catocontrol
Air Traffic Controller
Re: Tilstanden på norske rullebaner
Jada
http://media.avinor.no/documents/trafikkstatistikk-desember-2014-42080
Jada
http://media.avinor.no/documents/trafikkstatistikk-desember-2014-42080
Flott, statistikker fra 2014 som ikke viser noe spesifisert for Bodø, kun hele landet samlett
I dagens kostnadsfokuserte verden så bygger man jo for noe som vil gi positiv kontantstrøm og/eller avkastning en gang i fremtiden - krydret med Luftfartstilsynets eventuelle (nye) krav.Så det du sier er at i Bodø skulle de bare brukt den gamle plankeflyplassen tyskerne byggde
under krigen, hadde ikke vært behov for at den kunne ta ned fly på DC-3 størrelse, det holder da lenge det, kunne også bare droppet å bygge ut Gardermoen til dagens standard så Fornebu kunne brukes videre, overfylt og umoderne, trenger ikke oppgradere flyplassene vet du, bare selskapene som skal tilpasse seg...
Nei, ny rullebane må bygges uansett grunnet tilstanden på dagens, som ja, ble midlertidig reparert for 200 millioner i fjor, en løsning som varer i 5-10 år, denne løsningen er eksempelvis SAS ikke særlig fornøyd med siden den sliter ekstra mye på flydekkene, i tillegg er dagens rullebane for nært taxebanen, dette gjør at flyplassen drives på disposisjon som gjør at fly over en vis størrelse må vente ekstra på terminal området når det er andre fly på rullebanen, om den flyttes 50m eller 2km har ikke så mye å si, men ja det vil gagne byveksten best å gå for det sørligste alternativet, som faktisk var den opprinnelige planen da rullebanen ble anlagt på 50 tallet, grunnet til at den ble lagt der den ligger i dag skyldes tidspress fra NATO og enklere lokasjon for å bygge rullebanen.
Og her er vi vel ved sakens kjerne.
Klagene på dagens rullebane er bare et påskudd for å få ny lengre sørøst.
Slik at byen kan vokse.
TWY A, B, C, 23 M, CONC, PCN-40/R/B/X/U, reference code E TWY E, F, J, M, 23 M, ASPH, PCN-40/F/B/X/U, reference code E TWY D, 15 M, ASPH, PCN-40/F/B/X/U, reference code C
TWY G,12 M, ASPH, PCN-65/F/A/X/U, reference code B
TWY H, I, K, L, 12 M, ASPH, PCN-40/F/B/X/U, reference code B TWY Y, 22,5 M, ASPH. PCN-40/F/B/X/U, reference code E
TWY W east of B, 23 M, ASPH, PCN-65/F/A/X/U, reference code C TWY W west of B, 23 M, ASPH, PCN-40/F/B/X/U, reference code D
OT selvfølgelig, men for 11/29 på SVG er det flere alternativer ute og går, hvor et alternativ selvsagt er nedleggelse av 11/29. Har lest et dokument hvor flere andre alternativer er nevnt, og alle grundig vurdert mht. fordeler/ulemper. Spesielt 2 faktorer taler for å beholde 11/29, evt. erstatte med ny kryssende bane: Helikoptertrafikken, samt det at SVG er svært utsatt for vind fra kysten med høy kryssvindkomponent for 18/36...Vi har som de fleste vet to fysiske rullebaner, 18/36 og 11/29. Flyselskapene ønsker å beholde begge, mens flyplassoperatør i utgangspunktet har planlagt å fjerne 11/29 (og bygge en kortere parallellbane 18R/36L) for å gjøre plass til terminalutbygging sørover. Det springende punktet er hvor ofte 11/29 brukes til fly, hvor often den MÅ brukes fly (at vinden gjør 18/36 umulig), sett opp mot eventuelle kanselleringer og kost/nytte og hvordan dette er i forhold til å bygge ut terminalen.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.