• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

The SAS Group Traffic figures June 2009

(Hvor kommer disse nye passasjerene til DY? Har de aldri flydd før, eller gud forby de fløy med SAS før?)

Noen av disse kommer fra Sas, noen kommer andre steder fra:

Når BU startet med B-767 mellom Svg-Osl i sin tid kommer der ca 60 pax ekstra på morgenavgangen uten at det gikk utover den 1ste flighten, når de sluttet å fly med 767 og gikk tilbake til -200 så "forsvant" disse.
Hvor? Mest sannsynlig natttoget:o
 
Når BU startet med B-767 mellom Svg-Osl i sin tid kommer der ca 60 pax ekstra på morgenavgangen uten at det gikk utover den 1ste flighten, når de sluttet å fly med 767 og gikk tilbake til -200 så "forsvant" disse.
Hvor? Mest sannsynlig natttoget:o

I peakene får man 'aldri' nok seter. Dette er nok de som ikke fikk plass på ønsket avgang og valgte tog eller avreise kvelden før m/hotell i stedet.
 
I peakene får man 'aldri' nok seter. Dette er nok de som ikke fikk plass på ønsket avgang og valgte tog eller avreise kvelden før m/hotell i stedet.


Sant nok, men så har du det som skjer når tilbudet og frekevenser økes, der kommer alltid et tilsig
 
- De seks milliardene er borte neste år, hvis ikke det kommer en løsning med de ansatte. Da må SAS ut og hente penger igjen, for å sikre egenkapitalen, sier analytikeren.

Jeg ser at dette er førstesidesak i Finansavisen - men det fremstår jo mest som en påstand. SAS skal blø kraftig om underskuddet i år blir like stort som i fjor...
 
Last edited:
Jeg ser at dette er førstesidesak i Finansavisen - men det fremstår jo mest som en påstand. SAS skal blø kraftig om underskuddet i år blir like stort som i fjor...

Ja, og vi snakker om resultatet for hele 2009. Året er kun halvveis tilbakelagt, ikke glem det.
 
Hva koster det SAS å kutte så mye av produksjonen sin? Jeg tenker på leasingkostnader på fly, flygende personell, administrasjon osv. Det må være mange fastekostnader som fortsatt skal betales med færre pax! Hvor stor er forskjellen egentlig på å fly eller ikke?
 
Hva koster det SAS å kutte så mye av produksjonen sin? Jeg tenker på leasingkostnader på fly, flygende personell, administrasjon osv. Det må være mange fastekostnader som fortsatt skal betales med færre pax! Hvor stor er forskjellen egentlig på å fly eller ikke?

Deler av den milliarder de snakker om skal ved gå med til å kvitte seg med kostnader her. Det er mye å hente i overheadkostnader hos SAS.

Riktignok en annen bransje, men jeg sammenligner med min bedrift som har blitt vesentlig slanken og mer fokusert ("Core XXX") iløpet av året, da sier det seg selv at overhead også må ned, med det resultat at 25% av ansatte på HQ måtte gå.....noe å tenke på i Frøsundavik?
 
Riktignok en annen bransje, men jeg sammenligner med min bedrift som har blitt vesentlig slanken og mer fokusert ("Core XXX") iløpet av året, da sier det seg selv at overhead også må ned, med det resultat at 25% av ansatte på HQ måtte gå.....noe å tenke på i Frøsundavik?

Det er vel flere og flere som etterlyser dette, og det er noe ymting frempå om at enkelte oppover bør vurdere hatten sin, men snodig nok er dette ikke et tema som det virker som noen vil fronte og sette hardt mot hardt på.

-A
 
Tror nok Frøsundavik må tenke på et større tall enn 25% Someone. Hvis den lave nedgangen på 12,9% som juni representerer fortsetter ut året, så vil SAS Group ende på 24,7 millioner passasjerer for 2009. Dette er en nedgang for gruppen på 37% i forhold til 2008, og hvis en skal komme på oversiden av den røde streken i 2010 må minst de faste kostnadene (=ansatte som ikke er direkte tilknyttet produksjonen) reduseres med minst 40% i forhold til det nivået det var før Air Baltic og Spanair vandret ut av gruppen (pr. 31 juli 2008). Hvis nedgangen "øker" til mai-nivået igjen, så må reduksjonen økes med ytterligere 2-3%. Her nytter det ikke med noe CAUdervelsk hvis SAS skal overleve.
 
Hvis den lave nedgangen på 12,9% som juni representerer fortsetter ut året, så vil SAS Group ende på 24,7 millioner passasjerer for 2009. Dette er en nedgang for gruppen på 37% i forhold til 2008

Hmmm. I 2008 fløy SAS gruppen 29 millioner passasjerer og dersom de da flyr 24,7 millioner i 2009 er det en nedgang på 37%?

Den er roger! :rolleyes:
 
Det er manipulerte tall Tommy777 med uttrekk av Air Baltic og Spanair som nå SAS Group rapporterer. Hvis en summerer opp det månedsrapportene til SAS Group i 2008 viste så ble tallet for gruppen inklusive de to utgående (7mnd Air Baltic og 12mnd Spanair) 39,3 millioner passasjerer.
 
Har inte en del av de indirekta kostnader som du nämner försvunnit i och med avyttringen av Spanair och Air Baltic? De hade väl en egen administration som följde med vid försäljningen. Det blir i så fall lite fel att anta att SAS har samma fasta kostnader som förut men färre passagerare.
 
Det er manipulerte tall Tommy777 med uttrekk av Air Baltic og Spanair som nå SAS Group rapporterer. Hvis en summerer opp det månedsrapportene til SAS Group i 2008 viste så ble tallet for gruppen inklusive de to utgående (7mnd Air Baltic og 12mnd Spanair) 39,3 millioner passasjerer.

Joda, men nå spørs det hvor mange på Frøsundavik som jobbet med AirBaltic og Spanair. Neppe spesielt mange. De hadde sin egen administrasjon i Latvia og Spanair. Itillegg var det to tapsbomber, så SAS har allerede kuttet kostnader ved å kvitte seg med dem. Så lenge ikke administrasjonen av de to overnevnte satt i Sverige, noe de ikke gjorde, så er det du som manipulerer tallene
 
Litt merkelig at alle innleggene forutsetter at administrasjonen i SAS ikke er redusert det siste året. Den er selvfølgelig det. Her i Norge er administrativt bakkeansatte redusert med mer enn trafikkreduksjonene skulle tilsi, og det har sluttet masse folk i samtlige avdelinger på bakken. Dvs. at overhead cost per passasjer selvsagt er justert ned.
 
Back
Top