The 737 MAX descends much slower than the 737 ? NG

MAX'n er vel rundt 3 tonn tyngre (Operational Empty weight OEW) enn NG'n som vel da også vil gi en høyere landingsvekt for samme payload. Større motorer som også krever forsterking av pylon, vinge, gear og flykropp gir økt vekt. En litt mer effektiv winglet har også litt å si. Kan *muligens* også være at de nye LEAP motorene krever en høyere "flight idle" setting som gir mer positiv idle thrust.
 
Last edited:
Kan jo gjøre et forsøk på å tallfeste det hele for moroskyld med et eksempel.

Tabellen nedenfor er tall for B737NG. La oss si NG'n har en landingsvekt på 50T og befinner seg på FL390.
Det gir oss en descend distanse på 114 nm for NG'n

Hvis vi antar at MAX'n med samme payload da veier 53T og befinner seg på samme høyde, vil det gi en
descend distanse på ca 114 + (127-114)/10*3 = 118 nm

Den noe bedre winglet'n på MAX vil antagelig gi en økt distanse i størrelsesorden kanskje 1-2 nm. (estimert)

Så teoretiske sett vil MAX'n da trenge rundt 5-6 nm ekstra på å komme seg ned.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2021-09-12 kl. 10.11.08.png
    Skjermbilde 2021-09-12 kl. 10.11.08.png
    261.7 KB · Views: 412
Back
Top