Tilstanden på norske rullebaner

Re: Tilstanden på norske rullebaner

Flott, statistikker fra 2014 som ikke viser noe spesifisert for Bodø, kun hele landet samlet
Transiten på Bodø viser foresten 118.000 på den fra 2013
 
Last edited:
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Jeg har vel inntrykk av at Avinor selv snakker om hhv OSL, store flyplasser, nasjonale/regionale flyplasser og lokale flyplasser. Siden de ofte trekker ut SVG, TRD og BGO i tillegg til OSL, så tror jeg vi kan regne det som sannsynlig at de mener bla Bodø, Tromsø o.l. når de snakker om nasjonale/regionale flyplasser. For de lokale flyplassene så er det nærliggende å tenke på disse som flyplassene på kortbanenettet.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Flott, statistikker fra 2014 som ikke viser noe spesifisert for Bodø, kun hele landet samlett

Se på min lenke så kan du regne i det vide og det brede flere år tilbake i tid.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Helt nederst på regnearket kan du velge andre ark, hvor du finner det du leter etter
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Så det du sier er at i Bodø skulle de bare brukt den gamle plankeflyplassen tyskerne byggde
under krigen, hadde ikke vært behov for at den kunne ta ned fly på DC-3 størrelse, det holder da lenge det, kunne også bare droppet å bygge ut Gardermoen til dagens standard så Fornebu kunne brukes videre, overfylt og umoderne, trenger ikke oppgradere flyplassene vet du, bare selskapene som skal tilpasse seg...
I dagens kostnadsfokuserte verden så bygger man jo for noe som vil gi positiv kontantstrøm og/eller avkastning en gang i fremtiden - krydret med Luftfartstilsynets eventuelle (nye) krav.

Grunnen til at Bergen, Stavanger og Værnes kan ta ned "store" fly er nok fordi de ble bygd (av tyskerne...) i en annen tid, og det ble bygd solid da. Sola har 60m bred rullebane i dag, men naturligvis har flyplassoperatør vurdert å redusere bredden til 45m meter ved "hver større oppgradering", fordi 45 er billigere å oppgradere og billigere å drifte enn 60 meter. Men så har man da konkludert med at de har større fordeler med 60m enn ulemper med 45m... antar jeg.

Det er jo bare for staten å definere krav til rullebaner, f.eks. at Bodø skal kunne ta i mot A380/AN124/AN225 at anytime, og legge det inn i konsesjonen. Men å vente at flyplassoperatøren skal oppgradere/tilpasse flyplassen for "alle mulige fly" når disse flyene egentlig ikke trafikkerer flyplassen, det blir jo ikke spesielt lønnsomt - og dermed ikke spesielt interessent for operatøren.

Politisk sett kan man mene at Bodø skal kunne ta ned AN-124, og da må politikerne definere slike krav overfor flyplassoperatøren, det holder ikke å bli "rasende" (ref en an.no-artikkel) fordi Bodø ikke kan ta ned 3 B747 hvert skuddår.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Litt OT, men her på Sola har man en "lignende" problemstilling.

Vi har som de fleste vet to fysiske rullebaner, 18/36 og 11/29. Flyselskapene ønsker å beholde begge, mens flyplassoperatør i utgangspunktet har planlagt å fjerne 11/29 (og bygge en kortere parallellbane 18R/36L) for å gjøre plass til terminalutbygging sørover. Det springende punktet er hvor ofte 11/29 brukes til fly, hvor often den MÅ brukes fly (at vinden gjør 18/36 umulig), sett opp mot eventuelle kanselleringer og kost/nytte og hvordan dette er i forhold til å bygge ut terminalen.

Si at en stenging av 11/29 gjør at flyene ikke kan trafikkere Sola 2 dager i året - er det verdt å ofre for å tjene x antall millioner på større terminal - og dermed mer trafikk de 363 andre dagene i året?

