Tips ang Hanoi

Hpkris

Front section flyer
Maa paa ett lite visarun til Hanoi. Noen som har no tips til ting man kan gjoere evt se paa der. Bortsett fra aa drikke alkohol mener jeg.

Fruen vil gjerne paa et badested, men Hanoi ligger jo ikke akkurat rett ved kysten.
Regner med at noen av nerdene her inne har vaert der.

Hadde et fint opphold i Hanoi for to år siden.
Vi var innom Old Quarter (gamlebyen), Ho Chi Minhs bosted og mausoleum, alt kan anbefales.
Videre er jo vann-dukketeater (water puppet) en vietnamesisk tradisjon, som kan være kjekt å ha med seg i den kulturelle kofferten.
En tur til Bat Trang kan jo også være noe, her får man innblikk i keramikkens verden (og selvfølgelig mulighet til å handle...).
Ellers er det deilig å sette seg i en rickshaw og la seg frakte rundt i en hektisk men spennende by :-)

Legge til; Det er noen spesielle butikker som drives av og selger souvenirer laget av krigsskadde og etterkommere med skader relatert til Vietnamkrigen. Jeg synes det var greit å legge noe av handlingen ditt, prisene er litt høyere men det gir en mening. Sjekk med hotell eller guide om en slik butikk.

Last edited:
Har de ikke dagsturer til Hanlong Bay hvor de henter deg på hotellet om morgenen og leverer deg tilbake om kvelden?

Takker for tips saa langt,skal sjekke de ut naermere naar huet har kommet seg paa rette plassen :)

Det er aktuelt med en helgetur til Hanoi så om noen har flere tips så er jeg også interessert.

Mitt beste tips er å dra videre.. Likte meg overhodet ikke i Hanoi dessverre, skittent, larmende og lite å gjøre..

Skulle være der i 4 dager og ble i 1 før vi fløy ned til Hue og Nha Trang som var helt fantastisk!

Kim

Hanoi er en flott by hvis man gir den litt tid. Gamlebyen er superkoselig å rusle rundt i, og der finner man mange koselige spisesteder og små fortauskafeer.

Mausoleet er jo selvsagt også et must når man først er i byen. Man må akseptere litt kø, men det klarer de fleste for en opplevelse verdt å få med seg.

Men min absolutte Hanoi-favoritt er restauranten Bobby Chin som ligger like ved en flott innsjø midt i byen. http://www.bobbychinn.com/?page_id=938
Gå dit! Bestill bord på forhånd, for der kan det bli fullt.
Unn dere en full treretters, og bruk god tid på å lese den morsomme menyen, å ta inn den fantastiske atmosfæren og å nyte den aldeles utsøkte maten! Enjoy. :-)

Mitt beste tips er å dra videre.. Likte meg overhodet ikke i Hanoi dessverre, skittent, larmende og lite å gjøre..

Skulle være der i 4 dager og ble i 1 før vi fløy ned til Hue og Nha Trang som var helt fantastisk!

Kim

Var det vi gjorde og, tok 3 dager før det nye visum mitt var i orden så ble 3 dager i Nha Trang. Mere rolig og man har muligheter for å bade , og unngå en støyende storby, men tut, tut, tut fra biler mer eller mindre døgnet rundt.

Så takk for tipset om Nha Trang Kimpe

Bare hyggelig Hpkris!

Tok faktisk dykkersertifikatet mitt i Nha Trang også! Nå flyter jeg bare opp, men var en tid man svømte under vann også.. hehe.

Kim

Bare hyggelig Hpkris!

Tok faktisk dykkersertifikatet mitt i Nha Trang også! Nå flyter jeg bare opp, men var en tid man svømte under vann også.. hehe.

Kim

Så det var masse dykker sjapper der så kan tenke meg det er et paradis for dykkere . Nå fikk vi ikke mere en 3 dager der, men dette stedet kommer vi garantert å dra tilbake til.

Hektisk by synes jeg. Tror du kan komme deg til kysten forholdsvis raskt.

Jeg var innom krigsmuseet hvor de har utstilt en rekke fly og armerte kjøretøy, i tillegg til en god del propaganda.

Av restauranter i byen vil jeg anbefale Bobby Chinn (http://www.bobbychinn.com/?page_id=938).

God tur

Ta med ørepropper når du skal sove, trafikken er slitsom. Vi dro heller til Nah Tranhg, var inne på tanken om Halong Bay men været var ikke topp. Vi bodde i den gamle delen, helt greit, mye små sjapper å handle all verdens ting i.

Noen som har hotell-tips i Hanoi? Skal innom et par netter i slutten av juni. Budsjett NOK 700 - 1.000,- pr natt. Har vært der en gang for 12 år siden, men husker ikke hvor vi bodde...

Har notert meg Bobby Chinn på matsiden, men flere tips om mat og drikke mottas gjerne:)

Det er ingen grunn til å bruke så mye, jeg bodde for 100-200 kr/natten der nylig, tror det het Rising Dragon Estate eller noe sånt, det er mange i samme kjede som heter nesten det samme. Veldig sentralt i gamlebyen, fine rom, hyggelig og hjelpsomt personale. Og prisen inkluderte gratis (god) frokost og velfungerende wifi, uten noen form for gullstatus. ;) Fikk til og med gratis oppgradering begge nettene (før og etter utflukt til Halong Bay). Man får MYE for pengene i Vietnam hvis man booker noe annet enn de internasjonale kjedene.

Last edited:
Betalte 6-700 natten på Hilton Hanoi Opera. Bra hotell, men jeg kunne bodd langt langt billigere i den byen.

Takk begge to for kostnadsbesparende tips:) Sjekket nettsidene til Rising Dragon, og de har mange hoteller rundt i gamlebyen. Endte opp med å booke rom på Rising Dragon Palace, og gikk like godt for kongesuite(!) til denne nette sum av NOK 440,- pr natt. Hotellet er helt nytt (2012) og ser at kjeden får skryt mange steder for hyggelig og hjelpsom betjening.

Snart klar for Bia Hoi;)

PS Og flighten fra Hanoi til Bangkok går foran gardina med QR 77W til meget hyggelig pris.

Back