Thailand-tråden

Re: Thailand-tråden

Litt tilleggs info and minibank uttak.

Jeg som har konto og kort i Kasikorn (den grønne banken) blir også trekt gebyr i minibanker utenfor BKK. Varierer fra 15-25 bath. Det på et vanlig debitkort.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Litt tilleggs info and minibank uttak.
Jeg som har konto og kort i Kasikorn (den grønne banken) blir også trekt gebyr i minibanker utenfor BKK. Varierer fra 15-25 bath. Det på et vanlig debitkort.

Jobber endel i Thailand, har forstått at enkelte banker gir konto uten permanent residens. Hva er fordelen(e), koster jo litt med bankoverføring fra Norge også?

K-bank gav lett ut tidligere ja. Hørt at de har innskjerpet fleksibiliteten i det siste årene. I Thailand er det mer opptil hver enkelt filial og ikke en helhetlig praksis. Jeg fikk ikke konto ved første forsøk heller. Gikk til en annen filial og der gikk det greit. Hadde en 12 mnd leiekontrakt på en Condo under armen.

Fordeler: Tja.......kommer an øynene som ser.

* Grei vekslingskurs uten valutapåslag. Kun 55kr i gebyr ved overføring.
* Banken i Norge har ingen oversikt over hva jeg bruker penger på. Slipper mye "tvilsomme" transaksjoner :)
* Skatteetaten ser at jeg overfører penger til utlandet. Gir mer troverdig bilde ved refundering av innbetalt skatt.
* (mye) Mindre kontanter i lommeboken.
* Fått rabatter på attraksjoner som f.eks Madam Tussaud. Får fordeler/priser som de lokale har.
* You pay with Creditcard? We add 5% fee. "No, its debit card from K-bank". OK, no fee.
* Gir ikke turist følelse, blir behandlet deretter :))))

Er der stadig forbud mod solstole og parasoller på de Thailandske strande?
/T

Nei, det er det slutt på dessverre. Ihvertfall i Hua Hin og på Kata.

Jobber endel i Thailand, har forstått at enkelte banker gir konto uten permanent residens. Hva er fordelen(e), koster jo litt med bankoverføring fra Norge også?

Bank i Thailand inkluderer en god del papirarbeid. Så du får vurdere hvor mye tid du tenker å bruke på et slikt prosjekt.

De fleste banker krever at du både bor og arbeider i Thailand. Altså work-permit og leiekontrakt med ditt navn på. Om du er fastboende med langtidsvisum eller inn/ut på kortere opphold tror jeg ikke er like viktig. Men uten work-permit og bostedsadresse blir det vanskelig. Du må også ha et thai mobilnummer slik at du kan motta engangskoder o.l. fra banken.
Dokumentasjonskravene varierer fra bank til bank og filial til filial og innimellom avhengig av hvem som betjener deg i filialen. Så ikke bli overrasket om du kommer på morgenen og får beskjed på at du mangler ettellerannet papir og så kommer tilbake på ettermiddagen eller dagen etter og får høre at det nevnte papiret trengs ikke, men det er derimot et annet ikke tidligere nevnt stykke papir som er helt nødvendig. Innimellom kan det hjelpe å bli litt bestemt i tonefallet.

Bankkort er somregel gebyrfri i hjemme-regionen og så påløper gebyr for bruk i minibanker andre steder. Vil avhenge litt fra bank til bank også. Bangkok Bank hadde noen gebyrfrie uttak også i andre regioner enn hjemme-regionen som var Bangkok for min del.

Det er også krav om å levere inn søknad for forhåndsgodkjenning av overføring av penger ut av Thailand. (gjøres en gang for alle fremtidige overføringer av samme type - for eksempel hjemføring av lønn).

Kredittkort kan du også få, men du vil nok bli krevd å sette kreditt-beløpet på en sperret konto så det binder opp kapital.

Alt i alt må du vurdere sterkt om du virkelig trenger bankkonto med mindre noen skal betale deg penger i Thailand. Det er som du skjønner veldig mye mas.

K-bank gav lett ut tidligere ja. Hørt at de har innskjerpet fleksibiliteten i det siste årene. I Thailand er det mer opptil hver enkelt filial og ikke en helhetlig praksis. Jeg fikk ikke konto ved første forsøk heller. Gikk til en annen filial og der gikk det greit. Hadde en 12 mnd leiekontrakt på en Condo under armen.

Fordeler: Tja.......kommer an øynene som ser.

* Grei vekslingskurs uten valutapåslag. Kun 55kr i gebyr ved overføring.
* Banken i Norge har ingen oversikt over hva jeg bruker penger på. Slipper mye "tvilsomme" transaksjoner :)
* Skatteetaten ser at jeg overfører penger til utlandet. Gir mer troverdig bilde ved refundering av innbetalt skatt.
* (mye) Mindre kontanter i lommeboken.
* Fått rabatter på attraksjoner som f.eks Madam Tussaud. Får fordeler/priser som de lokale har.
* You pay with Creditcard? We add 5% fee. "No, its debit card from K-bank". OK, no fee.
* Gir ikke turist følelse, blir behandlet deretter :))))

Var K-bank jeg tenkte på siden de hadde en viss fleksibilitet. Hva mener du med at Skatteetaten....."gir et mer troverdig bilde ved refundering av innbetalt skatt"?

