Ting jeg elsker med USA

Til burrito-elskerne, vil jeg si følgende: Prøv Chipotle, etter det spiser dere aldri en burrito fra noe annet sted! Selv spiser jeg der flere ganger per uke enn jeg vil inrømme :P

3264px-Chipotle_Brandon.jpeg

Prøvde, men det funket ikke :(

99999 funker ofte også

Amerikanere spiser mye ute, så du burde ikke ha problemer med å finne sunn og god mat. Mange restaurantkjeder har også 'sunne' og magre alternative på menyen .. sjekk f.eks. Panera Bread, Appelbee's ...

Applebees? Verste plassen man kan spise! Har spist der 3-4 ganger og alltid endt opp på porselentronen i en laaaang stund etter!

Jeg liker ganske godt at om ikke så skrekkelig lenge vil brorparten av mitt arbeidsår skje i Concord, NC og seng vil bli i Charlotte, NC.

ZIP-code issues på pumpene på bensinstasjonene - det funker ofte å bare taste inn en gyldig US ZIP-code.

Ha, ha KFC :headbang ( ikke i Norge ). Har elsket det siden jeg ble introdusert til det , av alle steder, Kuala Lumpur i 1974 :up:

Zip-kode på bensinstasjon:
Enten så fungerer vilkårlige fem siffer, eller så fungerer ingenting. Problemet er at kortnummer blir sjekket opp mot en adresse-lookup-tjeneste som returnerer en feilkode om kortet er utenlandsk (altså ikke tilgang til adresse på kortet). Da er det opp til betalingssystemet å velge å enten godta kortet uten matchende ZIP-kode eller avvise. Dette varierer fra stasjon til stasjon siden kortlesere varierer fra stasjon til stasjon, selv innenfor samme kjede. Jeg har størst suksess-rate med "76"

Ehh, som Chipotle fan ville jeg kanskje ikke ropt så høyt om magasjau:
http://www.cnbc.com/2015/12/11/chipotle-just-got-more-bad-food-safety-news.html

Chioptle har sendt hundrevis i porselenet med både E.coli og norovirus nylig.

Dette har vel noe med at man i USA ofte ikke har betalt sykefravær i den type jobber og folk møter syke på jobb selv om tilstanden deres tilsier at de burde blitt hjemme.

Uansett - en ting jeg liker med USA er det noe halvveis sjarmerende/usjarmerende klientellet på kollektivtransport. Slår aldri feil. Da jeg satt på BARTen fra SFO innover til sentrum var det en fyr som preika om Gud til seg selv hele turen. Og også en del andre mer eller mindre suspekte typer. Skjer omtrent aldri i Europa, selv om San Francisco forsåvidt er en by hvor en grei prosentandel tar kollektivt sammenligna med flere andre byer.

Og til de som sier kjør til høyre på rødt - jeg foretrekker grønt lys jeg. Beklager til alle amerikanske sjåfører for at jeg sinker dem når jeg skal til høyre og venter på det grønne. Da holder man seg ihvertfall på rett side av loven uansett (er jo forbudt å svinge til høyre på rødt en del steder og særlig i byer som San Francisco som jeg selv kjørte rundt i). Selv om jeg må jo innrømme at jeg fikk assosiasjoner fra GTA da jeg kjørte rundt opp og ned bakkene i San Fran. Frista litt å bare gi klampen i bånn, men GTA er et spill.

At jeg også hater tipskulturen er en annen ting, men sådan er arbeidslivet i USA i serviceyrker. Grådige folk som driver steder og ikke gidder å betale anstendig lønn. Det kan jo umulig gjøre godt for skatteinntektene da det skaper jo en svart økonomi.

Dette har vel noe med at man i USA ofte ikke har betalt sykefravær i den type jobber og folk møter syke på jobb selv om tilstanden deres tilsier at de burde blitt hjemme.

Uansett - en ting jeg liker med USA er det noe halvveis sjarmerende/usjarmerende klientellet på kollektivtransport. Slår aldri feil. Da jeg satt på BARTen fra SFO innover til sentrum var det en fyr som preika om Gud til seg selv hele turen. Og også en del andre mer eller mindre suspekte typer. Skjer omtrent aldri i Europa, selv om San Francisco forsåvidt er en by hvor en grei prosentandel tar kollektivt sammenligna med flere andre byer.

Og til de som sier kjør til høyre på rødt - jeg foretrekker grønt lys jeg. Beklager til alle amerikanske sjåfører for at jeg sinker dem når jeg skal til høyre og venter på det grønne. Da holder man seg ihvertfall på rett side av loven uansett (er jo forbudt å svinge til høyre på rødt en del steder og særlig i byer som San Francisco som jeg selv kjørte rundt i). Selv om jeg må jo innrømme at jeg fikk assosiasjoner fra GTA da jeg kjørte rundt opp og ned bakkene i San Fran. Frista litt å bare gi klampen i bånn, men GTA er et spill.

