Til Rio De Janeiro og tilbake i KLM Economy Comfort

TRDmiler

ScanFlyer Blue
Da er tiden endelig kommet for min første trip report på dette forumet. Jeg har hatt mye glede av rapportene andre har lagt ut, så nå tenkte jeg det var på tide å legge ut noe selv også.

Denne gangen gikk turen gikk til Rio De Janeiro for et fem dager langt opphold i forbindelse med jobb. Det som var spesielt spennende denne gangen var at jeg skulle få teste ut KLM sitt Economy Comfort-produkt. Den eneste forskjellen mellom Economy og Economy Comfort er at sistnevnte har en seat pitch på 35" kontra 31" samt dobbelt så mye recline i setet. Vi snakker altså ikke om et produkt som ligger mellom Economy og Business, slik som f.eks. Premium Voyageur hos Air France. Likevel, alle som har lange bein vet at 31" er en sann lidelse på long haul, så ca 10 cm ekstra utgjør en enorm forskjell. Prisen for oppgradering til Economy Comfort er da også vesentlig lavere enn prisen for Premium Voyageur. Er du Flying Blue Platinum eller reiser på fleksibel billett så er oppgraderingen gratis og automatisk.

Reiseruten var som følger:

Trondheim - Amsterdam
Fra: Trondheim Lufthavn, Værnes (TRD)
Til: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Dato: 24.02.2013
Flight: KL1172
Flytype: Embraer ERJ-190
Reg: PH-EZD
Sete: 10F (Y)

Amsterdam - Rio de Janeiro
Fra: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Til: Rio de Janeiro-Galeão International Airport (GIG)
Dato: 24.02.2013
Flight: KL705
Flytype: Boeing 777-200
Reg: PH-BQG
Sete: 11A (M)

Rio de Janeiro - Amsterdam
Fra: Rio de Janeiro-Galeão International Airport (GIG)
Til: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Dato: 28.02.2013
Flight: KL706
Flytype: Boeing 777-200
Reg: PH-BQP
Sete: 12J (M)

Amsterdam - Trondheim
Fra: Amsterdam Airport Schiphol (AMS)
Til: Trondheim Lufthavn, Værnes (TRD)
Dato: 01.03.2013
Flight: KL1175
Flytype: Embraer ERJ-190
Reg: PH-EZR
Sete: 17A (Y)


Vel igjennom innsjekking og sikkerhetskontroll på Værnes var jeg klar for første etappe ned til Amsterdam på 06:05-flyet.

0b26e284-5893-4e5a-9b50-8c9379a41b24_zpseb0b9f47.jpg


Turen fra Trondheim til Amsterdam var uten de helt store begivenhetene. Serveringen til KLM var ganske klassisk for europeiske flygninger.

IMG_0628_zps9fb30ea2.jpg


Ved ankomst i Amsterdam var det bare å komme seg igjennom passkontrollen, ut av Schengen-området og sette kursen for KLM Crown Lounge. Jeg har ingen status hos KLM, men Flying Blue Petroleum Club gir meg full lounge-tilgang i Amsterdam.

IMG_0637_zps0a16aafa.jpg


KLM-loungene i Amsterdam synes jeg er helt på det jevne. Det kommer an på hvor godt vant man er. Loungene til KLM synes jeg er sammenliknbare med SAS sine lounger i Skandinavia. Den største forskjellen er at de er mye, mye større. Når det er mye folk så virker de overfylte, men desto mer romslig når det er lite folk.

IMG_0700_zps90f921df.jpg


På loungen fikk jeg meg et rundstykke, litt ost og litt skinke før neste flight. Det mest umiddelbare forbedringspotensialet på KLM sine lounger er kanskje det beskjedne utvalget av mat.

IMG_0699_zpsc8045b13.jpg


Jeg gikk til gaten, og kom meg vel fram til sete 11A i KLM på sin Boeing 777-200 med kurs for Rio De Janeiro. Kort tid etter avgang ble det servert forfriskninger.

IMG_0645_zps53656e86.jpg


Jeg fikk bekreftet at i Economy Comfort er det tilfredsstillende med plass for en som er 187 cm lang (relativt sett, for økonomi å være). Setet er fortsatt smalt, men det er levelig.

IMG_0642_zpsd9c435cc.jpg


Rett før landing i Rio De Janeiro ble det servert et lett pizzamåltid. Middagen, som ble servert etter avgang i Amsterdam, besto av et pastamåltid. Jeg glemte å ta bilde. Jeg har fortsatt en læringskurve å gå igjennom som reisejournalist før jeg kan måle meg med eliten på dette forumet.

