HS-TGA
ScanFlyer Blue
Vel, da får vel jeg skrive en aldri så liten rapport her da. Jeg er en flittig leser av de fleste rapporter her inne, men har til gode å bidra selv. Så her kommer en forsinket rapport fra min reise til Hong Kong i april/mai. Advarsel.: Jeg er ikke mye til skribent, så ikke forvent for mye 
Jeg tok mindre bilder enn hva jeg hadde tenkt, så dere får ta til takke med dem jeg her har. Bildene er tatt med iPhone og med et kompakt kamera. Orket ikke å dra med meg speilrefleks på denne turen.
Jeg fikk heller ikke med meg de fleste individene vi fløy med. Dette kom av at jeg ikke kunne få utsyn nok til flyene til å kunne notere meg dette. Ellers bruker jeg ofte å bite meg merke i dette.
Formålet med reisen var å besøke en messe, men vi fikk selvsagt tid til å ta innover oss byen også.
Jeg tok meg ansvaret med å bestille denne reisen for meg og min kollega. Med denne friheten valgte jeg å fly via MUC. Grunnen til dette er at jeg synes produktet LH tilbyr fra MUC er bedre enn alternativet fra FRA. A340-600 er et mer behagelig fly enn B747-400. Samtidig får man personlig underholding og ikke mins 2-seteren som er perfekt for 2 stk på reise. Da fikk det heller være med en mellomlanding på OSL.
Første flight:
SVG - OSL
Boeing 737-600
Det er vel ikke så mye å si om denne flighten. En kjapp og enkel tur over til Oslo. Fikk servert en kopp med kaffe fra et smilene SAS Crew. Mener å huske vi var ganske greit i rute. Muligens en liten forsinkelse pga den nye innflyvingsmodellen på OSL. Dette har dog vært en gjenganger på mine flyturer den siste måneden og har i så måte vært regelen, ikke unntaket. Nevnes derfor ikke mer i denne rapporten.
På Gardermoen traff vi noen kollegaer som skulle reise sammen med, men de via Helsinki med Finnair. Det ble et par kjappe pizzastykker på Pizzahut før boarding.
Andre Flight
OSL – MUC
Flightnr: LH2455
Airbus A319-114
Reg: D-AILE
Boarding gikk kjapt og smertefritt for seg som forventet. Ble mottatt med stive, men høflig smil av en tysk dame. Vi fant for våre seter som var på rad 22. Jeg hadde ordnet meg vindusplass , men det hadde jeg ordnet meg på samtlige leg. Jeg liker å ta en titt ut av vinduet i ny og ne!
Etter kort tid begynte servering. Jeg hadde selvsagt min obligatoriske Warsteiner ombord i et Lufthansa Fly. Dette kombinert med et glass rødvin av ukjent opphav. Til å spise fikk vi en wrap med thai-curry vegetar fyll. Ikke noe høydere, men de gikk ned. Var heller ikke spesielt sulten etter pizzastykkene jeg hadde på Gardermoen. Resten av reisen gikk med til å se The Inbetweeners på min iPad. Det er forresten engelsk humor på sitt beste.
En fin landing i MUC ble etterfulgt av fjernparkering med tilhørende busstur til terminalen. Dette gjorde at jeg her fikk med meg reg på denne A319.
Etter å ha kommet oss inn på terminalen og kommet oss igjennom passkontrollen, så var det ikke så mye tid før boarding begynte, så vi trasket rett mot gate.
Jeg må si at MUC er en relativt flott flyplass. Langt bedre en FRA.
Tredje Flight
MUC - HKG
Flightnr: LH730
Airbus A340-600
Boarding gikk raskt og effektivt for seg og vi fant våre seter 32H og K. Besetningen besto av Tyske og Kinesiske medlemmer av det jeg oppfattet. Ellers skrøt purseren av alle språkene besetningen ombord behersket.
Servering begynte en tid etter vi var i luften. Først med drikke og snacks og deretter middag/kveldsmat. Valget besto av kinesisk biff eller en eller annen fransk form for kyllingen. Jeg valgte selvsagt kyllingen, da jeg kan spare min begeistring for kinamat.
Kyllingen sammen med poteten smakte faktisk utmerket. Den var virkelig saftig og god. Desserten besto av Tiramisu. Dette er muligens min favoritt dessert, men denne smakte overhode ikke Tiramisu. Helt grei for hva det var, men Tiramisu var det ikke! Ellers fikk vi også en påskehare i sjokolade å kose oss med. Maten ble skyllet ned med et glass rødvin av igjen ukjent opphav.
Etter maten var det å gire ned ryggen og prøve å se en film og slappe av litt med et glass rødvin. (holder meg til rødvinen da jeg ofte av blir litt trøtt av den, og det hjelper jo på en lang flytur med tanke på litt søvn)
Ellers var utvalget på AVOD`en helt greit med filmer, serier mm, på lik linje med SAS sin IFE ombord i deres A333 som jeg fikk prøve noen uker før. Det som var bedre på LH sin AVOD var først og fremst pauseknappen. Ellers mener skjermen var litt større enn SK sine, og det var mindre synlig rutenett i disse skjermene. LH har dog ikke fjernkontroll.
