Til Thailand med US Dividend Miles I C & F (Jan. 2013)

HS-TLD

ScanFlyer Silver


TR_Text1.jpg



Da skulle reisen se slik ut på papir:

Itinerary1.jpg

Og se slik ut på kartet omtrent:

itinerary_map.jpg

Reisemakker var snill og fraktet meg til Asker ST. Kaldt som fy denne morgenen…..

1.jpg


Påfyll av lunger utenfor ble utført. Fortsatt småmørkt på OSL denne morgenen.

2.jpg


Med fare for å legge ut kjent info – tar jeg sjansen på litt kart og facts her fra OSL også…..

OSL_term_Map.jpg

osl_facts.jpg


Innsjekk gikk som smurt - ingen problem å få sjekket bagasjen hele veien.

3.jpg


4.jpg


Etter Fast Track og litt småshopping på Tax Free – bar det til SAS Loungen for en liten frokost:

5.jpg


6.jpg


7.jpg


8.jpg


9.jpg
 
Last edited:
Det var på tide å fly litt igjen:

osl_muc_start.jpg


12.jpg


10.jpg


Ombordstigning forgikk litt som vanlig på OSL – alle mann alle på en gang. Jeg fikk skiskytter Emil Hegle Svendsen som sidemann på turen til MUC. Det var vel ned for VM vil jeg tro? Han lurte litt på kamera-aktiviteten min følte jeg…..

Setet for turen. Utrolig smalt, og ukomfortabelt sete for en som er litt større en gjennomsnittet:

13.jpg

Ikke alt for grom benplass heller…

14.jpg


Push noen få minutter etter skjema:

15.jpg


Noen observasjoner frem til RWY:

16.jpg


17.jpg


18.jpg


Så var vi i lufta etter de-ice og taxi:

21.jpg


22.jpg


Endelig så kom sola frem ;)

23.jpg


Nøt utsikten til en kaffe. (Forøvrig det eneste jeg drakk på turen.) Det ble ellers servert et varmt måltid i Biz samt et kaldt måltid i Eco Extra.

24.jpg


23_1.jpg


Tysk landskap kom i sikte etter en lang nedstigning:

25.jpg


26.jpg
 
On short final… De-ice stasjon sees her rett før landing på MUC:

27.jpg


Landed:

29.jpg


30.jpg


31.jpg


32.jpg


33.jpg


@ gate:

34.jpg


En fin tur med SAS, selv om setet ikke var det beste. Som vanlig med mine (få) flyvninger med SAS - veldig hyggelig og attentivt crew på denne turen til MUC. Etter en liten rusletur, en trapp opp samt «lungetrening» og passkontroll - ble LH Senator loungen satt som base for de neste timene.​
 
Starter med litt kart og info om MUC:

MUC_map1.jpg


mucfacts.jpg


NAPCABS (!) Noe jeg ikke har sett før. Ved lengre layovers på flyplasser, må jo dette være helt genialt. Kostet så langt jeg kunne se 10€ pr. time….

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


Litt av utvalget på flyplassen for øvrig:

8.jpg


9.jpg


10.jpg


13.jpg


11.jpg


12.jpg


36.jpg


Litt fra vindusrekkene:

34.jpg


35.jpg


«Gass-bua»

6.jpg


7.jpg
 
Så til loungen og litt av utvalget der:

14.jpg


15.jpg


17.jpg


16.jpg


18.jpg


19.jpg


20.jpg


21.jpg


22.jpg


23.jpg


23_1.jpg


26.jpg


24.jpg


Litt klimpring samt oppdatering fra flyverden må selvfølgelig til:

26_1.jpg


27.jpg


Full skala bar:

31.jpg


28.jpg


30.jpg
 
29.jpg


Etter mat hører vel dette til…Dog ingen XO i baren dessverre. Hennessy VSOP er dog levelig…

32.jpg


Hvilerommene så slik ut:

33.jpg
 
På tide å bevege seg mot gaten for neste flight:

muc_nrt_start.jpg


Seatmap ANA 77W:

ana_777seat_map.jpg


Her var boarding noe mer ryddig – og kunne som andre mann spasere om bord i maskinen via broen til venstre:

1.jpg


2.jpg


Setet for de neste timene. Amenity-kit og headset på plass i setet. Viste seg også at vi kun ble 2 stykker i First på denne flighten til NRT:

3.jpg


4.jpg


5.jpg


6.jpg


7.jpg


Meget god benplass:

8.jpg


Seat-controller:

9.jpg


10.jpg


13_3.jpg


13_1.jpg


13_2.jpg
 
Da man endelig fikk satt seg – ble vi gjort oppmerksom på via flightdeck - at vi ville bli noe forsinket grunnet påvente av for sent innkommende passasjerer. Ble noe bekymret, da jeg kun hadde 1:50 minutter å gå på i Tokyo. Minutter ble til halvtime og kjapt 45 minutter før alle passasjerer var på plass…. I mellomtiden ble vi godt vartet opp – og fikk mange beklagelser for forsinkelsen av crewet som skulle ta vare på oss i First denne flighten. Kapteinen kom også med en lang beklagelse for groundingen og hendelser rundt 787`en den siste tiden

Som om ikke dette var nok, kom kapteinen tilbake igjen på intercomen og forklarte at vi måtte belage oss på kø til de-ice grunnet det dårlige været/snøværet som hadde vært i området den siste tiden…..begynte å skjønne at jeg trolig ikke kom til å rekke flighten med Thai i fra NRT på dette tidspunktet. Selv med 1 time kortere flytid enn det som var opplyst ved bestilling, ville dette bli «too close for comfort»…..

Som nevnt ble vi tatt godt vare på – her blir vi servert Champagne:

11.jpg


13.jpg


Ikke bra vær for å si det mildt….

15.jpg


Varm klut samt meny ble utlevert etter hvert. Det samme ble pysjamasen. Bestilling/forespørsel om mat og drikke ble tatt i samme slengen.

Etter litt kom sjef-FA og fortalte at jeg var eneste transit- passasjer som skulle videre med Thai, og at de ville komme tilbake med mer info når man var i lufta ift. flytid, gate osv. Hun forklarte at dette trolig ikke ville gå, men at det muligens med litt medvind og flaks var en mulighet… De ville så snart det var mulig, og hvis det viste seg at man kunne rekke dette – ta kontakt med bakken på NRT – og besørge bistand til fra gate til ny gate. Hadde uansett slått fra meg tanken om at dette kunne gå, men de gjorde i hvert fall en ærlig innsats for å berolige/hjelpe meg vil jeg si.

Skjønner også hva Dag snakker om i sin rapport ift. den respekten de generelt viser deg ombord. Veldig behagelig, uten at det blir i overkant.

14.jpg


Slik ser for øvrig Safety-card ut hos ANA:

19.jpg


20.jpg


Endelig klar for safety-brief og pushback!

15_1.jpg


16.jpg


Vi lettet 1:55 minutter etter oppsatt avgangstid, så jeg konkluderte med at jeg ikke under noen omstendighet ville rekke neste flight….

17.jpg


18.jpg


Etter at setebelte-skilt ble avslått – var det på tide med litt mat. Her følger meny for flighten:


meal_menu_1.jpg

meal_menu_2.jpg

drink1.jpg

drink_white.jpg

drink_red_port.jpg

drink_sake.jpg

drink_rest.jpg

drink_rest_coffee.jpg

 
Vi starter med Appertizer`n og «fore-drink» som var en Screwdriver:

23.jpg


22.jpg


Før vi går over på Caviar with the trimmings. Valgte Chablien til dette sammen med litt vann, noe som funket helt fint.

26.jpg


27.jpg


28.jpg


29.jpg


Over til neste mellomrett:

30.jpg


32.jpg


31.jpg


33.jpg


34.jpg


Til salaten fikk jeg testet en japansk Chardonnay. Smakte helt greit, kanskje noe for søt.

