Til Thailand med US Dividend Miles I C & F (Jan. 2013)

HS-TLD

ScanFlyer Silver

TR_Text1.jpg

Da skulle reisen se slik ut på papir:

Itinerary1.jpg

Og se slik ut på kartet omtrent:

itinerary_map.jpg

Reisemakker var snill og fraktet meg til Asker ST. Kaldt som fy denne morgenen…..

1.jpg

Påfyll av lunger utenfor ble utført. Fortsatt småmørkt på OSL denne morgenen.

2.jpg

Med fare for å legge ut kjent info – tar jeg sjansen på litt kart og facts her fra OSL også…..

OSL_term_Map.jpg

osl_facts.jpg

Innsjekk gikk som smurt - ingen problem å få sjekket bagasjen hele veien.

3.jpg

4.jpg

Etter Fast Track og litt småshopping på Tax Free – bar det til SAS Loungen for en liten frokost:

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

Last edited:
Det var på tide å fly litt igjen:

osl_muc_start.jpg

12.jpg

10.jpg

Ombordstigning forgikk litt som vanlig på OSL – alle mann alle på en gang. Jeg fikk skiskytter Emil Hegle Svendsen som sidemann på turen til MUC. Det var vel ned for VM vil jeg tro? Han lurte litt på kamera-aktiviteten min følte jeg…..

Setet for turen. Utrolig smalt, og ukomfortabelt sete for en som er litt større en gjennomsnittet:

13.jpg

Ikke alt for grom benplass heller…

14.jpg

Push noen få minutter etter skjema:

15.jpg

Noen observasjoner frem til RWY:

16.jpg

17.jpg

18.jpg

Så var vi i lufta etter de-ice og taxi:

21.jpg

22.jpg

Endelig så kom sola frem ;)

23.jpg

Nøt utsikten til en kaffe. (Forøvrig det eneste jeg drakk på turen.) Det ble ellers servert et varmt måltid i Biz samt et kaldt måltid i Eco Extra.

24.jpg

23_1.jpg

Tysk landskap kom i sikte etter en lang nedstigning:

25.jpg

26.jpg

On short final… De-ice stasjon sees her rett før landing på MUC:

27.jpg

Landed:

29.jpg

30.jpg

31.jpg

32.jpg

33.jpg

@ gate:

34.jpg

En fin tur med SAS, selv om setet ikke var det beste. Som vanlig med mine (få) flyvninger med SAS - veldig hyggelig og attentivt crew på denne turen til MUC. Etter en liten rusletur, en trapp opp samt «lungetrening» og passkontroll - ble LH Senator loungen satt som base for de neste timene.​

Starter med litt kart og info om MUC:

MUC_map1.jpg

mucfacts.jpg

NAPCABS (!) Noe jeg ikke har sett før. Ved lengre layovers på flyplasser, må jo dette være helt genialt. Kostet så langt jeg kunne se 10€ pr. time….

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Litt av utvalget på flyplassen for øvrig:

8.jpg

9.jpg

10.jpg

13.jpg

11.jpg

12.jpg

36.jpg

Litt fra vindusrekkene:

34.jpg

35.jpg

«Gass-bua»

6.jpg

7.jpg

Så til loungen og litt av utvalget der:

14.jpg

15.jpg

17.jpg

16.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg

22.jpg

23.jpg

23_1.jpg

26.jpg

24.jpg

Litt klimpring samt oppdatering fra flyverden må selvfølgelig til:

26_1.jpg

27.jpg

Full skala bar:

31.jpg

28.jpg

30.jpg

29.jpg

Etter mat hører vel dette til…Dog ingen XO i baren dessverre. Hennessy VSOP er dog levelig…

32.jpg

Hvilerommene så slik ut:

33.jpg

På tide å bevege seg mot gaten for neste flight:

muc_nrt_start.jpg

Seatmap ANA 77W:

ana_777seat_map.jpg

Her var boarding noe mer ryddig – og kunne som andre mann spasere om bord i maskinen via broen til venstre:

