flyKSU
ScanFlyer Gold
Etter litt for mange dager alene på kontoret var det endelig min tur til å parkere kaffekruset og kalle det en ferie. Jeg hadde drøyt to uker til rådighet i starten av august. Fant ut at det skulle holde til en road trip langs USAs vestkyst, camping i et par nasjonalparker, og å sjekke ut New Orleans. Burde da gå greit.
Jeg hadde bestilt billetter fra OSL grunnet grisebillighet. 5K for OSL–LHR–LAX–MSY–LHR–OSL er i min verden et ran. Det eneste som gjensto var å komme seg til og fra OSL. Der tok jeg ingen sjanser, siden agurkene hadde gått meg til hodet. Var lite keen på å brette ut sutreleppa mi i VG og å raljere #Gustafsonfast på SAS’ Facebookside. Så jeg fløy ned dagen i forveien.
Vel fremme på Værnes utfoldet det seg en aldri så liten krisesituasjon. Oppdaget av optikeren min hadde gitt meg minus-styrke i stedet for pluss på kontaktlinsene mine, og pakken jeg plukket opp der dagen i forveien var den eneste jeg hadde med meg. Jeg bruker endagslinser, så de som satt i skolten min holdt liksom ikke for hele turen. Ikke kunne jeg vente til jeg kom frem heller, fordi det er et mareritt å kjøpe kontaktlinser i USA. Ingen har noe som helst på lager, det tar år og dag å bestille, og de forholder seg ytterst skeptiske til utenlandske brillesedler. Ørten telefoner senere, og jeg finner en optiker på Storosenteret som har på lager + en kompis som kan hente de for meg. Klokken var nemlig sånn ca. én-time-før-alt-stenger, så hadde ikke rukket det selv.
SK377 TRD–OSL // B738 LN–RPN // 25A
Rutineopplegg. Opp, kaffe, 40 minutter, ned igjen. Setet mitt var sånn småødelagt slik at stolryggen ikke satt fast. Det var en del tordenskyer oppe blant oss, men med litt akrobatikk fikk kapteinen svingt rundt det verste.
Nede på rutetid. Natten skulle tilbringes på Comfort Hotel Runway. Tok shuttlebussen bort for å lempe av bagasjen, tilbake igjen til terminalen, og flybussen inn til byen fordi jeg skulle av i Nydalen. Linsene ble plukket opp, og jeg rakk å bælme et par-tre øl og bivåne Rosenborg–Celtic før jeg tok siste tog og shuttle tilbake. Standardrommene på hotellet var helt greie minus. Choice påstår at vinduene mot rullebanen er lydtette men det er en forbannet løgn. Ikke at det gjorde meg så mye – sover gjennom det meste unntatt om bord fly – men det kan jo være en grei notis å ta med for de litt mer sarte.
Jeg hadde store planer om å få sjekket inn på nett kvelden i forveien for å slippe å bli dritten i midten på langdistanse. Viste seg å være langt fra enkelt. Jeg hadde booket reisen gjennom Kilroy, som solgte meg en codesharet Finnair-flight på utreise operert av BA på det første strekket og AA på det andre. Ble litt for mølje til at noen av aktørene ville la meg fullføre. Troppet derfor opp tidlig på Gardermoen morgenen etter, og snille BA-damen ved innsjekk ordnet saken. Vindussete til London, og hun jekket meg samtidig opp til midtgang i Main Cabin Extra til Los Angeles fordi jeg «spurte så pent». Superpluss i margen til BA!
Fløyt godt på gjennom sikkerhetskontrollen, og jeg tuslet litt rundt omkring før jeg gikk ut mot F-gatene. Et års tid siden sist jeg var på non-Schengen OSL, men har de bygd ut passkontrollen? Mener å huske fasilitetene var mye magrere før. Uansett, den hyggelige damen i luken sendte meg videre ut til F18.
BA763 OSL–LHR // A320 G-EUYB // 25A
Før dette hadde jeg aldri flydd BA, så jeg gledet meg på en måte. De hadde jo gitt meg en god start. Boarding var noe forsinket men gikk raskt da de først kom i gang. Slo meg til ro nesten bakerst i bussen for å vurdere fasilitetene. Skinnsetene var ganske digge og midtsetet fritt, men benplassen var noe under pari. Gir den likevel godkjent for en knapt to timer lang tur.
Vi tok av et kvarters tid etter rutetid og fikk beskjed om at det var ventet en god der turbulens på turen. Det slo liksom aldri helt til, og flyturen gikk stillferdig for seg. Jeg må si jeg var litt skuffet over at det ikke var noen som helst gratis servering for økonomipassasjerer; selv vann tok de betalt for. Hadde i grunn forventet mer så her ble det trekk. Ut over det var kabinpersonalet veldig hyggelig og serviceinnstilt. Det blåste godt i London og først her slo turbulensen vi ble advart om til. Vi måtte sirkle i et kvarters tid før vi, med tilløp til klapping (grøss), dundret ned på rullebanen.
Purseren hadde ved ankomst sagt vi skulle til T3 men vi parkerte ved T5. Synd for meg, for det betød at jeg måtte bytte terminal. 1 time og 45 minutters connection mellom T5 og T3 skal jo holde, men jeg må innrømme jeg var litt småstressa. Køen til shuttlebussene var megalang, og vokste seg større mens jeg måtte ta strafferunden innom AAs personale som stilte teite sikkerhetsspørsmål til alle passasjerene som skulle fly videre med dem. Kom meg omsider på en buss, og ble ved ankomst T3 møtt av en hoiende lillakledd ansatt som ba meg beinfly til gate 32; helt ytterst i bygget. Da jeg småsvett nådde frem var de ikke i nærheten av klare til å boarde – gikk en liten time før de endelig startet.
Må si jeg ikke er så veldig imponert over transferfasilitetene på Heathrow. Bussene mellom terminalene er en god nok idé, men det er alt for få av dem, de går for sjeldent, og det at man må gjennom sikkerhetskontrollen på nytt igjen er teit. Jeg skjønner de kanskje sliter med samme lovgivning som man gjør i Norge, men på en internasjonal–internasjonal transfer bør det være mulig å gjøre greia litt mer smidig.

