansvarlig kontrollenhet i saken.

OK, saa sier vi det. Og inntil en rapport foreligger, stanser vi spekulasjonene her og naa.

Status
Not open for further replies.
Back