IMG_0647_zps7c2a3b15.jpg


I Rio De Janeiro gikk mesteparten av tiden med til møteaktivitet. Men jeg fikk til en dag som turist også. Her ser vi Cristo Redentor.

IMG_0718_zps5866a8c1.jpg


Sørlige Rio sett fra Cristo Redentor. Fra venstre: Ipanema, Leblon.

IMG_0723_zps091bf386.jpg


Fra samme utkikkspunkt. I forgrunn: Botafogo. Bak til høyre: Copacabana. I bakgrunnen ses også Pão de Açúcar.

IMG_0729_zps6a56d7b5.jpg


Favela.

IMG_0736_zpsf377ae25.jpg


Pão de Açúcar.

IMG_0775_zps2ae3e433.jpg


Fra Pão de Açúcar har man meget god oversikt over lokalflyplassen Aeroporto Santos Dumont. Jeg er sikker på at det er mange på dette forumet som kjenner igjen flyplassen fra denne fantastiske videoen.

IMG_0787_zps650d6d8b.jpg


Fra samme utskikkspunkt har man god oversikt over Rio De Janeiro. Copacabana til venstre og Botafogo til høyre.

IMG_0794_zpsd839b993.jpg


Etter fire netter i byen var det på tide å dra tilbake over Atlanterhavet igjen. Etter 1.5 time i taxi ankom jeg Galeão International Airport. Denne flyplassen er ikke spesielt imponerende og definitivt ikke like spektakulær som resten av byen. Flyplassen virker trang og lite moderne. Hvordan de skal klare seg med dette under VM i fotball og OL er for meg en gåte. Her ser vi avgangshallen.

IMG_0716_zpsfa78a3ab.jpg


Ombord i flyet fikk jeg tatt et bilde som viser den ekstra benplassen i Economy Comfort.

IMG_0722_zpsb80e2ac8.jpg


Ved ankomst i Amsterdam tok jeg et bilde av flyet (Boeing 777-200, reg. PH-BQP). Jeg gikk igjennom passkontrollen og rett til KLM sin Crown Lounge. Etter en times venting på loungen gikk flyet til Trondheim.

IMG_0727_zps8a35be1e.jpg


Alt i alt en fin tur med KLM til Rio De Janeiro. Jeg er egentlig ikke noen stor tilhenger av KLM, eller andre europeiske flyselskap forøvrig. Jeg foretrekker asiatisk eller sandkasse. Med Economy Comfort mener jeg derimot at KLM er inne på noe. Hvis man reiser på fleksibel billett, slik man ofte gjør i jobbsammenheng, så får man automatisk sitte i Economy Comfort. I verste fall må man betale en mindre sum for å oppgradere. For meg er benplass såpass viktig at jeg er villig til å fire på kravene når det gjelder service, mat og inflight entertainment for å få 10 cm ekstra benplass på long haul. Jeg tror Economy Comfort er et interessant alternativ for reisende med samme prioriteringer som meg selv, og for reisende som ikke har anledning til å fly business class.

Jeg håper denne rapporten falt i smak, og jeg ser fram til å skrive flere :up:

TRDmiler
 
Takk for flott rapport og link! Enig i resonnementet om economy comfort, vel verdt mellomlegget når man ikke har full flex. (Trodde forresten det var biz som gjaldt i oljen jeg;))
 
Flotte greier dette! Er det bare meg eller virker alltid KLM pizzaen mer fristende enn hva den innfrir?
 
Hei og takk for rapport!

Siden tittelen på TRen er som den er, savner jeg en beskrivelse av din opplevelse av forskjellen mellom economy og economy comfort.

Jada, jeg vet det i utgangspunktet kun er bedre benplass og litt lavere leie når stolen legges bakover. Men man sitter vel kanskje litt nærmere utgang? Kanskje er CC litt mer oppmerksom? Kanskje er det mindre folk i dokø?
Også videre...
 
Fin rapport! Hvilken terminal reiste du fra på Galeão? Terminal 1 er absolutt trang og gammeldags. På Terminal 2 har det værtveldig god plass de gangene jeg har reist derifra, men trafikken gjennom denne har kanskje tatt seg opp de siste årene.
 
Fin rapport. Hvordan er reclinen? Foeles den mye mer enn vanlig? Jeg synes det er viktig aa kunne lene seg godt tilbake.
 