1.jpg

2.jpg

Setet for de neste timene. Amenity-kit og headset på plass i setet. Viste seg også at vi kun ble 2 stykker i First på denne flighten til NRT:

3.jpg

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

Meget god benplass:

8.jpg

Seat-controller:

9.jpg

10.jpg

13_3.jpg

13_1.jpg

13_2.jpg

Da man endelig fikk satt seg – ble vi gjort oppmerksom på via flightdeck - at vi ville bli noe forsinket grunnet påvente av for sent innkommende passasjerer. Ble noe bekymret, da jeg kun hadde 1:50 minutter å gå på i Tokyo. Minutter ble til halvtime og kjapt 45 minutter før alle passasjerer var på plass…. I mellomtiden ble vi godt vartet opp – og fikk mange beklagelser for forsinkelsen av crewet som skulle ta vare på oss i First denne flighten. Kapteinen kom også med en lang beklagelse for groundingen og hendelser rundt 787`en den siste tiden

Som om ikke dette var nok, kom kapteinen tilbake igjen på intercomen og forklarte at vi måtte belage oss på kø til de-ice grunnet det dårlige været/snøværet som hadde vært i området den siste tiden…..begynte å skjønne at jeg trolig ikke kom til å rekke flighten med Thai i fra NRT på dette tidspunktet. Selv med 1 time kortere flytid enn det som var opplyst ved bestilling, ville dette bli «too close for comfort»…..

Som nevnt ble vi tatt godt vare på – her blir vi servert Champagne:

11.jpg

13.jpg

Ikke bra vær for å si det mildt….

15.jpg

Varm klut samt meny ble utlevert etter hvert. Det samme ble pysjamasen. Bestilling/forespørsel om mat og drikke ble tatt i samme slengen.

Etter litt kom sjef-FA og fortalte at jeg var eneste transit- passasjer som skulle videre med Thai, og at de ville komme tilbake med mer info når man var i lufta ift. flytid, gate osv. Hun forklarte at dette trolig ikke ville gå, men at det muligens med litt medvind og flaks var en mulighet… De ville så snart det var mulig, og hvis det viste seg at man kunne rekke dette – ta kontakt med bakken på NRT – og besørge bistand til fra gate til ny gate. Hadde uansett slått fra meg tanken om at dette kunne gå, men de gjorde i hvert fall en ærlig innsats for å berolige/hjelpe meg vil jeg si.

Skjønner også hva Dag snakker om i sin rapport ift. den respekten de generelt viser deg ombord. Veldig behagelig, uten at det blir i overkant.

14.jpg

Slik ser for øvrig Safety-card ut hos ANA:

19.jpg

20.jpg

Endelig klar for safety-brief og pushback!

15_1.jpg

16.jpg

Vi lettet 1:55 minutter etter oppsatt avgangstid, så jeg konkluderte med at jeg ikke under noen omstendighet ville rekke neste flight….

17.jpg

18.jpg

Etter at setebelte-skilt ble avslått – var det på tide med litt mat. Her følger meny for flighten:

meal_menu_1.jpg

meal_menu_2.jpg

drink1.jpg

drink_white.jpg

drink_red_port.jpg

drink_sake.jpg

drink_rest.jpg

drink_rest_coffee.jpg

Vi starter med Appertizer`n og «fore-drink» som var en Screwdriver:

23.jpg

22.jpg

Før vi går over på Caviar with the trimmings. Valgte Chablien til dette sammen med litt vann, noe som funket helt fint.

26.jpg

27.jpg

28.jpg

29.jpg

Over til neste mellomrett:

30.jpg

32.jpg

31.jpg

33.jpg

34.jpg

Til salaten fikk jeg testet en japansk Chardonnay. Smakte helt greit, kanskje noe for søt.

