Dette "sommertilbudet" har ligget ute bra lenge nå.
Man skulle tro at SAS International levde i en bunkers uten kontakt med omverdenen..
For det SAS skal ha for Extra t/r, selger LH, CO, UA og BA business for i sommer (fra rundt 1800 USD r/t a/i
Løp og kjøp?? Jeg sitter godt plantet i stolen.
Må innrømme at jeg blir helt oppgitt av SAS International. Uansett hvor lenge man har hatt ett godt forhold til selskapet og hvor mye man ønsker dem vel og ønsker å fly med SAS, klarer de å skremme vekk kundene. Se bare her:
Jeg skal til Norge for å møte en kunde i mai. Vi sparer kostnader i år og reiser derfor så billig som mulig.
Det beste alternativet for meg er selvsagt å reise med 946 til Stockholm, videre til Oslo, retur samme veien evt. via CPH. Prisen var ikke så halvgærn, rundt 800 dollar t/r, men selvsagt med 25% poeng.
UA selger også code share med SAS litt rimeligere, akkurat samme pris som LH har via FRA. Forskjellen? LH gir 100% poeng til UA/US/AC medlemmer, SK 25%. Valget blir da enkelt.
Booker man fra LH direkte, sparer nesten 200 daler og får fortsatt 100% poeng.
Eneste fordelen SAS har er at man kan oppgradere til biz med poeng fra alle bookingklasser, men med SWU kuponger hos UA kan man også det på LH og UA, bortsett fra den superbillige S klassen. Så da ble det W klasse, UA ene veien, bekreftet oppgradert til FRA, retur med LH med bulkhead og 3 bookede biz seter for 190 dollar mindre enn SAS og med status, innbringer turen rundt 23000 poeng, 11500 grunnpoeng (og siden UA har en dobbel EQM kampanje nå 23K grunnpoeng). Hadde man valgt SAS og satt det på EBG kontoen, hadde det innbringet skarve rundt 3000 poeng.
Så for amerikanere som ikke har forhold til SAS: SAS taper på pris OG på FFP. LH er ihvertfall såpass smarte at selv om de gir 50% i sitt eget program på billige billetter, gir de 100% til amerikanske partnere og amerikanerne er opptatt av miles. Klart noen kjøper billetter med SAS, men når de kommer hjem og ser smulene som tikker inn på FF kontoen, velger de garantert ikke SAS igjen. Og de fleste amerikanere har ikke EB konto og kan derfor ikke nyte godt av den eneste gode perksen med SAS, oppgradering med poeng
Har ikke tall på hvor mange ganger FT medlemmer har gått i SAS fella, men de gjør ikke samme feilen to ganger. Her er en tråd:
http://www.flyertalk.com/forum/sas-eurobonus/938322-no-meal-s-class-transatlantic-flight-sas.html
Det er en grunn til at LH har 18 destinasjoner i USA og at USA er LHs suverent viktigste marked, en carrier som har kjempesuksess. SAS var store på USA, med 4 daglige til NYC på det meste, nå sitter man igjen med semi frekvens til Chicago og CO har allerede finta SAS opp på tribunen og er større enn SAS til NYC fra Scandinavia. Seattle er borte og da gjenstår kun semi frekvens til IAD..