Til Frankfurt og bilmessen IAA 2011

Putte

ScanFlyer Blue
Denne gangen gikk turen til Frankfurt og bilmessen IAA som er i byen annen hvert år.
Turen startet med og å finne fram en liten koffert dagen før, sette kameraet på ladning og finne fram passet. Sjekket inn gjennom SAS.se siden den norske siden er helt på tryne ustabil og kom ikke inn etter hvert. Er ikke noe nytt det da…
Billettene bestilte jeg i starten av april på Lufthansa sine nettsider og faren min fikk igjen oppdraget med å finne ett passende hotell i byen.

Alle bildene er tatt med Canon 7D og Samsung Galaxsy S II.
Er fortsett ikke noen mester i å skrive, så håper dere liker det like vel;)

Vel oppe på Gardermoen var jeg litt overraskende over hvor mye folk som var der klokken 9 på en fredag, men det er sikkert helt normalt da. Gikk mot den lange køen i baggage drop som gikk litt rundt hjørnet av diskene der. Når vi endelig kom fram til der hvor køen begynte og gå inn i den delen som er lagt opp med bånd osv møtte vi på noen skikkelig idioter av noen trøndere. De presset seg bare inn mellom oss normale som faktisk klarer og stå i kø. Dyttet bare kofferten sine inn selv om en av reisefølget dems så at køen startet lengre bak. Og gikk mot starten av køen. Han var tydelig flau når han forsiktig stilte seg bak oss og ble med videre mot skrankene. Til slutt slapp vi han forbi så han kunne levere bagasjen sammen med følge sitt. Han var hvertfall hyggelig og beklaget for hva som hadde skjedd.
Fikk levert fra oss de to nesten tomme koffertene våres og gikk mot sikkerhets kontrollen.
Til vår veldig store overraskelse var det noen trøndere som drev å snek i køen der også, og de var prikk like de som stod foran oss i forrige kø…
Tok ca 5 min så var vi gjennom kontrollen og gikk forbi den flotte MINIen som står på vei inn mot utenlandsdelen av Gardermoen

Ellers inne på flyplassen så var det den faste bagetten på Upper Crust og en titt innom kiosken for å kjøpe noen blader. Men med en kø som var mer enn lang nok ble det heller en tur for å ta den kode tingen for å få gratis nett.
Tok ikke lange tiden før vi gikk til gaten og om bord på flyet

2011-09-16101607.jpg

2011-09-16103130.jpg

Rute: OSL-FRA
Selskap: Lufthansa
Flight nr: LH 859
Type: 737-500
Reg: D-ABIL (20.6 år)

Vel ombord møtte jeg enda en idiot som ikke burde vært med på ett fly. Var en dame i 50 åra som bare stod midt i gangen og ville ikke flytte seg. Endte med at jeg presset henne inn på ett ledig sete så resten av oss kunne finne setene våre.
Ble til slutter dyttet ut fra terminalen og tok av nordover på vestre bane.
Når vi fløy over Kragerø begynte det hyggelige personalet med serveringen, fikk en bagett ting som ikke var spesielt god. Smakte egentlig brent brød…

Her er Kragerø fra luften, den lange øya ytterst er jomfruland.
IMG_6894.jpg

Den bagetten som smakte brent.
2011-09-16111314.jpg

Fikk cola fra flaske og forsynte jeg meg heller av en medbrakt Mars.
2011-09-16112905.jpg
.

De nye setene som lufthansa har sett inn i flyene er veldig behaglige på en kort tur, det er også massevis av plass til beina og kamerabaggen min. Setene er veldig tynne og siden bladene, sikkerhets kortet er flytter høyt opp så tror jeg ikke det noe problem for folk med lange bein. Skal ikke si det helt sikkert da, siden jeg er liten og aldri sliter med dårlig plass til beina.

Er ca 15cm med plass foran kneet mitt.
2011-09-16110215.jpg

Brosjyrene og sånn.
2011-09-16111439.jpg

Flyet var for øvrig ganske fult, med bare 8 ledige seter på økonomi og foran teppet var det ganske fult.
Landet i Frankfurt og var så heldig å få gate langt unna alt sammen. Når kapteinen sa at vi måtte ta buss til terminalen var det mange som begynte og stresse siden flyet hadde landet litt forsinket. Han sa videre at de som ikke hadde hastverk skulle slippe ut de som hadde hastverk. Vi tok livet helt med ro og gikk ut bak i flyet å ble møtt av 23 behagelige grader og helsol. Tok noen bilder av flyet og satte oss om bord i bussen som skulle ta oss til terminalen. Turen tok vel ca 15 min.