35.jpg

36.jpg

37.jpg

Har aldri drukket Sake før, og det måtte crewet gjøre noe med sa de…Smakte faktisk ganske godt, i hvert fall i kjølig versjon:

38.jpg

39.jpg

Det var tid for hovedretten - jeg tok sjansen på biffen og valgte den franske Bordeaux`en til denne. Vinen var veldig god, men biffen skuffet veldig. Den var faktisk ganske seig, men man kan vel ikke vente seg så altfor mye mer oppe i høyden. Alt tilbehør og saus smakte fantastisk bra.

40.jpg

41.jpg

42.jpg

43.jpg

Etter hovedretten var det klart for (plass til…) litt ost og portvin. Grahams`s 30 YO Tawny Port er til nå den beste jeg har smakt…(Har ikke smakt alt for mye portvin…)

44.jpg

45.jpg

46.jpg

47.jpg

Det var så på tide med litt dessert, kaffe & Cognac samt Petits Fours:

48.jpg

49.jpg

50.jpg

Rundet det hele av med et par runder kaffe & cognac til etter desserten.

51.jpg

52.jpg

På tide å sove litt, og FA gjorde nabosetet klart for søvn….Kan vel påstå at jeg ikke la meg med en særlig god følelse grunnet forsinkelsen, men sovnet nå greit i noen timer.

53.jpg

Våknet omtrent her på kartet, og en runde på toan var på sin plass:

54.jpg

60.jpg

62.jpg

61.jpg

Litt vann smakte godt. Fant også ut at jeg skulle ta en tur bakover i maskinen….

55.jpg

Slik ser Biz-kabinen ut:

56.jpg

57.jpg

58.jpg

59.jpg

Tilbake til setet hvor jeg bestilte meg en kald cola. FA kom også med en god og kald klut til et trøtt tryne….Hun opplyste også om at de trodde jeg skulle klare å rekke flyet, og at det sto en representant klar ved gaten for å eskortere meg. Kikket på klokka, og skjønte at dette ville gå veien – og humøret steg betraktelig kan jeg forsikre om….:)

64.jpg

Etter litt cola og AVOD kikking, nærmet vi oss japansk territorie, og det var på ny litt mat å få:

63.jpg

66.jpg

67.jpg

68.jpg

69.jpg

70.jpg

På tide å få opp vindusskjermene…..passerte denne flyplassen omtrent her på kartet:

72.jpg

71.jpg

Så litt mer cola for å «regulere» flymat-magen som nå var godt fornøyd….

73.jpg

Decending, soon into the skies….

74.jpg

75.jpg

En “settende” sol gjorde innflyvningen Ganske fin….

76.jpg

77.jpg

78.jpg

79.jpg

80.jpg

Thai kan vel skimtes ved gate på dette bildet….

81.jpg

82.jpg

83.jpg

On short final:

84.jpg

Så var vi på bakken:

85.jpg

86.jpg

Her sees maskinen jeg skulle videre med. Trodde det var kun en kort spasertur bort til den gaten, men det var det ikke….

87.jpg

88.jpg

Vi «dokket» med 50 minutter å gå på ift. flighten til BKK….Utrolig at vi klarte å ta inn så mye var min tanke….
@ Gate NRT:

89.jpg

Klar beskjed….

90.jpg

En utrolig flott flyvning var over - og jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si – at jeg aldri har opplevd maken til service, respekt og oppvarting fra noe selskap jeg tidligere har reist med. Jeg vil gladelig fly med ANA igjen hvis jeg får sjansen.

Som lovet så sto det en liten «snelle» klar for å ta meg i mot. Hun fortalte at vi hadde dårlig tid, og at det var ca. 15 minutter`s gange til gaten….(!) Så da virkelig ikke sånn ut på bildene tenkte jeg, gaten lå jo rett bortenfor, men hun hadde rett. Vi måtte over, under, gjennom osv. før vi til slutt måtte gjennom security-check. Bagasjetag ble scannet ved gaten, og de kunne forsikre meg om at bagasjen allerede var om bord og ivaretatt.

