• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Default Til Kongsberg på Besøk

SK4473

ScanFlyer Blue
Til Kongsberg på besøk

Vi bestemte oss for å ta en besøkstur til Kongsberg, jeg, min mor og min far. Vi bestilte turen mellom 2 og 3 uker før vi skulle dra. Vi var på besøk hos @SK384, hans kone og min mor er nemlig barndoms venninner. Det begynte å bli lenge siden sist vi hadde vært der, rundt 17-18 måneder. Dette ble også min første tur i 2026.

Utreise fra Kirkenes den 8. februar og hjemreise den 11. februar.

Reise ruten: KKN-OSL-KKN

Dag 1

Første flytur for turen: 8/2/2026, DY315, KKN-OSL, 19:00-21:20

Fly: Boeing 737-800, LN-ENP

Reisen sørover gikk med Norwegian på en søndags kveld. Avgang ble forsinket med knappe ti minutter. På flyplassen gikk det ganske greit, jeg kjøpte meg en kanelbolle og en Fanta Exotic på Narvesen. Det som var dumt med denne kanelbollen var at den var ikke ordentlig stekt og dermed var det deig inni den. Når den var spist var det bare å vente på at boarding skulle starte, litt etter tiden. Da vi var kommet om bord så gikk det ikke så lenge før vi taxet ut til rullebane 23. Før serveringen startet når vi kom i luften valgte jeg å kjøpe en Panini deal til 145 KR tror jeg. Panini dealen inneholdt en panini med skinke, kremost, pesto og mozzarella, en brus og en sjokolade, jeg tok en Pepsi MAX og en Twix. Paninien var også varm. Jeg kjøpte også en Norwegian Candy Box, mye på grunn av at jeg ville ha det som hadde Norwegian logo på, men også fordi jeg ville ha litt godteri til turen (som jeg ikke spiste mens vi var i Kongsberg). Etter dette var det ikke så mye mer som skjedde på flyturen, vi landet 10 minutter før tide selv om vi lettet 10 minutter etter. Når vi hadde parkert ved gate så var det å delvis stresse ned til spor en for å rekke toget til Kongsberg. Heldigvis hadde vi ikke innsjekket bagasje på turen ned.

Kanel bolle og Fanta Exotic
Skjermbilde 2026-02-15 145748.webp
LN-ENP
1771164264961.webp
Panini Deal på Norwegian
1771164317630.webp
Det viste seg at vi ikke hadde trengt å stresse, da vi rakk å komme ned til togbillett-automatene hele 15-20 minutter før toget skulle gå. Da var det å kjøpe billetter og vente litt inne før vi dro ned til spor 1 å vente litt til på VY R12 som var noen minutter forsinket. Det var en del folk om bord på toget, men det ble bare mindre og mindre jo lengre vi kom. På når vi mellom Drammen og Gulskogen og Mjøndalen hadde vi tatt tilbake tiden vi var forsinket. Da vi var fremme i Kongsberg var fru SK384 der og ventet på oss for å hente oss da vi kom frem rundt klokken halv 12 på kvelden.

Venter på VY R12 til Kongsberg
1771164374681.webp
Skjermen inne i toget
1771164400184.webp

Dag 2

Jeg våknet opp i 07:30-08:00 tiden. Vi spiste frokost cirka en time senere, det var gode ferske rundstykker til frokost. Litt etter hvert ut på formiddagen dro jeg, mamma, pappa og fru SK384 en tur til Stortorvet Kjøpesenter, der var vi i rundt 2 til 3 timer. Vi spiste lunsj på Tante Grønn Kafe. Da vi dro tilbake til huset var det å ta en god luftfarts prat med SK384. Det ble middag i halv 6 tiden på MAX Burger, jeg spiste en Cheese 'n' Bacon burger, en pommes frites og en Blueberry Crumble milkshake. Etter vi hadde spist så vi litt på OL og gjorde ikke så mye mer den dagen.

Viste ikke at luftforsvaret hadde et fly stående i Kongsberg
1771164483176.webp
Maten min på MAX burger
1771164547745.webp

Dag 3

Våknet i samme tid som dagen før og spiste frokost ikke så lenge etter. I dag dro vi ganske mye tidligere ut døren, denne gangen bar jeg, mamma og pappa. Vi dro først til Biltema siden vi har mistet den i Kirkenes. Etter det gikk turen videre til Gulskogen og gikk litt rundt på senteret der. Jeg og pappa var en tur på Funky hvor de hadde noe frozen jogurt greier så gikk vi på noen flere butikker og tok en tur og spiste lunsj på Jordbærpikene på samme senter. Når vi var ferdig på Gulskogen kjørte vi til Buskerud storsenter for å se der. Siste stedet vi kjørte til var Asker der vi skulle hente noen flymodeller og dra en liten tur til @KnutW for å se på hans ganske store flymodell samling. Så var et bare å komme seg i bilen tilbake til Kongsberg. I Kongsberg ventet middag som fru SK384 hadde laget, vi spiste kylling-gryte til middag. Ut over ettermiddagen mer luftfartsrelatert prat med SK384, jeg tror også vi hadde OL på TVen. Etter dette var det i seng da vi skulle våkne ganske så tidlig neste dag.

