AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
Da var det klart for å rapportere om årets ”hovedferie” og reisen dit. De siste tre årene har jeg tilbrakt ganske mange dager i byen Varna i Bulgaria. Dette er en fantastisk flott havneby, som kan by på det meste. Og det for en meget, meget billig penge. Jeg vil hevde at byen ligger langt over andre byer i området, spesielt pga den flotte beliggenheten med strand midt i sentrum og en gågate det er liv i nesten hele døgnet. Derfor ble det til at jeg bestilte billetten allerede mange måneder før aveise. Det var en enveisbillett med DY, som kom på ca 800 kr, bagasje inkludert. Returen hadde jeg først tenkt å ta fra Ukraina et eller annet sted, men diverse årsaker gjorde at turen ble noe kortet ned, slik at returen ble fra Bucuresti. Utreisen var altså med DY, returen med Tarom til Riga og så med AirBaltic fra Riga og hjem. Første og siste del er ganske uspennende og uten bilder, mens hoveddelen er rettet inn mot Tarom-turen.
Torsdag 29.07 kl 0615 - DY OSL-VAR
Avreise kl 0615 er ikke et tidspunkt som passer meg. Ettersom jeg hadde jobbet kveldsvakt hele uken, var jeg således klar på at jeg kom til å sitte oppe natt til torsdag og så ta første flybussen til OSL. Så jeg gjorde. Det var overraskende bra med folk på denne første avgangen med flybussen denne morgenen, en hel del skulle nok med charter til andre reisemål. Innsjekking på automat gikk smertefritt, og jeg fikk sikret meg midtgangsete veldig langt bak. Det var ikke mulig å forhåndbestille seter hos DY akkurat på denne strekningen, jeg aner ikke hvorfor. Det var litt kø ved sikkerhetskontrollen, men jeg var innenfor sånn ca 0520. Heldigvis åpnet Tanum kl 0630, slik at jeg fikk kjøpt sommerens litteratur. Ian Kershaws Hitler-biografi på ca 1.000 sider i pocketutgave. Så var det innom Duty Free for å få seg to halvflasker Gammel Dansk.
Ombordstigning var i passe tid før avgang. Jeg fant mitt sete og håpte på ledig midtsete. Etter hvert kom en bulgarer og satte seg ved vinduet, en noe underlig skrue, for øvrig. Han unnskyldte seg voldsomt over at han somlet seg på plass. Det var fortsatt noen ledige seter der bake, men i det jeg trodde alle var om bord, rullet det inn en familie i tre generasjoner fra den nordlige landsdelen. Bestemora i følget organiserte noe voldsomt, og bestefaren skulle sitte i midtsetet, ved siden av meg, kommanderte hun. Men jeg så mitt snitt til å sette meg på bakerste rekke, som var helt ledig. Sjekket først med flyvertinnen, som godkjente dette. Bestemora var fra seg av glede over at den andre treseteren var ledig, og startet en ny organisering av sitt reisefølge. Da matserveringen startet var det ikke få kommandoordrer som ble sendt videre framover. Jeg bestilte meg to øl, sånn morgenpils. Ellers ikke noe. En herremann litt lengre framme bestilte seg en G&T. En drøy time før ankomst hørte jeg noen merkelige ”nyselyder”, etter hvert ble flyvertinne tilkalt. Det var en som hadde fått altfor mye og sov ganske så godt. Den halvtomme PET-flaska med Gordons ble fjernet, og det ble båret fram end del papirservietter til vedkommende. Før landing kom de to som satt på hans rekke bak til meg. Landing var ganske nøyaktig på tid, uten at jeg helt har notert nøyaktig. Varna flyplass er liten og trang, og det tok temmelig lang tid å få bagasjen. Men så var det klart for drosje til Hotell Odessos i sentrum, hvor de første 10 dagene ble tilbrakt. For de av dere med mange feriedager som skal brukes og man ønsker seg sol, varme, strand, storby, god mat (sjømat!) til en ekstremt billig penge, kan jeg ikke anbefale dette reisemålet varmt nok !