Last edited:
Takk for flott rapport og link! Enig i resonnementet om economy comfort, vel verdt mellomlegget når man ikke har full flex. (Trodde forresten det var biz som gjaldt i oljen jeg;))

Takk. Kommer litt an på hvor i oljen du jobber. Jobber du for en operatør så sitter du nærmere cash-maskinen slik at det er det lettere å skumme fløten og fly business. Hos leverandør- og serviceselskapene er det ikke like vanlig. Kommer litt an på hvor høyt oppe i systemet du er :)

Flotte greier dette! Er det bare meg eller virker alltid KLM pizzaen mer fristende enn hva den innfrir?

Hehe. Synes ikke den var så verst faktisk! Pastaen jeg fikk til middag var derimot så som så..

Hei og takk for rapport!

Siden tittelen på TRen er som den er, savner jeg en beskrivelse av din opplevelse av forskjellen mellom economy og economy comfort.

Jada, jeg vet det i utgangspunktet kun er bedre benplass og litt lavere leie når stolen legges bakover. Men man sitter vel kanskje litt nærmere utgang? Kanskje er CC litt mer oppmerksom? Kanskje er det mindre folk i dokø?
Også videre...

Jeg kan utdype litt. Man sitter fremst i økonomikabinen, etter business. Se kart her. Man sitter også nært utgang og kan gå først av flyet, gitt at business class bruker egen dør fremst i flyet. Når det gjelder dokø kan dette oppstå på venstre side av flyet. Hvis du passer på å reservere sete F, G, H eller J er det absolutt ingen dokø i nærheten.

Det er mulig at CC er noe mer oppmerksom. Jeg synes de var hyggelige. Dette er noe som selvsagt varierer fra crew til crew. Du blir også servert først av alle i økonomi.

En annen ting som jeg la merke til er at det er vesentlig bedre luftkvalitet i den fremre delen av flyet. Jeg gikk meg en tur bak i flyet for å strekke på beina og det var som å gå inn i en vegg.

Fin rapport! Hvilken terminal reiste du fra på Galeão? Terminal 1 er absolutt trang og gammeldags. På Terminal 2 har det værtveldig god plass de gangene jeg har reist derifra, men trafikken gjennom denne har kanskje tatt seg opp de siste årene.

Terminal 1, så det stemmer bra.

Fin rapport. Hvordan er reclinen? Foeles den mye mer enn vanlig? Jeg synes det er viktig aa kunne lene seg godt tilbake.

De sier at det er dobbelt så mye recline som i vanlig economy. Jeg opplevde at det var vesentlig bedre recline og mer komfortabelt å lene seg bakover. Ulempen er jo at han som sitter foran deg har tilsvarende recline, så det kan bli litt trangt på bordet.
 
Last edited:
Takker for en flott foersterapport.

Saann som jeg ser det, gir dette konseptet deg kun bedre benplass og bedre recline, men du har akkurat samme bredden som economy og samme service. Vil vel da si at naar man reiser paa fleksible billetter, ville feks BA WT+ vaere ett bedre alternativ med tanke paa at konseptet er helt forskjellig fra economy.

Men siden du bor i Trondheim, betyr det jo ett irriterende ekstrastopp med tolling paa OSL som en herlig bonus
 
Takk for flott rapport - herlig med noen bilder fra Rio igjen! Når man er så heldig å få besøke den byen, spiller ikke reisen dit så veldig stor rolle, så lenge man ikke har det altfor trangt. :)
 
Takker for en flott foersterapport.

Saann som jeg ser det, gir dette konseptet deg kun bedre benplass og bedre recline, men du har akkurat samme bredden som economy og samme service. Vil vel da si at naar man reiser paa fleksible billetter, ville feks BA WT+ vaere ett bedre alternativ med tanke paa at konseptet er helt forskjellig fra economy.

Men siden du bor i Trondheim, betyr det jo ett irriterende ekstrastopp med tolling paa OSL som en herlig bonus

Kan bekrefte det du sier. WTP er en helt annen verden i forhold til KLM eco+. Men når det er sagt synes jeg allikevel KLMs produkt forran vanlig eco er tilfredsstillende, trass i "vanlig" bredde og servering. De ekstra centimeterne og reclinen er vell verd 7-800 kroner ekstra per leg.

BA/OneWorld er noe jeg for øvrig savner fra Værnes. Et meget savnet tilbud spør du meg!
 
Back
Top