Re: Tilbake Til Stillehavet Igjen, Nå One-stop Honolulu Med Co !
Dette var min 15. tur til Hawaii siden 1970. Siste 10 årene nesten en gang om året. Min kone’s 12 tur. Billettene ble kjøpt april 2007 for kr. 8.068 per pax.. Ser man på CO for februar 2009 kan en komme ned i vel kr7.700 på enkelte datoer. Rimelig i forhold til fløyet distanse som er på hele 13.935 km.
Var oppe kl 0200 og sjekket innkommende CO 38 fra EWR og det var ship 135 og ca. 30 min forsinket ut fra EWR og tilsvarende inn til OSL.
Ankom OSL 0800 og rett til Eliteskranken. Nest først i køen men relativt lang kø til vanlig skranke. Mens vi sto der ringte også learjet skranken og forsikret seg om at vi fikk best mulig behandling. Rask og greit unna med beste seter i huset helt til HNL. 16BC til EWR først med mange knyttenever til raden foran. Så direkte til OSLounge med invitasjonskort .
I god tid til gate 53 og grei Elite Access boarding. Ship 135 har ikke AVOD. Smekk full, antar 100% ( eller høyere, noen infants også ).
Kapteinen informerte om at vi ville ta igjen det tapte grunnet ikke så mye motvind og komme til EWR on time . Raskt av gårde. First officer var forresten norsk denne dagen.
Rask service av drinker og snacks. CO tar $ 5 for alkohol. MEN de drar ikke med seg kortleser. Da går alt så mye raskere også. Cash er godtatt, også norske mynter . Så senere noen feststemte nordmenn betalte ( opplært av SK ) med kort .( Ved taxfreesalget mottok de alle ledende valutaer , kort og reisesjekker ).
Da de kom til oss sa den mannlige CA at han hatt fått beskjed om å ta vare på oss – må være l
earjet ^_^- og våre to vinflasker ble gratis . Det samme ved maten senere.
Matvalget var chicken eller beef. Maten så OK ut og jeg prøvsmakte beefen. Men jeg har lovet aldri å kritisere flymat. Uansett hva vi får har vi null appetitt. Tok to wienerbrød, medbrakt. Det gjelder de ganger i har fløyet C-klasse også ( selvfølgelig oppgradering , aldri betalt for det ). Null appetitt der også.
Betjeningen var meget hyggelig. Halvsov en stund.
Taxfree kom og fruen, expert på parfymepriser, fant ut at en spesiell var meget prisgunstig ( $$ pris om dagen ).
Før landing var det et lite måltid . Husker ikke hva det var. Noen spiste det.
Så en pussighet. Siste flyet vi så under takeoff på OSL var en An-224, og et av de første vi så på EWR !!
Raskt ut og immigration tok mindre enn 15 minutter. Så hentet vi bagasjen og dro til flyplasshotellet. Vi besluttet ikke å dra til byen siden det var relativt sent og vi skal jo til NYC i september igjen med CO. Spiste og slappet av til neste dags tur til HNL…Brukbar restaurant, nyåpnet ved hotellet.
NESTE DAG:
CO 14 hadde avgangstid kl. 13.20 med 764. Avstanden EWR-HNL er 692 km kortere enn for eksempel OSL-BKK. Flytiden var satt opp til 11 timer. Kapteinen opplyste senere om at det ble 10t. 44 min airborne time.
Check in counter 6 for Elite pax, fort gjort, ingen foran oss. Så rask security og til den stoore Presidents Club med flott utsikt over Terninal C og flyene der. Ble veldig glad i den stoore baren der og hadde litt av hvert på øl og vinsiden.
Selvfølgelig i sofa ved vinduet . Ved ankomst til loungen fikk vi beskjed om 55 min delay og dame ymtet litt bekymret noe om at noe var ikke helt som det skulle være uten å si hva, men flyet kom tomt fra North ( South ?? ) Carolina.
Vi så maskinen komme inn til gate ca. 1 time før avgang fra loungevinduet. Da vi kom dit kom den ene beklagelsen etter den andre om at rengjøringen tok veldig lang tid. Crew måtte vente ute. Senere fortalte kapteinen om at det kom fra MILITÆR charter til Carolina før ankomst EWR . Fikk rare ideer. Har det vært dimmefest om bord etter Irak ?? Flyet måtte sikkert ha sett jævlig ut.
Tror LN-MOW kan forklare hvordan flyene ser ut etter militær-charter ??
