Ting jeg elsker med USA

USA har flere ting som Norge mangler. På toppen av ønskelisten av ting jeg gjerne skulle hatt i Norge, er tillatelse til å kjøre på rødt lys i lyskryss når man skal til høyre :)

Slik er det også i Thailand, men når man skal til venstre...

Som både musikk- og bilinteressert er det mye morsomt å foreta seg i USA[emoji16] Blir en jobbtur om en måneds tid[emoji106]

USA har flere ting som Norge mangler. På toppen av ønskelisten av ting jeg gjerne skulle hatt i Norge, er tillatelse til å kjøre på rødt lys i lyskryss når man skal til høyre :)

Du tuller?
Å kunne kjøre til høyre når det er klart fra venstre, er det det beste USA kan by på?
Da tror jeg det blir Frankrike og Italia iår, hvor mat og kultur knuser selv de amerikanske trafikkreglene når som helst :)

Du tuller?
Å kunne kjøre til høyre når det er klart fra venstre, er det det beste USA kan by på?
Da tror jeg det blir Frankrike og Italia iår, hvor mat og kultur knuser selv de amerikanske trafikkreglene når som helst :)

Nå tror jeg du finner minst like sterk matkultur i visse steder av USA. Jeg er ikke så glad i "fine dining" men kjøre på rødt føles litt "badass" ;)

Du tuller?

Det kommer i allefall før mange andre ting som de har "over there", f.eks prislapper uten VAT inkludert, en syk trang til å sensurere musikktekster på radio, folk som risikerer livet på vei inn til WalMart på Black Friday, and so on..:USA

Men dette er jo ikke en hattråd. :cool:

Jeg liker jo selvfølgelig mer enn å kjøre til høyre på rødt.

Blant annet:
- Drive thru bank og apotek
- Smalltalk med ukjente (mest overfladisk, men ganske hyggelig allikevel)
- I enkelte stater så fyller de tanken for deg på bensinstasjonen mens du sitter i bilen. (Long live the lazyness!)

Auntie Anne's

Ellers så var jeg sist jeg var i Las Vegas med på en guidet tur til Hoover og Grand Canyon. På veien tilbake holdt guiden og listet opp tips for mat fra andre land man kunne finne i Las Vegas. Jeg spurte forsiktig om hvor man kunne finne "local food" og de andre turistene holdt på å knekke sammen av latter. At guiden ikke skjønte spørsmålet mitt gjorde ikke akkurat saken bedre.

Hva jeg liker med å bo i USA:

- Hyggelige priser på mat og alkohol.
- Høflighten. De kan holde opp døren for deg selvom du er milevis unna
- Amerikanernes lidenskap for idrett
- Billig med taxi og Uber
- Veisystemet. Gode veier med bra skilting
- Usunn mat. De kan ikke gourmet mat men store porsjoner med usunn mat kan de
- Køkulturen. Sniking finnes nesten ikke og jeg får alltid en høflig kommentar at jeg må gå bakerst i køen når jeg gjør det.

Mye bra på denne lista , men høyresvingen savnes ikke, tror det vill ta liver av mange gående og syklister. Husk vi får nå et MDG spor til høyre/!) for oss..

Den store motegreia hos byplanleggerne nå er rundkjøringer. Bevæpnede rednecks med pickuptruck i rundkjøring ...... That's entertainment!

Det kommer i allefall før mange andre ting som de har "over there", f.eks prislapper uten VAT !)

Ja, veldig praktisk med prislapper uten VAT inkludert ... NOT! Og i tillegg foreslått tips på regningen - akkurat som det skal være kundens problem at de ikke har ordentlige lønns- og arbeidsvilkår i USA og heller overlater det til kunden å ordne opp!

Ting jeg liker godt:

Alt er godt organisert.
Hotteller er renere og bedre vedlikeholdt enn i Europa.
Masse god junkfood og comfort food, men også mye annet godt som er litt sunnere.
God service (jeg betaler gjerne 20 % tips for dette)
Flyplasser som generelt er romsligere, uten remote gates og slikt innsparingstull.
Ryddig boarding med soner.
Kulturen, og den positive holdningen som de fleste amerikanere har.

Ting jeg liker godt:

Alt er godt organisert.
Hotteller er renere og bedre vedlikeholdt enn i Europa.
betaler gjerne 20 % tips for dette)
Flyplasser som generelt er romsligere, uten remote gates og slikt innsparingstull.
Ryddig boarding med soner.
Kulturen, og den positive holdningen som de fleste amerikanere har.

Tja akkurat det med hoteller er det vel veldig delte meninger om. Nå har jeg ikke bodd på de mest ekslusive hotellene i USA (mest pga disse priser seg voldsomt i forhold til tilsvarende i Europa - ihvertfall i storbyer) - men bor man på et middels hotell så er ofte de en del kjipere enn Thon her til lands.

Back