Thai til Oslo -- so what??

Jeg er sikker på om Thai skal lykkes på OSL må det mere til enn å bare samarbeide med flybyråene. Såklart må billettene legges til den billigste prisen på deres egen hjemmeside, og tilgjengelig i Amadeus.

Jeg selv bruker aldri reisebyråer, det er gammeldags! Jeg bestiller alle billetter på nett, og helst på flyselskapets hjemmeside eller gjennom wideroe.no.

Men om nå belegget er veldig bra med "current" salgs profile ?

Selvom belegget er OK nå så vil det være bra for yield at man får mer synlighet for klarere definerte klasser med dyr pris. Om den er salgbar i Amadeus vil plutselig alle reisebyrå som håndterer bedrifter feks ha den som et alternativ når det dukker opp sånne tilfeller man bare må avgårde, etc.

-A

Spiller vel også en rolle at maskinen er noe "ukurant". De kan vel ha ingått en avtale om salg gjennom byrå som kjøper x antall seter. Og så tar de som ph-ndr sier å skummer markedet selv.

Bestiller selv flybilletter på egenhånd via Finn.no ect., men de siste gangene vi har vært i Phuket, så har jeg aldri klart å finne tilsvarende priser som Combi Tour i Tromsø klarte. Så av og til kan det faktisk lønne seg å bruke reisebyrå er min erfaring.

syns da ikke thai er så dyrt, når jeg kom hjem fra thailand nå for to dager siden så bestilte jeg meg ny reise i august med thai, betalte 6000 t/r, er vel høyst overkommelig det. 500 kroner mer enn når jeg bestilte tur med AY.. Jeg fant prisen på kelkoo`s søkemotor

Er det noen som har sett om OrkidéExpressen selger billetter med andre til Thailand nå, og hvordan disse markedsføres. Kan det være at Thai har gitt orkidé en slags "enerett" en tid, mot at de fyller opp flyene?

Både OrkidéExpressen og Wikstrøm ordner reiser fra "alle" flyselskapene.
Jeg har blant annet kjøpt billetter med Cathay Pacific fra Ordkide.

Jeg liker veldig godt å bestille gjennom byrå på slike langturer da jeg føler den ekstra servicen og den fleksibiliteten ved stop over osv. er verdt et par hundre kroner (selv om det oftest ikke blir så mye dyrere)

syns da ikke thai er så dyrt, når jeg kom hjem fra thailand nå for to dager siden så bestilte jeg meg ny reise i august med thai, betalte 6000 t/r, er vel høyst overkommelig det. 500 kroner mer enn når jeg bestilte tur med AY.. Jeg fant prisen på kelkoo`s søkemotor

Gjorde et tilsvarende søk hos kelkoo og fikk opp ca 11 400 kr pr pers som billigste billett med Thai med avreise 28. desember og retur 4. januar. Mulig å få kjøpt gjennom Kilroy Travels.

Gjør jeg tilsvarende søk hos WIAS så koster samme billett 14 485 kr.

er vel naturlig noe dyrere i de måndene å reise til thailand, da er det jo høysesong der nede.. nå i disse måndene her hjemme er det fullt mulig å få billige turer. Når jeg søkte rundt kom thai billigst ut av det, blir behagelig å fly direkte ned..

Joda, er klar over at det er høysesong, så prisene er naturligvis også høyere :) Men likevel så koster de 3000 kr mer pr pers hos WIAS enn via nettreisebyrå (KILROY travels).

Er årsaken til dette prisene som er lagt inn (eller som mangler...) i Amadeus?

De andre nettreisebyråene er jo også avhengig av at ruten ligger i bookingmotorene.

Det som forsåvidt er baksiden med WIAS er at de utsteder billettene på Widerøe-dokument(701). Jeg har en mistanke om at TG muligens ikke tillater annet enn fullpris-billetter når billetter ikke utstedes på TG-dokument(217) - noe som dermed gjør at WIAS ikke får solgt annet enn fullpris. Kanskje noen WIAS-gutter kan svare for dette?

Bare en mulig tanke fra Joe - som ikke aner om det faktisk er tilfellet eller ei.

Gjør du samme søket på de samme datoene direkte på thaiair.com så får du en pris på 14 460 kr... altså ca 3000 mer enn hos KILROY travels og omtrent det samme som du får hvis du søker hos WIAS...

Så jeg vet ikke helt om det spiller noen rolle om det er WIAS-dokument eller TG-dokument billettene utstedes på. Så lenge ikke prisene er lagt inn så blir det vel slik...

