Thomas Cook updates

Og for å bedre på resultatet så driver de visst også med cargo. Var ukjent for meg at de drev med slikt. Og det kom også noe uventet på crewet på min flight.

Idag ble DK1566 til LPA forsinket en time da de i cockpit ikke var klar over at 4 tonn fisk skulle være med, noe som medførte en ekstra runde med fuel og papirarbeid [emoji14]

Det er stort sett på A330 det er cargo med på DK-flightene.
De har gjort det i mange år, og mengden er ikke ubetydelig. Det går særlig mye tomater o.l fra Canarias til Skandinavia.
 
Ser ut som Thomas Cook skal fly Oslo-Kapp Verde en gang i uken med A330 i sommer. Mulig det teknisk sett er et come back og ikke helt ny rute. Itillegg kommer de med Torp-Tenerife.

Ser også de endrer navn på klassene ombord, så de nå heter Economy, Economy Plus og Premium, uten at jeg helt vet om konseptene endres noe
 
Ser ut som Thomas Cook skal fly Oslo-Kapp Verde en gang i uken med A330 i sommer.
Eller i vinter? ;) (17/10-17/4)

Maskinen kommer forøvrig til å gå OSL-GOT-SID-OSL-GOT, så er vel en liten reposisjonering flettet inn der også.

DK812 OSL 0715 GOT 0800/0905 SID 1315 A333
DK813 SID 1510 OSL 0125/0220 GOT 0325 A333
 
https://uk.reuters.com/article/uk-thomas-cook-grp-outlook/thomas-cook-launches-strategic-review-of-airline-business-idUKKCN1PW0I9?fbclid=IwAR3UdOD0J-dekkBoU0PO4S3aN_VYPr4G4KSbyLkUTMmCBxtLEKd6NwMQ1N0

Thomas Cook said it was willing to sell its profitable airline business to raise cash to fund its fight back from losses racked up in 2018 and to cope with a tough year ahead, sending the travel group’s shares 12 percent higher.

The oldest travel company in the world stumbled badly last year when a heatwave in northern Europe deterred holiday makers from booking lucrative last minute deals, leading to two major profit warnings and talk of a need to raise funds.

The British group, which had a market valuation of 540 million pounds and net debt of 1.6 billion pounds, said it would consider all options for its airline.
 
Som det også så vidt nevnes i artikkelen så spørs det vel hvorvidt fly-divisjonen i seg selv er salgbar, med unntak av kritiske eiendeler slik som blant annet slots. Dagens fly-operasjoner skjer vel mer eller mindre utelukkende for egen business, og hvem kan tenke seg å kjøpe en såpass spesifisert/nisje-preget operasjon? I tillegg mangler det vel ikke på kapasitet generelt der ute i disse dager, om jeg har forstått det riktig.
 
Dagens fly-operasjoner skjer vel mer eller mindre utelukkende for egen business, og hvem kan tenke seg å kjøpe en såpass spesifisert/nisje-preget operasjon?



Det er jo både og, selv om den delen vi kjenner best som jo den Skandinaviske jo passer til den beskrivelsen.

UK, og ikke minst Condor er jo en miks av charter og ruteselskap, ikke minst som LCC longhaul.

Condor har jo drevet med low cost longhaul lenge før Norwegian fant på dette [emoji6]
 
Som det også så vidt nevnes i artikkelen så spørs det vel hvorvidt fly-divisjonen i seg selv er salgbar, med unntak av kritiske eiendeler slik som blant annet slots. Dagens fly-operasjoner skjer vel mer eller mindre utelukkende for egen business, og hvem kan tenke seg å kjøpe en såpass spesifisert/nisje-preget operasjon? I tillegg mangler det vel ikke på kapasitet generelt der ute i disse dager, om jeg har forstått det riktig.

Ryanair kan tenke seg deler av flydelen, selv om det muligens er et PR utspill fra dem

http://www.cityam.com/273257/thomas-cook-shares-rise-ryanair-admits-interest-buying

Thomas Cook shares rise as Ryanair admits interest in buying parts of airline
 
Det er vel bare et spørsmål om tid før de gjør som TUI kan man jo tippe på.
Passasjerene ser jo ikke ut til å bry seg, og det er jo de som betaler festen...
 
Det er vel bare et spørsmål om tid før de gjør som TUI kan man jo tippe på.
Passasjerene ser jo ikke ut til å bry seg, og det er jo de som betaler festen...

På hvilken måte mener du jeg som passasjer kan påvirke dette? Jeg ønsker med til Hotel A på sted B. Hvem som flyr meg dit har jeg dessverre liten mulighet til å påvirke, selv om jeg har flydd mye TUI. Nå i år blir det DY for TUI. Det må jeg dessverre bare akseptere.. hadde dem derimot satt opp Ducktape airlines så hadde jeg ikke bestilt turen.
 
På hvilken måte mener du jeg som passasjer kan påvirke dette? Jeg ønsker med til Hotel A på sted B. Hvem som flyr meg dit har jeg dessverre liten mulighet til å påvirke, selv om jeg har flydd mye TUI. Nå i år blir det DY for TUI. Det må jeg dessverre bare akseptere.. hadde dem derimot satt opp Ducktape airlines så hadde jeg ikke bestilt turen.

Eneste vi kan er vel å fortelle TUI/Thomas Cook hva man likte og ikke likte på den spørreundersøkelsen man får ved turens slutt. Uttover det er det vel fint lite vi kan gjøre, uten at jeg sitter på fasiten på det. Og så lenge ikke det kommer inn nok meninger ene eller andte veien så blir det vel ingen endring.
 
Tipper det er opptil flere som kan være interesserte i de slots det gjelder.

Uten å kjenne fly-operasjonene til Cook i detalj så virker det litt usalgbart i mitt hode. Slots og andre verdifulle "assets", derimot.

Thomas Cook UK har jo slots på LGW, mens Condor på blant annet FRA og MUC

Det er vel bare et spørsmål om tid før de gjør som TUI kan man jo tippe på.
Passasjerene ser jo ikke ut til å bry seg, og det er jo de som betaler festen...

Å legge ned mini-baser som er for små til å være effektive er vel ganske fornuftig å gjøre?
 
Dette er kanskje starten i Norden på den ¨charterfly-strukturen¨ de har i blant annet Storbrittania?
Altså slik at flyene som selges i pakkereisene fra reiseselskapene, er rutefly og ikke bare charterfly.
 
Hvor selvstendig er den skandinaviske delen?

Kan det være sånn at det kanskje blir UK eller Condor som selges?
 
Hvor selvstendig er den skandinaviske delen?

Kan det være sånn at det kanskje blir UK eller Condor som selges?

Det er separate operasjonelle enheter men med sentraliserte funksjoner så integreringen kan vel sies å være delvis. Ønsket, så vidt jeg forstår, er at alt selges som en enhet men der er jo selvsagt mulighet for at det blir stykkevis og delt, hvis det blir solgt i det hele tatt...

Rykter i fjor gikk på at easyJet var interessert i TCX kortdistanse og Virgin i langdistanse men rykter er jo alltid moro. Det her også blitt sagt at Lufthansa er interessert i Condor for å få mer slots i Frankfurt...Det kan ihvertfall ikke være for å kjøpe de eldgamle Boeing greiene de flyr rundt med!
 
Et Lufthansa kjøp av Condor kan det jo være konkurransemyndighetene ikke er veldig fornøyd med?
 
Back
Top