Tilstanden på norske rullebaner

Re: Tilstanden på norske rullebaner

Vel, om rullebanen flyttes ut mot havet som det er planlagt åpner dette store arealer, så generelt sett for byveksten er det bare posetivt.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Jeg ser ironien i at rullebanen må flyttes lengre vekk fra byen for å redusere støy - for deretter å flytte byen etter. Dette er forøvrig den samme byen som "elsket" flystøy da kampen sto om å beholde jagerflybasen (og å få F-35 som støyer en god del mer). Man er vel seg selv nærmest...

Når det er sagt - naturligvis unner jeg Bodø en ny, bedre og fremtidsrettet rullebane og flyplass. Og den må gjerne dimensjoneres for å ta i mot alle mulige fly.

Samtidig registrerer jeg at ingenting bygges uten at det regnes på kostnader, fremtidig kontantstrøm og lønnsomhet, og at staten har satt bort de fleste flyplassene til et privat selskap - Avinor - et selskap som forøvrig skal levere utbytte til staten. Man bygger etter behov, ikke etter ønsker - med mindre det kan gi økonomisk gevinst.

Det er bare politisk vedtatte krav/regler (f.eks. i en konsesjon om at flyplassen skal kunne ta i mot kode F-fly) og Luftfartstilsynet/EASA sikkerhets (safety)-krav som gjennomføres utenom "vanlige økonomiske spilleregler".
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Vel, personelig er jeg oppvokst like ved flystripa og syns ikke det er noe flystøy pr. i dag, grunnen til at det ble planlagt å flytte rullebanen opprinnelig var for å skjerme mot støy fra jagerfly ja, men nå som det ikke ser ut til å være et alternetiv, hvorfor ikke bygge byen etter, poenget er å bygge fremtidsrettet som du kan lese kort om her.
http://bodonu.no/dette-kan-bli-nye-bodo/
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Til slutt:
Alle byer har svulmende prognoser på befolkningsutvikling.
Hvor kommer så denne økningen fra, tatt i betrakning av synkende fødselsrate ?
Skal hele landet, utenom byene støvsuges for mennesker - og alle flytte til byene -
for "å sitte på kontor" ?

Befolkningsveksten drives for tiden av innvandringen. Først og fremst fra Øst-Europa og MENA-landenene. Noe avfolkning av distriktene er det muligens også.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Siste dagene så har både an.no og flere aviser hatt artikler om at 747 ikke får lov å lande i Bodø i sommer men at den trafikken da muligens går til Evenes.

"Boeing 747 er rett og slett for stor. Med motorene langt ut fra flykroppen bekrefter flyplassjef Bård Reidar Solheim at det ikke er aktuelt å la flyene lande, slik tilstanden på rullebanen er med løs grus og asfalt.

Ifølge ham er det gitt beskjed om at flyplassen ikke tilfredsstiller kravene til å ta ned Boeing 747."
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Trist om Bodø mister denne muligheten, men heldigvis holder det det i Nordland, så det er da noe da..
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Flott at det løste seg på en grei måte.

Selv om "snuhavnpassasjerer" vanligvis har lite tid til lokal sigthseeing,
så er kanskje Narvik mere interessant enn Bodø ?

Også fint for Nord-Norge at snuhavnene flyttes nordover.
Som skrevet før, så ser operatørene av middelstore cruiseskip muligheter
med Svalbard og Barentshavet med Russland.

Og jeg er ikke lei meg, selv om Trondheim/Værnes mister noen anløp. :)
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Ser ikke helt hvorfor Narvik skulle være mer interesant enn Bodø, men det får være så
Du kan lese hva en kjapp oppsumering om hva internasjonale medier, blandt annet National Geographic og Lonely Planet, har skrevet om Bodø den siste tiden. ;)
http://bodonu.no/spin-city/
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Jeg tenkte å legge ut en "let the bashing begin" kommentar på denne, men jeg ser jeg var for sein. :)
 
Back
Top