WF-380
ScanFlyer Gold
Så ble det nok en tur til Florida for meg og snuppa på 10 år. For to år siden var det SAS og Continental som fraktet oss over (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=85125), ifjor prøvde vi Norwegian og Virgin Atlantic (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=102247), men denne gangen gjorde vi det enklest mulig for oss selv og reiste med Icelandair hele veien. Har jo lest flere trip-rapporter med rosende omtale av dette selskapet her på Flyprat, så forventningene var høye.
Bestillingen ble gjort på Icelandairs nettsider allerede i mai i fjor, og jeg bestemte meg for en komfortabel vinterferiereise i businessklassen som egentlig mer tilsvarer økonomi ekstra i andre selskaper. Penger er jo ikke alt her i verden - komfort er også viktig. Bestilte først tre dager hotell på Clearwater Beach på vestkysten, før vi som vanlig skulle avslutte med noen dager i Orlando.
Men endelig kom avreisedagen og vi valgte å bruke NSB til å frakte oss til Gardermoen. Fra desember i fjor hadde de lagt om lokaltogrutene slik at reisetiden for vår del ble redusert med 15-20 minutter i forhold til den gamle ruteplanen. Det måtte jo testes, og det var også vår første tur med de nye lokaltogene.
Første transportmiddel var NSBs Flirt.
Solid norsk vinter ved Fiskum på tur til Gardermoen.
Vel framme på OSL fant vi innsjekkingen til Icelandair. Der var det en liten kø, men den gikk fort unna og vi fikk sjekket inn helt fram til Orlando. Lite kø i sikkerhetskontrollen også, vi kom oss raskt gjennom, og hadde to timer å slå ihjel fram til avgang.
Fredag 22. Februar 14:05, OSL-KEF, FI 319, TF-LLX, Sete 4 D og F.
Vi gikk om bord helt framme i flyet og slo oss ned i komfortable og breie seter på rad 4, den siste raden på business. Gardinen var plassert rett bak oss, og rad 5 og 6 hadde business-seter men var visstnok en del av economy extra. God deal å sitte der får man si. Avgang på rutetiden, og vi tok av mot nord og svingte vestover. Forlot Norge like sør for Stadt.
TF-LLX på Gardermoen før avgang til Reykjavik.
Fine seter på Saga class.
Kartet viser at vi forlater Norge med kurs for Island.
Utover havet rett sør for Bremangerlandet.
Det ble servert et kaldt måltid underveis som smakte bra. Flytiden var beregnet til 2:35, og vi landet fra nord i Reykjavik etter en komfortabel men begivenhetsløs flight. Ingen av oss hadde vært på Island før, men lavt skydekke og regn gjorde at det ikke var så mye vi fikk se.
Dette er barnemåltidet de serverte. Men trollet med det rosa håret tilhører tuppa.
Selv fikk jeg dette. Vet ikke hva slags kjøtt det var. Smakte ikke så mye, tipper at en rødvin ved siden av hadde vært tingen.
Like før landing på Keflavik.
Transfer på Keflavik var kjapt og greit, akkurat som forventet. Vi gikk gjennom en passkontroll og en kontroll av boardingkortene. Begge deler var fort gjort med korte køer. Vel gjennom hadde vi en knapp time til Orlando-flyet skulle gå, så det var ikke lenge å vente. Her hadde vi visstnok muligheten til å besøke loungen, men med den korte tiden så giddet vi ikke det.
Icelandair har en ekstra lang 757, og den skulle til London.
Brottfarir på Keflavik. Vår flight til Orlando var tydeligvis det siste som skjedde der den dagen.
Bestillingen ble gjort på Icelandairs nettsider allerede i mai i fjor, og jeg bestemte meg for en komfortabel vinterferiereise i businessklassen som egentlig mer tilsvarer økonomi ekstra i andre selskaper. Penger er jo ikke alt her i verden - komfort er også viktig. Bestilte først tre dager hotell på Clearwater Beach på vestkysten, før vi som vanlig skulle avslutte med noen dager i Orlando.
Men endelig kom avreisedagen og vi valgte å bruke NSB til å frakte oss til Gardermoen. Fra desember i fjor hadde de lagt om lokaltogrutene slik at reisetiden for vår del ble redusert med 15-20 minutter i forhold til den gamle ruteplanen. Det måtte jo testes, og det var også vår første tur med de nye lokaltogene.

Første transportmiddel var NSBs Flirt.

Solid norsk vinter ved Fiskum på tur til Gardermoen.
Vel framme på OSL fant vi innsjekkingen til Icelandair. Der var det en liten kø, men den gikk fort unna og vi fikk sjekket inn helt fram til Orlando. Lite kø i sikkerhetskontrollen også, vi kom oss raskt gjennom, og hadde to timer å slå ihjel fram til avgang.
Fredag 22. Februar 14:05, OSL-KEF, FI 319, TF-LLX, Sete 4 D og F.
Vi gikk om bord helt framme i flyet og slo oss ned i komfortable og breie seter på rad 4, den siste raden på business. Gardinen var plassert rett bak oss, og rad 5 og 6 hadde business-seter men var visstnok en del av economy extra. God deal å sitte der får man si. Avgang på rutetiden, og vi tok av mot nord og svingte vestover. Forlot Norge like sør for Stadt.

TF-LLX på Gardermoen før avgang til Reykjavik.

Fine seter på Saga class.

Kartet viser at vi forlater Norge med kurs for Island.

Utover havet rett sør for Bremangerlandet.
Det ble servert et kaldt måltid underveis som smakte bra. Flytiden var beregnet til 2:35, og vi landet fra nord i Reykjavik etter en komfortabel men begivenhetsløs flight. Ingen av oss hadde vært på Island før, men lavt skydekke og regn gjorde at det ikke var så mye vi fikk se.

Dette er barnemåltidet de serverte. Men trollet med det rosa håret tilhører tuppa.

Selv fikk jeg dette. Vet ikke hva slags kjøtt det var. Smakte ikke så mye, tipper at en rødvin ved siden av hadde vært tingen.

Like før landing på Keflavik.
Transfer på Keflavik var kjapt og greit, akkurat som forventet. Vi gikk gjennom en passkontroll og en kontroll av boardingkortene. Begge deler var fort gjort med korte køer. Vel gjennom hadde vi en knapp time til Orlando-flyet skulle gå, så det var ikke lenge å vente. Her hadde vi visstnok muligheten til å besøke loungen, men med den korte tiden så giddet vi ikke det.

Icelandair har en ekstra lang 757, og den skulle til London.

Brottfarir på Keflavik. Vår flight til Orlando var tydeligvis det siste som skjedde der den dagen.