Thomas Cook konkurs

Kan være den nordiske delen klarer seg
 

Attachments

  • Screenshot_20190923_095440_com.android.chrome.jpg
    Screenshot_20190923_095440_com.android.chrome.jpg
    109.1 KB · Views: 1,217
Det er ikke rykter, men regnskapstallene.

Ving Norge tjente 155 millioner i fjor, og totalt sett gikk vel den Skandinaviske delen i solid pluss. Men det hjelper ikke så mye når de i UK tapte 7 mrd.....

Greit at de historisk sett har vært en lønnsom del av gruppen, men nå som mye av den går dukken, forsvinner nok også mye av lønnsomheten i og med at alle støttefunksjonene og samarbeidet forsvinner. Hvis ving og den nordiske delen overlever må de nå gjøre alt selv. Umulig å flytte fly til/fra andre TC-selskaper ved teknisk og sesongsvingninger. Mange av hotellene vil nok forsvinne, og de må gjøre mye arbeid selv som de tidligere ikke har behøvd å bruke så mye tid og energi på fordi det har vært gedigne stordriftsfordeler som nå forsvinner.

Derfor tror jeg desverre at det blir vanskelig å få solgt den nordiske delen.
 
En utfordring for de som eventuelt vil kjøpe Ving er jo at for hver artikkel på norske nettaviser om reisende som sitter fast eller ikke får reise, så stuper verdien av merkevaren...
 
Greit at de historisk sett har vært en lønnsom del av gruppen, men nå som mye av den går dukken, forsvinner nok også mye av lønnsomheten i og med at alle støttefunksjonene og samarbeidet forsvinner. Hvis ving og den nordiske delen overlever må de nå gjøre alt selv. Umulig å flytte fly til/fra andre TC-selskaper ved teknisk og sesongsvingninger. Mange av hotellene vil nok forsvinne, og de må gjøre mye arbeid selv som de tidligere ikke har behøvd å bruke så mye tid og energi på fordi det har vært gedigne stordriftsfordeler som nå forsvinner.

Derfor tror jeg desverre at det blir vanskelig å få solgt den nordiske delen.

Nå skal man ikke glemme at det finnes andre aktører der ute som kan ha nytte av Ving i sin portefølje. Gruppen har tjent meget gode penger, og skandinavere slutter ei å reise selv om Ving skulle gå med i dragsuget. Å kjøpe en organisasjon som allerede er vel etablert kan ha mye ved seg, fremfor å starte med en grad av blanke ark.
 
Nå skal man ikke glemme at det finnes andre aktører der ute som kan ha nytte av Ving i sin portefølje. Gruppen har tjent meget gode penger, og skandinavere slutter ei å reise selv om Ving skulle gå med i dragsuget. Å kjøpe en organisasjon som allerede er vel etablert kan ha mye ved seg, fremfor å starte med en grad av blanke ark.

Det kan du si, men en av den største delen til at selskapet er konkurs er jo på grunn av av at folk nå bestiller alt selv på nettet og plukker og mikser det som er optimalt for dem. I Storbritannia hadde de nær 600 filialer, ikke rart det gikk dårlig. Tror fenomenet pakkereise har hatt sin storhetstid. Ja, markedet er der, men det er ikke i det segmentet innenfor turisme blant skandinaviere man vil se en vekst i framtiden, tror jeg.
 
Hiflys A340 CS-TQY påväg nu till Kos
EuroAtlantic´s B777 CS-TFM har precis landat på PMI

Räddningsmaskiner antar jag
 
I følge mediene får ikke Ving-kunder være med et SAS-fly fra Trondheim da det er usikkerhet knyttet til oppholdet. Dét er vel en klar indikator på hvorfor flyparken til TCAS i dag står på bakken.
 
Vil tippe at de neste dagene blir et "blodbad". vi vil få se opprivende historier om familier som blir kastet ut av hoteller, folk som overnatter på flyplasser. Gjester som blir truet til å betale for hotellopphold de allerede har betalt for. Noe av dette kan også ramme Ving sine gjester siden de benytter seg av de sammen hotellene i hele Thomas Cook konsernet. Det er en enorm "ryddejobb" som skal gjøres. Hva kan reddes og hva forsvinner av den Nordiske delen, det gjenstår å se.....? De kan heller ikke bruke for lang tid, da vil Apollo og Tui øke kapasiteten og overta mange av Ving sine kunder.
 
