Thomas Cook Scandinavia til Saint Martin

Tally-Ho

ScanFlyer Gold
Thomas Cook Scandinavia flyr westbound Cuba, Mexico og Aruba fra Oslo, samt Dominikanske Rep. og Jamaica fra andre skandinaviske byer.
Til neste sesong starter man opp med Saint Martin (SXM), i første omgang fra Stockholm.
Typisk er svenskene ute først med disse karibiske øyene, som Aruba, som nå selger veldig bra også fra Norge.

Flygningene går som alltid med norske/skandinaviske crew, og flys med A332 direkte. I motsetning til A333 har man Royal class ombord på vestflygningene, og disse alltid selges fort ut.

Tally-Ho
 
Hvor lang flytid er det fra Stockholm til f eks SXM ?
Man skulle tro det tar lenger tid enn f eks Miami, når man ser for seg at disse øyene ligger lenger syd enn Miami, men det er jo kortere flytid med BA fra feks Antigua til London, enn fra Miami.

( tidl. sbtagent )
 
ARN (59°39'07"N 17°55'07"E) MIA (25°47'43"N 80°17'24"W) 290.4° (W) 8010 km
ARN (59°39'07"N 17°55'07"E) SXM (18°02'27"N 63°06'32"W) 271.8° (W) 7790 km

Litt kortere distanse til SXM ifht. MIA. Vet ikke hvor store utslag det gjør på flytid. Men så avhenger jo det litt av vær og vind også.
 
Har lagt inn de få variablene jeg har for en A332 og generert en FPL ESSA-TNCM.

TRIP 52011 ........ 10:21
CONT 5% 2601 ........ 00:40
ALTN TKPK 1569 ........ 00:16
FINAL RESV 1928 ........ 00:30
ETP ADD 2543 ........
MIN T/O 60652 ........ 11:47
EXTRA 0 ........ 00:00
TAXI 240 ........ 00:10
RELEASE 60892 ........ 11:57

DK_ESSA.png
 
Thomas Cook Scandinavia flyr westbound Cuba, Mexico og Aruba fra Oslo, samt Dominikanske Rep. og Jamaica fra andre skandinaviske byer.
Til neste sesong starter man opp med Saint Martin (SXM), i første omgang fra Stockholm.
Typisk er svenskene ute først med disse karibiske øyene, som Aruba, som nå selger veldig bra også fra Norge.

Flygningene går som alltid med norske/skandinaviske crew, og flys med A332 direkte. I motsetning til A333 har man Royal class ombord på vestflygningene, og disse alltid selges fort ut.

Tally-Ho

Klarar en A330-200 fylld med 320 pax, bagage mm SXM-ARN non-stop med tanke på bergen som ligger nära flygplatsen? Det är one engine out performance jag tänker på...
Air France & KLM som flyger till SXM från CDG/AMS använder främst Airbus A340, B 747 & MD-11 som alla har fler motorer än A330.
 
Klarar en A330-200 fylld med 320 pax, bagage mm SXM-ARN non-stop med tanke på bergen som ligger nära flygplatsen? Det är one engine out performance jag tänker på...
Air France & KLM som flyger till SXM från CDG/AMS använder främst Airbus A340, B 747 & MD-11 som alla har fler motorer än A330.

Evt. så kan de ta av mot sjøen, er noen fly som gjør det på SXM. Kjenner ikke akkurat utflygingstraseene i detalj der borte, men det er lite annet enn vann om man tar av mot Maho Beach.
 
Saint Martin heter egentlig St Maarten, fra gammel-dansk bokstavering av det skandinaviske fornavnet "Morten", en öy hvor skandinaver föler seg vel tilhjems pä ferie ...
 
Eg var av den oppfatting at den franske delen av øya vart kalla Saint-Martin medan den nederlandske Sint Maarten.
 
Øya fikk navnet av Columbus som kalte den Isla de San Martin, da den ble oppdaget den 11. november som er Martinsmesse eller Martinsdag. Franskmennene kaller den for (Etat de) Saint-Martin mens nederlenderne kaller øya for Sint Maarten (Land). Dermed så får også øya offisielt navn etter hvert av deres områder. Egennavnet kommer fra Martinus. Det er riktig at Morten er avledet fra samme, men jeg har ikke hørt at nederlenderne avleder Maarten fra gammeldansk. Det er så vidt jeg vet heller ingen særskilt skandinavisk historie for øya, i motsetning til jomfruøyene.
 
Back
Top