Tips til kort Köln-tur

Peppep

ScanFlyer Gold
Tips til kort Köln-tur

Har akkurat spontanbestilt en tur til Köln for å se Kaizers der neste lørdag (og litt fordi jeg bikker *S, som er rimelig verdiløst). Ja, jeg er rar. ;) Det vil si, jeg flyr til Frankfurt, som var billigere enn Düsseldorf/Köln, og tar regiontoget langs Rhinen, hvor jeg får med meg Rhinen-dalen(?), som er på UNESCOs verdensarvsliste (http://whc.unesco.org/en/list/1066). En mye koseligere rute enn den ekspresstoget tar, så da gjør det ikke noe at det tar to timer i stedet for én.

Har noen tips til hva man bør se/gjøre når man er i byen i 1,5 døgn, og hvor det er best å bo?

Hvor lang tid bør jeg beregne fra ankomst (11:35 fra CPH) til togavgang? Har aldri vært på FRA før, så vet ingenting om hvor store gangavstander man kan snakke om. Reiser kun med håndbagasje.

Last edited:
Re: Tips til kort Köln-tur

Jeg har bodd på Hilton i Köln og det var veldig sentralt og greit, og absolutt det beste Hilton Hotellet jeg har bodd på i Tyskland.

Kölner domen i seg selv er jo en serverdighet i seg selv. Ellers kan du jo ta en sightseeing tur på elva. Ev opp til Dusseldorf.

Utelivsmessig tror jeg nok jeg ville foretrukket Altstadt i Dusseldorf, selv om Altstadt i Köln var ok.

Var der ikke lenge nok til å undersøke så mange serverdigheter. Jeg var mest tørst det døgnet jeg var i byen! ;)

I FRA: Beregn 45 min så bør det gå greit. Er du redd for forsinkelser, så ta en time.

BF:cool2

Hehe, det er vel en selvfølge å prioritere basale behov fremfor sightseeing! ;)

Hilton-hotellet ser veldig bra ut, ja, men det har gått opp noen hundrelapper siden i går ettermiddag. Og har inntrykk (basert bl.a. på Hilton-tråden her) av at "alt" koster ekstra der med mindre man har status hos dem. Får se om det blir dét eller et rimeligere 4-stjerners, ser ut som det generelt er et hyggelig prisnivå der.

Takk for tips.

Last edited:

Kölsch og Kölnerdomer er obligatoriske... Ellers anbefales et besøk på Papa Joe i Altstadt, levende musikk hver kveld. Mest jazz, og selv om jeg ikke er en stor tilhenger av den slags er stemningen der absolutt verdt å få med seg. Og kan med fordel kombineres med Kölsch:)

http://www.papajoes.de/about-papa-joes/

Pleier ofte å bo på Radisson Blu som ligger ute på messeområdet på "feil" side av Rhinen, men de har ofte gode priser når det ikke er messe. Kort vei med trikken ev. taxi inn til sentrum.

Skal definitivt få med meg Kölsch, og Papa Joe's er i gangavstand fra konsertlokalet. :drink Radisson var bra priset ja, men det er også en del med bra priser i gamlebyen, så tror jeg velger noe der. Hvordan er taxiprisene?

Tips til kort Köln-tur

Har også bodd på Hotel Europa am Dom. Helt greitt Hotel til hyggelig pris og med sentral beliggenhet. Taxi er relativt rimelig om man sammenligner med norske priser.

Eneste minuset med Kölsch er at de jo serveres i fingerbøll!
Ingenting for en tørst nordmann på tur......

Back