Mandag 16. august - TAROM BUC-RIX
Etter atskillige dager ved Svartehavet og i Bucuresti, et totalt opphold på 20 dager, hvorav en halv dag var skyet (!), resten sol, var det klart for returen. Jeg valgte å la hotellet bestille taxi, og forventet en pris på opp mot 150 kr, ifølge diverse beskrivelser. Men dette var en ærlig kar, og totalt kostet reisen sentrum-flyplassen under 60 kroner, så jeg fant ut at han burde belønnes med i over 20 kroner i tips. Ettersom avgangen var 1500 så valgte jeg å bare reise rett fra hotellet kl 1200. Regnet med å kunne sjekke inn minst 2 timer før, jeg var der knappe 2,5 timer før avgang. Flyplassen er svært trang og dårlig før innsjekking. Jeg fant ut at det var greit å få seg en kopp espresso før innsjekk var klart. Men etter hvert forstod jeg at innsjekkingen neppe åpnet før tiden, så fant ut at en matbit like godt kunne tas utenfor. En enkel juice og en baguette kom på 60 kroner, dette er kriminelt dyrt i forhold til landets øvrige kostnadsnivå. Og damene bak disken virket sure og overlegne på en nesten komisk måte. Etter at måltidet var inntatt var det klart for å stille seg opp og vente – og vente. Innsjekkingen startet faktisk ikke før 1,5 time før avgang. En elegant kledd mann var borte i Tarom-skranken mens vi ventet på åpning av innsjekking, og jeg overhørte at han klaget på at innsjekkingen ikke startet før. Jeg var imidlertid såpas observant og rask at jeg var førstemann som fikk sjekket inn. Sikkerhetskontrollen gikk greit, jeg synes det er litt sjarmerende med pene damer med pistol! Heller ikke etter sikkerhetskontrollen er dette en kjekk flyplass, men heldigvis foregår det påbygging, så håper dette blir bedre etter hvert. Vår gate var sågar i ”kjelleren”, med nesten ingen utsikt. Det beste serveringsstedet, med utsikt, var forbeholdt røykere! Maten som ble servert på denne siden så slett ikke fristende ut i det hele tatt.
Jeg sikret meg to Peroni-øl til ågerpris, ja, det var vel over 30 kr flaska. Skulle OSL hatt samme prosenttillegget som de tar i Romania, ville en øl på Gardermoen kostet nærmere 500 kr, tipper jeg! Det ble bussing over i Taroms 737-700 med retrodesign. Jeg talte ganske nøyaktig 30 personer om bord før bussen gikk. Hadde på forhånd (ved betaling) fått sete 6C, men jeg så ingen grunn til å sitte der, så lenge det satt en fyr på sete 6A, byttet derfor kjapt over til den andre siden. Der fikk jeg naturligvis en treseter for meg selv. Etter en stund kom det en ny buss med 2 passasjerer, uten at det føltes trangt om bord av den grunn. Kabinsjefen var en myndig dame som har sett sine beste dager (…), men noe merkelig farge på håret. Nuvel, høflig var hun. De to yngre var det mer rumensk standard på! Avgangen ble vel kanskje 10 minutter forsinket, men ikke noe å si på det for en feriereisende.
På papiret stod det at det skulle være ”dinner” om bord, men det ble annonsert ”varm lunsj”, noe som heller ikke er å forakte. Jeg var spent på dette – for det er år og dag siden jeg har fått ”gratis” varmmat om bord på en så kort tur. Og duverden – og forventningene steg ytterligere et hakk når jeg skjønte at det ble delt ut hele to pakker !! En var åpenbar varmmat, den andre pakken en skikkelig ”forundringspakke”. Det viste seg å være en helt genial forundringspakke. Innpakningen kunne brukes som brett under maten, og det fulgte også med en søppelpose. Dette var et artig konsept. En liten dessert var også på plass – en ganske god jordbærmosse. Maten var en enkel men helt ok kyllingcurry, akkurat passe på en så kort strekning. Allerede under annonseringen ble vi lovet at vi kunne få både øl og vin, og jeg valgte rødvin i glass denne gangen. I tillegg til et glass vann. Etter hvert kom også kaffeserveringen. Det ble ikke gått flere runder, men ved annonseringen sa de at det bare var å ”plinge” om man ønsket noe. Imidlertid, etter 20 dager, med – tja, ”en del drikking”, var det ikke noe ønske om noe mer fra min side. Servicen var hyggelig og svært vennlig, men jeg synes kanskje de var litt vel raske til å komme med kaffen og til å gjøre seg ferdig.
