Re: Tilstanden på norske rullebaner
Jeg ser ironien i at rullebanen må flyttes lengre vekk fra byen for å redusere støy - for deretter å flytte byen etter. Dette er forøvrig den samme byen som "elsket" flystøy da kampen sto om å beholde jagerflybasen (og å få F-35 som støyer en god del mer). Man er vel seg selv nærmest...
Når det er sagt - naturligvis unner jeg Bodø en ny, bedre og fremtidsrettet rullebane og flyplass. Og den må gjerne dimensjoneres for å ta i mot alle mulige fly.
Samtidig registrerer jeg at ingenting bygges uten at det regnes på kostnader, fremtidig kontantstrøm og lønnsomhet, og at staten har satt bort de fleste flyplassene til et privat selskap - Avinor - et selskap som forøvrig skal levere utbytte til staten. Man bygger etter behov, ikke etter ønsker - med mindre det kan gi økonomisk gevinst.
Det er bare politisk vedtatte krav/regler (f.eks. i en konsesjon om at flyplassen skal kunne ta i mot kode F-fly) og Luftfartstilsynet/EASA sikkerhets (safety)-krav som gjennomføres utenom "vanlige økonomiske spilleregler".