Til og fra dyrene i Afrika (CPT-UTN t/r)

Discus

Galley Slave
Medlem
Utgangspunktet var at man var langt sør for ekvator, neste stopp sydover er iskaldt.

13102009535.jpg


Stedet er med andre ord Cape Town og Sør-Afrika, hvordan man kom seg dit og litt mer om Cape Town kommer i en annen rapport.


CPT-UTN SA8647 Embraer 135 ZA-OUV (est. 58 min)

Innsjekk uten kø i innenriksterminalen og gjennom security uten kø.

IMG_2362.JPG


Det var eldre lokaler som var i bruk, og mye byggeaktivitet, noen kiosker o.l. etter security.

IMG_2364.JPG


Gikk mot gatene som alle sammen (1-20) viste seg å være bussgater i et stort partytelt på bakkenivå pga. bygging av ny innenriksterminal.

DSC_6222.JPG


På enkelte avganger stod alle flightene over gaten, på andre skiftet det til aktuell flight så her måtte man bare forsøke følge med på hva som skjedde. Merk at det ikke står gatenummer på skjermbildet med flightlisten.

IMG_2366.JPG


Utsikten var periodevis grei, vinduene var rene for det var en kar som vasket dem hele tiden.

DSC_6275.JPG


Her skimtes commuter-parkeringen:

DSC_6259.JPG


Boarding startet ca 30 min før avgang, og det ble som nevnt bussing til flyet.

DSC_6348.JPG


Her er innenriks-party-terminalen:

DSC_6342.JPG


Etter en kjapp sikkerhetsdemo kom vi oss i luften. Knyttnevetesten (med mine ben) bestått og utsikten gjennom de store vinduene var fin.

13102009538.jpg


Det var avgang mot syd og en lang høyresving for å komme på track, så da fikk vi god utsikt over Cape Town

DSC_6379.JPG


Det ble en runde med servering av alkoholfri drikke og en liten pose potetgull med "mild thai chili".

13102009539.jpg


Upington har tre rullebaner og det er 3-4 daglige rutefly innom. Største flyet som går i rutetrafikk der er EMB135 så kapasitet har de. Her på wide left base for 01 i Upington.

DSC_6384.JPG


Og etter landing oppdaget jeg en del ting som gjorde at vi måtte legge inn litt fotosafari senere:

http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53689


Landing i UTN litt før rutetid, tuslet over asfalten og tok et bilde før en kar kom og sa at det ikke var lov.

IMG_2412.JPG


Inn i ankomsthallen på den godt brukte terminalen. Kofferttralla kom etter hvert og koffertene ble satt på disken for avhenting (ikke noe bagasjebånd her, nei).

IMG_2414.JPG


Flyet fortsatte til JNB med annet rutenummer så jeg tror alle forlot flyet i UTN.

Planen i denne kroken av Sør-Afrika var leiebil og noen dager safari i Kalahariørkenen. Imponerende utvalg leiebilselskaper (syv stk) ifht. flytrafikken:

IMG_2415.JPG


Det siste i bil fra Budget og VW-konsernet, 2009 modell!

IMG_2416.JPG
 
Last edited:
Re: Til og fra dyrene i Afrika

På safari

Det ble VW 2009-modell første dagen, Budget hadde rotet til bestillingen og hadde kun en Nissan X-trail 2WD til oss. Vi hadde bestilt en 4WD (som var påkrevet dit vi skulle), men det var noe kluss i kode-verket hos Budget som gjorde at det skar seg. Og iflg. damen i Budget-kiosken var vi ikke de første som opplevde det. Vi fikk avtalt en annen bil fra et lokalt firma og det ble bare et døgn med "retro-VW".

Overnatting var booket i Upington (Bain's house) for en natt, et helt greit sted med stort rom og god service:

IMG_2423.JPG


Dagen derpå ble ny bil hentet, utstyrt med en gedigen kjølebag, og turen gikk til supermarkedet for å handle mat til turen.

Kgalagadi National Park http://www.sanparks.org/parks/kgalagadi/ ligger ca 250 km. fra Upington, fartsgrensen er stort sett 120 km/t og veien er bra så det går unna.

IMG_2454.JPG


DSC_7508.JPG


Parken grenser til Botzwana og Namibia og ved inngangen i Twee Rivieren er det også grensestasjon

15102009553.jpg


Første natt var det overnatting i i Twee Rivieren, en inngjerdet campsite med svømmebasseng, restaurant, butikk og bensinstasjon.

14102009544.jpg


Neste dag gikk turen først mange mil på bra grusvei i retning Nossob.

DSC_6608.JPG


Veiene bar preg av godt vedlikehold og generelt er det ikke behov for 4WD eller høy bil.

DSC_6932.JPG


Fartsgrensen er 50 km/t i parken, og stedvis er det helt greit å holde den farten. Enkelte steder er det tilløp til vaskebrett-vei, noe som gjør at lavere fart og lavere dekktrykk er å anbefale.

