Re: Ti år idag
Det var spesielt å være der i går. Mest fordi det nå er så tydelig at det IKKE er flyplass der lenger. Ikke i det hele tatt. Det var første gang jeg var inne i terminalen etter at de stengte. Det var fint å se igjen den sentrale hallen ved trappogangen og vinduet. Det som en gang virket så stort, er i grunnen ganske lite nå.... Veldig godt å treffe andre interesserte, og både gamle og nye kjente
Det som var ekstra spesielt i går, var at været var omtrent så parallellt til slik det var onsdag 7.oktober 1998. Flott fra morgenen av, og så lettskyet utover ettermiddagen. Mulig sola forsvant litt tidligere i går enn den gjorde i ´98, har bilder som forteller om sol ca kl16:30 den gangen...
En hjertens takk til piloten av LN-TEX Harvard, som gjorde en herlig oppvisning over terminalen ca kl 18:40 i går, med loop og med flere runder med "gromlyd". Det gjorde godt!!!!!
Jeg prøver å laste opp noen bilder som ble tatt med mobilen i går, ikke all verdens kvalitet, men en slags fortelling. Kommentarer under hvert bilde.
Bien lever, selv om selskapet er historie...
fotball-stadion som skal innfinne seg her gikk jeg forbi i stillhet.......
Her ses litt av det nye veisystemet, gravd ned der det var tarmac. Bak er den fredede hangaren, som tyskerne bygde, og som ble tatt i bruk av DNL og SAS, seinerer Braathens SAFE, og så Fred.Olsen frem til 1997. Det siste året var det bla a mye heikoptere innom der. Nå er det mest båter det går i...
FOF lever så definitivt ikke, men det er bra at logoen fortsatt finnes der.
Den opprinnelige terminalen fra 1939 til høyre, den runde bygningen. Så påbygget som kom under krigen. Kontrollsentralen for østlandet satt inne i den murbygnignen før de flyttet til Røyken.
Tårnet og til høyre bygget der det gamle tårnet sto, som finnes på Teknisk museum.
Her var vakta, på hjørnet. Veldig hyggelige folk, og jeg fikk av og til lov til å komme inn for å fotografere spesielle fly. En takk til hver og en av dem som har sagt ja

brannsatsjonen var til venstre, og brøytebiler mm var til høyre.
Her skulle jeg slett ikke stått.. rett vest for nåværende snarøyvei og vis-a-vis Telenor.. her gikk bane 24/06. Asfalten er muligens ikke opprinnelig... ?
pir C, nyeste del av terminal-anlegget, fra 1988. men broene fikk gjenbruk
Måtte helt inn på hjørnet, der gate 33 var, med en ekstra stor bro.
et lite blikk bort til Koksa-verkstedet, med den opprinnelige bygningen fra 1957, tilbygget til venstre fra ca 1969, og Hangar 4 bakerst, fra slutten av ´80-tallet. Trist at ikke SAS kunne la emblemet sitt bli stående. Om ikke annet, så i orignal-utgaven. De skiftet jo image i 1998 likevel...
Oppkjørselen vi kjente så godt
jeg gikk på begge sider av pir C og lette etter tegn av flyplass....
så fant jeg denne døra

den som kunne gå inn gjennom den og finne tilbake
P-huset står ganske urørt. Lengst til venstre på toppen der var det fint å stå og se. Da det åpnet i 1988 forenklet det spotterlivet på FBU betydelig i forhold til utvilkingen som hadde gått det foregående tiåret.
Plassen og utsikten måtte jo testes på nytt, man trenger jo ikke stå å se på disse nye store bygningene...
Den påbygde kassa i midten var VIP-terminalen. ca 1991.. (?)
Bygget som rommet så mye kjent og kjært.
Takk, kjære Fornebu !!!