Thai varsler økning i Skandinavia neste vinter.

Re: Thai varsler økning i Skandinavia neste vinter.

Er det et marked for rutefly til Phuket?? Det går jo flere ukentlige charteravganger fra CPH, OSL og ikke minst fra ARN.

Det som talar emot GOT är att det blir svårt med feed på en sådan linje.
Thai flyger främst till Star Alliance hubbar i Europa någon sådan är inte GOT.
På linjerna till CPH, OSL & ARN har Thai en hel del transfer som ska vidare ut i hela norden.

På linjerna till CPH, OSL & ARN har Thai en hel del transfer som ska vidare ut i hela norden.

Tjaeh, men det kunne måske blive en foretrukken one-stop rute fra GOT til fx HKG/Kina/OZ/SIN, og naturligvis Thailand!

Det er nok en korrekt satsning å konsentrere seg om hovedstedene hvor det kommer inn feed fra SAS i all hovedsak. Men, jeg har fortsatt vanskelig med å forstå den merkelige salgsstrategi TG har, ved at de ikke utnytter den mulige feed fra SAS spesielt som de kunne ha hatt større andeler av.
I dag er det det tilnærmet umulig å booke reiser online fra norske flyplasser i feed med TG955, med det resultat at det daglig er flere titalls kunder som har booket DY på separate billetter og med de komplikasjoner dette gjerne kan avstedkomme med ny innsjekk, mistet forbindelse etc.
De har jo også blokkert det hele slik at verken sas.no eller wideroe.no kan brukes for å booke reiser med TG fra Skandinavia. Merkelig strategi !

Ser forresten at TG kommer med B747-400 på OSL den 25/4. Det er er hyggelig å se at de har mulighet til å sette inn større materiell når det er trafikktopper som nå etter påske !

Trots att TG flyger till OSL sedan ett par år nu är det fortfarande många normänn som flyger med TG961 till ARN för att sedan flyga vidare med SAS till framförallt TRD och BGO.
Det är en avsevärd feed till TG960/961 från Norge.

Trots att TG flyger till OSL sedan ett par år nu är det fortfarande många normänn som flyger med TG961 till ARN för att sedan flyga vidare med SAS till framförallt TRD och BGO.

Og slik vil det være så lenge de tungvinne tollreglene eksisterer. Det er lettere for nordmenn å bytte fly i utlandet enn på OSL, hvor de må ta ut bagasjen, gå gjennom tollen, opp på avgang og sjekke den inn på nytt for sitt siste leg innenlands.:angry:

Det kan vel også være slik at TG ikke har noen problemer med å fylle sine fly fra OSL med lokale passasjerer og ikke trenger noen feed - og som man sier nye direkte IC-ruter genererer 30% ekstratrafikk. Jeg tror nok det er sant siden Bangkok kom på andre plass av utenlandsdestinasjonene med størst økning i 2010 (+ 64 000 passasjerer i forhold til 2009).

Ditt påstående motsägs av vad som står i artikeln som du i ett tidigare inlägg länkade till:

Den svenska marknaden bidrar till passagerarunderlaget också på övriga nordiska linjer. Närmare 25 procent av passagerarna som flyger Thai från Kastrup är svenskar och motsvarande siffra på Gardemoen är ca 15 procent. Däremot är det ett minimalt utbyte åt andra hållet.

Jag kan inte läsa innehållet på annat sätt än att det är få norrmän på planet ARN-BKK :)

Det kan vel også være slik at TG ikke har noen problemer med å fylle sine fly fra OSL med lokale passasjerer og ikke trenger noen feed - og som man sier nye direkte IC-ruter genererer 30% ekstratrafikk. Jeg tror nok det er sant siden Bangkok kom på andre plass av utenlandsdestinasjonene med størst økning i 2010 (+ 64 000 passasjerer i forhold til 2009).

Så lenge flyene ikke er fulle hele tiden kan jeg ikke forestille meg at de ikke behøver all den feed de kan få....

Vel, Farmer!
Det er jo mulig å bestille billetter på Thais egen hjemmeside. Men som du sier, da er det kun med Thais egne flighter og ikke feeder fra andre steder i Norge.

Et reisebyrå som selger mye Thai er Orkide.no. De har alltid hatt gode priser på Thai. Men det undret meg at heller ikke de kunne selge gjennomgående billett fra f.eks. Krs til Osl og videre med TG. Mens hvis man skulle fly KRS-CPH-BKK med TG og SAS som tilslutning så gikk det bra. SAS har jo til og med codeshare med TG på avgangene som er de tettest inn på TG sine ankomster og avganger i CPH. Men det er kanskje forskjell på innenriks feeder og intraskandinavisk?

