FlyingDutchman
ScanFlyer Silver
Synd at det gikk feil vei.
Det er ikke rykter, men regnskapstallene.
Ving Norge tjente 155 millioner i fjor, og totalt sett gikk vel den Skandinaviske delen i solid pluss. Men det hjelper ikke så mye når de i UK tapte 7 mrd.....
Greit at de historisk sett har vært en lønnsom del av gruppen, men nå som mye av den går dukken, forsvinner nok også mye av lønnsomheten i og med at alle støttefunksjonene og samarbeidet forsvinner. Hvis ving og den nordiske delen overlever må de nå gjøre alt selv. Umulig å flytte fly til/fra andre TC-selskaper ved teknisk og sesongsvingninger. Mange av hotellene vil nok forsvinne, og de må gjøre mye arbeid selv som de tidligere ikke har behøvd å bruke så mye tid og energi på fordi det har vært gedigne stordriftsfordeler som nå forsvinner.
Derfor tror jeg desverre at det blir vanskelig å få solgt den nordiske delen.
Nå skal man ikke glemme at det finnes andre aktører der ute som kan ha nytte av Ving i sin portefølje. Gruppen har tjent meget gode penger, og skandinavere slutter ei å reise selv om Ving skulle gå med i dragsuget. Å kjøpe en organisasjon som allerede er vel etablert kan ha mye ved seg, fremfor å starte med en grad av blanke ark.
I følge mediene får ikke Ving-kunder være med et SAS-fly fra Trondheim da det er usikkerhet knyttet til oppholdet. Dét er vel en klar indikator på hvorfor flyparken til TCAS i dag står på bakken.
Det kan du si, men en av den største delen til at selskapet er konkurs er jo på grunn av av at folk nå bestiller alt selv på nettet og plukker og mikser det som er optimalt for dem. I Storbritannia hadde de nær 600 filialer, ikke rart det gikk dårlig. Tror fenomenet pakkereise har hatt sin storhetstid. Ja, markedet er der, men det er ikke i det segmentet innenfor turisme blant skandinaviere man vil se en vekst i framtiden, tror jeg.
Nå skal man ikke glemme at det finnes andre aktører der ute som kan ha nytte av Ving i sin portefølje. Gruppen har tjent meget gode penger, og skandinavere slutter ei å reise selv om Ving skulle gå med i dragsuget. Å kjøpe en organisasjon som allerede er vel etablert kan ha mye ved seg, fremfor å starte med en grad av blanke ark.
Så har man denne rolige kompisen her, da, som enn så lenge tar det hele med fatning pluss en dose selvironi
https://www.nettavisen.no/okonomi/t...-det-er-ekstremt-frustrerende/3423849736.html
Synes slike artikler er utrolig lite givende. Her har en hel haug med folk mistet jobben, og så er det eneste norske (og andre) nettaviser bryr seg om hvor kjipt det er at noen ikke kommer seg til/fra ferie. Du har iallfall en jobb å komme hjem til, så slutt og syt!De engelske avisene er adskillig mer fargerike. Og det som går igjen er alle som har sittet i timevis i telefon for å komme igjennom til Thomas Cook. Skjønner de ikke at det ikke er noen der til å ta telefonen?
Makan!
Men vem skulle köpa Ving/Thomas Cook Scandinavia? TUI lär inte få köpa det av konkurrensskäl. En kandidat skulle vara Apollo/Novair (eller vad det schweiziska moderbolaget nu heter (?)). De skulle ju kunna gå igenom konkurrensdelarna utan problem (alternativet total dominans av TUI).
Även jag tror att charterresan (paketresan) är på väg bort. Min senaste paketresa var 2002. Innan dess så var det min vanligaste semesterresa. Men LCC-explosionen i Europa och AirBnB/hotels/booking . com har ju förändrat marknaden dramatiskt...
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.