Ser at endel av mine thailandske kolleger får rabatter med ulike kreditt/debit-kort ja, så det teller jo inn.

Men, det er mest vekslingskurs og uttaksgebyr som vil bety noe over tid med overføringer fra Norge. Er dette korrekte kurser i forhold til bankoverføring?
http://www.kasikornbank.com/EN/RatesAndFees/ForeignExchange/Pages/ForeignExchange.aspx

1NOK - 4.17 THB vs visa 4.20
http://baht.thaivisa.com

Bank i Thailand inkluderer en god del papirarbeid. Så du får vurdere hvor mye tid du tenker å bruke på et slikt prosjekt.

De fleste banker krever at du både bor og arbeider i Thailand. Altså work-permit og leiekontrakt med ditt navn på. Om du er fastboende med langtidsvisum eller inn/ut på kortere opphold tror jeg ikke er like viktig. Men uten work-permit og bostedsadresse blir det vanskelig. Du må også ha et thai mobilnummer slik at du kan motta engangskoder o.l. fra banken.
Dokumentasjonskravene varierer fra bank til bank og filial til filial og innimellom avhengig av hvem som betjener deg i filialen. Så ikke bli overrasket om du kommer på morgenen og får beskjed på at du mangler ettellerannet papir og så kommer tilbake på ettermiddagen eller dagen etter og får høre at det nevnte papiret trengs ikke, men det er derimot et annet ikke tidligere nevnt stykke papir som er helt nødvendig. Innimellom kan det hjelpe å bli litt bestemt i tonefallet.

Bankkort er somregel gebyrfri i hjemme-regionen og så påløper gebyr for bruk i minibanker andre steder. Vil avhenge litt fra bank til bank også. Bangkok Bank hadde noen gebyrfrie uttak også i andre regioner enn hjemme-regionen som var Bangkok for min del.

Det er også krav om å levere inn søknad for forhåndsgodkjenning av overføring av penger ut av Thailand. (gjøres en gang for alle fremtidige overføringer av samme type - for eksempel hjemføring av lønn).

Kredittkort kan du også få, men du vil nok bli krevd å sette kreditt-beløpet på en sperret konto så det binder opp kapital.

Alt i alt må du vurdere sterkt om du virkelig trenger bankkonto med mindre noen skal betale deg penger i Thailand. Det er som du skjønner veldig mye mas.

Ser utfordringene, blir vel kanskje debet-kort som er mest aktuelt. Uten å forskuttere for mye, er ikke nødvendivis problemet for meg å få en konto i Thailand, men hvor grensen går for at det lønner seg.

Hvor mye vil en spare på ATM-uttak på 200 000 THB i året vs overføring fra Norge til bankkonto i Thailand og gebyrfri kjøp og uttak?

Thailand-tråden

Insomnia4u

Når man sender penger fra norsk bank til thai bank så er det den norske banken sin vekslingskurs som er gjeldende. Det er den jeg veksler hos.
K-bank er kun mottaker av THB, ferdig vekslet.
Den kursen du viser til er kursen hvis jeg veksler hos K-bank.

Uten å ha gått alle transaksjonene i sømmene så ser jeg at jeg etter en tid har fått bedre kurs etter å hatt jevnlige overføringer enn i begynnelsen, da sammenlignet med midt kurs på ex.com

I tillegg har tiden på overføringene gått ned. Sender jeg penger på en mandag morgen fra nettbanken så er pengene på thai konto tirsdag kveld, seineste onsdag morgen.

Skatteetaten, overføringer til utland over 5000 NOK meldes til valutaregisteret. Når jeg sendte penger var det kr 20-25' pr transaksjon med kode "Arv, egne midler" og fritekst Livsopphold/husleie. Jobben har attestert årlig til NAV at jeg er bosatt i BKK og pendler til jobben i utlandet.
Når det formelle er i boks så går alt så mye lettere.
Jeg har F.eks ikke vedlagt et eneste bevis på reisingen til/fra BKK eller stempel fra Pass, noe som var sagt at det var et must.

Last edited:

Hvor mye vil en spare på ATM-uttak på 200 000 THB i året vs overføring fra Norge til bankkonto i Thailand og gebyrfri kjøp og uttak?

Spørs jo hvordan du fordeler overføringene og uttakene - det er jo antallet overføringer eller uttak som koster mest.

Overføring fra norsk bank til Thailandsk bank koster vel minimum 50 kroner, altså omtrent det samme som et uttak med norsk kort i ATM i Thailand.