Setene om bord var av det gamle slaget, men de var svært behagelige, og knyttnevetesten ble definitivt bestått ! Og duverden for en recline på disse setene – ikke så kjekt for de som sitter bak, men det var ingen som satt bak meg. Jeg satt så forbasket godt at jeg tenkte at dette hadde vært fenomentalt på en IC-flyvning. Ja, faktisk har jeg neppe sittet bedre i noe økonomiklassesete før. Ellers gikk flyvningen som normalt, et par ganger ble det annonsert at turbulens var i vente, uten at det var noe spennende. Landing på tid og alt vel! Totalt sett en meget god opplevelse av Tarom. Dette er et selskap jeg gjerne benytter meg av. Selskapet har forresten en kvinnelig toppsjef, behørlig omtalt i selskapets magasin. At det var svært mange bilder av vedkommende i samme blad er heller ikke uforståelig. Ellers skrytte de noe voldsomt av at de hadde blitt medlem av Sky Team, og dette rullet og gikk flere ganger over skjermene.
Torsdag 29.07 kl 0615 - DY OSL-VAR
Avreise kl 0615 er ikke et tidspunkt som passer meg. Ettersom jeg hadde jobbet kveldsvakt hele uken, var jeg således klar på at jeg kom til å sitte oppe natt til torsdag og så ta første flybussen til OSL. Så jeg gjorde. Det var overraskende bra med folk på denne første avgangen med flybussen denne morgenen, en hel del skulle nok med charter til andre reisemål. Innsjekking på automat gikk smertefritt, og jeg fikk sikret meg midtgangsete veldig langt bak. Det var ikke mulig å forhåndbestille seter hos DY akkurat på denne strekningen, jeg aner ikke hvorfor. Det var litt kø ved sikkerhetskontrollen, men jeg var innenfor sånn ca 0520. Heldigvis åpnet Tanum kl 0630, slik at jeg fikk kjøpt sommerens litteratur. Ian Kershaws Hitler-biografi på ca 1.000 sider i pocketutgave. Så var det innom Duty Free for å få seg to halvflasker Gammel Dansk.
Ombordstigning var i passe tid før avgang. Jeg fant mitt sete og håpte på ledig midtsete. Etter hvert kom en bulgarer og satte seg ved vinduet, en noe underlig skrue, for øvrig. Han unnskyldte seg voldsomt over at han somlet seg på plass. Det var fortsatt noen ledige seter der bake, men i det jeg trodde alle var om bord, rullet det inn en familie i tre generasjoner fra den nordlige landsdelen. Bestemora i følget organiserte noe voldsomt, og bestefaren skulle sitte i midtsetet, ved siden av meg, kommanderte hun. Men jeg så mitt snitt til å sette meg på bakerste rekke, som var helt ledig. Sjekket først med flyvertinnen, som godkjente dette. Bestemora var fra seg av glede over at den andre treseteren var ledig, og startet en ny organisering av sitt reisefølge. Da matserveringen startet var det ikke få kommandoordrer som ble sendt videre framover. Jeg bestilte meg to øl, sånn morgenpils. Ellers ikke noe. En herremann litt lengre framme bestilte seg en G&T. En drøy time før ankomst hørte jeg noen merkelige ”nyselyder”, etter hvert ble flyvertinne tilkalt. Det var en som hadde fått altfor mye og sov ganske så godt. Den halvtomme PET-flaska med Gordons ble fjernet, og det ble båret fram end del papirservietter til vedkommende. Før landing kom de to som satt på hans rekke bak til meg. Landing var ganske nøyaktig på tid, uten at jeg helt har notert nøyaktig. Varna flyplass er liten og trang, og det tok temmelig lang tid å få bagasjen. Men så var det klart for drosje til Hotell Odessos i sentrum, hvor de første 10 dagene ble tilbrakt. For de av dere med mange feriedager som skal brukes og man ønsker seg sol, varme, strand, storby, god mat (sjømat!) til en ekstremt billig penge, kan jeg ikke anbefale dette reisemålet varmt nok !
