SeatBelt
ScanFlyer Gold
Reiserute: OSL-FRA-JFK, EWR-MUC-OSL
Dato: 7.-12. januar 2011
Flyselskap: Lufthansa, Continental Airlines
Klasse: Economy
Så var det dette med Lufthansa og kampanjer igjen, da. En New York-tur var allerede planlagt, det var bare å vente på de gode kampanjene så jeg kunne fastslå dato.
Jeg har ved flere anledninger latt meg friste av Lufthansas kampanjer (se tidligere rapporter), men skulle gjerne også prøve noe annet over Atlanteren. Et godt tilbud fra Swiss, Austrian eller andre selskap i alliansen hadde derfor heller ikke vært å forakte, men også denne gangen var det tyskerne som var raskest ute og stakk av med vinnerloddet.
For 3 100 kroner inkl. skatter og avgifter ble det januartur til New York. Jeg hadde tidligere reist med Lufthansa via DUS og SAS via CPH over Nord-Atlanteren; denne gangen var det Fraport som var stoppestedet på vei ut og MUC på vei inn. Litt langt ned på kontinentet, synes jeg, men til den prisen fikk det være akseptabelt. Ett av alternativene på returen jeg kunne velge var en codeshare Lufthansa har med Continental Airlines. CO106 flys med Boeing 767-200, og siden jeg ikke tidligere hadde fløyet selskapet (eller flytypen) tenkte jeg det kunne være moro å prøve, selv om mange ikke er så begeistret for dette selskapet.
Turen resulterte, som dere ser, i min tredje trip-report.
07.01.2011: LH861 (Lufthansa)
OSL-FRA
Airbus A320-200/D-AIQN
Med en sen avgang fra Frankfurt til New York betød det at jeg ikke trengte å stå nevneverdig tidlig opp denne morgenen. Lufthansas 861 har fredager avgang på det behagelige klokkeslettet 12:55, og med bil til disposisjon gikk alt smertefritt. Det samme gjorde det på OSL, og ombordstigning startet omtrent 25 minutter før avgang.
Flyet ble bygget og levert til Lufthansa i 1992 (!) og var som de andre i LHs 320-serie jeg har fløyet i god stand. Kapteinen annonserte avgang på rutetid, men at det ventet oss en de-ice før take-off.
Etter de-icen bar det rett ut på 01L der vi fyrte opp motorene og tok av i flott flyvær. Jeg hadde 8F med ledig midtsete – perfekt for en arbeidsøkt på pc-en nedover mot kontinentet. Maten som ble servert var ny for meg. Tidligere har LH servert de noe kjedelige sandwichene innpakket i plast – denne gangen fikk jeg et annet slags rundstykke som smakte veldig godt. Jeg ventet med Warsteineren til senere denne dagen, ettersom jeg var godt inne i arbeidet.
Maten overrasket som sagt stort, og dersom dette blir vanlig kost hos LH har de virkelig klart å forbedre seg – noe som er på høy tid.
Landing i Frankfurt var omtrent på rutetid, men været var ikke særlig bra. Det regnet og var tåkete i det vi landet parallelt med en China Eastern som tok av fra den andre banen. Velkommen til Frankfurt!
Fraport er en fantastisk flyplass å være på for flyinteresserte, og jeg var nesten lei meg for at jeg ikke hadde mer enn to timer der. Jeg trøstet meg med at jeg skulle tilbake om bare en måneds tid, da med en selvvalgt lang transfer som skal brukes i Lufthansas ulike lounger og ikke minst på spotterterassen dersom været tillater det.
Dato: 7.-12. januar 2011
Flyselskap: Lufthansa, Continental Airlines
Klasse: Economy
Så var det dette med Lufthansa og kampanjer igjen, da. En New York-tur var allerede planlagt, det var bare å vente på de gode kampanjene så jeg kunne fastslå dato.
Jeg har ved flere anledninger latt meg friste av Lufthansas kampanjer (se tidligere rapporter), men skulle gjerne også prøve noe annet over Atlanteren. Et godt tilbud fra Swiss, Austrian eller andre selskap i alliansen hadde derfor heller ikke vært å forakte, men også denne gangen var det tyskerne som var raskest ute og stakk av med vinnerloddet.
For 3 100 kroner inkl. skatter og avgifter ble det januartur til New York. Jeg hadde tidligere reist med Lufthansa via DUS og SAS via CPH over Nord-Atlanteren; denne gangen var det Fraport som var stoppestedet på vei ut og MUC på vei inn. Litt langt ned på kontinentet, synes jeg, men til den prisen fikk det være akseptabelt. Ett av alternativene på returen jeg kunne velge var en codeshare Lufthansa har med Continental Airlines. CO106 flys med Boeing 767-200, og siden jeg ikke tidligere hadde fløyet selskapet (eller flytypen) tenkte jeg det kunne være moro å prøve, selv om mange ikke er så begeistret for dette selskapet.
Turen resulterte, som dere ser, i min tredje trip-report.
07.01.2011: LH861 (Lufthansa)
OSL-FRA
Airbus A320-200/D-AIQN
Med en sen avgang fra Frankfurt til New York betød det at jeg ikke trengte å stå nevneverdig tidlig opp denne morgenen. Lufthansas 861 har fredager avgang på det behagelige klokkeslettet 12:55, og med bil til disposisjon gikk alt smertefritt. Det samme gjorde det på OSL, og ombordstigning startet omtrent 25 minutter før avgang.

Flyet ble bygget og levert til Lufthansa i 1992 (!) og var som de andre i LHs 320-serie jeg har fløyet i god stand. Kapteinen annonserte avgang på rutetid, men at det ventet oss en de-ice før take-off.

Etter de-icen bar det rett ut på 01L der vi fyrte opp motorene og tok av i flott flyvær. Jeg hadde 8F med ledig midtsete – perfekt for en arbeidsøkt på pc-en nedover mot kontinentet. Maten som ble servert var ny for meg. Tidligere har LH servert de noe kjedelige sandwichene innpakket i plast – denne gangen fikk jeg et annet slags rundstykke som smakte veldig godt. Jeg ventet med Warsteineren til senere denne dagen, ettersom jeg var godt inne i arbeidet.

Maten overrasket som sagt stort, og dersom dette blir vanlig kost hos LH har de virkelig klart å forbedre seg – noe som er på høy tid.
Landing i Frankfurt var omtrent på rutetid, men været var ikke særlig bra. Det regnet og var tåkete i det vi landet parallelt med en China Eastern som tok av fra den andre banen. Velkommen til Frankfurt!
Fraport er en fantastisk flyplass å være på for flyinteresserte, og jeg var nesten lei meg for at jeg ikke hadde mer enn to timer der. Jeg trøstet meg med at jeg skulle tilbake om bare en måneds tid, da med en selvvalgt lang transfer som skal brukes i Lufthansas ulike lounger og ikke minst på spotterterassen dersom været tillater det.