Tips og erfaringer Karibien

Costa Rica er flott. Vært på Stillehavskysten. Følfte oss aldri utrygge.

Fløy inn til San Jose, busset til kysten og fløy hjem fra Liberia. Liberia har en nyoppusset liten flyplass. ( UA )

Mange av de østkaribiske øyene er til å anbefale. De er lett tilgjengelige fra England og et par andre byer i sentraleuropa. St. Lucia eller Antigua og Barbuda for eksempel.

Prisnivået kan være litt stivt avhengig av hvor du bestemmer deg for å bo, det samme gjelder punkt 3 og 4. "Street food" om du tørr er et rimelig alternativ og en god måte å oppleve kulturen i landet, win win.
Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Det var ikke noen bonusbilletter å oppdrive til de 3 øyene i julen. Kan være United åpner opp noen, men da må jeg innom USA, noe jeg ikke kommer til å gidde.
De små øyene der er vel også kanskje noe mer passende for romantisk ferie enn med småbarn?

Det er egentlig ikke billig noen steder i Karibien. Isla Magarita var det nærmeste man kommer billig, men de ryker på flere andre punkter nå.
Vel dette blir jo definisjonsspørsmål, men når jeg besøkte Aruba, Bonaire og Curacao så var det store forskjeller på prisene! Aruba var nesten som Norge mens de to andre øyene var betydelig rimeligere. Dette var i 2012/2013 og dollaren har vel steget en del siden den tid også...

Er vel knapt noen steder i Latin-Amerika/Karibia som er tryggere enn Costa Rica. Har vært der flere ganger, men riktig nok noen år siden nå. Og velger dere den karibiske siden så er det litt mer laidback og med betydelig færre amerikanske turister. Om du drar fra San Jose til Limon er det mange fine steder nedover langst kysten der. F.eks. Cahuita og Puerto Viejo. Fine strender og mange relativt rimelige steder å bo.
Takk for input! Har sett mye på Costa Rica tidligere og virker som mange fantastiske plasser der. En del rimeligere enn andre steder rundt om der nede også virker det som.
Prøver nå å finne noen bonus billetter dit, men det er ikke lett..... :-(
Finner mye fra BOG til San Jose, men lite fra europa til BOG.
Noen tips? Avianca er et alternativ, men ikke gira på å tilbringe julaften i Colombia.

Costa Rica er flott. Vært på Stillehavskysten. Følfte oss aldri utrygge.

Fløy inn til San Jose, busset til kysten og fløy hjem fra Liberia. Liberia har en nyoppusset liten flyplass. ( UA )
Takk!

Noen som har noen konkrete input på Punta Cana eller Dominikanske da?

Anbefaler sterkt Martinique. Da slipper man den aggressive masseturismen, nesten fritt for resorter og kjedehoteller og helt fritt for konstruerte turistattraksjoner. Lavt prisnivå. Utrolig mange flotte strender, små fiskelandsbyer og frodig natur.

Anbefaler sterkt Martinique. Da slipper man den aggressive masseturismen, nesten fritt for resorter og kjedehoteller og helt fritt for konstruerte turistattraksjoner. Lavt prisnivå. Utrolig mange flotte strender, små fiskelandsbyer og frodig natur.

Takk! Skal sjekke mulighetene for bonus dit.

Har vel kun fløyet en gang med Star Alliance til Costa Rica. Da var hele turen med United OSL-EWR-SJO. Men er kanskje vrient med bonusbilletter til EWR i jula? De andre gangene var via hhv Panama og Caracas. Den siste er nok ikke å anbefale i disse dager...

. Noen som har noen konkrete input på Punta Cana eller Dominikanske da?

Ja..
Har vært endel på Punte Cana og andre plasser på Hispaniola, kan anbefale det, gode strender, god mat og rimelig bra service og kvalitet.
Kunne godt tenkt meg en ferie på Punta Cana litt utenom sesongen, spesielt om du får direkte fly fra Europa eller UK, flybytte i USA kan være litt hodepine selv om alt går på skinner.
Kan også anbefale Costa Rica, men har stort sett bare vært i San Jose, god mat, rimelig og trivelig.

