Tirsdag morgen...

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Våknet opp til en skikkelig "rød-grønn tirsdag" Åslaug Haga kom inn på Stortinget - det samme gjorde veldig mange FrP`ere... Blir spennende å se de neste 4 årene... Ha en bedre start på perioden...

En trist dag for Norge... Får trøste meg med at det kan vel ikke gå helt galt med rødgrønn regjering og får håpe det beste :p

Jeg trøster meg med at Ap tross alt ble store og SV ble små. Håper på at hele greia faller i grus og at i det minste Ap overtar som eneste parti.
Men når både Hagen og Bondevik gir seg i neste periode, er sjansen stor for at de borgerlige kan samle seg til 2009 - med et blodrødt flertall kan det definitivt trengs... Fysj, skal vi gjette på at flyseteavgiften blir den første som blir gjeninnført?

Happy mornings :)

jaja, valget gikk jo virkelig til hel**** må jeg si.. Greit vi ble kvitt bondeknøl,men så kom han stolteberg inn i stedet.. vet ikke akkurat om det er så mye bedre. Men vi kan se fram til betraktlig mer avgifter. høyre skatter for alle og mindre velferd i landet..

Nå som AS Norge begynte å gå ganske bra..

Ellers så er Nate og Maria på vei, hånd i hånd. Så det blir vel fuktig etterhvert tenker jeg :P

Kos dere folkens, jeg reiser på seminar imårra og blir borte ett par dager..

:thumbup

Hm, for et elendig resultat. Jeg slutter meg til en tidligere taler, det beste som kan skje naa er at AP overtar alene, haapet er at SV trekker seg etter sin nedtur, da vil heller ikke SP vaere med.

Som om det går så bra fordi Bondevik & Co har sittet ved roret? Det er like mye på tross av som på grunn av den avtroppende regjeringen. Det finnes en verden utenfor skigarden og bortenfor Strømstad som har sterk innflytelse på økonomien her til lands. Jeg tror ikke at vi kommer til å merke mye forskjell i den myke sofakroken vi sitter i her i landet.
Og verken SV eller Sp kommer til å trekke seg selvsagt. Dette har Kristin og Åslaug drømt om så lenge at de slipper ikke taket nå ...

Edit: Siste avsnitt!

Dette skal bli morsomt å betrakte fra sidelinja, jeg sier bare gasskraftverk!

Tenk om det blir forslag om bygging av disse i Stortniget. Da må antagelig SV og SP stemme mot sin egen overbevisning. Hvordan reagerer de radikale fløyene i partiene på det tro ?:nor :skep

Time will show !

SP er jo egentlig litt på gli i forhold til gasskraftverk og oljeleting. Sånn sett kan det være fornuftig at de får olje og energiministeren - husk at mesteparten av energiproduksjonen (litt feil ord kanskje, men mangler noen bedre akkurat nå :)) foregår i distriktene. Da blir det lett å godkjenne for å få arbeidsplasser.

Den kollektive hukommelsen er ofte kort. Nå går det av en regjering med tre partier som har slitt masse for å trekke lasset i samme retning. Slik blir det ingen forskjell med ny regjering selvsagt, men den store forskjellen er jo at Ap+SV+Sp slipper å måtte alliere seg med andre partier for å få sakene sine gjennom.
Frp har nok gått masse fram, men med rød-grønn regjering som står på egne bein er det ikke mye de kan bruke framgangen til.

Originally posted by Fly high
Den kollektive hukommelsen er ofte kort. Nå går det av en regjering med tre partier som har slitt masse for å trekke lasset i samme retning. Slik blir det ingen forskjell med ny regjering selvsagt, men den store forskjellen er jo at Ap+SV+Sp slipper å måtte alliere seg med andre partier for å få sakene sine gjennom.

Enig i det. Men jeg tror det er større forskjeller i den nye regjeringa (hvis de blir enige i forhandlingene da), enn det var i den gamle. Særlig hvis du tar med venstrefløyen i SV. Det er jo heller ikke lenge siden SP var et borgelig parti, så det er langt mellom ytterpunktene,

Drittvalg, ja! Ser for meg Kristin Halvorsen som finansminister. Økonomien kommer til å gå i dass ganske fort da ja! Håper mer på at AP skal styre alene!

Men dagen blir mye bedre av å vite at jeg blir skrevet ut fra sykehuset i dag etter 2 måneder. Så lang tid på sykehus er sandelig nok! Er sykemeldt en mnd til, så da skal jeg nok endelig få tid til å spille litt Flightsim igjen! Lenge siden sist, gitt.