35.jpg


36.jpg


37.jpg


Har aldri drukket Sake før, og det måtte crewet gjøre noe med sa de…Smakte faktisk ganske godt, i hvert fall i kjølig versjon:

38.jpg


39.jpg
 
Det var tid for hovedretten - jeg tok sjansen på biffen og valgte den franske Bordeaux`en til denne. Vinen var veldig god, men biffen skuffet veldig. Den var faktisk ganske seig, men man kan vel ikke vente seg så altfor mye mer oppe i høyden. Alt tilbehør og saus smakte fantastisk bra.

40.jpg


41.jpg


42.jpg


43.jpg


Etter hovedretten var det klart for (plass til…) litt ost og portvin. Grahams`s 30 YO Tawny Port er til nå den beste jeg har smakt…(Har ikke smakt alt for mye portvin…)

44.jpg


45.jpg


46.jpg


47.jpg


Det var så på tide med litt dessert, kaffe & Cognac samt Petits Fours:

48.jpg


49.jpg


50.jpg


Rundet det hele av med et par runder kaffe & cognac til etter desserten.

51.jpg


52.jpg



På tide å sove litt, og FA gjorde nabosetet klart for søvn….Kan vel påstå at jeg ikke la meg med en særlig god følelse grunnet forsinkelsen, men sovnet nå greit i noen timer.

53.jpg


Våknet omtrent her på kartet, og en runde på toan var på sin plass:

54.jpg


60.jpg


62.jpg


61.jpg
 
Litt vann smakte godt. Fant også ut at jeg skulle ta en tur bakover i maskinen….

55.jpg


Slik ser Biz-kabinen ut:

56.jpg


57.jpg


58.jpg


59.jpg


Tilbake til setet hvor jeg bestilte meg en kald cola. FA kom også med en god og kald klut til et trøtt tryne….Hun opplyste også om at de trodde jeg skulle klare å rekke flyet, og at det sto en representant klar ved gaten for å eskortere meg. Kikket på klokka, og skjønte at dette ville gå veien – og humøret steg betraktelig kan jeg forsikre om….:)

64.jpg


Etter litt cola og AVOD kikking, nærmet vi oss japansk territorie, og det var på ny litt mat å få:

63.jpg


66.jpg


67.jpg


68.jpg


69.jpg


70.jpg


På tide å få opp vindusskjermene…..passerte denne flyplassen omtrent her på kartet:

72.jpg


71.jpg


Så litt mer cola for å «regulere» flymat-magen som nå var godt fornøyd….

73.jpg


Decending, soon into the skies….

74.jpg


75.jpg


En “settende” sol gjorde innflyvningen Ganske fin….

76.jpg


77.jpg
 
78.jpg


79.jpg


80.jpg


Thai kan vel skimtes ved gate på dette bildet….

81.jpg


82.jpg


83.jpg


On short final:

84.jpg


Så var vi på bakken:

85.jpg


86.jpg


Her sees maskinen jeg skulle videre med. Trodde det var kun en kort spasertur bort til den gaten, men det var det ikke….

87.jpg


88.jpg


Vi «dokket» med 50 minutter å gå på ift. flighten til BKK….Utrolig at vi klarte å ta inn så mye var min tanke….
@ Gate NRT:

89.jpg


Klar beskjed….

90.jpg


En utrolig flott flyvning var over - og jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si – at jeg aldri har opplevd maken til service, respekt og oppvarting fra noe selskap jeg tidligere har reist med. Jeg vil gladelig fly med ANA igjen hvis jeg får sjansen.

Som lovet så sto det en liten «snelle» klar for å ta meg i mot. Hun fortalte at vi hadde dårlig tid, og at det var ca. 15 minutter`s gange til gaten….(!) Så da virkelig ikke sånn ut på bildene tenkte jeg, gaten lå jo rett bortenfor, men hun hadde rett. Vi måtte over, under, gjennom osv. før vi til slutt måtte gjennom security-check. Bagasjetag ble scannet ved gaten, og de kunne forsikre meg om at bagasjen allerede var om bord og ivaretatt.