Biltema Airshow?
1771164732164.webp
Gulskogen
1771164756495.webp
Frozen Jougert på Funky
1771164796614.webp
En del av samlingen til @KnutW
1771164822671.webp

Dag 4

Siste flytur for turen: 11/2/2026, SK4472, OSL-KKN, 08:30-10:50

Fly: Airbus A320neo, SE-RZY

Våknet klokken 03:50 til at vekkeklokken på telefonen min gikk av. Det var egentlig bare å våkne gjøre seg klar å dra til Togstasjonen, fru SK384 kjørte oss til togstasjonen, når vi var kommet dit i 04:20 tiden var det bare å si ha det. Nå på vei hjem hadde vi en koffert vi skulle sjekke inn, det er den jeg satt flymodellene i. vi gikk om bord på toget få minutter etter at vi kom til togstasjonen. Toget gikk fra spor 3, så det var bare å sette seg på VY R12 til Gardermoen. Da vi kom til Gardermoen, var det å sjekke inn så sende av gårde bagasjen før vi gikk gjennom sikkerhetskontrollen. Det var litt kø i sikkerhetskontrollen, emn det gikk ganske fort. Vi gikk rett til gaten når vi var gjennom. Vi hadde gate A10, så vi var ganske nært BIT. Frokosten ble kjøpt på BIT, det ble en kanelbolle med vaniljekrem, det var en av de beste kanelbollene jeg hadde spist på en flyplass noen gang. Jeg kjøpte også en Frus på en kiosk som var rett ovenfor gaten vår.

Min frokost, kanel bolle med krem og en Frus med eple og kiwi. (Og Airbus bagen min:) )
1771165107452.webp
SK4472 til Kirkenes
1771164893921.webp
1771164904061.webp

Da startet boarding, og for første gang for meg var det en på flyet som kunne gå om bord i boarding gruppe 0, så gikk det boarding gruppe 1, 2 og 3 før vi skulle om bord i gruppe 4. Så kom vi inn i flyet og vi ble sittende der i 25 minutter før pushback, pushback var rundt oppsatt avgangstid. Ganske fult fly var det også, men det er vel ikke så rart når SAS har kuttet kveldsflyvningene til KKN denne vinteren. Da vi taxet til rullebanen så vi Norse ta av mot Bangkok, da vi kom til rullebanen var det bare to fly som skulle ta av før oss. Så var det å komme i luften, rett etter vi hadde kommet i luften så jeg en Hercules som sto parkert. Når de kom med vognen og begynte servering var det bare å vente på frokosten som vi hadde betalt for når vi bestilte billettene. SAS frokosten var som vanlig, den inneholdt: et varmt rundstykke, ost og skinke, paprika og salat, en juice, en jogurt og müsli. Når frokosten var spist så satt jeg bare å så ut vinduer og spilte på mobilen min. litt overskyet og snøbyger i Kirkenes når vi skulle lande, men det gikk helt greit. Det sto en Widerøe Dash 8 Q200 der når vi gikk ut av flyet. Den kofferten vi hadde kom relativt fort. Takk for en fin tur 😊

Ganske fult fly
1771164967457.webp
Privat Boeing 737 (BBJ) ?
1771164944521.webp
Hercules etter take-off
1771164991127.webp
Fin utsikt
1771165005969.webp
SAS frokosten
1771165161358.webp
SE-RZY
1771165189148.webp
Widerøe LN-WSA med litt snø på
1771165305614.webp

Flott rapport og hyggelig besøk!
Husk at de tidene som står i rutetabellen ikke er take-off og landingstid, men såkalt blokktid. Dvs tidspunktet for push-back / oppstart og stopp på parkering etter landing.
Det som heter off block og on block på fagspråket. På store flyplasser kan taksetiden på bakken ofte være 15-30 minutter, denne tiden skal være «innbakt» i blokktiden.

Forøvrig er jeg veldig enig med deg når det gjelder BIT - boller. De er de beste!

Flott rapport og hyggelig besøk!
Husk at de tidene som står i rutetabellen ikke er take-off og landingstid, men såkalt blokktid. Dvs tidspunktet for push-back / oppstart og stopp på parkering etter landing.
Det som heter off block og on block på fagspråket. På store flyplasser kan taksetiden på bakken ofte være 15-30 minutter, denne tiden skal være «innbakt» i blokktiden.

Forøvrig er jeg veldig enig med deg når det gjelder BIT - boller. De er de beste!
Tusen takk. Takk for info

Back