Thailand-tråden

Re: Thailand-tråden

Hvordan er Chiang Mai i juni i forhold til regn?

Har en del bonuspoeng jeg må svi av, men har bare erfaring fra vintersesongen.

Har hytte i Chiang Mai, er der mest i vinterhalvåret. Men har vært der 2 ganger i juni og det var helt OK. Noen regnskurer på kvelden og heller ikke alt for varmt. September og oktober er vel månedene med mest nedbør om jeg ikke husker feil.

Vi har booket årets juleferie er lagt til Thailand.
Har egentlig ønske om Koh Samui men foreløpig ingen award tickets dit, så har booket Krabi foreløpig.

Vi har 3 uker til disposisjon og ønsker å se et par steder, men ikke for mye farting.
Har sett på hoteller i både, phuket, krabi, koh samui, ko tao, ko pha ngan og ko lanta. Det virker derimot som at man får mye mer for pengene på koh samui.

Hva anbefaler folket? Dra rett ut til koh samui, bli i Krabi, eller dra ned til ko lanta?

Vi har booket årets juleferie er lagt til Thailand.
Har egentlig ønske om Koh Samui men foreløpig ingen award tickets dit, så har booket Krabi foreløpig.

Vi har 3 uker til disposisjon og ønsker å se et par steder, men ikke for mye farting.
Har sett på hoteller i både, phuket, krabi, koh samui, ko tao, ko pha ngan og ko lanta. Det virker derimot som at man får mye mer for pengene på koh samui.

Hva anbefaler folket? Dra rett ut til koh samui, bli i Krabi, eller dra ned til ko lanta?

Er nok ikke allverden med tilgang på awardtickets til Samui om du tenker på Thai/Star alliance. Thai har kun 2 flighter om dagen, en tidlig morgen og en på ettermiddagen. Samui er Bangkok Airways territorium...

Men har mottatt noen troverdige rapporter om søppelberg og ubehagelig lukt på Samui i det siste, spesielt på Chaweng. Øya har et stort søppelproblem, og søppelet hoper seg opp pga et defekt forbrenningsanlegg. Koh Tao holder jeg meg unna pga den lokale mafiaen, ref. drapene på de to engelske turistene for et par år tilbake. Ville satset på en kombinasjon av Krabi og Koh Lanta og kanskje Phuket (om det blir for stille...). At man skal få mye for pengene på Samui synes jeg høres rart ut, i mitt hode er dette et av de dyreste feriestedene i Thailand.

Legger inn en anbefaling på Ao Nang (Krabi). Rolig sted med mye fin natur, fin strand (Railey beach), greit uteliv uten at det blir for vilt og ikke så veldig mye snusk. Fine utflukter til Phi Phi og øyene i nærheten. Prisene er helt ok, billigere en Phuket og Samui. Har reist litt rundt i Thailand, men Ao Nang er stedet jeg kommer tilbake til.

Koh Phangan er også spennende, spesielt om du er der når det er fullmånefest. Litt mindre utviklet en Samui.. ;)

God tur:D

Vi=?

Meg og samboer. 2 pax. ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Er nok ikke allverden med tilgang på awardtickets til Samui om du tenker på Thai/Star alliance. Thai har kun 2 flighter om dagen, en tidlig morgen og en på ettermiddagen. Samui er Bangkok Airways territorium...

Men har mottatt noen troverdige rapporter om søppelberg og ubehagelig lukt på Samui i det siste, spesielt på Chaweng. Øya har et stort søppelproblem, og søppelet hoper seg opp pga et defekt forbrenningsanlegg. Koh Tao holder jeg meg unna pga den lokale mafiaen, ref. drapene på de to engelske turistene for et par år tilbake. Ville satset på en kombinasjon av Krabi og Koh Lanta og kanskje Phuket (om det blir for stille...). At man skal få mye for pengene på Samui synes jeg høres rart ut, i mitt hode er dette et av de dyreste feriestedene i Thailand.

Takk for tips om Samui og Tao. Fjorårets tur gikk til Vietnam og Kambodsja, så søppel har vi sett nok av dessverre...

Det er massevis med award til Krabi, og CT telefonen har sagt det er vanskelig med award til USM, men det bure åpne opp senere. Om det stemmer vet jeg nå ikke.... Uansett er det ikke mer enn 4-5 timer med bil og ferge fra KBV til Koh Samui.
Ang pris så har jeg sammenliknet prisene på 4* og 5* hotell i alle de overnevnte stedene. (Hotels.com) Det har ikke vært tvil om at man får mye flottere hotell for mindre penger på Samui. Standarden virker mye høyere og hotellene nyere. Om "besparelsen" blir mindre mtp hva det koster å leve å øyen vet jeg ikke...

Legger inn en anbefaling på Ao Nang (Krabi). Rolig sted med mye fin natur, fin strand (Railey beach), greit uteliv uten at det blir for vilt og ikke så veldig mye snusk. Fine utflukter til Phi Phi og øyene i nærheten. Prisene er helt ok, billigere en Phuket og Samui. Har reist litt rundt i Thailand, men Ao Nang er stedet jeg kommer tilbake til.