Last edited:
Det kan du si, men en av den største delen til at selskapet er konkurs er jo på grunn av av at folk nå bestiller alt selv på nettet og plukker og mikser det som er optimalt for dem. I Storbritannia hadde de nær 600 filialer, ikke rart det gikk dårlig. Tror fenomenet pakkereise har hatt sin storhetstid. Ja, markedet er der, men det er ikke i det segmentet innenfor turisme blant skandinaviere man vil se en vekst i framtiden, tror jeg.

Tror du har mye rett her og alle filialene i engelske byer har jeg selv ofte stusset på. At det ikke er gjort noe med det virker merkelig. At Ving også rammes er jo veldig synd, men frykter det blir vanskelig å komme i gang med den skandinaviske delen igjen. Først og fremst mangler man vel et flyselskap.:(

Alle stordriftsfordelene blir jo borte. I tillegg er det vanskelig å se hva som skulle være interessant å kjøpe. De attraktive hotellene vil jo kunne inngå kontrakter med andre operatører og hvorfor skulle konkurrenter kjøpe selskapet når de i stedet selv kan øke kapasiteten med egne fly til for eksempel Gran Canaria til vinteren. Å starte på egenhånd i pakkreisebransjen i disse tider virker vel (dessverre) i overkant optimistisk. Dessuten; ser man på de siste årene har kapasiteten blitt stadig kuttet både sommer som vinter, det er et spørsmål om hvor lenge disse kuttene kunne fortsatt før lønnsomheten også vil bli alvorlig rammet.
 
Lite imponert over Vings håndtering. Dette kom jo ikke akkurat over natta og de må jo ha visst at de ikke kunne frakte gjester til feriesteder som er eid eller betalt av moderselskapet. Da jeg logget ut ved firetiden norsk tid sto fortsatt avgangene fra OSL og ARN oppført som avgående.

Og de selger fortsatt billetter ....
 
Nå skal man ikke glemme at det finnes andre aktører der ute som kan ha nytte av Ving i sin portefølje. Gruppen har tjent meget gode penger, og skandinavere slutter ei å reise selv om Ving skulle gå med i dragsuget. Å kjøpe en organisasjon som allerede er vel etablert kan ha mye ved seg, fremfor å starte med en grad av blanke ark.

Og uansett er det et hull som vil tettes av markedet.

Selv om charter er mindre viktig enn hva det er før, så er det fremdeles et relativt stort marked, og også potensielt lønnsomt, hvis det gjøres riktig. Selv om det er mye pensjonister og småbarnsfamilier riktignok, man kjørte jo selv "charterpakka" i fjor og forfjor, da det jo er utrolig praktisk.

Selv om det jo er litt uglesett her inne, så skal man ikke undervurdere en uke på Granka med all inclusive :p
 
Men vem skulle köpa Ving/Thomas Cook Scandinavia? TUI lär inte få köpa det av konkurrensskäl. En kandidat skulle vara Apollo/Novair (eller vad det schweiziska moderbolaget nu heter (?)). De skulle ju kunna gå igenom konkurrensdelarna utan problem (alternativet total dominans av TUI).
Även jag tror att charterresan (paketresan) är på väg bort. Min senaste paketresa var 2002. Innan dess så var det min vanligaste semesterresa. Men LCC-explosionen i Europa och AirBnB/hotels/booking . com har ju förändrat marknaden dramatiskt...
 
De engelske avisene er adskillig mer fargerike. Og det som går igjen er alle som har sittet i timevis i telefon for å komme igjennom til Thomas Cook. Skjønner de ikke at det ikke er noen der til å ta telefonen?

Makan!
Synes slike artikler er utrolig lite givende. Her har en hel haug med folk mistet jobben, og så er det eneste norske (og andre) nettaviser bryr seg om hvor kjipt det er at noen ikke kommer seg til/fra ferie. Du har iallfall en jobb å komme hjem til, så slutt og syt!



:headbang
 
Men vem skulle köpa Ving/Thomas Cook Scandinavia? TUI lär inte få köpa det av konkurrensskäl. En kandidat skulle vara Apollo/Novair (eller vad det schweiziska moderbolaget nu heter (?)). De skulle ju kunna gå igenom konkurrensdelarna utan problem (alternativet total dominans av TUI).
Även jag tror att charterresan (paketresan) är på väg bort. Min senaste paketresa var 2002. Innan dess så var det min vanligaste semesterresa. Men LCC-explosionen i Europa och AirBnB/hotels/booking . com har ju förändrat marknaden dramatiskt...

Triton, som eier blant annet Sunweb, var interessert før sommeren, og antar de fortsatt erdet
 
Back
Top