Vel boarding og vi kom av gårde ca. 90 min forsinket. Sete 16AB fremst ved bulkhead. Helt topp. CO har to typer av 764, en med en liten økonomikabin også foran rad 16 med noe bedre benplass, men vårt fly ( også tilbake ) var den internasjonale varianten med FirstBusiness foran. Pitch bakover 32 ” som så helt OK ut.
Herlig , luftig cabin med 777 interiør. I taket store LCD – skjermer som hele tiden viste Airshow og en kunne følge med på routingen uten å måtte bruke sin egen skjerm. Kortest distanse er ved ca. å passere SFO, men vår rute begynte ved å vise att vil ville fly rett nord for LAX. Men etter hvert ble det mer og mer sydlig rute, helt til vi passerte langt syd for San Diego inne i Mexico og fløy rett over byen Hermosilo. Det er langt syd !:exclaimation
Det var PTV om bord, men ikke AVOD. CO er vel det eneste selskap i USA( ?? ) som gir ut gratis mat. Like etter takeoff kom et brett med en varm beef bun/sub. Som vanlig lot vi det være. Hadde par ( små ) vinflasker og betalte med ”Continental Currency”. Det er kjekke bonger du kan lett kjøpe fra innsjekkautomater ( også automater rundt om på bl.a . EWR ). $ 25 for 6 stk. Greie å ha i lomma istedenfor å dra opp sedler og telle/veksle. Hadde fra sist tur i november. Bunkret opp bonger på EWR på hjemreisen for de kommende CO-turene framover.
Mens vi sov skulle det være en snackmåltid . Like før landing et brett med noe småsnacks.
Vi landet også ca. 90 min forsinket.
På kvelden er det stor trafikk fra mainland. For 10-12 år siden var det mest 747, DC 10, og Tristar. Nå mest twin fra mainland . 767 i flere varianter, 777, 752 og 738. ATA har stor trafikk med 738 fra mange gateways på fastlandet. Nå også Alaska 738. NW har kun 753 bortsett fra A333 til MSP.
Nok en topp tur med topp CO. Dette var tur nr. 2 OSL-EWR-OSL med CO 39/38 siden november. Tre til kommer de neste 10 mnd. En tur til PHX via EWR og to til NYC only. Takk CO for å putte OSL på kartet …..
Skal vi til kun NYC vurderer vi generelt ikke å fly langt ned i Europa for å fly tilbake igjen og se OSL utenfor høyrevingen 4 timer senere. MEN, hvis vi sparer et brukbart beløp gjør vi det, men kun med Skyteam. Annet er ikke aktuelt lenger. Heller ikke Star lenger.
Fineste er jo hjemreisen . Å lande trøtte om morgenen i Sentral-Europa for å fly nordover et par timer senere, er slitsomt. Men som sagt i avsnittet ovenfor, sparer man penger vurderer vi det. Helt ærlig på det. AMS er flott.
Skal en videre fra EWR kan CO være like greit også. CO har jo topp forbindelser til Sør-Central Amerika. Prisene er meget bra. Vurderer one-stop Costa Rica neste år. Deretter muligens Mexico.
Til slutt vil jeg si at vi er så glade for Å HA DROPPET EUROBONUS . Eller rettere sagt gjort det til program nr. 2 for oppsamling av poeng på LH og noe på SK når det passer best i vårt reisemønster. Men kun innenfor Europa. Da spiller poeng så lite.
Siden vi nå er FB gull gir en t/r HNL 30.218 poeng. DVS. TO TURER TIL HNL PÅ CO GIR 60.436 POENG !
Uttaksgrensen til HNL på FB er 60.000 poeng !! Så to turer dit ( for oss som elsker Hawaii ) gir en gratistur til Hawaii! Bedre avkastning får man ikke en gang på børsen om dagen ! :lol:
EuroBonus gir kun 25 % ekstra poeng for gullmedlemmer og kun på egne flighter ( pluss BT OV etc. ) mens FB gir 75 % ekstra på alle Skyteamflighter.
I tillegg er vel uttaksgrensen hos Star til Hawaii 120.000 poeng, dobbelt så mye………
Neste tur til Hawaii blir 21. desember, nok en FB bonusreise i år. Denne gang OSL-CDG-SEA(AF)-HNL-MSP-AMS(NW)-OSL(KL) .
EN SPESIEL TAKK TIL learjet :nor
P.S.: Bilder ble ikke tatt. Så mange andre på forumet er overlegent bedre til å gjøre dette. Har kun basert min rapport på info som jeg håper andre kan dra nytte av.