Thomas Cook konkurs

Men hva med hotellene, vil de la gjester bo der om de ikke vet om de får oppgjør? Gikk noen historier i om gjester i Tunisia fra TC som ikke fikk sjekket ut før de betalte noen hundre pund til hotellet....
.

Dagen er nok blitt brukt til å lage nye avtaler. De lokale hotelloperatørene er sikkert like ivrige etter å få igang pengestrømmen igjen som Lollo og Bernie er til å se igjen ungene.
 
I stor grad eller i hvertfall til en viss grad er jo også hotellene delt mellom de forskjellige landene. På de Ving hotellene jeg har vært på så har de jo vært rene nordiske og har ikke observert en brite.....

Hvordan går det i andre land? F.eks Frankrike har de ikke noe flyselskapet, men har sett kontorene eller butikkene deres i flere franske byer

Nå har jo ingen detaljer ennå kommet frem, men det som trolig nå har skjedd er at den eller de skandinaviske delene har sikret seg sin egen finansieringen. Dog trolig med noen garantier i bakhånd. Samtidig betyr der trolig at både bo og kreditorer har skjønt selskapet er mest verdt (les kan enklest, raskest og til høyest mulig pris bli solgt) som en selskap i drift
 
VG ( får ikke linket)melder at Ving vil fortsette å fly som normalt allerede i morgen.
Hvordan ordner de det rent praktisk når Flyselskapet er konkurs?

Thomas Cook Airlines Scandinavia, kjent som DK/VKG er ikke konkurs.
Det er derimot Thomas Cook Airlines, kjent som MT/TCX som opererer hovedsakelig fra UK/IRL.

Condor (DE/CFG), Thomas Cook Balearics (H5/CTB) og Thomas Cook Aviation (H3/TCN) operer også fortsatt ¨som før¨*, de to siste operer så å si kun for Condor i tyskland.
 
Fra Berlingske.dk:

At det er lykkedes så hurtigt igen at få flyene på vingerne igen skyldes, at det er lykkedes at få flyttet leasingkontrakterne til flyene ud af moderselskabet, fortæller Spies' direktør, Jan Vendelbo, til Ritzau.

»Vi har lykkedes at få flyttet de fly, som var registreret i Thomas Cook Airlines i England over til vores nordiske flyselskab. De har fløjet med flyene tidligere, men i og med at de var registreret i England, betød det, at vores flytrafik var gået i stå.«


https://www.berlingske.dk/business/spies-genoptager-rejser-fra-tirsdag-0
 
Atlas 747-400 N480MC, som var på vei til Orlando for å hente TC-faste engelskmenn, ligger nå utenfor Irland og dumper/brenner fuel .. Det var denne som erstattet OY-VKF fra JFK i går.

Flightnummer GTI2868 på FR24.
 
Til vanlig er Titan Airways var et lite selskap med noen fly, mens i dag er de blitt STORE:
DAT, Sundair, Maleth-Aero, Tailwind Airlines, AtlasGlobal, SmartLynx, Avion Express, flyEgypt, Nouvelair, Privilege Style, White Airways, Olympus Airways, GetJet Airlines, Plus Ultra, OnurAir - finner jeg å ha vært i tjeneste under AWC/ZT-rutenummer i dag.
 
Last edited:
Ref Condor: leste at en av grunnene de fløy tilnærmet som normalt er at kun mellom 20% og 30% av passasjerene deres kommer fra Thomas Cook systemet, mens resten er «egne» bookinger eller fra andre reiseselskaper
 
Brussels Airlines som flyr for Thomas Cook Belgium har kansellert dagens to rundturer på grunn av manglende betaling


https://www.aviation24.be/airlines/...-belgium-brussels-airlines-to-cancel-flights/

Following the difficult financial situation of Thomas Cook Belgium and the fact that the tour operator cannot fulfil its overdue payments of the last weeks, Brussels Airlines is forced to start cancelling flights that the airline operates on behalf of the Belgian tour operator
 
I tillegg til Condor, og nå Thomas Cook Scandinavia, så ser det ut som om Thomas Cook Balearics og Thomas Cook Aviation flyr. Sistnevnte kan egentlig kalles Thomas Cook Germany (ved siden av Condor) og bygger videre på noe de overtok av Air Berlin var det vel?
 
DK1536 i luften på vei til PMI i følge Flight Radar[emoji4] Herligt å se og stor honnør til alle ansatte i den Nordiske delen som fikk til dette på under et døgn!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top