Tilstanden på norske rullebaner

Re: Tilstanden på norske rullebaner

Logistikken rundt dette blir uansett en utfordring. Bagasjesystemet på BGO knelte fort når Bergen var snuhavn sommeren 2013.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Fantastisk, er jo så vidt 737ene går innenfor de marginene som er satt.. Fatter ikke at de som er ansvarlige står med hua i handa å ser på dette..

Jeg kjenner at jeg sliter med å bli veldig indignert over at vi har flyplasser i Norge som er tilpasset den trafikken som er der.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Vel, med tanke på at neste generasjon 737, som bla. Norwegian har bestilt, har et vingespenn som tilsvarer at den blir satt opp en klasse og dermed ikke vil ha lov å lande i Bodø
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Med andre ord - hvis en operatør ønsker å trafikkere Bodø - må de fly med fly tilpasset flyplassen. Som så mange andre steder.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Men flyplasser tilpasser seg også. Får man regulær trafikk med en spesiell flytype, tilpasser man seg ofte operatøren hvis det er praktisk. Det har man jo bl.a. sett under implementering av A380 både her og der, og mer lokalt, WF med -300 til Florø.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Med andre ord - hvis en operatør ønsker å trafikkere Bodø - må de fly med fly tilpasset flyplassen. Som så mange andre steder.

Så det du sier er at i Bodø skulle de bare brukt den gamle plankeflyplassen tyskerne byggde
under krigen, hadde ikke vært behov for at den kunne ta ned fly på DC-3 størrelse, det holder da lenge det, kunne også bare droppet å bygge ut Gardermoen til dagens standard så Fornebu kunne brukes videre, overfylt og umoderne, trenger ikke oppgradere flyplassene vet du, bare selskapene som skal tilpasse seg...
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Skal man tro Wikipedia så blir vingespennet 36m som tilsvarer klasse D
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Har i kveld sett en presentasjon av "Ny by - ny flyplass" her i Bodø. Meget spennende planer. Den nye rullebanen planlegges som klasse E, forøvrig.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Så det du sier er at i Bodø skulle de bare brukt den gamle plankeflyplassen tyskerne byggde under krigen, hadde ikke vært behov for at den kunne ta ned fly på DC-3 størrelse, det holder da lenge det, kunne også bare droppet å bygge ut Gardermoen til dagens standard så Fornebu kunne brukes videre, overfylt og umoderne, trenger ikke oppgradere flyplassene vet du, bare selskapene som skal tilpasse seg...

Du snakker om altså om Bodø, en middels stor regionalflyplass. Det er ingen fly som er aktuelle for normal rutetrafikk på flyplassen som ikke kan lande der. Og i tillegg er det nylig investert 130 millioner i utbedring av rullebana.

På sikt er det sikkert nødvendig med ei større oppgraderinger av rullebana, eventuelt noe helt nytt et par kilometer unna. I dag, derimot, klarer Bodø seg helt fint med ei bane som er tilpasset 737. Det er begrenset hvor mange hundre millioner det er verdt å kunne ta i mot cruisepassasjerere en sjelden gang.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Middels stor regional flyplass? neste ca 1,7 millioner passasjerer i året og over 100 flybevegelser dagelig? En av landets største flyplasser stemmer nok mer, det går ukentlige internasjonale flighter hele året, så så du må nok slå om til internasjonal, rikignok ikke samme skala som Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, men likevel.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Og over 500.000 av de passasjerene er der "ufrivillig" som transit/transfer-passasjerer.
 
Last edited:
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Transitt eller transfer ...? Transitt sitter ombord (samme rutenummer) - transfer skifter fly.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Bare gå inn på avinor.no ->om oss, så finner du det der. Transit +Transfer i Bodø er 525.000 i 2014

Hva har pro-evenes/ikke pro-evenes med denne saken å gjøre? Jeg referer til tall, som kan være interessante å følge med på fremover.
 
Last edited:
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Middels stor regional flyplass? neste ca 1,7 millioner passasjerer i året og over 100 flybevegelser dagelig? En av landets største flyplasser stemmer nok mer, det går ukentlige internasjonale flighter hele året, så så du må nok slå om til internasjonal, rikignok ikke samme skala som Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim, men likevel.

Ja, sånn omtrent en tredjedel av de store regionalflyplassene (Trondheim, Bergen, Stavanger). Det burde bli middels stor.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Greit, vis du vil gå for den betegnelsen, når jeg hører regionalflyplasser, tenker jeg småflyplassene på kortrutenettet.

Cato, finner ikke det du ''linker'' til, kan du finne linken?
 
Last edited:
Back
Top