Er det verdt å bruke x antall millioner på å ruste opp Bodø lufthavn for å ta ned 3 B747 hvert skuddår?

(En annen diskusjoner om Forsvaret burde hatt muligheten til å ta ned store fly til sin flybase...)
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Bodø har vært enroute alternativ for de store krysserne A380 etc, om flyplassen er nedgradert til 4c, dvs maks vingespenn på 36 meter, så blir jo det litt vrient uten en stående disp.. Et annet fly som får problemer er C130.. Nekter å tro (før noen bekrefter det) at forsvaret har stoppet å fly dit med denne.

Tipper på utstrakt bruk av disp, Bodø har fremdeles taksebaner og oppstillingsplasser med kode D og E. (E-fly må trollig over på milsiden)
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Bodø har vært 4C lenge. I nødssituasjoner settes reglene til sides, og store fly kan selvsagt lande.

Forsvaret er unntatt disse sivile reglene, og lander nok i Bodø med store fly, om dette er påkrevd.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Et annet argument som brukes for å bygge ny rullebane i Bodø, er frigjøring av enorme arealer som kan brukes til byutvikling, nærings- og boligutbygging. Det er mange restriksjoner, både mtp støy og høydebegrensninger som hindrer utbygging av byen sånn som flyplassen ligger i dag.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Og her er vi vel ved sakens kjerne.

Klagene på dagens rullebane er bare et påskudd for å få ny lengre sørøst.
Slik at byen kan vokse.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Nei, ny rullebane må bygges uansett grunnet tilstanden på dagens, som ja, ble midlertidig reparert for 200 millioner i fjor, en løsning som varer i 5-10 år, denne løsningen er eksempelvis SAS ikke særlig fornøyd med siden den sliter ekstra mye på flydekkene, i tillegg er dagens rullebane for nært taxebanen, dette gjør at flyplassen drives på disposisjon som gjør at fly over en vis størrelse må vente ekstra på terminal området når det er andre fly på rullebanen, om den flyttes 50m eller 2km har ikke så mye å si, men ja det vil gagne byveksten best å gå for det sørligste alternativet, som faktisk var den opprinnelige planen da rullebanen ble anlagt på 50 tallet, grunnet til at den ble lagt der den ligger i dag skyldes tidspress fra NATO og enklere lokasjon for å bygge rullebanen.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Nei, ny rullebane må bygges uansett grunnet tilstanden på dagens, som ja, ble midlertidig reparert for 200 millioner i fjor, en løsning som varer i 5-10 år, denne løsningen er eksempelvis SAS ikke særlig fornøyd med siden den sliter ekstra mye på flydekkene, i tillegg er dagens rullebane for nært taxebanen, dette gjør at flyplassen drives på disposisjon som gjør at fly over en vis størrelse må vente ekstra på terminal området når det er andre fly på rullebanen, om den flyttes 50m eller 2km har ikke så mye å si, men ja det vil gagne byveksten best å gå for det sørligste alternativet, som faktisk var den opprinnelige planen da rullebanen ble anlagt på 50 tallet, grunnet til at den ble lagt der den ligger i dag skyldes tidspress fra NATO og enklere lokasjon for å bygge rullebanen.

Korrekt, selv med fjorårets "forbedring" som gir skiveutglidning i nedre korsrygg bare av tanken på å lande der, så har ikke rullebanen noen "fremtid" ut over 2025.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Og her er vi vel ved sakens kjerne.

Klagene på dagens rullebane er bare et påskudd for å få ny lengre sørøst.
Slik at byen kan vokse.


Men er ikke dette også viktig da? Utvikling av byen vil gi økt bosetting og sysselsetting, positiv vekst for næringslivet, etc. Dette vil jo også generere inntekt for stat og kommune.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Jo, selvsagt ønsker jeg at Bodø skal kunne utvikle seg som alle andre byer.
Men er mere skeptisk til hvem som skal bære kostnadene.