Mandag 16. august - TAROM BUC-RIX
Etter atskillige dager ved Svartehavet og i Bucuresti, et totalt opphold på 20 dager, hvorav en halv dag var skyet (!), resten sol, var det klart for returen. Jeg valgte å la hotellet bestille taxi, og forventet en pris på opp mot 150 kr, ifølge diverse beskrivelser. Men dette var en ærlig kar, og totalt kostet reisen sentrum-flyplassen under 60 kroner, så jeg fant ut at han burde belønnes med i over 20 kroner i tips. Ettersom avgangen var 1500 så valgte jeg å bare reise rett fra hotellet kl 1200. Regnet med å kunne sjekke inn minst 2 timer før, jeg var der knappe 2,5 timer før avgang. Flyplassen er svært trang og dårlig før innsjekking. Jeg fant ut at det var greit å få seg en kopp espresso før innsjekk var klart. Men etter hvert forstod jeg at innsjekkingen neppe åpnet før tiden, så fant ut at en matbit like godt kunne tas utenfor. En enkel juice og en baguette kom på 60 kroner, dette er kriminelt dyrt i forhold til landets øvrige kostnadsnivå. Og damene bak disken virket sure og overlegne på en nesten komisk måte. Etter at måltidet var inntatt var det klart for å stille seg opp og vente – og vente. Innsjekkingen startet faktisk ikke før 1,5 time før avgang. En elegant kledd mann var borte i Tarom-skranken mens vi ventet på åpning av innsjekking, og jeg overhørte at han klaget på at innsjekkingen ikke startet før. Jeg var imidlertid såpas observant og rask at jeg var førstemann som fikk sjekket inn. Sikkerhetskontrollen gikk greit, jeg synes det er litt sjarmerende med pene damer med pistol! Heller ikke etter sikkerhetskontrollen er dette en kjekk flyplass, men heldigvis foregår det påbygging, så håper dette blir bedre etter hvert. Vår gate var sågar i ”kjelleren”, med nesten ingen utsikt. Det beste serveringsstedet, med utsikt, var forbeholdt røykere! Maten som ble servert på denne siden så slett ikke fristende ut i det hele tatt.
Jeg sikret meg to Peroni-øl til ågerpris, ja, det var vel over 30 kr flaska. Skulle OSL hatt samme prosenttillegget som de tar i Romania, ville en øl på Gardermoen kostet nærmere 500 kr, tipper jeg! Det ble bussing over i Taroms 737-700 med retrodesign. Jeg talte ganske nøyaktig 30 personer om bord før bussen gikk. Hadde på forhånd (ved betaling) fått sete 6C, men jeg så ingen grunn til å sitte der, så lenge det satt en fyr på sete 6A, byttet derfor kjapt over til den andre siden. Der fikk jeg naturligvis en treseter for meg selv. Etter en stund kom det en ny buss med 2 passasjerer, uten at det føltes trangt om bord av den grunn. Kabinsjefen var en myndig dame som har sett sine beste dager (…), men noe merkelig farge på håret. Nuvel, høflig var hun. De to yngre var det mer rumensk standard på! Avgangen ble vel kanskje 10 minutter forsinket, men ikke noe å si på det for en feriereisende.
På papiret stod det at det skulle være ”dinner” om bord, men det ble annonsert ”varm lunsj”, noe som heller ikke er å forakte. Jeg var spent på dette – for det er år og dag siden jeg har fått ”gratis” varmmat om bord på en så kort tur. Og duverden – og forventningene steg ytterligere et hakk når jeg skjønte at det ble delt ut hele to pakker !! En var åpenbar varmmat, den andre pakken en skikkelig ”forundringspakke”. Det viste seg å være en helt genial forundringspakke. Innpakningen kunne brukes som brett under maten, og det fulgte også med en søppelpose. Dette var et artig konsept. En liten dessert var også på plass – en ganske god jordbærmosse. Maten var en enkel men helt ok kyllingcurry, akkurat passe på en så kort strekning. Allerede under annonseringen ble vi lovet at vi kunne få både øl og vin, og jeg valgte rødvin i glass denne gangen. I tillegg til et glass vann. Etter hvert kom også kaffeserveringen. Det ble ikke gått flere runder, men ved annonseringen sa de at det bare var å ”plinge” om man ønsket noe. Imidlertid, etter 20 dager, med – tja, ”en del drikking”, var det ikke noe ønske om noe mer fra min side. Servicen var hyggelig og svært vennlig, men jeg synes kanskje de var litt vel raske til å komme med kaffen og til å gjøre seg ferdig.
Setene om bord var av det gamle slaget, men de var svært behagelige, og knyttnevetesten ble definitivt bestått ! Og duverden for en recline på disse setene – ikke så kjekt for de som sitter bak, men det var ingen som satt bak meg. Jeg satt så forbasket godt at jeg tenkte at dette hadde vært fenomentalt på en IC-flyvning. Ja, faktisk har jeg neppe sittet bedre i noe økonomiklassesete før. Ellers gikk flyvningen som normalt, et par ganger ble det annonsert at turbulens var i vente, uten at det var noe spennende. Landing på tid og alt vel! Totalt sett en meget god opplevelse av Tarom. Dette er et selskap jeg gjerne benytter meg av. Selskapet har forresten en kvinnelig toppsjef, behørlig omtalt i selskapets magasin. At det var svært mange bilder av vedkommende i samme blad er heller ikke uforståelig. Ellers skrytte de noe voldsomt av at de hadde blitt medlem av Sky Team, og dette rullet og gikk flere ganger over skjermene.