Thor Kristen Tjøntveit med bok!

Re: Thor Kristen Tjøntveit med bok!

Et av selskapene Hr Tjøntveit drev var Transit Air på Sola.
På sytti-talet drev han blant annet med 2 Beavere, en 206 , 2stk 337 og en Cessna Titan og hadde planer om videre vekst innen charter for oljeindustrien. Jeg gav de noen oppdrag med flyging av folk og utstyr til BGO,Florø og EBJ med Titan'en. De første oppdragene gikk greit selv om de aldri gikk til avtalt tid, men da flygerne kom opp mitt kontor og ba om forskuddsbetaling før de kunne ta av fra SVG sa jeg stopp med bruk av selskapet.
Tårnet på Sola fikk etter hvert ordre om at Transit Air ikke skulle få lov til å ta av før avgifter var betalt. Jeg husker en gang at en av freelance flygerne i selskapet stormet opp i tårnet og skjelte dem ut etter noter fordi de ikke fikk ta av med en frakt flyging jeg hyret dem for.
Kassa til selskapet var Tjøntveits lommebok!
Etter hevrt ble det vansklig for Tjøntveit å operere fra Sola og i forbindelse med kraftutbyggingen Ulla-Førre ble det til at Beaverne hadde base på Tonstad i Sirdal.Flygerne kom til Sola med pick-up for å hente 100LL fuel for deretter " å stikke til fjells igjen".
Det var livlige dager så lenge det varte med mange artige episoder rundt selskapet før det ble stopp.

Takk for invitasjonen til å fortelle litt mere om Widerøes sitt "stunt" for å få i gang ruteflyging fra Hamar (ENHA). Dette var jo fra før digital-kameraene sin tid så jeg er desverre ikke i stand til å prsentere noen bilder. Men kanskje det finnes noen "der ute" som har noe de kan publisere her på forumet.
Tror jeg heller starter en ny TRÅD om dette emnet så blir det litt mere synlig og jeg/vi kan få mere oppmersomhet. Helt kort til slutt så var jeg AFIS fullmektig der i perioden mars 1988 til det var slutt 1.1 1991. Jeg kommer snart tilbake med mere, men altså på en annen tråd.:up:

Noen som husker den ombygde DC4 Carvair som stod på Kjevik noen måneder i 74/75, og som forsvant i blå oljerøyk en vakker dag. Tror den havnet i Vietnam/Kambodsja. Var ikke den et av Herr Tjøntveits prosjekter?

Carvair'n står i Bombay dit den kom etter den famøse flyturen i 1976 tror jeg det var.

Gamle LN-NPB tok av fra Sola 13.mai 1991 kl 17.05 med kurs for Keflavik med registrering N801W. Flyet fylte drivstoff på Island , betalte 665USD og fortsatte til Goose Bay ,Canada.
To dager senere fikk Luftfartsverket vite fra fra FAA at det ikke eksisterte en B737-200 med slike kjennetegn. Fergeflygingen over til statene var registrert som privat flyging.
Luftfartsverket anmeldte Wien Air Alaska for å ha tatt av med Boeing'en uten gyldig registreringsbevis og export C of A.
Stavanger Politikammer etterforsket saken uten resultat.
FAA kunne opplyse at registreringen N801W kun var reservert hos dem.
Det var Shannon Air Leasing som eide flyet før Tjøntveit kom inn i bildet og som Busy Bee solgte og leide tilbake i sin tid.
Det var Braathens Sola som malte NPB opp i Wien Air Alaska fargeskjema. Det var ikke Braathens som malte kjennetegnet N801W på flyet. Det antaes at det var flygerne som førte kjerra over "dammen" som gjorde dette før avgang. Det virket meget amatørmessig påmalt om det ikke var tape.

Bilde av Carvair-flyet på Kjevik:
zzCarvair_RFN.jpg

Foto: Oddvar Paulsen

Au, det var rett og slett tragisk. Med et slikt eventyrlig liv bak seg kunne det blitt virkelig interessant lesning.
Hvor objektivt det hadde blitt er vel en annen sak. Han har vel skaffet seg en del uvenner her og der opp gjennom årene for å si det slik, så andre hadde vel hatt et litt annet syn på hans bravader enn ham selv.....:rolleyes:

Så akkurat på FB at Tjøntveit er gått bort.

Uffda.
Han var en legende I flybransjen, på godt og på vondt.
Har hørt mange historier om den karen, kanskje noe som ikke kommer på trykk også.
Jeg fikk engang tilbud om jobb for et flyselskap i Norge som het Bergen Air Transport. Var ikke det et av hans foretak mon tro?
Tror sjefsflygeren som ringte meg opp het Tom eller Thomas Fjell?
Det var vel godt over 30 år siden.
Husker også Tjøntveit hadde kontor i Dallas tidlig på 90 årene og drev vel det som var igjen av Wien Air Alaska derfra. Jeg kjørte en kar dit som skulle kreve penger fra Thor og han kom ut med en pen sjekk. Vi kjørte deretter på Cadillac forhandler og kjøpte bil og like etterpå til en strippe sjappe som het Baby Dolls hvor kvelden ble tilbragt med mye drikke og pene damer. Takk til Thor Tjøntveit.

Thor Tjøntveit er død

Agderposten skriver at han døde fredag i sitt hjem i Frankrike.

Hei,

I løpet av våren 2019 kommer boken om Thor Tjøntveit. Det er Per Arvid Tellemann som har hatt intervju ham før han døde. Han intervjuet mange andre i forbindelsen med boken og hans historie blir dermed satt på papir.

Om det finnes noe som kan låne oss bilder av flyene hans selskap har brukt er vi interessert i det. Da kan dere gjerne ta kontakt med meg via http://www.europeanairlines.no/contact/ eller via en PM på forumet.

Takk for hjelpen.

Takk, dette har jeg lyst til å lese. Hadde æren av å fly Trans Polar LN-TUW i mars 1970, B 720 no-fan.

Aner ikke om han fløy. Det var en visningstur til Malaga , billig.

Overnattet og flyet ble der også. Neida, kjøpte selvfølgelig ingenting. Men vi fikk mye gratis sangria og ivrige selgere...:drunk:

Last edited:

Hei,
Ja det blir en interessant bok om en meget kontroversiell mann. De som har lest manuskriptet mener den gir et bra bilde av hva som skjedde uten å forsvare eller angripe ham. Vi håper boken kommer ut i mars/april 2019.

Back