Ellers leste jeg på Vornesitzen.de at TG har planer om å bytte ut biz classen på sine jumboer. (De nye setene kommer også på deres A380 som også får suiter på First Class) Spørsmålet er da hvordan det går med versjonene som flyr på ARN og CPH? Blir det innføring av First Class bort med Premium Eco? Eller får de som reiser Biz og Prem Eco en bedre reiseopplevelse med nyere seter?

Ettersom Sverige er det største markedet til Thailand i forhold til DK/N, er det kanskje å forvente at man får en dagflight BKK-ARN og nattflight ARN-BKK med TG i fremtiden. Det var vel en slik rute SAS kjørte når de fløy ARN-BKK sist?

BF:cool2

Nu har jeg ikke så meget indsigt i dette område, men kan nogen forklare mig sammenhængen mellem feed, 30% ekstratrafik og så at der sidste år fløj 64.000 flere pax fra OSL til BKK?

Thai startede deres trafik til OSL i juni 2009 og det er derfor naturligt at 2010 vil vise stor vækst i trafikken, da Thai her fløj hele året. Tallet siger ikke noget om hvor meget der er feed, hvor stor en del af disse pax der er flyttet fra one/two-stop connections (dvs. hvor mange ekstra pax der evt. er genereret i form af direkte trafik) eller hvor mange af disse pax som har BKK/Thailand som slutdestination eller fortsætter videre med Thai til øvrige østen og Australien.

Det eneste tallet i sig selv siger er vel at mange flere i 2010 fløj direkte fra OSL til BKK fordi der kom betydelig mere kapacitet i markedet. Jeg siger ikke at der ikke er generet ekstra trafik grundet den direkte rute, men denne konklusion kan ikke drages på baggrund af dette tal i sig selv... Her har man behov for mere detaljeret statistik.

30% ekstratrafik

Den er hentet fra CPHs materiale, så det var et fluepapir for deg PP. Sannelig gikk du ikke i fellen og nå kan du forklare logikken. :D

Den er hentet fra CPHs materiale, så det var et fluepapir for deg PP. Sannelig gikk du ikke i fellen og nå kan du forklare logikken. :D

Er beæret over at du giver mig så meget opmærksomhed. Set i det lys skuffer det mig noget at du øjensynlig ikke har læst hvad jeg skrev - jeg har ikke sat spørgsmålstegn ved "dine" 30% men påpeger blot at du ikke kan drage nogen konklusioner ang. ekstratrafik eller feed på baggrund af det 64.000 pax tal du omtaler. Men nu har du vel en mere lemfældig omgang med tal og statistik, så det kan godt være det er muligt for dig...

Det flygtorget artikeln syftar på tror jag är att det nu är få Norrmänn som flyger OSL-ARN-BKK-ARN-OSL.
Däremot är det många Norrmänn som flyger TRD/BGO-ARN-BKK-ARN-TRD/BGO.

Det flygtorget artikeln syftar på tror jag är att det nu är få Norrmänn som flyger OSL-ARN-BKK-ARN-OSL.
Däremot är det många Norrmänn som flyger TRD/BGO-ARN-BKK-ARN-TRD/BGO.

Den tolkningen gör inte jag. Det står ordagrant att 25 respektive 15 procent av passagerarna på TGs flighter från CPH respektive OSL är svenskar. Hur dom har anslutit till flighterna nämns inte.

En och annan norrman finns nog med ombord på planet ARN-BKK, men slutsatsen tycks trots allt vara att TG gör det bra från ARN utan matartrafik från Norge och Danmark.

Jag vet att TG 960/TG961 har en hel del feed till och från TRD/BGO + SAS svenska inrikeslinjer. En nära släkting jobbar på SGS ARN och har direkt daglig insyn bla dessa boknings siffror. Ex igår var det 50 resenärer som ankom ARN med TG960 och reste vidare med SK till Norge

Jeg vet ikke om dette er nevnt allerede, men:
Thai har fått godkjent en ny flåteplan. 37 fly innen 2017 og 37 fly innen 2022 (om jeg husker riktig). De får dessuten flere 77W fra India, 2 x 744 skal omgjøres til fraktere.

Jag tror att inom 5 år kommer de 747-400 som används till ARN/CPH av TG vara ersatta av 777-300ER med liknande stolskapacitet.

Back