Når jeg er i Thailand tar jeg ut kontanter med gebyrfritt norsk kort i ATM slik at det "bare" er 200 bath ekstra, i tillegg prøver jeg å holde meg til ATM som gir meg størst mulig beløp pr. transaksjon (30 000 bath)

Spørs jo hvordan du fordeler overføringene og uttakene - det er jo antallet overføringer eller uttak som koster mest.

Overføring fra norsk bank til Thailandsk bank koster vel minimum 50 kroner, altså omtrent det samme som et uttak med norsk kort i ATM i Thailand.

Når jeg er i Thailand tar jeg ut kontanter med gebyrfritt norsk kort i ATM slik at det "bare" er 200 bath ekstra, i tillegg prøver jeg å holde meg til ATM som gir meg størst mulig beløp pr. transaksjon (30 000 bath)

Skjønner. Om jeg har store utlegg for jobben hender det at jeg tar ut større beløp i bank på visa eller mastercard, leverer bare pass i tillegg. Kan ikke huske hvor mye gebyrene var:8:

Jeg har ikke sett ATM som gir 30K på lenge, hvilken bank er det som gir det? :)

Skjønner. Om jeg har store utlegg for jobben hender det at jeg tar ut større beløp i bank på visa eller mastercard, leverer bare pass i tillegg. Kan ikke huske hvor mye gebyrene var:8:

Jeg har ikke sett ATM som gir 30K på lenge, hvilken bank er det som gir det? :)

Det er noen gule minibanker, hvis jeg ikke husker feil, så heter banken krungsri

Kan bekrefte at man kan ta ut THB 30.000,- i minibankene til Krungsri.

Kan også bekrefte dette. Gjorde det senest for 2 dager siden. Veldig irriterende at andre minibanker som regel bare gir 10.000 pr gang med påfølgende 200THB gebyr.

Kan bekrefte at man kan ta ut THB 30.000,- i minibankene til Krungsri.

Hos TMB kan du også ta ut 30,000 av gangen.

Hvis du tar med passet kan du gå inn i banken å ta ut mer og i tillegg slippe gebyret på 200 baht. Sjekk først at banken i Norge ikke tar et gebyr for det.

Tar du ut på kredittkort i skrankene på flyplassen kan/kunne man i sin tid velge beløp.
Var riktig nok ikke alltid det gikk.

Swipe kortet i terminalen og man kunne ta ut 50.000. Husker en gang så fikk jeg ut 100.000 fordelt på to kort.

Det skal hvertfall ikke skje igjen for å bære rundt på så mye har jeg ikke behov for, samt kursen på flyplassen er helt ræva.

Reisetips ønskes - Thailand/Asia

Hei alle!

Endelig fikk jeg og min bedre halvdel ut fingern. Etter 2 år uten ferie tenkte vi at tiden var inne.
Vi booket 2 biletter tur retur til Bangkok. Og selvsagt på Business Class med Emirates innom DXB. Vi gleder oss stort.

Men hva nå? Hvor i alle dager bør vi reise. Både jeg og hun jobber 100% og litt til, så når vi først skal på ferie kunne vi tenkt oss sol, strand, bading, drikke, mat og ikke noe mer! Vi er altså ikke ute etter noen backpacker tur, men selvsagt åpne for forslag om severdigheter og evt ting man kan finne på :)

Vi har vi biletter til BKK i 10 dager, men vi lurer på å fly videre derifra. Kikket mye på Phuket, men for meg virker det litt som Plaja Del Ingles bare 6000 km lengre unna hehe. Noen andre tips? Noen som har noen gode erfaringer med resorts? Beste ville jo vært å sjekket inn på ett herlig hotell hvor de har alt! Da kan vi bare slappe av og nyte livet.

Vi tenkte nemlig å ta de to siste dagene i Bangkok for å få med oss storbylivet. Markeder osv. Hvor bør vi bo i Bangkok?

Setter pris på alle tips :)

I Bangkok synes jeg det er greit å bo langs Sukhumvit Road. Mye barer, restauranter, shopping og natteliv i området. Og aldri langt til en Skytrain-stasjon. Skytrain er et must for å komme seg rundt i Bangkok... Det er haugevis av bra hoteller til hyggelige priser å velge mellom, her er et par av min favoritter i overkommelig prisklasse:

http://www.accorhotels.com/gb/hotel-5213-sofitel-bangkok-sukhumvit/index.shtml

https://www.radissonblu.com/en/plazahotel-bangkok

Sent from my iPad using Tapatalk

Bodde på Pathumwan Princess (ved MBK-senteret) sist gang - fant en veldig god pris der inkl. frokost. Det var veldig bra, fin uteplass, stort basseng, tørrskodd over til Skytrain (gjennom shoppingsenteret) osv. osv. Støtter TriStar på Sukhumvit og/eller i nærheten av SkyTrain (jeg foretrekker kollektivt fremfor å sitte i kø på bakken)

Back