• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ti år siden Braathens

Re: Ti år siden Braathens

Bildet i artikkelen er forøvrig interessant. Jeg er 99% sikker på at det ble tatt under lowpass på FBU 7. oktober 1998 - altså siste dagen. Tok selv et bilde fra en annen vinkel.

09.jpg
 
Re: Ti år siden Braathens

Ja, det er den avgangen :) Braathens siste avgang fra FBU! ca kl 14:30 7.oktober 1998.
 
Re: Ti år siden Braathens

Og ca 60 år siden jeg første gang så Braathens SAFEs Heron lande på Lade i Trondheim. :)
På ei "primitiv" grusstripe, markert med oransje kjegler med Parafinbøtte under.
Sistnevnte til bruk under mørke/dårlige lysforhold.
Og et par oransje elektriske lysrør? i hver ende.
 
Re: Ti år siden Braathens

Og ca 60 år siden jeg første gang så Braathens SAFEs Heron lande på Lade i Trondheim. :)
På ei "primitiv" grusstripe, markert med oransje kjegler med Parafinbøtte under.
Sistnevnte til bruk under mørke/dårlige lysforhold.
Og et par oransje elektriske lysrør? i hver ende.
Takk for fortellingen :)

Om du kan huske om den Heron du så var i første fargene med blankt skrog eller om det var i de nye med hvitt skrog, rød stripe på vinduslinjen (og ikke under som den var før) og blank underside? og evt årstall?
 
Re: Ti år siden Braathens

Ganske sikker på at den var "blank", dvs uten noe hvitt.

Usikker på årstall, da jeg var "hangarrotte" på Lade fra 10-års alderen.
Hyppig gjest hos Iver og Harald hos Widerøe.

Tror GF1 har foto av Heron på Lade fra denne tiden.

Ser i Wikipedia at det står at rullebanen på Lade var av "concrete".

Dette er så vidt jeg vet feil.
Den Tyske rullebanen var av treverk i rutemønster, med sand fyllt i rutene.

Flyklubbene, og kanskje andre tjente gode penger på å rive opp treverket etter krigen.
Da det var stor materiellmangel til gjenoppbyggingen.

Skal slutte å "mimre". :)
 
Last edited:
Re: Ti år siden Braathens

Noen gamle Braathen fly som beveger rundt på seg, denne gangen LN-BRB, en 737-405 som forlot flåten i 1999, og som nå er levert til sin nye eier: Fly Baghdad

Boeing 737 -405 24271 1738 YI-BAJ Fly Baghdad delivery 05aug15 BBU-EBL ex N745VA**

Etter den forlot Braathen i 1999 har den vært innom Virgin Express, Sobelair, Brussel Airlines, Vision Airlines, PeopleExpress, Havana Air
 
Re: Ti år siden Braathens

Noen gamle Braathen fly som beveger rundt på seg, denne gangen LN-BRB, en 737-405 som forlot flåten i 1999, og som nå er levert til sin nye eier: Fly Baghdad

Etter den forlot Braathen i 1999 har den vært innom Virgin Express, Sobelair, Brussel Airlines, Vision Airlines, PeopleExpress, Havana Air

Och nu har den flugit klart för Fly Baghdad som YI-BAJ, flög EBL-OTP-SNN-KEF-YYR-YIP-LAN 30 jan. - 2 feb. , är nu N732CK. Kandidat för konvertering till F hos Kalitta ?
 
Back
Top