Thomas Coook Scandinavia

Ek_Osl

Newcomer
En ting jeg lurer på. Hvorfor ansetter ikke DK faste kontrakter for kabinpersonale. Ser at De har time kontrakter og sesongkontraker. Eller får aktuelle kandidater fast stilling etter en periode.

Eller det det slik spesielt i chater selskaper. Enten sommer/vinter kontrakt.

Last edited:
Siden man startet med charter på 60-tallet (Scanair), har man hatt bruk for kontraktsansatte i kabinen, oftest såkalte "sommerfulgler". Den gang var presset størst på sommeren ved skolefri etc. Nå er charter helårsbutikk, og faktisk kan man oppleve at presset er størst på vinteren, i forbindelse med det omfattende program til Thailand / Karibien etc...som er mer crewcrevende, med slinger der CREW ligger på "stop" i opptil en uke på disse destinasjonene.

En del av de "godkjente sommerfuglene" vil få tilbud om forlenget kontrakt, og i noen tilfeller fast ansettelse. Noen kontraktsansette må være villige til å hoppe litt mellom de skandinaviske basene i starten, da behovet flytter seg mellom sommer og vinter, men som regel vil de som ønsker det få tilbud om OSL (f.eks) etter en tid.

Dette med timeskontrakter / superreserver er vel noe nytt, omtrent som det SAS innførte nettopp, og gjelder vel et lite antall.

Pga. utvidelse med ytterligere en A330-200 (flyr bl.a. Mexico og Cuba fra OSL), skal man ansette en ny gruppe CA's i Oslo nå til høsten.

Tally-Ho

SAS har rekruttert og hatt "superreserver" også tidligere,
husker de søkte etter dette for noen år siden også. Sist de
søkte, var det vel en 20-30 de skulle rekruttere til dette tror jeg.

Timekontrakter var ikke uvanlig før heller, jobbet selv på timekontrakt
(i heltidsstilling) den første tiden i Novair - dette var i 2004.

Kjedelig for de CC'ene som må stadig gå spissrotgang, og jobbe
som "vinterfugler" og "sommerfugler". Det verste etter min mening,
er dog de som ikke blir ansatt i selve flyselskapet - men via et
tredjepartsselskap. Dette har jo lenge vært vanlig bl.a. såpass
nære som i Sverige (Proffice for å nevnte ett selskap). Men også
i Norge, har/er det selskaper som ikke har ansatte selv - men
via rekrutteringsselskaper eller stråselskaper. Uheldig utvikling,
uten tvil!

Thomas Cook er nok helt klart et av de bedre og mere stabile
charterselskapene å jobbe for i skandinavia slik jeg ser det.

Last edited:
Back