Noen som har noen konkrete input på Punta Cana eller Dominikanske da?
Det er et greit sted å prøver Club Med, spesielt om det er barn med. De har en utrolig lokasjon, masse aktiviteter og man kan ikke gi franskmenn dårlig mat for da blir det opptøyer.

Har vel kun fløyet en gang med Star Alliance til Costa Rica. Da var hele turen med United OSL-EWR-SJO. Men er kanskje vrient med bonusbilletter til EWR i jula? De andre gangene var via hhv Panama og Caracas. Den siste er nok ikke å anbefale i disse dager...
Finner ikke noe med United. Finner noe med Avianca fra PTY, men finner ikke noe til PTY heller.

Ja..
Har vært endel på Punte Cana og andre plasser på Hispaniola, kan anbefale det, gode strender, god mat og rimelig bra service og kvalitet.
Kunne godt tenkt meg en ferie på Punta Cana litt utenom sesongen, spesielt om du får direkte fly fra Europa eller UK, flybytte i USA kan være litt hodepine selv om alt går på skinner.
Kan også anbefale Costa Rica, men har stort sett bare vært i San Jose, god mat, rimelig og trivelig.
Takk! Det høres bra ut om det ender med Dominikanske.

Det er et greit sted å prøver Club Med, spesielt om det er barn med. De har en utrolig lokasjon, masse aktiviteter og man kan ikke gi franskmenn dårlig mat for da blir det opptøyer.
Takk for tipset. Det virket veldig fint, men en del utenfor mitt budsjett. For 162 laken booker jeg en annen tur. hehe

162.000? Er det for et helt fotballag du booker for?

2 pers i 3 uker.
I utgangspunktet 30' $, men om jeg booker tidlig så får man en heftig rabatt. Totalt 18867$ for standard rom.
En god deal å spare 100', men fortsatt hinsides pris syntes nå jeg.

2 pers i 3 uker.
I utgangspunktet 30' $, men om jeg booker tidlig så får man en heftig rabatt. Totalt 18867$ for standard rom.
3 uker i karibien rundt jul koster, men jeg har aldri betalt i nærheten av noe slikt for Club Med.

En variant jeg ofte har brukt når jeg er så lenge som en uke ett sted er å bo flere steder i området. Pass bare på at standarden går oppover gjennom turen slik at hele turen blir en opptur. Om standarden går nedover så blir det en lang nedtur.

Anbefaling: SINT MAARTEN

KLM osl-ams-sxm.
Book deg inn på ‘’sxm spotters paradise’’ rett ved SXM. Leilighet med kjøkken,kjøl,frys, komfyr. Klimaanlegg. Kjempekoselig. Gangavstand til Maho Beach, Simpsonbay (Karakter beach reataurant) og Mullet bay beach. (fantastisk). Supermarket også rett ved. Ca kr 1200 pr døgn hos spotters paradise. Skal du til Philipsburg tar du bussen dit fra Maho, ca $2 en vei. Good luck.

2 pers i 3 uker.

Du kødder, ikke sant? Dere skal ikke være på ett sted i Karibia i tre uker? Jeg ville vel antagelig omkommet av stillestående blodomløp. Men skulle dere surre dere over mot Cuba; Hold dere laaangt unna Varadero. Drita Canadiere i god tid før lunch, og nå har også Amerikanerne fått et nytt Syden.

Enig, St. Maarten er bra, men har du for mye på konto, ta St. Barths.
(Leste jeg riktig at du skulle betale 18 000 dollar for ferie i Carib?
Antagelig trykkfeil, men jeg er ikke vant til å reise med stor familie. )
Har bodd på de øyene i flere år og jobbet der med flyging frem og tilbake til og fraFlorida og New York i enda flere år, veldig glad i Karribein, men også lei av rotet og kriminalitet, det er ofte som uland med 13 åringer som styrer og dem blir aldri voksen.
Vær, føre og sjøen er dog perfekt, beste seiling og dykking på planeten.

3 uker i karibien rundt jul koster, men jeg har aldri betalt i nærheten av noe slikt for Club Med.

