• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

To barn ble stående igjen på OSL da flyet til BGO ble innstilt

Re: To barn ble stående igjen på OSL da flyet til BGO ble innstilt

Originally posted by Jack

Originally posted by svenk

Ikke bra dette, men jeg har hørt om værre episoder!

UM booket på Sabena OSL, BRU, LIS, havnet på Swissair til ZRH

UM booket på BU til ARN, havnet på BU til GOT.....

Sabena hendelsen løste seg faktisk til det bedre, ungene kom frem før de egentlig skulle. Så det ble ikke så mye bråk den gangen...... :cool:

BU hendelsen var vel motsatt.... eller husker jeg feil.... dem sku til GOT, men endte opp på ARN... Da var det månelyst på avdelingen.... :lightbulb

BU fløy til GOT en periode.... Fylte opp Pax til Northwest flygningene...

At Sabena hendelsen løste seg kjenner jeg meget godt til....... Heftig telefonering til ZRH, LIS og foreldrene.... UMene på Braathens husker du nok feil - de var booket til ARN. Merkelig at ingen aviser fikk ferten i dette på den tida!

At Sabena hendelsen løste seg kjenner jeg meget godt til....... Heftig telefonering til ZRH, LIS og foreldrene.... UMene på Braathens husker du nok feil - de var booket til ARN. Merkelig at ingen aviser fikk ferten i dette på den tida!

At ingen aviser fikk ferten i den hendelsen er noe jeg også har lurt på i alle år. Jeg lurer på om ikke det var en notis eller to i en eller annen avis.... mulig det var en svensk avis....
Avisene var ikke så hissige på flyselskapene da... selv 40 timers forsinkelser fikk ikke mer en noen få linjer i landets aviser...
At jeg husker feil er helt naturlig.... begynner jo å bli en gammel mann.... :old :wink

Sabena hendelsen var et bevis på kor samarbeidsvillige flyselskap kunne være når deres egne folk var med på å rote det til.....

Ikke bra dette, men jeg har hørt om værre episoder!

UM booket på Sabena OSL, BRU, LIS, havnet på Swissair til ZRH

UM booket på BU til ARN, havnet på BU til GOT.....

Sabena hendelsen løste seg faktisk til det bedre, ungene kom frem før de egentlig skulle. Så det ble ikke så mye bråk den gangen...... :cool:

BU hendelsen var vel motsatt.... eller husker jeg feil.... dem sku til GOT, men endte opp på ARN... Da var det månelyst på avdelingen.... :lightbulb

BU fløy til GOT en periode.... Fylte opp Pax til Northwest flygningene...

Avisene brydde seg sikkert ikke, det var jo Braathens og ikke SAS :lol:

At ingen aviser fikk ferten i den hendelsen er noe jeg også har lurt på i alle år. Jeg lurer på om ikke det var en notis eller to i en eller annen avis.... mulig det var en svensk avis....
Avisene var ikke så hissige på flyselskapene da... selv 40 timers forsinkelser fikk ikke mer en noen få linjer i landets aviser...
At jeg husker feil er helt naturlig.... begynner jo å bli en gammel mann.... :old :wink

Sabena hendelsen var et bevis på kor samarbeidsvillige flyselskap kunne være når deres egne folk var med på å rote det til.....

Må nok arrestere deg på feil i hukommelsen en gang til Jack - det var ikke SR eller SN som sto bak feilen med UMen til LIS - det var nok oss (Servisair), rein og skjær innsjekksfeil av oss!

Det er nettavisene som er opptatt av dette. SMS + kjapp publisering = flyselskap bashing.

Summen av det hele er at mediene skaper et inntrykk av konstant kaos i flytrafikken. Mens det stort sett går ganske greit å fly.

Må nok arrestere deg på feil i hukommelsen en gang til Jack - det var ikke SR eller SN som sto bak feilen med UMen til LIS - det var nok oss (Servisair), rein og skjær innsjekksfeil av oss!

