• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

The 737 MAX descends much slower than the 737 ? NG

MAX'n er vel rundt 3 tonn tyngre (Operational Empty weight OEW) enn NG'n som vel da også vil gi en høyere landingsvekt for samme payload. Større motorer som også krever forsterking av pylon, vinge, gear og flykropp gir økt vekt. En litt mer effektiv winglet har også litt å si. Kan *muligens* også være at de nye LEAP motorene krever en høyere "flight idle" setting som gir mer positiv idle thrust.
 
Last edited:
Kan jo gjøre et forsøk på å tallfeste det hele for moroskyld med et eksempel.

Tabellen nedenfor er tall for B737NG. La oss si NG'n har en landingsvekt på 50T og befinner seg på FL390.
Det gir oss en descend distanse på 114 nm for NG'n

Hvis vi antar at MAX'n med samme payload da veier 53T og befinner seg på samme høyde, vil det gi en
descend distanse på ca 114 + (127-114)/10*3 = 118 nm

Den noe bedre winglet'n på MAX vil antagelig gi en økt distanse i størrelsesorden kanskje 1-2 nm. (estimert)

Så teoretiske sett vil MAX'n da trenge rundt 5-6 nm ekstra på å komme seg ned.
 

Attachments

  • Skjermbilde 2021-09-12 kl. 10.11.08.png
    Skjermbilde 2021-09-12 kl. 10.11.08.png
    261.7 KB · Views: 412
Back
Top