Det ble fortsatt boardet Y passasjerer når jeg ankom. Jeg satt i setet 18:10 – 20 minutter til push… Puuhh – en halv svett HS-TLD kunne puste lettet ut.

Slapp jo (dessverre) å få testet ut lounger og sett litt på flyplassen, men legger ved litt info og kart uansett:

nrtfacts.jpg

NRT_Lounge_Map.jpg

nrt_bkk_start.jpg

Jeg hadde i utgangspunktet fått tildelt 3E på forhånd, men var flyttet til 3F istedenfor. Jeg personlig liker vindusplass langt bedre – så dette gjorde ingenting. Her er setekart på 380`en:

tg_a380seat_map.jpg

HS-TUB som skulle ta oss til BKK denne ettermiddagen - her sett ved gate:

1.jpg

Sete 3F som var mitt de neste 7 timene samt litt bilder rundt og ved setet. Det var helt fullt i First på denne flyvningen til BKK:

2.jpg

3.jpg

4.jpg

6.jpg

5.jpg

28.jpg

Oppi all «knipsingen», ble jeg tilbudt varm etterlengtet klut samt Champagne:

15.jpg

Seat controller:

7.jpg

8.jpg

Leselys:

9.jpg

Relativt gode oppbevaringsmuligheter:

16.jpg

USB/Strømforsyning etc:

10.jpg

Litt av «utsikten» fra setet:

2_1.jpg

12.jpg

Headset samt Rimowa Amenity-kit lå klart:

13.jpg

Last edited:
14.jpg

14_1.jpg

Rakk en liten runde i front før push også – her sees «lounge area»:

17.jpg

18.jpg

Baren – som aldri ble satt opp av uviss grunn på denne flighten. Spurte ikke heller….

19.jpg

Trappen i front:

20.jpg

Toalettet samt «skifterommet» :

21.jpg

22.jpg

23.jpg

24.jpg

På tide å sette seg ned, samt spenne fast setebeltet. Push og safety demo på skjerm nøyaktig på klokka:

27.jpg

25.jpg

26.jpg

Take-off, men ikke lett å feste det på film….

27_1.jpg

32.jpg

Noen bilder fra en dimmet kabin:

35.jpg

33.jpg

6_1.jpg

34.jpg

36.jpg

Det var på tide med mat igjen. Her følger noen bilder samt menyen for turen:

30.jpg

37.jpg

38.jpg

Menu_NRT_BKK.jpg

Drinks_wineinfo_Menu.jpg

Drinks_Champagne_Cognac_Menu.jpg

Drinks_Redwine_Menu.jpg

Drinks_Whitewine_Menu.jpg

Drinks_beverage_Menu.jpg

Jeg valgte å fortsette med Champagnen som «Fore drink»:

40.jpg

39.jpg

Appertizer:

41.jpg

Klargjøring av bord/oppdekking:

42.jpg

43.jpg

Forrett:

46.jpg

44.jpg

45.jpg

Mellomrett – suppe (Som smakte fantastisk..!)

47.jpg

48.jpg

Hovedrett. Valgte biff her også – med følge av 08`Pinot Noir`en. Biffen var faktisk ganske bra, og langt bedre enn hos ANA:

49.jpg

50.jpg

51.jpg

Litt ost og (rød 06`) vin hører med til et bedre måltid:

52.jpg

53.jpg

54.jpg

Dessert ble ekspedert, med kaffe & Cognac of course. (Knallgod Cognac forøvrig):

55.jpg

56.jpg

Et par runder til med godsaker samt litt filmtitting:

57.jpg

Tok meg en liten runde bakover i bussen – her et bilde fra Biz.