Her er bussen som står og venter på oss.
IMG_69751000x667.jpg

Deler av flyet nedover.
IMG_6980.jpg

Air Canada.
IMG_6993.jpg

En flott maskin.
IMG_6999.jpg

IMG_7001.jpg

Stor og fin motor til en A340-600 hvis jeg husker riktig.
IMG_7023.jpg

747-430 som er 22 år gammel
IMG_7025.jpg

IMG_7026.jpg

malaisia.jpg

Frankfurt er en by med massevis av contrails.
Her er ett av de.
IMG_7032.jpg

IMG_7042.jpg

Terminalen var litt uoversiktlig men kom oss fort til bagasjebåndene da, og ble møtt av dette vidunderet…

IMG_7030.jpg

Plukket opp bagasjen vår som kom som koffert nr 1 og 3. Så tydelig at de aller fleste på denne turen brukte frankfurt som en mellomlanding. Det var under 10 personer som skulle hente bagasje.
Gikk videre og tok taxi til hotellet.

Last edited:
Rute: FRA-OSL
Selskap: Lufthansa
Flight nr: LH 860
Type: Airbus 321-131
Reg: D-AIRM (16.8 år)

Tok taxi fra hotellet til flyplassen og møtte en lang kø for å levere inn bagasjen, men siden det var 15 disker med folk så gikk det veldig fort, men varte nok ikke mer en 5 min.
Gikk videre mot sikkerhetskontrollen og ble møtt av en rar tysker som sendte oss bort til førsteklasse sikkerhetskontrollen hvor det var mindre kø. Tok ca 15 min og jeg ble stoppet for en grundig kontroll av kamerat mitt, tenkte på med en gang på Grensevakten i Australia jeg da. De tok sånn papirting på kameraet og dyttet den inn i en sånn dyr fin maskin, men denne lagde ikke lyd som på tv da.

Denne stor ved sikkerhetskontrollen. Blir helt sikkert fint.
2011-09-18091747.jpg

Syntes ikke terminal 1 er mye og skryte av på Frankfurt, med det er masse vinduer med utsikt over rullebaner osv. Fant oss en vindusplass til slutt og satt der til gaten åpnet.
Bildene jeg tok fra vindusplassen, dårlig kvalitet når man tar bilder gjennom ett vått vindu.

Denne ble faktisk litt bra.
IMG_8316.jpg

IMG_8347.jpg

2011-09-18101353.jpg

Flighten var overbooket med ca 10-15 personer så det ble spurt om noen ville ta en senere flight. Selvfølgelig var flyet stappfullt i alle klasser og ombordstigningen gikk veldig greit. Selve flyturen var egentlig helt lik turen ned med nesten samme seter og like god plass osv. Maten var stort sett det eneste som var annerledes.

Flyet vårt.
2011-09-18105548.jpg

Utsikten fra setet mitt.
2011-09-18111141.jpg

Maten vi fikk på denne turen. Var ikke veldig godt, men kjøtt bitene spiste jeg.
2011-09-18115932.jpg

Vel framme på OSL tok det litt tid å komme ut av flyet selv om det ble brukt utgangene foran og bak i flyet, men vi hadde jo all verdens av tid da. Ble litt shopping i taxfree, og denne gangen kom kofferten min som den aller siste ut på båndet.
I tollkontrollen var det til og med en narkohund som var på jobb, noe som fikk noen passasjerer til å snu og sette seg i bagasjehallen for å vente.

Hotellet

Faren min bestilte dette hotellet og valgte ut i fra avstanden til messehallen.
Hotellet heter Mercure Hotel & Residenz Frankfurt Messe.

Tok ca 5 min og gå til messen så var en perfekt plassering, var også noen minutters gå tur til T-banen som gikk inn til sentrum. Rett utenfor døra gikk det en trikk, men har null peiling på hvor den går hen.
Jeg er ikke så kresen på rommene, hvertfall ikke her hvor vi kun skulle sove noen timer på rommet. Senga var ganske behagelig, men det var kun 1 dyne og pute.

Her kommer noen bilder hvertfall:

Sengen.
IMG_8264.jpg

IMG_8261.jpg

Oversikt mot tven.
IMG_8259.jpg

IMG_8262.jpg

Kaffemaskin.
IMG_8263.jpg

Møt inngangsdøra, terrassen er bak meg.
IMG_8271.jpg

Minibar og safe.
IMG_8270.jpg

Badet.
IMG_8285.jpg

Dusj og badekar i ett.
IMG_8274.jpg

Hørføner.
IMG_8283.jpg

Ting og tang.
IMG_8284.jpg

Nødplan med oversikt over etasjen.
IMG_8286.jpg

Kan legge ut noen bilder av byen og fra messen hvis noen vil ha det;)
Takker på forhånd for kommentarer.

Last edited:
Takk for en flott rapport fra "en vanlig" flyreise! Personlig ville jeg nok si at en tur med A321 er mer behagelig enn 737, men det kommer jo litt an på setet etc. Maten så derimot litt mer spennende ut på hjemreisen. Det ser ut som det er potetsalat under der, basert på olje/eddik, noe som er noe av det beste jeg får i Tyskland. :-D

Bagasjebåndene i FRA er faktisk ikke på et sterilt sted, nedgangen er jo omtrent midt i innsjekkingsområdet. Mulig det bare er for Schengen bagasjebånd. Jeg stusset litt da jeg bare kunne droppe å gå via bagasjebåndene for å komme ut.

Fin tripreport forresten!

