Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

aik24

Fjording
Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Reiste AES - BGO - AES i går.
På turen AES-BGO var det forsåvidt nesten fullt (ca. 90%).
På returen var belegget omtrent 60%.

Er dette nok til at SAS skal drive med overskudd på en slik rute?

En annen ting;
Mens jeg satt på BGO og ventet, satt jeg og så på boardingen av et fly til KSU.
Det var en 737 som skulle fly fra BGO-KSU.
Totalt talte jeg 21 reisende....
Er dette normalt? Og hvor mye taper SAS på en slik flyvning??
Ser forøvrig at vanligvis blir ruten operert av en Fokker50, men likevel..

Hvor stort belegg må selskapet ha i snitt for å ikke tape penger på slike ruter?
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

principielt er 1 pax nok - bare vedkommende betaler nok!

en 100% loadfactor er ingen garanti for at tjene penge, med andre ord loadfactor og indtjening hænger ikke (direkte) sammen
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Mens jeg satt på BGO og ventet, satt jeg og så på boardingen av et fly til KSU.
Det var en 737 som skulle fly fra BGO-KSU.
Totalt talte jeg 21 reisende....

I så fall har de hatt skikkelig Fokker-krise. Helt sikker på at Boeing-en ikke stod på gaten ved siden av? Det er i alle fall to gater som er plassert sånn at det går an å ta feil på Flesland (husker ikke nummer, men trolig rundt 25-26).

Hvor stort belegg må selskapet ha i snitt for å ikke tape penger på slike ruter?

Si det, men én ting er i alle fall sikkert: Dette er ikke særlig morsomme ruter for de prisbevisste.
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

11 fullt betalende på F50 er "brake even"
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Og derfor tjener SAS penger på KSU ruta...
Til alle som enda ikke har forstått det; SAS har ingen anbudsruter(jajaja...Widerøe...)
Tjener de ikke penger så går naturligvis ruta dukken rimelig kjapt!
Simple as that ;)
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

I så fall har de hatt skikkelig Fokker-krise. Helt sikker på at Boeing-en ikke stod på gaten ved siden av? Det er i alle fall to gater som er plassert sånn at det går an å ta feil på Flesland (husker ikke nummer, men trolig rundt 25-26).



Si det, men én ting er i alle fall sikkert: Dette er ikke særlig morsomme ruter for de prisbevisste.

Dette er typiske ruter som SAS melker ekstra godt da det er mye forretningstrafikk og sjøfolk som benytter seg av mest av de. Dessuten ingen andre operatører på strekningene. BGO-AES-TRD er også i det høye prissjiktet.
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Dette er typiske ruter som SAS melker ekstra godt da det er mye forretningstrafikk og sjøfolk som benytter seg av mest av de. Dessuten ingen andre operatører på strekningene. BGO-AES-TRD er også i det høye prissjiktet.

Og akkurat det samme er BGO-KRS-
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Lurer på om 737 kanskje blir satt inn permanent på noen f50 rutene. Kollega som nevnte at det nå var færre turer bgo-krs, men reisetiden var redusert fra 50 til 30 min. Spennende å se om prisene endrer seg. Lure også på hvor viktig et visst oljeselskap er for disse kysteutene.
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Det har vel aldri vært spesielt høye passasjertall på disse rutene? Volumet som imidlertid eksisterer er ikke spesielt prissensitivt - og dermed kan SAS operere rutene med fortjeneste. Materiellmessig er vi vel nå inne i en mellomfase der Fokker 50 er på vei ut, samtidig som 737 er for stor. Jeg tipper at SAS vil bestille flere CRJ-900 og sette de inn på disse rutene, alternativt la Widerøe overta flere ruter mellom sør, vest og nordvest.
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Det var ingen 737 som gikk BGO-KSU i går ...
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Vil de CRJ'ene som da vil gå i Norge bli operert av SAS Norge og, slik at de kan bli å se på annet enn Vestlandsrutene?
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

SAS Norge er nedlagt .... ^_^

Sorry, bad choice of words - tenkte mer på om de blir operert ut med norsk crew og slikt i stedet for dansk (som vel er eneste stedet med CRJ så langt?) :)
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

CRJ tror jeg ikke kommer til Norge. De vil i i alle tilfelle ikke lønne seg på dagens F50 ruter.
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Jeg tror vi kommer til å se CRJ på innenlandsnettet i Norge før vi vet ordet av det..

Man kan jo i det minste håpe.
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Lurer på om 737 kanskje blir satt inn permanent på noen f50 rutene. Kollega som nevnte at det nå var færre turer bgo-krs, men reisetiden var redusert fra 50 til 30 min. Spennende å se om prisene endrer seg. Lure også på hvor viktig et visst oljeselskap er for disse kysteutene.

Interessant! Jeg kikket litt på www.sas.no på krs-bgo, og fra 2. november ser det faktisk ut som om noen av avgangene er med 737. Kan noen bekrefte om 737 blir satt inn på krs-bgo på vinterprogrammet? Det hadde vært hyggelig å få 737 over hustaket her igjen. :)
 
Re: Tjener SAS penger rutene intern på Vestlandet

Jeg fly 737 T/R BGO-KRS i forrige uke, men jeg tror ikke det er en fast ting. Det er visstnok bare grunnet mangel på F50 piloter at de noen dager flyr 737 i stedet for. De dagene er det færre daglige avganger.
 
Back
Top