Boeing_fan
ScanFlyer Gold
Så var det tid for årets sommerferie, som i år skulle gå til Bulgaria. Familien eier leilighet i byen Sliven, en by som ikke akurratt er spesielt kjent internasjonalt. Jeg og broderen bestemte oss for å ta oss en tre ukers tur ditt fra 24 juli til 17 august. Billettene ble bestilt 3 måneder i forveien. Routingen var TRF-AMS-SOF-AMS-TRF
24 juli kom raskt, og det var tid for avreise. Flyet vårt hadde avgang kl. 06:50, og vi var på flyplassen klokken 6. Innsjekking og sikkerhetskontroll gikk smertefritt, og boarding kom igang akurratt en halvtime før avgang. Denne avgangen var operert av KLM Cityhoppers Fokker 70, som operer de fleste KLMs avganger fra Torp. Ulempen med denne flyturen var at vi hadde fått seter på nest bakerste rad, så det ble mildt sagt en bråkete tur
På denne 1 time og 40 minutter lange turen ble det servert en såkalt "nederlandsk matpakke", som bestod av et merkelig flatt rundstykke med ost og skinke, og en nederlandsk bolle med rosiner. Crewet serverte drikke to ganger, og siden jeg synes det var litt i tidligste laget for en øl så tok jeg en Cola og et glass vann. Vi landet på Schipol presist, ingenting å klage over på denne flyturen, bortsett fra støyen
Vi ble busset ut til terminalen.
På AMS hadde vi drøye to timer før neste fly, og siden damen i skranken på TRF ikke kunne gi oss boardingkortet til neste fly, så måtte vi selv hente det på Schipol. Uten problemer fikk vi boardingkortet, etter å ha stått ca et kvarter i kø. Etter det tok vi oss en matbit på Burger King, og så ruslet vi sakte ned til gate. Vi måtte selvfølgelig gjennom både passkontroll og sikkerhetskontroll.
Ved gaten ventet et Bulgaria Air som skulle ta oss til Sofia, som denne dagen var en Airbus 319, et ganske nytt fly (det eldste 319-flyet til FB er ca 2 år gammelt). Biz-klassen i dette fly hadde 2+2 konfigurasjon, og ikke 3+3 som i ECO. Vi satt ganske langt frem i flyet. Og helt ærlig, må jeg si at benplassen var den verste jeg noensine har opplevd. Og jeg er ikke så kravstor når det gjelder benplass, men Bulgaria Air får Ryanairs benplass til å virke stor.
Flyet hadde avgang klokken 10:40, og flygningen tok 2 timer og 20 min.
På denne flighten fikk vi servert et rundstykke med skinke og ost, som jeg nesten ikke rørte, en liten god blåbærmuffins og en boks med øl, som ikke smakte så verst. Ellers god service fra crewet, som insisterte på at vi skulle ta to forskjellige drikke, og gikk rundt flere ganger for å tilby vann. Flyet landet i Sofia ca. 5 min etter rutetid, og ikke uventet ble det bussing inn til terminalen, da det denne tiden på døgnet går mange fly fra Sofia, og det ikke er nok gater til alle.
Etter tre herlige uker i Bulgaria var det tid for å vende nesa hjemover. Flyet fra Sofia til Amsterdam hadde avgang klokken 14:50, og vi var på flyplassen ca. 2 timer før avgang. Innsjekkingen gikk tregt, vi sto over 40 min i kø! Bulgaria Air har nylig fått ny logo og nytt slagord. Ordene "National Carrier" gikk igjen ganske ofte. Også i sikkerhetskontrollen var det lange køer, og vi kom oss gjennom på ca 20 min. Taxfreehandling på den overprisede lufthavnen i Sofia var uaktuelt. Flyplassen er bare 2 år gammel, men det ser ut som den er ganske billigg laget. Og igjen fikk vi en bussgate! Vi måtte ned et nivå, hvor alle bussgatene befinner seg. Boarding kom igang 10 min før opprinlig avgangstid, og vi måtte stå inne i en buss i 10 min. Det var over 35 grader ute, og sikkert enda varmere inne i bussen. Omsider kom vi oss ombord på flyet. Denne avgangen ble operert med en eldre
Boeing 737-300. Denne maskinen hadde mye bedre benplass enn deres A319, men likevel ikke nok til å bestå knyttnevetesten. Avgangen var helt full denne gangen også, og ikke uventet ble vi over en time forskinket. De gjorde ikke så mye, da vi hadde 4 timer i Amsterdam. Rundstykkene som ble servert på denne flyvningen ble jeg omtrent kvalm bare av å lukte på, så det rørte jeg ikke. Flyvningen var på 2 timer og 45 minutter, og vi landet en time etter skjema. I Amsterdam gikk vi rundt og kikket i butikkene, beundret MD11 og B777, tok oss en matbit på McDonalds, ellers ikke noe spesielt.
Avgangen til TRF var satt opp med en Fokker 70 med, som denne dagen ikke var mer enn halvfull. Vi var såpass mette etter McDonaldsen at ingen av oss rørte maten, bare tok oss en cola og et glass vann. Vi landet på Torp klokken 22, fem min før tiden, bagasjen kom som ventet veldig raskt, og en hyggelig ferietur var dermed over for denne gang.
Konklusjon:
- KLM har et genialt konsept hvor de flyr med mindre fly til mindre byer som f.eks Sandefjord og Kristiansand. Det liker jeg.
- KLMs mat er velsmakende, men lite variert, og man går fort lei av det dersom man reiser med dem ofte. Benplassen er også brukbar. Service på topp ombord.