Takk for en fin rapport! Jeg fikk også servert en akkurat lik baguette på SOF-MUC for noen uker siden, og jeg synes den smakte godt. Serveringen ombord hos LH har virkelig blitt bedre de siste månedene!

Faren min bestilte dette hotellet og valgte ut i fra avstanden til messehallen.
Hotellet heter Mercure Hotel & Residenz Frankfurt Messe.

Tok ca 5 min og gå til messen så var en perfekt plassering, var også noen minutters gå tur til T-banen som gikk inn til sentrum. Rett utenfor døra gikk det en trikk, men har null peiling på hvor den går hen.

Spårvagnen som går utanför har nummer 17 och är den man använder när man åker till Radisson Blu. Den går från framsidan på Hauptbahnhof.

Jag har åkt förbi det där hotellet några gånger och det är trevligt att få se en rapport inifrån också.

Takk for at dere liker TRen min:)

Det ser ut som det er potetsalat under der, basert på olje/eddik

Stemmer nok det ja, noe som jeg ikke liker fra før av da;)

Det vil jeg svært gjerne ha. Fin triprapport, forøvrig.

Tusen takk, da kommer det;)

Bagasjebåndene i FRA er faktisk ikke på et sterilt sted, nedgangen er jo omtrent midt i innsjekkingsområdet.

Gikk nesten rett forbi det ja, var en ikke veldig godt merket trapp midt i rommet. Fikk heldigvis se et skilt med en koffert på, så kom riktig sted;)

Jeg fikk også servert en akkurat lik baguette på SOF-MUC for noen uker siden, og jeg synes den smakte godt.

Er sikkert bare jeg som er kresen på maten da, eller var litt uheldig med hva jeg fikk;)

Spårvagnen som går utanför har nummer 17 och är den man använder när man åker till Radisson Blu. Den går från framsidan på Hauptbahnhof.

Jag har åkt förbi det där hotellet några gånger och det är trevligt att få se en rapport inifrån också.

Godt og vite til neste gang. Regner med at Radisson Blu er litt bedre da;)

Da kommer det bilder fra selve byen Frankfurt.
Ble ikke mange bildene av byen på denne turen. Men bilder er bilder;)

Med mine ikke eksisterende tyskferdigheter så tror jeg at dette er ett operahus eller noe...
IMG_7079.jpg

Ett tårn.
IMG_7109.jpg

Denne var midt i byen.
IMG_7126.jpg

Ett torg eller noe
IMG_7157.jpg

IMG_7174.jpg

Ett kult kjøpesenter.
IMG_7132.jpg

Innvendig
IMG_7140.jpg

Og vaskedama
IMG_7147.jpg

Han her stod utenfor.
Untitled-1.jpg

For de som vil ha litt å leke med under dyna.
IMG_7131.jpg

Starbucks var det flere av i byen. Elsker dette jordbær is tingenklinet.
IMG_7099.jpg

En laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang båt på kanalen.
IMG_7195.jpg

De bruker euro i Frankfurt også
2011-09-16183648.jpg

En hund
2011-09-17094834.jpg

En vei
2011-09-17095116.jpg

Her får du den beste hamburgeren jeg noen gang her smakt. Stor og kjempegod, var mett til langt utpå dagen etter.
2011-09-16193513.jpg

Messebildene kommer i morra, må plukke ut noen av de 1000 bildene derfra;)

Bilene

Her kommer det masse bilder fra bilmassen som var på ca 250’000 kvadratmeter eller 6 ganger så stort som messene på Lillestrøm.
Bildene kommer i tilfeldig rekkefølge og noen er kommentert.
Ingen av de er redigert heller.

IMG_7237.jpg

Ford sin sikkerhet
IMG_7247.jpg

Ryggekamera og meg.
IMG_7282.jpg

IMG_7252.jpg

IMG_7264.jpg

IMG_7286.jpg

IMG_7298.jpg

IMG_7308.jpg

IMG_7309.jpg

IMG_7321.jpg

IMG_7338.jpg

Noe for oss i Norge, er en hybrid med 2 elektromotorer. Tror jeg hvertfall, stod noe på tysk som jeg tydet til og bli det.
IMG_7361.jpg

Volvo sin lille båt
IMG_7368.jpg

Tennis med 2 elektriske smart biler. Fungerte ikke helt da men.
IMG_7372.jpg

Kart over messen
IMG_7376.jpg

IMG_7379.jpg

IMG_7384.jpg

Disse to er fra BMW sin “vinter” bane. Også kalt norsk stander på motorveier…
IMG_7393.jpg

IMG_7405.jpg

IMG_7410.jpg

IMG_7416.jpg

Passet godt med “BE MINI” over en stor Rolls
IMG_7421.jpg

Den nye MINIen, skal ikke se bort ifra at jeg ender opp med en sånn.
IMG_7430.jpg

IMG_7448.jpg

MINI sin rally bil
IMG_7459.jpg

BMW Z4
IMG_7491.jpg

IMG_7496.jpg

Kunst
IMG_7511.jpg

Den nye 1 serien til BMW.
IMG_7520.jpg

IMG_7523.jpg