Det ble fortsatt boardet Y passasjerer når jeg ankom. Jeg satt i setet 18:10 – 20 minutter til push… Puuhh – en halv svett HS-TLD kunne puste lettet ut.

Slapp jo (dessverre) å få testet ut lounger og sett litt på flyplassen, men legger ved litt info og kart uansett:


nrtfacts.jpg

NRT_Lounge_Map.jpg
 
nrt_bkk_start.jpg


Jeg hadde i utgangspunktet fått tildelt 3E på forhånd, men var flyttet til 3F istedenfor. Jeg personlig liker vindusplass langt bedre – så dette gjorde ingenting. Her er setekart på 380`en:

tg_a380seat_map.jpg


HS-TUB som skulle ta oss til BKK denne ettermiddagen - her sett ved gate:

1.jpg


Sete 3F som var mitt de neste 7 timene samt litt bilder rundt og ved setet. Det var helt fullt i First på denne flyvningen til BKK:

2.jpg


3.jpg


4.jpg


6.jpg


5.jpg


28.jpg


Oppi all «knipsingen», ble jeg tilbudt varm etterlengtet klut samt Champagne:

15.jpg


Seat controller:

7.jpg


8.jpg


Leselys:

9.jpg


Relativt gode oppbevaringsmuligheter:

16.jpg


USB/Strømforsyning etc:

10.jpg


Litt av «utsikten» fra setet:

2_1.jpg


12.jpg


Headset samt Rimowa Amenity-kit lå klart:

13.jpg
 
Last edited:
14.jpg


14_1.jpg


Rakk en liten runde i front før push også – her sees «lounge area»:

17.jpg


18.jpg


Baren – som aldri ble satt opp av uviss grunn på denne flighten. Spurte ikke heller….

19.jpg


Trappen i front:

20.jpg


Toalettet samt «skifterommet» :

21.jpg


22.jpg


23.jpg


24.jpg


På tide å sette seg ned, samt spenne fast setebeltet. Push og safety demo på skjerm nøyaktig på klokka:

27.jpg


25.jpg


26.jpg


Take-off, men ikke lett å feste det på film….

27_1.jpg


32.jpg


Noen bilder fra en dimmet kabin:

35.jpg


33.jpg


6_1.jpg
 
34.jpg


36.jpg


Det var på tide med mat igjen. Her følger noen bilder samt menyen for turen:

30.jpg


37.jpg


38.jpg


Menu_NRT_BKK.jpg


Drinks_wineinfo_Menu.jpg


Drinks_Champagne_Cognac_Menu.jpg


Drinks_Redwine_Menu.jpg


Drinks_Whitewine_Menu.jpg


Drinks_beverage_Menu.jpg


Jeg valgte å fortsette med Champagnen som «Fore drink»:

40.jpg


39.jpg


Appertizer:

41.jpg


Klargjøring av bord/oppdekking:

42.jpg


43.jpg


Forrett:

46.jpg


44.jpg


45.jpg
 
Mellomrett – suppe (Som smakte fantastisk..!)

47.jpg


48.jpg


Hovedrett. Valgte biff her også – med følge av 08`Pinot Noir`en. Biffen var faktisk ganske bra, og langt bedre enn hos ANA:

49.jpg


50.jpg


51.jpg


Litt ost og (rød 06`) vin hører med til et bedre måltid:

52.jpg


53.jpg


54.jpg


Dessert ble ekspedert, med kaffe & Cognac of course. (Knallgod Cognac forøvrig):

55.jpg


56.jpg


Et par runder til med godsaker samt litt filmtitting:

57.jpg


Tok meg en liten runde bakover i bussen – her et bilde fra Biz.

59.jpg


Vel tilbake i stolen ble det tid til litt cola og avslappning, før vi sakte men sikkert nærmet oss BKK:

60.jpg


61.jpg


62.jpg


Sjefs FA samt kollega kom på dette tidspunktet rundt til samtlige pax i F og takket meget høflig for at vi hadde valgt Thai, og ønsket oss god tur til neste destinasjon.