At jeg også hater tipskulturen er en annen ting, men sådan er arbeidslivet i USA i serviceyrker. Grådige folk som driver steder og ikke gidder å betale anstendig lønn. Det kan jo umulig gjøre godt for skatteinntektene da det skaper jo en svart økonomi.

Lag evt en annen tråd om alt du hater med USA?

Og til de som sier kjør til høyre på rødt - jeg foretrekker grønt lys jeg. Beklager til alle amerikanske sjåfører for at jeg sinker dem når jeg skal til høyre og venter på det grønne. Da holder man seg ihvertfall på rett side av loven uansett (er jo forbudt å svinge til høyre på rødt en del steder og særlig i byer som San Francisco som jeg selv kjørte rundt i).

Det står jo klart og tydelig når det ikke er lov da...men om man absolutt ikke vil, så er vel det greit også.

Det står jo klart og tydelig når det ikke er lov da...men om man absolutt ikke vil, så er vel det greit også.

Er vel mer av gammel vane når det er ulovlig i Norge og så å si hele resten av verden. Men men nok om det - før mod griper inn.

En annen ting jeg liker om USA er at busgater knapt finnes på flyplasser der. JEg vet ikke hva som er grunnen til at knapt (kanskje ikke finnes) men artig å sammenligne LAX med feks FRA da hvor når du kommer fra kortdistanse nærmest er garantert en busstur rundt halve jorda før du kommer til terminalen.

Er vel mer av gammel vane når det er ulovlig i Norge og så å si hele resten av verden. Men men nok om det - før mod griper inn.
"Så og si resten av verden"? USA, Canada, Kina og India er fire store land av mange land hvor det er lov.

Om man også ser på land hvor det er lov ved lys eller skilt, blir listen ganske så lang.

Here goes: smalltalk (ja!!), pannekaker, cheesecake, outlets, mikrobrygg, steaks, fuelpris, leiebiler, group boarding, selvsikkerhet og selvskryt (mener dette positivt hvis noen tviler)

Og til de som sier kjør til høyre på rødt - jeg foretrekker grønt lys jeg. Beklager til alle amerikanske sjåfører for at jeg sinker dem når jeg skal til høyre og venter på det grønne. Da holder man seg ihvertfall på rett side av loven uansett (er jo forbudt å svinge til høyre på rødt en del steder og særlig i byer som San Francisco som jeg selv kjørte rundt i)..

Får håpe du ikke får meg bak deg, da ..... ;)
Du risikerer imidlertid bot for å hindre trafikken hvis du ikke kjører når det er klar bane ...

Pleier å teste med postnummer + 0, dvs. xxxx0, deretter 00000 deretter går jeg inn.

Right turn on red er sikkert flott på svære trafikkmaskiner i Usa, ser egentlig ikke det store behovet her hjemme, helt ærlig.

Apropos hva man elsker med Usa: LAS VEGAS, Service (selv om man betaler for den) smalltalken som faller helt naturlig overalt, mattilbudet, Roadtrip med raske biler på flotte veier. OSV OSV

Kan sikkert ramse opp mye som jeg ikke liker, men velger å fokusere på det positive, hvis ikke kan jeg like greit la være å reise dit :)

Får håpe du ikke får meg bak deg, da ..... ;)
Du risikerer imidlertid bot for å hindre trafikken hvis du ikke kjører når det er klar bane ...
Ble ikke noe tuting fra folk bak meg uansett. Kanskje fordi de fleste likevel skulle rett frem og måtte uansett vente på det grønne lyset. ;)

Uansett har jeg mine beste minner fra da jeg studere i USA på utveksling. Feks da jeg kjeda meg den første fredagen jeg var der og jeg hørte det var fest hos naboen. Måtte jo ta en råsjans og kaste mine norske instinkter på sjøen. Jeg banket på. Det ble en episk gjeng som hang sammen hele semesteret jeg var der. Dro jo tom på strandfylla (offentlig drikking er mer ulovlig i USA enn Norge )

Og jeg? Var under 21. Ble heldigvis ikke catchet.

Har endast varit i USA fyra gånger men det finns mycket att gilla:
Det är rent (jämför med UK.. heltäckningsmattor ångtvättas regelbundet).
Man lever gott på en inte alltför hög kostnad.
Gott kött!
Möjligt att äta T-Bone steak till frukost (breakfast for clarity) var som där Danny's finns. Så gott!
Enkelt att hyra bil!

Hva jeg liker med å bo i USA:

- Hyggelige priser på mat og alkohol.
- Høflighten. De kan holde opp døren for deg selvom du er milevis unna
- Amerikanernes lidenskap for idrett
- Billig med taxi og Uber
- Veisystemet. Gode veier med bra skilting
- Usunn mat. De kan ikke gourmet mat men store porsjoner med usunn mat kan de
- Køkulturen. Sniking finnes nesten ikke og jeg får alltid en høflig kommentar at jeg må gå bakerst i køen når jeg gjør det.

Back