Sånn litt historisk:
Sterk lobbyisme fikk Nordlandsbanen til å ende i Bodø, fremfor videreføring til
Narvik og evt Tromsø.
Senere kan byen først og fremst takke forsvaret for hva den har blitt til.
Et forsvar som stadig nedbygges.
Fra en gang 10 jetskvadroner på 5 baser, til etter hvert 2 på 1 base.

Og Bodø har senere blitt tilført det meste av Luftforsvarets ikke flyaktive funksjoner.

I "kampflybasedebatten" (da Bodø tok det for gitt at stedet ble valgt),
kom det fra lokalt hold frem mange rare krav:
(Ikke fra den private kommentarspalten i an, men mere offisiellt:)

Den fraflyttede grunnen skulle overlates til kommunen/utbyggere tilnærmet vederlagsfritt.
Forsvaret/Avinor må "rydde opp" etter seg, dvs tusenvis av kubikkmeter forurenset masse må flyttes.
Og lista er lengre.

Og- noen har ikke gittt om håpet på en omkamp om kampflybasen.

Til slutt:
Alle byer har svulmende prognoser på befolkningsutvikling.
Hvor kommer så denne økningen fra, tatt i betrakning av synkende fødselsrate ?
Skal hele landet, utenom byene støvsuges for mennesker - og alle flytte til byene -
for "å sitte på kontor" ?
 
Tilstanden på norske rullebaner

Angående hvilken side store fly må stå på i Bodø: her er kategoriene for taxebaner, rett fra den store kloke boken (AIP).



TWY A, B, C, 23 M, CONC, PCN-40/R/B/X/U, reference code E TWY E, F, J, M, 23 M, ASPH, PCN-40/F/B/X/U, reference code E TWY D, 15 M, ASPH, PCN-40/F/B/X/U, reference code C
TWY G,12 M, ASPH, PCN-65/F/A/X/U, reference code B
TWY H, I, K, L, 12 M, ASPH, PCN-40/F/B/X/U, reference code B TWY Y, 22,5 M, ASPH. PCN-40/F/B/X/U, reference code E
TWY W east of B, 23 M, ASPH, PCN-65/F/A/X/U, reference code C TWY W west of B, 23 M, ASPH, PCN-40/F/B/X/U, reference code D
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Vi har som de fleste vet to fysiske rullebaner, 18/36 og 11/29. Flyselskapene ønsker å beholde begge, mens flyplassoperatør i utgangspunktet har planlagt å fjerne 11/29 (og bygge en kortere parallellbane 18R/36L) for å gjøre plass til terminalutbygging sørover. Det springende punktet er hvor ofte 11/29 brukes til fly, hvor often den MÅ brukes fly (at vinden gjør 18/36 umulig), sett opp mot eventuelle kanselleringer og kost/nytte og hvordan dette er i forhold til å bygge ut terminalen.
OT selvfølgelig, men for 11/29 på SVG er det flere alternativer ute og går, hvor et alternativ selvsagt er nedleggelse av 11/29. Har lest et dokument hvor flere andre alternativer er nevnt, og alle grundig vurdert mht. fordeler/ulemper. Spesielt 2 faktorer taler for å beholde 11/29, evt. erstatte med ny kryssende bane: Helikoptertrafikken, samt det at SVG er svært utsatt for vind fra kysten med høy kryssvindkomponent for 18/36...
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Det med at rullebanen ligger for nær taksebanen, er et argument som har blitt bragt på banen flere ganger. Men det er egentlig et veldig dårlig argument. Slik er det nemlig flere plasser. Inkludert Evenes. Men det er veldig enkelt å håndtere. I verste fall må et fly vente et par minutter, før det kan takse ut.

Flytt gjerne rullebanen, men da kan man virkelig ikke flytte byen etter. Om det er mulig, ville vel det beste vært å flytte hele flyplassen vekk fra sentrum.
 
Back
Top