En variant jeg ofte har brukt når jeg er så lenge som en uke ett sted er å bo flere steder i området. Pass bare på at standarden går oppover gjennom turen slik at hele turen blir en opptur. Om standarden går nedover så blir det en lang nedtur.
Ja det kan jo være en god ide. Jeg har gjort noe slikt på tidligere ferier i karibien og andre steder, og det er jo rimeligere. Problemet er å flytte så mye på seg frem og tilbake med en unge.

Anbefaling: SINT MAARTEN

KLM osl-ams-sxm.
Book deg inn på ‘’sxm spotters paradise’’ rett ved SXM. Leilighet med kjøkken,kjøl,frys, komfyr. Klimaanlegg. Kjempekoselig. Gangavstand til Maho Beach, Simpsonbay (Karakter beach reataurant) og Mullet bay beach. (fantastisk). Supermarket også rett ved. Ca kr 1200 pr døgn hos spotters paradise. Skal du til Philipsburg tar du bussen dit fra Maho, ca $2 en vei. Good luck.
Takk, men ser kun på bonusbilletter med *A

Du kødder, ikke sant? Dere skal ikke være på ett sted i Karibia i tre uker? Jeg ville vel antagelig omkommet av stillestående blodomløp. Men skulle dere surre dere over mot Cuba; Hold dere laaangt unna Varadero. Drita Canadiere i god tid før lunch, og nå har også Amerikanerne fått et nytt Syden.
Trenger ikke å være på et sted i 3 uker, men gjerne et område/øy. Var vel nesten 3 uker sist jeg var i Karibien, men da byttet jeg mellom ABC øyene.
Ønsker derfor et sted som har en del å finne på. Dominikanske er jo en stor øy, så håpet på tips til å farte litt på den øya. Alternativt flere små øyer som ligger i nærheten av hverandre, f eks BVI, men ser det er vanskelig med bonus Biz billetter.

Kunne gjerne tenkt oss Costa Rica også, med f eks 1.5 uke på vestkysten og 1.5 uke på øst. Hadde jeg bare funnet flybilletter....

Enig, St. Maarten er bra, men har du for mye på konto, ta St. Barths.
(Leste jeg riktig at du skulle betale 18 000 dollar for ferie i Carib?
Antagelig trykkfeil, men jeg er ikke vant til å reise med stor familie. )
Har bodd på de øyene i flere år og jobbet der med flyging frem og tilbake til og fraFlorida og New York i enda flere år, veldig glad i Karribein, men også lei av rotet og kriminalitet, det er ofte som uland med 13 åringer som styrer og dem blir aldri voksen.
Vær, føre og sjøen er dog perfekt, beste seiling og dykking på planeten.
Ja du leste korrekt at det hotellet Robert anbefalte kostet 18'$. Jeg skal derimot ikke betale det. ;)
Har funnet OK hotell til ca 30-40'NOK på Dominikanske.
Håpet å finne rimeligere på andre søkemotorer.

Ja det kan jo være en god ide. Jeg har gjort noe slikt på tidligere ferier i karibien og andre steder, og det er jo rimeligere. Problemet er å flytte så mye på seg frem og tilbake med en unge.
Det finnes en mellomting mellom å gjøre som meg da jeg dro til Yukatan og bodde i 4 forskjellige byer (2 på fastlandet og på 2 forskjellige øyer) på halvannen uke og det å bo 3 uker på samme hotell.

3 uker er langt tid og spesielt om det er noe som ikke stemmer og irriterer der hvor der bor. Å bo på 2 forskjellige steder over 3 uker betyr bare én flytting, men dere vil få mye mere minner og dere reduseerer risikoen for at hele turen ble en nedtur.

Og ja, dere kan se på det som to turer til karibien til prisen av én.

Last edited:
Ja definitivt noe slikt vi ønsker. Gjorde det i Asia for noen år siden da i ca 5-6 uker.
Jeg har sett litt på noen flere steder på Dominikanske nå, og ser at det kunne vært fint å tatt 1.5 uke Nordvest rundt Puerto Plata og resten i Punta Cana. Da får man forhåpentligvis litt forskjellig miljø også.
Noen som har vært i Puerto Plata?

Har sett på Cabarete også, men har hørt litt forskjellig som ikke falt i smak der.

Husk at tur i katamaran til Saona er et must ved besøk av den Dominikanske Reublikken. Veldig Instagram-vennlig.

Back