Det som irriterte meg var at den dobble jackèn for øreklokkene i sete var innfelt i materialet på setet, slik jeg ikke fikk plass til min overgang for å bruke mitt eget headsett!
Så da ble det til at jeg lot iPad`en stå for underholdingen med sin millioner ganger bedre skjerm og bedre lyd. Må si at etter jeg anskaffet meg iPad, så har ikke AVOD vært noe must lengre.
Må nevnes at det ikke var noen eksterne kamera på denne A346, som var ett aldri så lite savn.
Ellers var toalettene ombord verdt å nevne. De er i underetasjen, en trapp ned. Dette var de mest romslige flytoalettene jeg noen gang har opplevd.
Etter et par tv-serier, så var det tid for å få en blund. Jeg tror jeg klokket ca fem og en halv time i drømmeverden, noe som gjorde underverker for en lang dag i Hong Kong som kom.
Til frokost var valget mellom noe kinesisk og vestelig eggerøre med kyllingbiter. Gikk selvsagt for sistnevnte og det smakte ganske bra.
Ellers kan jeg si kort om flighten ellers. Setene hadde jeg ikke noe utsette på. Jeg fikk aldri tresmak i ræva, så da er det verste unngått. Det er en pitch på 31». Det er ikke mye og det føltes som man kunne merke forskjellen mot SK sine 32» i A333. For å ikke snakke om TG sine 34» ombord i A345 og B744 som jeg har som har erfaringer med. Nå strekker jeg ikke mer enn 176cm, så det har sine fordeler at man ikke sliter så fælt i slike omstendigheter, men selvsagt må albuene trekkes inn når man skal spise.
Besetningen var ellers smilende og hyggelige uten å gi for mye av se selv. (det er vel noe tysk det?)
Kort oppsummert, så leverte LH et produkt jeg gjerne prøver igjen. A340-600 var som forventet et meget behagelig fly, men dette ante meg etter å ha flydd TG sine A340-500. Foretrekker disse maskinene over B744 og B777.
Landet litt før rutetid i HKG og traff der våre kollegaer som med Finnair hadde landet ca 30 min før oss. Tok så flytoget til Kowloon hvor vi skulle bo på Holiday Inn Golden Mile.
Håper det var lesbart. Beklager dårlige bilder, men det var det jeg hadde.
Mer følger etterhvert som jeg orker å skrive.....

Jeg tok mindre bilder enn hva jeg hadde tenkt, så dere får ta til takke med dem jeg her har. Bildene er tatt med iPhone og med et kompakt kamera. Orket ikke å dra med meg speilrefleks på denne turen.
Jeg fikk heller ikke med meg de fleste individene vi fløy med. Dette kom av at jeg ikke kunne få utsyn nok til flyene til å kunne notere meg dette. Ellers bruker jeg ofte å bite meg merke i dette.
Formålet med reisen var å besøke en messe, men vi fikk selvsagt tid til å ta innover oss byen også.
Jeg tok meg ansvaret med å bestille denne reisen for meg og min kollega. Med denne friheten valgte jeg å fly via MUC. Grunnen til dette er at jeg synes produktet LH tilbyr fra MUC er bedre enn alternativet fra FRA. A340-600 er et mer behagelig fly enn B747-400. Samtidig får man personlig underholding og ikke mins 2-seteren som er perfekt for 2 stk på reise. Da fikk det heller være med en mellomlanding på OSL.
Første flight:
SVG - OSL
Boeing 737-600
Det er vel ikke så mye å si om denne flighten. En kjapp og enkel tur over til Oslo. Fikk servert en kopp med kaffe fra et smilene SAS Crew. Mener å huske vi var ganske greit i rute. Muligens en liten forsinkelse pga den nye innflyvingsmodellen på OSL. Dette har dog vært en gjenganger på mine flyturer den siste måneden og har i så måte vært regelen, ikke unntaket. Nevnes derfor ikke mer i denne rapporten.
På Gardermoen traff vi noen kollegaer som skulle reise sammen med, men de via Helsinki med Finnair. Det ble et par kjappe pizzastykker på Pizzahut før boarding.
Andre Flight
OSL – MUC
Flightnr: LH2455
Airbus A319-114
Reg: D-AILE
Boarding gikk kjapt og smertefritt for seg som forventet. Ble mottatt med stive, men høflig smil av en tysk dame. Vi fant for våre seter som var på rad 22. Jeg hadde ordnet meg vindusplass , men det hadde jeg ordnet meg på samtlige leg. Jeg liker å ta en titt ut av vinduet i ny og ne!
Etter kort tid begynte servering. Jeg hadde selvsagt min obligatoriske Warsteiner ombord i et Lufthansa Fly. Dette kombinert med et glass rødvin av ukjent opphav. Til å spise fikk vi en wrap med thai-curry vegetar fyll. Ikke noe høydere, men de gikk ned. Var heller ikke spesielt sulten etter pizzastykkene jeg hadde på Gardermoen. Resten av reisen gikk med til å se The Inbetweeners på min iPad. Det er forresten engelsk humor på sitt beste.