Må stikke nå, Sykepleierne vil ha meg ut av rommet!

BF

Jaja.

Ny dag, nye muligheter? Det var godt å våkne opp til nyheten om at prestestyret er over, men jeg synes vel ikke det er så mye annet å glede seg over ved valgresultatet. Det går vel an å forvente mer fokus på kultur, og litt mindre logring for Dubya. Men noen ny EU-avstemning sitter vel lengre inne enn på lenge.

Fikk akkurat beskjed om at mitt kjære firma akkurat har begynt med å si opp noen hundre av kollegene mine. Lurer på om Børge Brende tar seg en tur ut hit for å dele deres bekymringer? Jeg byttet formelt forretningsområde i går, og er dermed ikke i faresonen denne gangen.

Ha en god dag.

Veldig så pessimistisk dere var i dag :alien:
Må sitere Giganten Erik Bye "Politikk og religion går nemlig ikke godt sammen." og endelig er vi blitt kvitt en prest som statsminister. Forøvrig hadde Erik Bye allerede i slutten av 2002 mange interessante tanker - bare se her.

giganten_460_204718m.jpg

Bilde linket fra TV2.no

Men jeg tror det er større forskjeller i den nye regjeringa (hvis de blir enige i forhandlingene da), enn det var i den gamle. Særlig hvis du tar med venstrefløyen i SV. Det er jo heller ikke lenge siden SP var et borgelig parti, så det er langt mellom ytterpunktene,

Utvilsomt! Men jeg tror viljen til å gå i regjering kommer til å glatte over en del. Slitasjen på SV og Sp (og kanskje på Ap hvis de gir for mye ved dørene) kommer sikkert først og fremst ute blant menige medlemmer og velgere.
Ellers tror jeg ikke Kristin H. blir finansminister. Den og andre tunge poster (f.eks. utenriks) går nok til Ap. Senterpartiet tar landbruk og SV kultur og urdanning. Resten blir et resultat av forhandlinger (men dette vil jeg ikke vedde penger på! :spin: )

Man kan vel bare gratulere vår nye statsminister Gerd Liv Valla. Ser hun allerede har vært ute med "hastekrav" til regjeringen og det beviser vel egentlig at vi får en statsminister som ikke er folkevalgt.

Så ser jeg frem til regningen som kommer i form av høyere skatt og avgifter :baeh

Originally posted by THS
det beviser vel egentlig at vi får en statsminister som ikke er folkevalgt.

Strengt tatt hadde vel Bondevik også vært en ikke-folkevalgt statsminister hvis det hadde blitt borgerlig flertall :laola

Det positive med dette er vel at Jan Egeland (endelig?) blir utenriksminister! :up:

Ellers gikk det som undertegnede håpet for de neste 4 åra :nor

Originally posted by THS
Man kan vel bare gratulere vår nye statsminister Gerd Liv Valla. Ser hun allerede har vært ute med "hastekrav" til regjeringen og det beviser vel egentlig at vi får en statsminister som ikke er folkevalgt.

Så ser jeg frem til regningen som kommer i form av høyere skatt og avgifter :baeh

Skjønner ikke helt denne redselen for Valla. Som leder av landets største arbeidstakerorganisasjon kommer hun selvsagt med krav til den påtroppende regjering, denne gang som da Bondevik tiltrådte. Det betyr ikke at disse regjeringene må oppfylle kravene. Men selvsagt er mulighetene større for LO til å få gjennomslag hos Ap. LO og Ap ble stiftet av de samme menneskene og med samme grunnsyn: Sosialdemokratiet.
Det blir som å angripe Høyre for de nære kontaktene med NHO. Interessefellesskap søker sammen.
Jeg tror vi overlever denne gang også ... :)

Edit: Nå ser jeg at Akademikerne har kommet med omtrent de samme "kravene" som LO.

Originally posted by LN-KGL
Originally posted by THS
det beviser vel egentlig at vi får en statsminister som ikke er folkevalgt.

Strengt tatt hadde vel Bondevik også vært en ikke-folkevalgt statsminister hvis det hadde blitt borgerlig flertall :laola
Bondevik ville vært en ikke-folkevalgt stasminister, mens Valla bare bruker den påvirkningskraft/makt hun har for alt den er verdt. Det er faktisk redelig (ikke reder-lig) nok. Da gjør hun jobben sin-akkurat som enhver forbundsleder ville gjort og gjør.

Back