Tilstanden på norske rullebaner

kimbo

Former CCA F-16
Tilstanden på norske rullebaner

http://www.an.no/Gigantfly_ble_nektet___lande_i_Bod_-5-4-21318.html

En kort sak her om at at forsvaret nektet en AN-124 å lande i Bodø slik at den i stede ble satt til å fly til Trondheim, får meg til å lure, vi kaller oss verdens rikeste land men dette virker som noe som kan gå ut over flysikkerheten, hva tenker andre om dette? Og er det lignende problemer andre steder enn Bodø?

(Og ja, jeg finner det også litt komisk at journalisten omtaler AN-124 som verdens største fly)
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Mye av betongen som utgjør rullebanen i Bodø er nesten fra krigen, så håper virkelig politikerne får fingern ut for å disponere penger til den planlagte og sårt tiltrengte nye rullebanen
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Bodø har ikke baneskuldre med bæreevne for AN-124. Dette flyet krever 60 m samlet bredde på rullebane og skuldre, og alt må ha bæreevne for den aktuelle flytypen. Bodø har 45 m bred rullebane med bæreevne, men bæreevnen på skuldrene er altså problemet her.

Espen
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Det er litt rart siden AN-124 har vært i Bodø flere ganger tidligere
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Fokuset på flysikkerhet og bevisstgjøring av regelverket er jo i utvikling, og selvom ting har foregått tidligere trenger de jo ikke å ha vært iht. boka.

Espen
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Tja, skader på rullebanen skjer dagelig med løse fragmenter på opptil flere kg, den midlertidige løsningen på dette er 'epoksy' belegget som er lagt over for å hindre dette som igjen har ført til større slitasje på flyhjul, så ny rullebanne må til etter hvert.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

OSL har vel 45 m banebredde og har jo hatt både 124 og 225 på besøk, så går ut fra at det er mulig å innvilge unntak fra 60-metersregelen.
Mulig man frykter punktering under landing e.l. sett i perspektiv av skadene dekket i BOO gjør på lettere maskiner.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Nå var begrunnelsen at forsvaret, som eier og driver rullebanen i Bodø, ikke ville gi tillatelse grunnet rullebanens tilstand, og dermed tilbake til det orginale spørsmålet mitt, er det akseptabelt at en av Norges mest brukte rullebaner med over 100 flybevegelser i døgnet ligger under en slik tilstand?
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

OSL har vel 45 m banebredde og har jo hatt både 124 og 225 på besøk, så går ut fra at det er mulig å innvilge unntak fra 60-metersregelen.

Banen på Værnes er også 45 m bred, men ovenfor ble de nevnt skuldrene som går utenpå de 45. Vil tro at de støvsugerne på An124 kan røske opp noen bra store betongbiter når den gir på.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Da ser det ut til at planene der Bodø skulle være snuhavn i sommer ryker...


Bodø risikerer å miste flere tusen cruiseturister:
Nekter jumbojeter å lande
http://www.an.no/Nekter_jumbojeter___lande-5-4-21513.html

De finner nok en løsning - med flere mindre fly. Man ønsker større en 737, men mindre enn 747? Spørs hva de gir tillatelse til... A321, A310, A330?
Pullmantur (Nå Wamos) sine 747 tar vel ca 470-480 passasjerer. Corsair har og vært brukt tidligere noen steder - deres tar over 530. Å erstatte med 1 747 med 3 mindre tipper jeg de ender med. Alternative flyplasser vil være Værnes eller Evenes - men ikke trolig, all den tid dette er planlagt i flere år allerede
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Grunnen til at Bodø er valgt skyldes vel i hovedsak kort avstand, ca 20 min til fots, til en havn av stor nok størrelse til å ta i mot cruise skip ;)
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Grunnen til at Bodø er valgt skyldes vel i hovedsak kort avstand, ca 20 min til fots, til en havn av stor nok størrelse til å ta i mot cruise skip ;)

Det kan hende - men ikke sikker på at det er avgjørende. De kjører buss uansett. 5-10 min eller 45 min i buss er nok ikke det som avgjør.

I alle fall Bergen, Værnes, Bodø og Evenes har hatt slike opplegg tidligere - sikkert flere flyplasser/byer og. I fjor var det flere slike operasjoner på Værnes, tror jeg (mulig året før og). Evenes har vel lengst avstand til havn (Harstad) - og selv der har de hatt dette flere ganger.
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Blir uansett en rimelig stor operasjon når totalt 3600 pax skal begge veier mellom båt og flyplass, vil tro det er litt bedre busstilgang i Bodø enn på Evenes
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Både Værnes og Gardermoen som nevnes over har 45 m rullebanebredde. I tillegg har de 7,5 m skulder på hver side med foreskrevet bæreevne, noe som gir total bredde på 60 m og som dermed er iht forskriftskravet og dermed innenfor det akseptable sikkerhetsnivået.

Beste hilsen Espen
 
Re: Tilstanden på norske rullebaner

Blir uansett en rimelig stor operasjon når totalt 3600 pax skal begge veier mellom båt og flyplass, vil tro det er litt bedre busstilgang i Bodø enn på Evenes

Dette vil ikke la seg gjøre. Logistikken rundt baggasjen vil ta alt for lang tid. Harstad har heller ikke kaifasilitetet til å ta imot en såpass stor båt.
 
Back
Top