En fin landing i MUC ble etterfulgt av fjernparkering med tilhørende busstur til terminalen. Dette gjorde at jeg her fikk med meg reg på denne A319.

Etter å ha kommet oss inn på terminalen og kommet oss igjennom passkontrollen, så var det ikke så mye tid før boarding begynte, så vi trasket rett mot gate.
Jeg må si at MUC er en relativt flott flyplass. Langt bedre en FRA.
Tredje Flight
MUC - HKG
Flightnr: LH730
Airbus A340-600
Boarding gikk raskt og effektivt for seg og vi fant våre seter 32H og K. Besetningen besto av Tyske og Kinesiske medlemmer av det jeg oppfattet. Ellers skrøt purseren av alle språkene besetningen ombord behersket.
Servering begynte en tid etter vi var i luften. Først med drikke og snacks og deretter middag/kveldsmat. Valget besto av kinesisk biff eller en eller annen fransk form for kyllingen. Jeg valgte selvsagt kyllingen, da jeg kan spare min begeistring for kinamat.
Kyllingen sammen med poteten smakte faktisk utmerket. Den var virkelig saftig og god. Desserten besto av Tiramisu. Dette er muligens min favoritt dessert, men denne smakte overhode ikke Tiramisu. Helt grei for hva det var, men Tiramisu var det ikke! Ellers fikk vi også en påskehare i sjokolade å kose oss med. Maten ble skyllet ned med et glass rødvin av igjen ukjent opphav.
Etter maten var det å gire ned ryggen og prøve å se en film og slappe av litt med et glass rødvin. (holder meg til rødvinen da jeg ofte av blir litt trøtt av den, og det hjelper jo på en lang flytur med tanke på litt søvn)
Ellers var utvalget på AVOD`en helt greit med filmer, serier mm, på lik linje med SAS sin IFE ombord i deres A333 som jeg fikk prøve noen uker før. Det som var bedre på LH sin AVOD var først og fremst pauseknappen. Ellers mener skjermen var litt større enn SK sine, og det var mindre synlig rutenett i disse skjermene. LH har dog ikke fjernkontroll.
Det som irriterte meg var at den dobble jackèn for øreklokkene i sete var innfelt i materialet på setet, slik jeg ikke fikk plass til min overgang for å bruke mitt eget headsett!
Så da ble det til at jeg lot iPad`en stå for underholdingen med sin millioner ganger bedre skjerm og bedre lyd. Må si at etter jeg anskaffet meg iPad, så har ikke AVOD vært noe must lengre.
Må nevnes at det ikke var noen eksterne kamera på denne A346, som var ett aldri så lite savn.
Ellers var toalettene ombord verdt å nevne. De er i underetasjen, en trapp ned. Dette var de mest romslige flytoalettene jeg noen gang har opplevd.
Etter et par tv-serier, så var det tid for å få en blund. Jeg tror jeg klokket ca fem og en halv time i drømmeverden, noe som gjorde underverker for en lang dag i Hong Kong som kom.
Til frokost var valget mellom noe kinesisk og vestelig eggerøre med kyllingbiter. Gikk selvsagt for sistnevnte og det smakte ganske bra.
Ellers kan jeg si kort om flighten ellers. Setene hadde jeg ikke noe utsette på. Jeg fikk aldri tresmak i ræva, så da er det verste unngått. Det er en pitch på 31». Det er ikke mye og det føltes som man kunne merke forskjellen mot SK sine 32» i A333. For å ikke snakke om TG sine 34» ombord i A345 og B744 som jeg har som har erfaringer med. Nå strekker jeg ikke mer enn 176cm, så det har sine fordeler at man ikke sliter så fælt i slike omstendigheter, men selvsagt må albuene trekkes inn når man skal spise.

Besetningen var ellers smilende og hyggelige uten å gi for mye av se selv. (det er vel noe tysk det?)
Kort oppsummert, så leverte LH et produkt jeg gjerne prøver igjen. A340-600 var som forventet et meget behagelig fly, men dette ante meg etter å ha flydd TG sine A340-500. Foretrekker disse maskinene over B744 og B777.
Landet litt før rutetid i HKG og traff der våre kollegaer som med Finnair hadde landet ca 30 min før oss. Tok så flytoget til Kowloon hvor vi skulle bo på Holiday Inn Golden Mile.
Håper det var lesbart. Beklager dårlige bilder, men det var det jeg hadde.
Mer følger etterhvert som jeg orker å skrive.....
Attachments
-
IMG_3083.jpg70.9 KB · Views: 2,957
-
IMG_3087.jpg62.1 KB · Views: 2,943
-
IMG_3089.jpg42.3 KB · Views: 2,925
-
IMG_3092.jpg91.8 KB · Views: 2,933
-
IMG_0295.jpg70 KB · Views: 2,914
-
IMG_0294.jpg42.1 KB · Views: 1,549
-
IMG_0297.jpg87.5 KB · Views: 88
-
IMG_3095.jpg32.9 KB · Views: 1,594
-
IMG_3101.jpg40.2 KB · Views: 1,533
-
IMG_0298.jpg50.5 KB · Views: 1,546