59.jpg

Vel tilbake i stolen ble det tid til litt cola og avslappning, før vi sakte men sikkert nærmet oss BKK:

60.jpg

61.jpg

62.jpg

Sjefs FA samt kollega kom på dette tidspunktet rundt til samtlige pax i F og takket meget høflig for at vi hadde valgt Thai, og ønsket oss god tur til neste destinasjon.

Tailcam under innflyvningen:

63.jpg

64.jpg

65.jpg

@ Gate:

66.jpg

Vi ble møtt av Thai-staff på broen med navnene våre på skilt, og eskortert til 4 ventende «golfbiler» som tok oss gjennom Immigration og Custom på en veldig behagelig måte. En ansatt fulgte hver av oss helt frem til bagasjebåndet og sørget for at vi fikk bagasjen før hun forlot oss.

68.jpg

69.jpg

Kjapt oppsummert så var dette nok en fin flight med Thai. Sitter dog igjen med litt blandede følelser av servicenivå. Dette kunne til tider vært noe bedre, og sitter kanskje litt igjen med følelsen av «Biz-service nivå» sammenlignet med andre jeg har hatt gleden av å fly i First med. (Nå er ikke det så mange, bare så det er sagt….;)) «Hardproduktet» derimot på Thai`s nye 380 likte jeg personlig veldig godt. Selv om dette ikke er «Suiter», så føltes det relativt privat, samtidig som man fikk den litt luftige/åpne opplevelsen av kabinen. Bakke service, og eskorten fra fly til bagasjebånd opplevdes veldig behagelig.

Nå var det bare å finne frem til Suttlebussen til hotellet, og prøve å få seg litt søvn.

vismaya_hotel_logo.jpg

vismaya_facts.jpg

vismaya_map.jpg

Valgte som nevnt innledningsvis å bo på dette hotellet, da jeg sparte ca. 1000,- NOK ift. Novotel Airport Hotel. Shuttle-bussen tok ca. 8 minutter fra flyplassen. Har ikke så mange bilder herfra da jeg var rimelig sliten. Noen ble det, og her følger de…..

1.jpg

2.jpg

3.jpg

4.jpg

5.jpg

Et helt greit valg som transfer-hotell, med greie og rene rom. Veldig greit med svømmebassen også, uten at jeg benyttet meg av dette selv under dette oppholdet. Jeg vil lett velge dette hotellet igjen under samme omstendigheter en annen gang.​

Last edited:
På tide å komme seg videre til Phuket. For enkelthetens skyld valgte jeg drosje til flyplassen, da jeg også på denne måten kunne «maksimere søvnen» noe. (Kostet 120,- THB)

1.jpg

2.jpg

5.jpg

Litt «spotting» fra røykehjørnet før man gikk inn for å sjekke inn….

3.jpg

4.jpg

Her er litt fakta-vedlegg fra/om BKK før sjekk inn….

bkkfacts.jpg

bkkfacts2.jpg

Thai_BKK_MAP.jpg

Endelig (;)) litt flyvning igjen….

bkk_hkt_start.jpg

tg_B744_seatmap.jpg

Innsjekk gikk som smurt. Valgte å kikke litt i butikker før jeg gikk direkte til gaten for (bus) Boarding:

6.jpg

7.jpg

8.jpg

Etter litt bussing, var man på ny i Thai`s 747 F-kabin. Sete 1K denne gangen….

9.jpg

10.jpg

Klut og forfriskninger ble som vanlig tilbudt:

11.jpg

12.jpg

Push & safety-demo:

14.jpg

13.jpg

Litt info og utklipp fra magasinet «Sawadee» mens vi taxer….

Thai_Mag_front.jpg

TG_Fleet1.jpg

Thai_Mag_info1_front.jpg

Thai_Mag_info_2.jpg

Noen observasjoner mot RWY som vanlig:

15.jpg

16.jpg

17.jpg

18.jpg

19.jpg

20.jpg

21.jpg