Koh Phangan er også spennende, spesielt om du er der når det er fullmånefest. Litt mindre utviklet en Samui.. ;)

God tur:D

Takk for anbefaling om Ao Nang. Skal se nærmere på det. Vi er ikke så veldig på utelivet, men ønsker mulighet for gode restauranter og annet enn beachbarer. Er Phi Phi verdt å dra til? Har hørt litt ymse...

Noen har vært eller kjenner noen som har vært i Phuket nylig? Trodde regntiden var over men yr viser regnbyger hver dag. Er det snakk om en liten skur i firetiden, eller strekker deg seg utover både ettermiddag og kveld?

Var 5 dager i Krabi forrige uke, fint vær alle dager, hadde vel totalt 1 time med regn. Dog så det ut til at det var litt mer ruskevær vestover

Er det noe jeg har lært meg etter ti år i Thailand så er det ikke ikke tro på Yr.no.
Lita ettermiddagsbyge er det vanlige.

Noen har vært eller kjenner noen som har vært i Phuket nylig? Trodde regntiden var over men yr viser regnbyger hver dag. Er det snakk om en liten skur i firetiden, eller strekker deg seg utover både ettermiddag og kveld?

Er det noe jeg har lært meg etter ti år i Thailand så er det ikke ikke tro på Yr.no.
Lita ettermiddagsbyge er det vanlige.

Yr klarer ikke melde været i tropiske strøk, så er egentlig håpløst å det hele tatt benytte seg av de der.
Husker på bryllupsreisen på St.Lucia. Ikke bare påstod yr det skulle regne hver dag, men også at det faktisk gjorde det. Fasiten var i løpet av 10 dager hadde vi 2 regnbyger en dag, og 1 en annen :rolleyes:

Om du bruker Yr.no så sjekk Statistics/Været som var for å se hvor nærmeste værstasjon befinner seg.
Mesteparten av værmeldingene (inkludert i Norge) er databeregninger basert på rapporter langt unna, ofte 100 km.

Flyplasser er vanligvis en oppdatert kilde. (Sør-Thailand viser regn og tordenvær nesten hele året, så just disregard.)
http://www.yr.no/place/Thailand/Other/Phuket_International_Airport/hour_by_hour_detailed.html

For strender/øyer finner du ofte de mest presise værmeldingene på Kite/Windsurfe-sites. Par exemple:

www.windfinder.com/forecast/phuket_friendship_beach
www.windguru.cz

For å finne værsituasjonen på steder som ikke har webcam eller værstasjon-data online, er et originalt triks å bruke Instagram.

App > Søk > Steder (velg noe kjent) > Nyeste.

Merk at det ofte finnes flere oppføringer for samme sted, så du må finne den som har mest aktivitet og nyeste oppdateringer. F.eks. Karon Beach

Se på relevante bilder og sjekk datostempel.

For å vurdere om bildene er nylig tatt kan du gå inn på profilen til vedkommende og se context; er de on location eller er det mimrebilder fra et tidligere besøk.
Om du vil være avansert så kan du ved hjelp av skyggen finne ut tidspunkt på dagen bildet ble tatt.

Denne typen værmelding fungerer også supert for områder på fjellet; folk tagger nasjonalparker, hytter, vann etc. og er ivrige på å dele online så fort de har Internet.

Kan man ha med seg forseglet drikke gjennom sikkerhetskontroll i bkk når en er i transitt fra Europa?

Snakker du om forseglet tax-free så er svaret at det vanligvis går greit

Kan man ha med seg forseglet drikke gjennom sikkerhetskontroll i bkk når en er i transitt fra Europa?

Samme regler som alle andre flyplasser. Forseglet og med synlig kvittering som viser at det er kjøpt i forbindelse med denne reisen.
Husk at kvoten til Thailand er maks en flaske med maks en liter alkoholholdig drikke. Og maks 200 sigaretter.

"Nødprovianten" i forsegling gikk igjennom sikkerhetskontroll, men ikke vannflasken. Og tax-free i Thailand selger bare en vin ja...

Noen som har tips for å få tak i en båt for 4 personer med "sjåfør" som kan leies en halv dag fra Kamala beach? Hotellet tilbyr bare båter for 20 personer og mer full dag fra en havn 40 min herfra...

Noen som har tips for å få tak i en båt for 4 personer med "sjåfør" som kan leies en halv dag fra Kamala beach? Hotellet tilbyr bare båter for 20 personer og mer full dag fra en havn 40 min herfra...

Ta en tur ned på stranda. Pleier å være noen lokale mindre båter tilgjengelige der. Se etter plakater ev. spør noen av de som holder på med vannsportaktiviteter.

Sent from my iPad using Tapatalk

Evt. bestill i en av de mange «reisebyråbodene» rundtom overalt.

Kan nelde om at yr kan være skuffende nøyaktig når det kommer til Phuket.

Noen som vet om minibanker som ikke krever lokalt gebyr i Thailand? Prøvde tre ulike med banklogo, og alle skulle ha 200 bath i gebyr.

Back