Jeg hadde bestilt billetter fra OSL grunnet grisebillighet. 5K for OSL–LHR–LAX–MSY–LHR–OSL er i min verden et ran. Det eneste som gjensto var å komme seg til og fra OSL. Der tok jeg ingen sjanser, siden agurkene hadde gått meg til hodet. Var lite keen på å brette ut sutreleppa mi i VG og å raljere #Gustafsonfast på SAS’ Facebookside. Så jeg fløy ned dagen i forveien.
Vel fremme på Værnes utfoldet det seg en aldri så liten krisesituasjon. Oppdaget av optikeren min hadde gitt meg minus-styrke i stedet for pluss på kontaktlinsene mine, og pakken jeg plukket opp der dagen i forveien var den eneste jeg hadde med meg. Jeg bruker endagslinser, så de som satt i skolten min holdt liksom ikke for hele turen. Ikke kunne jeg vente til jeg kom frem heller, fordi det er et mareritt å kjøpe kontaktlinser i USA. Ingen har noe som helst på lager, det tar år og dag å bestille, og de forholder seg ytterst skeptiske til utenlandske brillesedler. Ørten telefoner senere, og jeg finner en optiker på Storosenteret som har på lager + en kompis som kan hente de for meg. Klokken var nemlig sånn ca. én-time-før-alt-stenger, så hadde ikke rukket det selv.

SK377 TRD–OSL // B738 LN–RPN // 25A
Rutineopplegg. Opp, kaffe, 40 minutter, ned igjen. Setet mitt var sånn småødelagt slik at stolryggen ikke satt fast. Det var en del tordenskyer oppe blant oss, men med litt akrobatikk fikk kapteinen svingt rundt det verste.

