• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tiltak mot "birdstrike"?

Cessna182

ScanFlyer Blue
Helt seriøst. Hvorfor kan ikke en jetmotor på et fly ha et "spisst" gitter foran luftinntaket slik man kan se på turbininntaket på enkelte helkoptere ? Dette for å motvirke inntak av fugl etc. som kan skade motoren.
 
Re: Tiltak mot "birdstrike".

Helt seriøst. Hvorfor kan ikke en jetmotor på et fly ha et "spisst" gitter foran luftinntaket slik man kan se på turbininntaket på enkelte helkoptere ? Dette for å motvirke inntak av fugl etc. som kan skade motoren.


Prøv å sette gitter på munnstykket til støvsugeren din så vil du fort skjønne hvorfor det ikke er så lurt.
 
Re: Tiltak mot "birdstrike".

Jeg spurte om det samme, og fikk til svar at det skaper vibrasjoner. Nå flyr et fly en del fortere enn et helikopter, derfor har ikke helikopter problem med slikt.
 
Det er nok også bedre å få en fugl inn i vifta i lav høyde enn et gitter som løsner i Mach 0.8
 
OK, hadde dette hatt noe for seg hadde det vel allerede vært montert.

(får si som noen ingeniører sa for to hundre år siden, "nå er det ikke mere å finne opp" !
 
Last edited:
Det er noe som heter "vekt", tenk på det antall kilo vektøkning man ville få pr. motor. Ising ville ikke være det største problemet, det er varme nok. Har selv plukket måker fra flere motorer, de går jo helst bare i fan.
 
Men, ville ikke et slikt gitter også "ødelagt" luftstrømmen, slik at det ble turbulent luft som entret fanen?
 
Dette ville de vel først sett på i vindtunell. Slike gitter ble brukt på jagerfly i "gamledager", J-47 motoren hadde slike.
 
Tar opp tråden igjen. Har nettopp sett nok en dokumenter om Hudson River episoden, på NRK1.

Tiltaket er dyrt, men...
Hva med mer finkalibrerte radarer. Eller hvor godt kalibrerte radarer trenger man for å kunne identifisere fugleflokker? For det er vel flokker som er det vesentlige å gardere seg mot. Det er vel først og fremst flokker som kan skade fly i en slik grad at de styrter?

Er fugler flokkdyr, med tildels forutsigbare trekkmønstre? Det har vel ornitologene stor kunnskap om.
Det høres sikkert veldig hightech ut, men. Hva med å identifisere en fugleflokk ut i fra deres sannsynlige utgangspunkt og reisemål, og legge dem inn med identifikatorer i radarsystemene? Eller skjer det allerede?

Eller vil kanskje det bli et litt for stort kaos av små objekter på radarene?
 
Mer rev og flere med hagle eneste løsningen, men da kommer naturvernerene. De er jo enda "srørre"!
 
Back
Top