Etter en god del timer kom vi til Nossob, som også er en inngjerdet camp

DSC_6959.JPG


Bensinstasjon og butikk, så det var på tide å fylle tanken helt opp og etterfylle lageret med vannflasker.

DSC_6935.JPG


Dekktrykket senket vi også siden vi nå skulle litt mer utenfor allfarvei.

DSC_6758.JPG


Så skulle vi til en leir som heter Bitterpan. Svingte ut porten og så dette, hmmm...fin vei?!

DSC_6971.JPG


Og denne - så da skjønte vi det:

DSC_6977.JPG


Parken har en egen Cessna, og det kreves spsialtillatelse for andre å fly inn til Nossob.

Overnatting skulle som nevnt skje i Bitterpan, og kun de som skal overnatte der har lov til å kjøre veien fra Nossob til Bitterpan. Det er rundt 4 mil hvor man greier å holde ca 20 km/t i snitt, og det var her 4WD-påbudet kom fra.

DSC_7016.JPG


Bitterpan er ikke inngjerdet, det er et sted med total fire hytter og to senger md egen dusj og WC pr. hytte.

IMG_2717.JPG


Og det er ingen ting å si på standarden. Sengetøy, håndklær m.v. lå klart.

IMG_2711.JPG


Strøm fra solcellepanel, kjøleskap, fryser og komfyr på gass og en park-ranger som bistår med det som trengs. Gassvarmet vann til oppvask og dusj.

Ja, vi så noen av dyrene i Afrika også:

IMG_2796.JPG


IMG_2634.JPG


DSC_7432.JPG


Sistnevnte art gjorde seg også meget godt til middag sammen med litt lokal rødvin!

Når det gjelder dyreliv så er det ørkenområde, så man finner ikke alle mulig dyr her. Skal man ha med mye av alt så er nok eks. Tanzania et mer egnet sted.

Vi kjørte tilabke til Upington og Bain's house på både smale og brede veier, og når vi leverte bilen ved avreise hadde vi rundet nesten 1000 km med Toyotaen.
 
Re: Til og fra dyrene i Afrika

Upington - UTN/FAUP


En artig "liten" flyplass in the middle of nowhere hvor vi fikk en del informasjon og omvisning av mannen som vi leide bil av. Han var GA-pilot og når han fant ut at vi hadde et forhold til fly så løsnet snakketøyet om flymiljøet i Upington.

Flyplassen har vært brukt av luftforsvarte tidligere, men det er ikke spor av dem der nå.

Terminal/rullebane-forholdet i Upington må vær det minste i verden, den lengste rullebanen er den lengste på den sørlige halvkule. Hvis man tar med overrun (og det gjør man jo) er banen på 5200 meter, i tillegg har de to mindre baner på 2438 og 834 meter. Når gutta fra NASA sender inn flightplan, kan de bruke FAUP som alternate. Den har også blitt brukt som testbane for Concorden i tifligere tider. (Info iflg. bilutleiemannen)

Det er en liten, meget liten, fabrikk som produserer 75-100 nye gyrokoptere i året på UTN - http://www.rafgyro.co.za/ . De har egenutviklet, og patentert, en god del smarte løsninger for gyrokopter og eksporterer til hele verden. Sammenlignet med andre konkurrenter mente "direktøren" at de lå 15-20 år foran i utviklingen. Motoren er en modifisert 4 sylindret Subaru boksermotor på 160 Hk, og går 1500t før overhaling. Motorene ble kjøpt brukt og overhalt og modifisert før installasjon. Cruisingspeed var 85-90 miles, og forbruket var på 22 liter/timen. Avgangsdistanse var 0-300 m (avhengig av vind og vekt) og landingsdistanse 0-25 m.

DSC_7630.JPG


IMG_2959.JPG


UTN ligger i utkanten av Kalahariørkenen og egner seg derfor lagring av fly. Det stod ca 15 gamle AlItalia MD-80 og en del afrikanske 727-ere parkert der. For 727ene var dette siste stopp, de ville bli demontert og hygget på UTN. MD-80ene var til salgs og ble passet på av teknikere som bl.a. gjennomførte motorkjøring en gang i uken.

Se egen bildeserie: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53689

Den lokale flyklubben har egen inngang

IMG_2931.JPG


og eget klubbhus

IMG_2975.JPG


Sist, men ikke minst, har UTN besøk av 2-3 daglige flighter med Embraer 135 (kun et besøk av Jetstream på lørdager). De har syv(!) leiebilselskaper, kiosk med flyplasspriser (kr. 5 for en boks Cola), fuelanlegg i bakken som på OSL og manuelt bagasjeanlegg litt mer primitivt enn MJF. I det store og det hele en artig snodig kombinasjon.
 
Re: Til og fra dyrene i Afrika

UTN-CPT Jetstream 41 SA (est. 1:20t)


Når vi ankom UTN, kom vi inn i den gamle delen av terminalen. Ved avreise hadde de akkurat åpnet den nye delen. Tipper at den ble åpnet samme dag som vi kom, for søppelbøtten til tørkepapir på toalettet dukket først opp litt etter at vi kom dit. Ble veldig positivt overrasket over den nye terminalen, lys, fin og store vinduer med god utsikt (og fotoforbud :angry: ).