- Bulgaria Airs mat er ikke akurratt velsmakende, og deres enorme benplass i bizclass på deres A319 går utover pax i ECO. Men servicen er ikke til å klage på.
Vi betalte 2 200 kr pr pers, og det var det definitivt verdt. Kunne godt reist denne ruten igjen
24 juli kom raskt, og det var tid for avreise. Flyet vårt hadde avgang kl. 06:50, og vi var på flyplassen klokken 6. Innsjekking og sikkerhetskontroll gikk smertefritt, og boarding kom igang akurratt en halvtime før avgang. Denne avgangen var operert av KLM Cityhoppers Fokker 70, som operer de fleste KLMs avganger fra Torp. Ulempen med denne flyturen var at vi hadde fått seter på nest bakerste rad, så det ble mildt sagt en bråkete tur

På denne 1 time og 40 minutter lange turen ble det servert en såkalt "nederlandsk matpakke", som bestod av et merkelig flatt rundstykke med ost og skinke, og en nederlandsk bolle med rosiner. Crewet serverte drikke to ganger, og siden jeg synes det var litt i tidligste laget for en øl så tok jeg en Cola og et glass vann. Vi landet på Schipol presist, ingenting å klage over på denne flyturen, bortsett fra støyen

Vi ble busset ut til terminalen.
På AMS hadde vi drøye to timer før neste fly, og siden damen i skranken på TRF ikke kunne gi oss boardingkortet til neste fly, så måtte vi selv hente det på Schipol. Uten problemer fikk vi boardingkortet, etter å ha stått ca et kvarter i kø. Etter det tok vi oss en matbit på Burger King, og så ruslet vi sakte ned til gate. Vi måtte selvfølgelig gjennom både passkontroll og sikkerhetskontroll.
Ved gaten ventet et Bulgaria Air som skulle ta oss til Sofia, som denne dagen var en Airbus 319, et ganske nytt fly (det eldste 319-flyet til FB er ca 2 år gammelt). Biz-klassen i dette fly hadde 2+2 konfigurasjon, og ikke 3+3 som i ECO. Vi satt ganske langt frem i flyet. Og helt ærlig, må jeg si at benplassen var den verste jeg noensine har opplevd. Og jeg er ikke så kravstor når det gjelder benplass, men Bulgaria Air får Ryanairs benplass til å virke stor.
Flyet hadde avgang klokken 10:40, og flygningen tok 2 timer og 20 min.
På denne flighten fikk vi servert et rundstykke med skinke og ost, som jeg nesten ikke rørte, en liten god blåbærmuffins og en boks med øl, som ikke smakte så verst. Ellers god service fra crewet, som insisterte på at vi skulle ta to forskjellige drikke, og gikk rundt flere ganger for å tilby vann. Flyet landet i Sofia ca. 5 min etter rutetid, og ikke uventet ble det bussing inn til terminalen, da det denne tiden på døgnet går mange fly fra Sofia, og det ikke er nok gater til alle.
Etter tre herlige uker i Bulgaria var det tid for å vende nesa hjemover. Flyet fra Sofia til Amsterdam hadde avgang klokken 14:50, og vi var på flyplassen ca. 2 timer før avgang. Innsjekkingen gikk tregt, vi sto over 40 min i kø! Bulgaria Air har nylig fått ny logo og nytt slagord. Ordene "National Carrier" gikk igjen ganske ofte. Også i sikkerhetskontrollen var det lange køer, og vi kom oss gjennom på ca 20 min. Taxfreehandling på den overprisede lufthavnen i Sofia var uaktuelt. Flyplassen er bare 2 år gammel, men det ser ut som den er ganske billigg laget. Og igjen fikk vi en bussgate! Vi måtte ned et nivå, hvor alle bussgatene befinner seg. Boarding kom igang 10 min før opprinlig avgangstid, og vi måtte stå inne i en buss i 10 min. Det var over 35 grader ute, og sikkert enda varmere inne i bussen. Omsider kom vi oss ombord på flyet. Denne avgangen ble operert med en eldre
Boeing 737-300. Denne maskinen hadde mye bedre benplass enn deres A319, men likevel ikke nok til å bestå knyttnevetesten. Avgangen var helt full denne gangen også, og ikke uventet ble vi over en time forskinket. De gjorde ikke så mye, da vi hadde 4 timer i Amsterdam. Rundstykkene som ble servert på denne flyvningen ble jeg omtrent kvalm bare av å lukte på, så det rørte jeg ikke. Flyvningen var på 2 timer og 45 minutter, og vi landet en time etter skjema. I Amsterdam gikk vi rundt og kikket i butikkene, beundret MD11 og B777, tok oss en matbit på McDonalds, ellers ikke noe spesielt.
Avgangen til TRF var satt opp med en Fokker 70 med, som denne dagen ikke var mer enn halvfull. Vi var såpass mette etter McDonaldsen at ingen av oss rørte maten, bare tok oss en cola og et glass vann. Vi landet på Torp klokken 22, fem min før tiden, bagasjen kom som ventet veldig raskt, og en hyggelig ferietur var dermed over for denne gang.
Konklusjon:
- KLM har et genialt konsept hvor de flyr med mindre fly til mindre byer som f.eks Sandefjord og Kristiansand. Det liker jeg.
- KLMs mat er velsmakende, men lite variert, og man går fort lei av det dersom man reiser med dem ofte. Benplassen er også brukbar. Service på topp ombord.
- Bulgaria Airs mat er ikke akurratt velsmakende, og deres enorme benplass i bizclass på deres A319 går utover pax i ECO. Men servicen er ikke til å klage på.
Vi betalte 2 200 kr pr pers, og det var det definitivt verdt. Kunne godt reist denne ruten igjen
