Tilfeldig eller overlagt kjipe ved forsinkelse?

orhel

ScanFlyer Blue
Mandag ble vår flight DY624 OSL-BGO kraftig forsinket ut fra Oslo. I første omgang en time og fem min, men når denne timen nærmet seg ble estimert avgang justert med ti min. Slik holdt de på i nesten en time før DY plutselig fikk det travelt med boarding. Flaks tenkte jeg, nå unngår de matbonger med 5-10 min. Men neida, da alle hadde kommet seg ombord fikk vi beskjed om at flyet ville bli ytterlige 45 min forsinket og at det var bestillt vann, i første omgang 0,5 liter pr treseter. Men altså ingen mat.

Mine umiddelbare tanker var at dette ble gjort med overlegg fra Norwegian sin side for å slippe utgifter ved matbonger? Kan det i det hele tatt være mulig at Norwegian er så kjipe eller har vi hatt maks uflaks?

Last edited:
Ingen sitter med stoppeklokken her for å unngå mat bonger. Alle prøver så godt de kan å få maskinen avgårde så snart man kan. Matbonger er bare smårusk i forhold til følgeforsinkelser og crew som går ut på duty pluss pluss

Prioritet er selvsagt å få maskinen og passasjerer raskest mulig avgårde.

Og i dette tilfellet tror jeg ikke det er gjort med overlegg å flytte rundt på kunder for å unngå mat etc. Og det er jo dette som fort kan være vanskelig, man tror at man er ok for å komme avgårde. Så skjer det plutselig noe som forlenger ventetiden.
Klassiker er jo når man har løst tekniske problemer, nærmest kastet pax ombord for å komme avgårde. Så ramler det inn en slot som gjør at man blir stående i 30-60 min til. Herlig.

Har også opplevd å stå med rundt halvannen times forsinkelse, går på en smell og får en ekstra time. Begynner å dele ut matkort, akkurat delt ut og da er man klare til å komme seg avgårde. Så da kommer pax sent, med pizzabiter i hånda :-)

Men jeg må jo innrømme at i forsinkelser som man har sett vil ta ca 2 timer. Så har man satt 1time og 55 min forsinkelse. Og man satser på å komme i gang med boarding før noen har forstått problemet. Dette gjorde vi et par ganger når Sterling var i live. Litt slemt, men flyselskapet sparte et par titusener i matpenger.
Må nesten presisere at ingen av de selskapene jeg jobber med i dag praktiserer noe slikt.
Jeg erfarer at alle de jeg jobber med er veldig klare på rettigheter og lar oss som handling agent handle deretter uten spørsmål.

S

Alle selskaper ønsker å få fly, pax og crew avgårde på tid, eller så tett optill som mulig. Som nevnt av flere her, matbonger er småpenger.
Det å bevist forsinke, eller kansellere en flyavgang tror jeg ikke skjer, for det er dyrt.
Så her tror jeg DY har stått på som F for å ordne opp, så er det småting som dukker opp. Jeg har av erfaring begynt å si at om en tekniker sier 15 minutter blir det en halvtime osv. For det er ofte småting som skjer, samt papirarbeidet som må ferdiggjøres før kjærra får dra. Tinga tar tid.

Da var det vel bare måten ting ble sagt på som gjorde at ikke bare jeg, men også en rekke andre rundt meg fikk følelsen av at de prøvde å lure seg unna. Var vel uansett ingen som døde av sult og vi fikk jo vann. Syns bare Norwegian oppførte seg merkelig i forhold til ting som ble sagt.

Jeg har opplevd at dy-flighter som er kraftig forsinket ofte blir satt til 1t og 55min for så å 'begynne' boarding call rundt 2.20 Og til slutt bli over 3 timer forsinket. Kan ikke se for meg at en ikke gjør det for å spare penger. Man er da vel ikke så dårlig i matte....

Begynner å bli lei hele hysteriet rundt matbongene.
Har fremdeles vanskelig å forstå hvorfor et selskap skal dele ut matbonger ved en fosinkelse på et par timer.

Når man står rundt langs toglinjene til NSB er det jaggu ikke mange som kommer løpende med kaffe og smørbrød mens man venter.

Hele regelen ang matbonger ved "korte" forsinkelser er helt "stupid" i mine øyne.

Da var det vel bare måten ting ble sagt på som gjorde at ikke bare jeg, men også en rekke andre rundt meg fikk følelsen av at de prøvde å lure seg unna. Var vel uansett ingen som døde av sult og vi fikk jo vann. Syns bare Norwegian oppførte seg merkelig i forhold til ting som ble sagt.

Høres mer ut som du har vært borti noen ansatte med en dårlig dag enn et selskap som vil være kjipe. For kunden er det jo litt ett fett hvorfor man får en dårlig opplevelse, vel å merke.

Begynner å bli lei hele hysteriet rundt matbongene.
Når man står rundt langs toglinjene til NSB er det jaggu ikke mange som kommer løpende med kaffe og smørbrød mens man venter.

Hos NSB får du erstattet 50 % av billettprisen ved forsinkelse på 30 min eller en time ved lengre strekninger.

Men når Norwegian alikevel velger å boarde et fly uten mulighet for i det minste å kjøpe en cola ombord syns jeg det er noe som skurrer, spesielt når det 2 minutter tidligere annonserers et flybytte.

En time forsinkelse er i grunn ikke noe problem og når man får beskjed om at det tar ca 10 min ekstra så klarer man seg da og, men når det har gått 5x10 min tenker man kanskje at man alikevel skulle ha kjøpt seg noe å spise for en times tid siden, men da starter man boarding og det er for seint. Når man da får beskjed om at man må sitte 45 min i flyet skjønner jeg godt at folk og meg selv inkludert roper på mat og drikke.

Back