Sånn som jeg husker hendelsen: Dem var innsjekket på rett maskin. Men crew og en sirkusansatt boardet um-ene samtidig som crew-et gikk ombord. Noe som hadde vært greit hvis dem hadde prøvd å kjøre boardingkortet gjennom maskinen eller gjort et forsøk på å boarde dem manuelt i systemet. Men de dro bare av delen som passasjeren skulle ha, og la resten et sted de lå trygt til etterpå. Dermed oppdaget man ikke feilen før maskinen til BRU var av gårde..... når jeg tenker etter... burde ikke staben på SN gaten ha oppdaget at de manglet to UM-er....
Kanskje jeg husker feil.... Mulig at det var feil innsjekk... og at gatepersonalet ikke oppdaget feilen før det var for sent. Har tatt feil før i denne tråden…. En gammel same kan ta feil….. :old .....igjen….. Men bruker å huske rot jeg har opplevd med selvsyn…. :p :cool:
Tror det var i siste gang ledere i Sirkusair maste om at man skulle stå å rive boardingkortene, for så å boarde dem i systemet etterpå. :p

Enig med svenk , slik skal det fungere.

Husker um-saken også. Alle som hadde med UM'en å gjøre gjørde feil. De kom også i absolut siste liten, derfor var alle litt stresset og mer opptatt av å få de ombord en å sjekke billett. Tror de ble sjekket inn feil men at ingen oppdaget det for sent. Vi fant vel feil billett i oppgjøret etter avgang om ikke hukommelsen svikter nå?

Hilsen,
Laurenz

Er ikke dette Servisair sin jobb? Leier ikke DY tjenester av de?

På innenriksfly er det i de aller, allerfleste tilfeller er det foreldre/familie som følger barnet helt til flyet. Det er først ved ombordstigning at ansvaret gis til handlingagent/flyselskap. I dette tilfellet ble flyet så vidt jeg kan huske aldri boardet, dermed vil jeg tro at barnet hele tiden var samme med sin ledsager. Så da vil barnet ha møtt op ved billetkontoret samme med følge. Barnet er da fremdeles ledsageren sitt ansvar. Så blir de tilbudt buss til Bergen.... Da er jeg usikker på hvorvidt flyselskapet er forpliktet til å stille med en person for å følge med barnet til Bergen der og da. Interessant problemstilling. Jeg kjenner ikke til saken personlig så jeg vet ikke hva som skjedde i dette tilfellett desverre.

Hilsen,
Laurenz

Originally posted by laurenz

Husker um-saken også. Alle som hadde med UM'en å gjøre gjørde feil. De kom også i absolut siste liten, derfor var alle litt stresset og mer opptatt av å få de ombord en å sjekke billett. Tror de ble sjekket inn feil men at ingen oppdaget det for sent. Vi fant vel feil billett i oppgjøret etter avgang om ikke hukommelsen svikter nå?

Hilsen,
Laurenz

Hodet ditt svikter sjelden. Men her hangler den litt. Um-ene som skulle med SN kom i god tid. De var før personalet ved gate, og ble tatt ned til flyet av crew-et.
I BU-saken vet jeg ikke om dem kom tidlig eller sent. Var på jobb, men det var ikke mitt bord.

Originally posted by intransfer

Det er nettavisene som er opptatt av dette. SMS + kjapp publisering = flyselskap bashing.

Summen av det hele er at mediene skaper et inntrykk av konstant kaos i flytrafikken. Mens det stort sett går ganske greit å fly.

Tror du har et godt poeng der. Mange nettaviser, økt kamp om stoff og lettere å tipse redaksjonene gjør at vi nok må venne oss til den slags. Men en del større forsinkelser & problemer det siste året har nok også ført til at interessen for luftfartsrelaterte saker har økt innad i redaksjonene.

Originally posted by Fly high

Originally posted by intransfer

Tror du har et godt poeng der. Mange nettaviser, økt kamp om stoff og lettere å tipse redaksjonene gjør at vi nok må venne oss til den slags. Men en del større forsinkelser & problemer det siste året har nok også ført til at interessen for luftfartsrelaterte saker har økt innad i redaksjonene.

Og selv om Stelios og Michael O'Leary etter beste evne har forsøkt å drepe siste rest av glamour ved luftfart, så er det alikevel et tema som interesserer folk, om ikke på grunn av flyene i seg selv, så fordi folk reiser mye, og fly ofte er en viktig del av en reise. Derfor selger også historier om flyproblemer. Det er nok ikke tilfeldig at fly er så populært blant en del skjeggete arabere med fritidsproblemer og markeringsbehov. ;)

Back