• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Timesvis med touch and go !!

ENTO

ScanFlyer Silver
I ettermiddag og kveld har KLM med callsign "KLM tango hotel" B737 fløyet touch and goes på Torp. (27 touch and goes og et par go arounds hørte jeg akurrat på 118,65) For 2 uker siden drev de med det samme med F70. Etter det ryktene sier kommer de opp fra Holland med 10 talls crew for trening.
:D
 
Originally posted by ENTO

I ettermiddag og kveld har KLM med callsign "KLM tango hotel" B737 fløyet touch and goes på Torp. (27 touch and goes og et par go arounds hørte jeg akurrat på 118,65) For 2 uker siden drev de med det samme med F70. Etter det ryktene sier kommer de opp fra Holland med 10 talls crew for trening.
:D

Dro "hjem" nå som KLM 7452" good night !!
 
Hadde vært topp om KLM hadde kommet med 737 istede for F70 til Torp.
F70`n er jo nesten alltid full...
 
Originally posted by imm

Hadde vært topp om KLM hadde kommet med 737 istede for F70 til Torp.
F70`n er jo nesten alltid full...
Ja man kan lure på hva som ligger bak disposisjon av fly(størrelser) på en rute. !!??
 
Originally posted by imm

Hadde vært topp om KLM hadde kommet med 737 istede for F70 til Torp.
F70`n er jo nesten alltid full...

....eller rettere sagt at KLM hadde operert ruta istedet for KLC...

Men ellers så er jeg helt enig, rett og slett fordi en 737 er rene barnematen mtp. handling, sammenlignet med Fokker 50/70/100...
Den eneste fordelen med Fokker 70/100 er at de iser fort ned, og det er gode penger i is på et fly.... ;)

Skulle ikke protestert om de satte inn 737-300 på rutene istedet for Fokkere.... ^_^
 
Drømmen er jo at de kommer med MD11 og trener på TRF. Da skal jeg line meg opp:colgate: Just a dream...
 

Attachments

  • KL MD11 2.jpg
    KL MD11 2.jpg
    206.3 KB · Views: 13
Enig. Det er virkelig stilige maskiner det der. Og jeg hadde stått forran deg, vær du sikker.
Men... det har vært meningen at Torp skulle ha A330 eller var det A340 der en gang, for Apollo tror jeg det var. Men i siste time sa luftfartsverket (tror jeg), NEI. Rullebanen var for smal sa de. Til tross for godkjenning av Sandefjord Lufthavn og flyselskapet (Novair).
Folk satt i hauger og lass, med campingstoler og bord, og ventet på det store flyet, som aldri fikk lande....

En annen maskin som var ment å komme var en L1011 Tri Star. Den fikk også nei.

Så det blir nok med drømmen om å få ned en MD11 også da.
 
Originally posted by imm

Enig. Det er virkelig stilige maskiner det der. Og jeg hadde stått forran deg, vær du sikker.
Men... det har vært meningen at Torp skulle ha A330 eller var det A340 der en gang, for Apollo tror jeg det var. Men i siste time sa luftfartsverket (tror jeg), NEI. Rullebanen var for smal sa de. Til tross for godkjenning av Sandefjord Lufthavn og flyselskapet (Novair).
Folk satt i hauger og lass, med campingstoler og bord, og ventet på det store flyet, som aldri fikk lande....

En annen maskin som var ment å komme var en L1011 Tri Star. Den fikk også nei.

Så det blir nok med drømmen om å få ned en MD11 også da.

Problemet den gang med Novair var at det ikke var snuplass nok i sydenden av banen. Det blir såvidt jeg vet nå løst i og med at berg blir sprengt bort der nede. Så da skal vel TRF kunne ta ned widebodies som A330/340/M11 uten problemer vil jeg anta.
 
Originally posted by imm

Det har vært meningen at Torp skulle ha A330 eller var det A340 der en gang, for Apollo tror jeg det var. Men i siste time sa luftfartsverket (tror jeg), NEI. Rullebanen var for smal sa de. Til tross for godkjenning av Sandefjord Lufthavn og flyselskapet (Novair).
Folk satt i hauger og lass, med campingstoler og bord, og ventet på det store flyet, som aldri fikk lande....

En annen maskin som var ment å komme var en L1011 Tri Star. Den fikk også nei.

Så det blir nok med drømmen om å få ned en MD11 også da.


A330-200 var det nok den gangen... Husker det godt, for jeg var en av mange som var satt på ekstravakt for det flyet...

...men det har vært flere widebodies som "nesten" har kommet til Torp da... 747SP var vel den mest spennende, men jeg ble også ringt etter en gang OSL hadde blitt skøytebane, og BLX hadde satt kurs for Torp med en 757 og en 767. Disse ble sendt videre til GOT da tårnet ikke var interessert i å holde åpent lenge nok til at flyene kunne gå igjen midt på natten...

Noen widebodies har det jo vært her allikevel da.
- Air Alfa - A300 - Samlecharter etter at et charter-selskap gikk konk. Ett besøk.
- Tarom - A310 - Flere besøk med full turnaround.
- SAS - B763 - Landingsrunder

Originally posted by MD11

Problemet den gang med Novair var at det ikke var snuplass nok i sydenden av banen. Det blir såvidt jeg vet nå løst i og med at berg blir sprengt bort der nede. Så da skal vel TRF kunne ta ned widebodies som A330/340/M11 uten problemer vil jeg anta.

Det er fremdeles ikke nok snuplass i endene av rullebanen, men nå kan i det minste takseveien W1 brukes av større fly enn 737 og A321.... Det å snu på rullebanen vil fremdeles være et problem, men det ligger vel noen planer i fremtiden som skal løse dette også...
 
Originally posted by ENTO

I ettermiddag og kveld har KLM med callsign "KLM tango hotel" B737 fløyet touch and goes på Torp.

Har det noe å gjøre med den 737 skolen som er der eller var det vare tilfeldig
 
Har Torp fått nytt dekke på rullebanen de siste årene? var der for noen år siden og da måtte de ha baneinspeksjon etter hver jetavgang fordi betongen (i nord tror jeg) var så dårlig?

Store fly på T/G er gøy, hadde NATO Awacs og 707 noen ganger på Flesland, artige saker.. selvom naboene blir litt gretne da..
 
Største på Torp som jeg kan huske er SAS 767 som fløy T/G for noen år siden. Har også hatt Awacs her.
 
Back
Top