Tailcam under innflyvningen:

63.jpg


64.jpg


65.jpg


@ Gate:

66.jpg
 
Vi ble møtt av Thai-staff på broen med navnene våre på skilt, og eskortert til 4 ventende «golfbiler» som tok oss gjennom Immigration og Custom på en veldig behagelig måte. En ansatt fulgte hver av oss helt frem til bagasjebåndet og sørget for at vi fikk bagasjen før hun forlot oss.

68.jpg


69.jpg


Kjapt oppsummert så var dette nok en fin flight med Thai. Sitter dog igjen med litt blandede følelser av servicenivå. Dette kunne til tider vært noe bedre, og sitter kanskje litt igjen med følelsen av «Biz-service nivå» sammenlignet med andre jeg har hatt gleden av å fly i First med. (Nå er ikke det så mange, bare så det er sagt….;)) «Hardproduktet» derimot på Thai`s nye 380 likte jeg personlig veldig godt. Selv om dette ikke er «Suiter», så føltes det relativt privat, samtidig som man fikk den litt luftige/åpne opplevelsen av kabinen. Bakke service, og eskorten fra fly til bagasjebånd opplevdes veldig behagelig.

Nå var det bare å finne frem til Suttlebussen til hotellet, og prøve å få seg litt søvn.

vismaya_hotel_logo.jpg


vismaya_facts.jpg


vismaya_map.jpg


Valgte som nevnt innledningsvis å bo på dette hotellet, da jeg sparte ca. 1000,- NOK ift. Novotel Airport Hotel. Shuttle-bussen tok ca. 8 minutter fra flyplassen. Har ikke så mange bilder herfra da jeg var rimelig sliten. Noen ble det, og her følger de…..

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg


5.jpg


Et helt greit valg som transfer-hotell, med greie og rene rom. Veldig greit med svømmebassen også, uten at jeg benyttet meg av dette selv under dette oppholdet. Jeg vil lett velge dette hotellet igjen under samme omstendigheter en annen gang.​
 
Last edited:
På tide å komme seg videre til Phuket. For enkelthetens skyld valgte jeg drosje til flyplassen, da jeg også på denne måten kunne «maksimere søvnen» noe. (Kostet 120,- THB)

1.jpg


2.jpg


5.jpg


Litt «spotting» fra røykehjørnet før man gikk inn for å sjekke inn….

3.jpg


4.jpg


Her er litt fakta-vedlegg fra/om BKK før sjekk inn….

bkkfacts.jpg


bkkfacts2.jpg


Thai_BKK_MAP.jpg
 
Endelig (;)) litt flyvning igjen….

bkk_hkt_start.jpg


tg_B744_seatmap.jpg


Innsjekk gikk som smurt. Valgte å kikke litt i butikker før jeg gikk direkte til gaten for (bus) Boarding:

6.jpg


7.jpg


8.jpg


Etter litt bussing, var man på ny i Thai`s 747 F-kabin. Sete 1K denne gangen….

9.jpg


10.jpg


Klut og forfriskninger ble som vanlig tilbudt:

11.jpg


12.jpg


Push & safety-demo:

14.jpg


13.jpg


Litt info og utklipp fra magasinet «Sawadee» mens vi taxer….

Thai_Mag_front.jpg


TG_Fleet1.jpg


Thai_Mag_info1_front.jpg


Thai_Mag_info_2.jpg


Noen observasjoner mot RWY som vanlig:

15.jpg


16.jpg


17.jpg
 
18.jpg


19.jpg


20.jpg


21.jpg


Finnair under take-off roll:

22.jpg


23.jpg


24.jpg


Da var det oss - her har vi akkurat lettet:

25.jpg


26.jpg


Hard righthand-turn:

27.jpg


28.jpg


29.jpg


Litt servering:

30.jpg


31.jpg


32.jpg


33.jpg


Innflyvning fra vest:

34.jpg


35.jpg


36.jpg
 
Back
Top