Nede på rutetid. Natten skulle tilbringes på Comfort Hotel Runway. Tok shuttlebussen bort for å lempe av bagasjen, tilbake igjen til terminalen, og flybussen inn til byen fordi jeg skulle av i Nydalen. Linsene ble plukket opp, og jeg rakk å bælme et par-tre øl og bivåne Rosenborg–Celtic før jeg tok siste tog og shuttle tilbake. Standardrommene på hotellet var helt greie minus. Choice påstår at vinduene mot rullebanen er lydtette men det er en forbannet løgn. Ikke at det gjorde meg så mye – sover gjennom det meste unntatt om bord fly – men det kan jo være en grei notis å ta med for de litt mer sarte.

Jeg hadde store planer om å få sjekket inn på nett kvelden i forveien for å slippe å bli dritten i midten på langdistanse. Viste seg å være langt fra enkelt. Jeg hadde booket reisen gjennom Kilroy, som solgte meg en codesharet Finnair-flight på utreise operert av BA på det første strekket og AA på det andre. Ble litt for mølje til at noen av aktørene ville la meg fullføre. Troppet derfor opp tidlig på Gardermoen morgenen etter, og snille BA-damen ved innsjekk ordnet saken. Vindussete til London, og hun jekket meg samtidig opp til midtgang i Main Cabin Extra til Los Angeles fordi jeg «spurte så pent». Superpluss i margen til BA!
Fløyt godt på gjennom sikkerhetskontrollen, og jeg tuslet litt rundt omkring før jeg gikk ut mot F-gatene. Et års tid siden sist jeg var på non-Schengen OSL, men har de bygd ut passkontrollen? Mener å huske fasilitetene var mye magrere før. Uansett, den hyggelige damen i luken sendte meg videre ut til F18.

BA763 OSL–LHR // A320 G-EUYB // 25A
Før dette hadde jeg aldri flydd BA, så jeg gledet meg på en måte. De hadde jo gitt meg en god start. Boarding var noe forsinket men gikk raskt da de først kom i gang. Slo meg til ro nesten bakerst i bussen for å vurdere fasilitetene. Skinnsetene var ganske digge og midtsetet fritt, men benplassen var noe under pari. Gir den likevel godkjent for en knapt to timer lang tur.


Vi tok av et kvarters tid etter rutetid og fikk beskjed om at det var ventet en god der turbulens på turen. Det slo liksom aldri helt til, og flyturen gikk stillferdig for seg. Jeg må si jeg var litt skuffet over at det ikke var noen som helst gratis servering for økonomipassasjerer; selv vann tok de betalt for. Hadde i grunn forventet mer så her ble det trekk. Ut over det var kabinpersonalet veldig hyggelig og serviceinnstilt. Det blåste godt i London og først her slo turbulensen vi ble advart om til. Vi måtte sirkle i et kvarters tid før vi, med tilløp til klapping (grøss), dundret ned på rullebanen.
Purseren hadde ved ankomst sagt vi skulle til T3 men vi parkerte ved T5. Synd for meg, for det betød at jeg måtte bytte terminal. 1 time og 45 minutters connection mellom T5 og T3 skal jo holde, men jeg må innrømme jeg var litt småstressa. Køen til shuttlebussene var megalang, og vokste seg større mens jeg måtte ta strafferunden innom AAs personale som stilte teite sikkerhetsspørsmål til alle passasjerene som skulle fly videre med dem. Kom meg omsider på en buss, og ble ved ankomst T3 møtt av en hoiende lillakledd ansatt som ba meg beinfly til gate 32; helt ytterst i bygget. Da jeg småsvett nådde frem var de ikke i nærheten av klare til å boarde – gikk en liten time før de endelig startet.
Må si jeg ikke er så veldig imponert over transferfasilitetene på Heathrow. Bussene mellom terminalene er en god nok idé, men det er alt for få av dem, de går for sjeldent, og det at man må gjennom sikkerhetskontrollen på nytt igjen er teit. Jeg skjønner de kanskje sliter med samme lovgivning som man gjør i Norge, men på en internasjonal–internasjonal transfer bør det være mulig å gjøre greia litt mer smidig.