Innsjekkingsområdet:

IMG_2927.JPG


Ikke nødvendig å stå i innsjekkingskø, her er det sitteplass til alle:

IMG_2926.JPG


Toalettene:

17102009556.jpg


Ankomst/bagasje:

17102009557.jpg


Fotoforbud på flyplassen, her dokumentert med et bilde sammen med CPT-avgangen (lørdagens eneste flight).

17102009570.jpg


Ifølge omviseren vår på flyklubben var det bare fotoforbud i og utenfor terminalen. Bilder fra flyet og flyklubbområdet var greit :rolleyes:

Selv om terminalen var nyåpnet funket bagasjeanlegget 100% prikkfritt da begge var på jobb, både han som lempet kofferter og han som dytte trallen.

Det var seks ledige seter på flighten, som var 30 min sen inn fra J'burg pga. severe weather. Security gikk raskt, PCen måtte ut av sekken, men innenriks er det ikke restriksjoner på væske :up: så vannflasken kunne være med.

Jetstreamen er ikke akkurat et stort fly. Her må alt under stolsetet (ingen bagasjehyller). Det er 1+2-seating, og setene har ikke armlener (sikkert like greit). Ellers var det overraskende behagelig støynivå i flyet, bedre enn EMB135. Det kan jo komme av at det ikke gikk så fort så vindsuset var mindre.

17102009571.jpg


17102009577.jpg


Etter avgang sydover ble det først en runde med drikke ("logovann" eller juice) og snacks.

17102009574.jpg


17102009575.jpg


Deretter en runde til med kalde drikker (nå også bokser med mineralvann), til slutt en runde med kaffe og te. Alt med et smil, mens ørkensanden sakte forsvant bak oss.

På finale fra nord i CPT:
DSC_7778.JPG


Ankomst CPT 20 min sen, og Menzies var raskt fremme med "vann-og-do-tralla" som også hadde medbragt 220V-anlegg

DSC_7796.JPG


DSC_7801.JPG


Bagasjen kom etter kort tid og det var ut i den ventende bilen.

Det ble 750 SAS-poeng t/r og inntrykket av Soth African operated by Airlink var meget bra. Servicen på returflighten imponerte.


Bilder fra Upington: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53689

Bilder fra Cape Town: http://forum.scanair.no/showthread.php?t=53864


Tror jeg har husket det vesentligste, turen gikk midt i oktober. Håper rapporten falt i smak. :)

-- the end --
 
Last edited:
Re: Til og fra dyrene i Afrika

Fin og helhetlig report! Ser frem til den kommende som du nevner innledningsvis.
 
Re: Til og fra dyrene i Afrika

Flott rapport, og den falt i smak hos meg hvertfall.. :) Så ut som en spennede reise..
 
Re: Til og fra dyrene i Afrika

Flott rapport, Sør Afrika er et fantastisk og variert sted! Ser fram til den andre rapporten.
 
Re: Til og fra dyrene i Afrika

Flott rapport litt utenom det vanlige! Ser frem til resten!
 
Flott rapport, ser frem til Emirates delen

Når det gjelder dyreliv så er det ørkenområde, så man finner ikke alle mulig dyr her. Skal man ha med mye av alt så er nok eks. Tanzania et mer egnet sted.

Eventuelt andre steder i Sør Afrika ;)
 
Takk for positive tilbalemeldinger alle sammen!

Flott rapport, ser frem til Emirates delen

Den kommer når redaksjonen har fått vasket litt bilder. Har redusert bildemengden fra ca 500 til 200 så det er fremdeles en liten filtreringsjobb igjen (da snakker jeg stort sett bilder fra flyturen og flyplassene...)

Eventuelt andre steder i Sør Afrika ;)

Ja, andre steder er nok bedre på enkelte områder, og de forskjellige områdene har alle sine særtrekk. Fordelen med den parken vi var i er at det er sterkt begrenset med overnattingssteder så det blir aldri veldig mye turister.

Snakket med en del "proffe safarifolk" (både lokale og europere) og de synes Krüger var "for overbefolket", og Serengeti stod veldig høyt på lista til både de som hadde vært der og ikke hadde vært der. Var i Serengeti for 10 år siden, og det var fantastisk, men opplevelsen ble på en helt annen måte enn Sør-Afrika siden man der kjørte med "full service" (guide/sjåfør). Overnattet i "vanlig telt" i Serengeti, noe som gjorde at man ofte våknet av snodige puste og taslelyder rundt teltet om natten.
 
Veldig bra rapport dette her Discus...:D

Likte ikke helt den gule slangen dere hadde fått tatt bilde av...:drunk:



SNSK
 
En ren njutning att läsa rapporten! Jag borde få tummen ur och skriva klart min rapport från DCA, men tiden saknas innan jul :(
 
Back
Top