Jeg kan da bare ikke forstå hvordan alle disse mindre nettbaserte selskapene kan tilby bedre priser...De må jo få prisene fra noe sted de også - og det trodde jeg stort sett var konvensjonelle bookingmotorene...

Dobbeltsjekket nå og får følgende:

OSL-BKK-OSL (utreise 28. desember 2009 TG955, retur 4. januar 2009 TG954)

KILROY Travel: 11 339 kr
Thaiair.com: 14 460 kr
Wideroe.no: 14 485 kr

Hvor KILROY får sine priser fra kan jeg ikke svare på, men det er fullt mulig å booke. Merkelig opplegg...

Ahh... Deilig å våkne opp til denne tråden! ;)

Jeg liker ikke å bestille billetter via reisebyrå (om de har eksistert 100 år og er seriøse er ikke poenget), jeg liker å bestille via kanaler som jeg kjenner som websidene til de respektive selskapene eller Widerøe, Expedia, Orbitz etc.

Men om nå belegget er veldig bra med "current" salgs profile ?

Dette blir litt SAS bedriftsøkonomi. I deres lille verden er kanskje slik, men ett flyselskap med en plan som tjener penger, tenker lengre enn flytting fra andre ruter til OSL ruta og kanskje en ekspansjon til større materiell. Dersom man ekskluderer til og med seg selv (siden billettene ikke er til salgs på Thai sine hjemmesider) og alle andre enn reisebyrået på Tynset eller hvor det ligger, går man glipp av muligheten for ekspansjon og vekst på ruten. Oljeprisen er på vei oppover og man bruker det suverent minst lønnsomme flyet som finnes i stallen på denne ruten, ett fly som ikke takler oljepriser på rundt 100 dollar.

Og det å selge via TO`s er ikke den rimeligste distribusjonen heller. Tipper Hr. Wikstrøm eller "vår venn fra Tynset" sitter igjen med ca 20% pr billett i forhold til 0 kommisjon via andre byråer.

Men alt er mulig å selge - det er bare snakk om pris

Og billigste måte å selge billetter på er selvsagt via egen hjemmeside. Der selger ikke Thai billetter

Helt klart snodig og kanskje uprofesjonelt. Men ikke useriøst ^_^.

Joda, kan være enig med deg der, det er ihvertfall ikke profesjonelt å satste på en hest når andre hester selger mye mer enn den hesten du satser på

Jeg er sikker på om Thai skal lykkes på OSL må det mere til enn å bare samarbeide med flybyråene. Såklart må billettene legges til den billigste prisen på deres egen hjemmeside, og tilgjengelig i Amadeus.

Jeg selv bruker aldri reisebyråer, det er gammeldags! Jeg bestiller alle billetter på nett, og helst på flyselskapets hjemmeside eller gjennom wideroe.no.

Helt enig!

Selvom belegget er OK nå så vil det være bra for yield at man får mer synlighet for klarere definerte klasser med dyr pris. Om den er salgbar i Amadeus vil plutselig alle reisebyrå som håndterer bedrifter feks ha den som et alternativ når det dukker opp sånne tilfeller man bare må avgårde, etc.

-A

Meget viktig poeng.

er vel naturlig noe dyrere i de måndene å reise til thailand, da er det jo høysesong der nede.. nå i disse måndene her hjemme er det fullt mulig å få billige turer. Når jeg søkte rundt kom thai billigst ut av det, blir behagelig å fly direkte ned..

Jeg kikket via http://matrix.itasoftware.com/cvg/dispatch fra slutten av september til og med januar med 14 dagers opphold OSL-BKK er det kun prisene jc henviser til som kommer opp.

Thai har lagt ut billetter til meget gode priser via egne nettsider, men dette har stort sett vært før vinterprogrammets start. Det legges sikkert ut gode priser til vinterprogrammet snart. Ellers er det jo mer en strategisk sak hvordan selskapet velger å profilere seg. Samarbeidet med reisebyråer er helt sikkert avgjørende for denne rutens eksistens. Og hva er egentlig problemet - du kan jo bare ta kontakt med et reisebyrå om du p.t. ikke finner gode priser online?

Thai har lagt ut billetter til meget gode priser via egne nettsider, men dette har stort sett vært før vinterprogrammets start. Det legges sikkert ut gode priser til vinterprogrammet snart. Ellers er det jo mer en strategisk sak hvordan selskapet velger å profilere seg. Samarbeidet med reisebyråer er helt sikkert avgjørende for denne rutens eksistens. Og hva er egentlig problemet - du kan jo bare ta kontakt med et reisebyrå om du p.t. ikke finner gode priser online?

Eller jeg kan droppe Thai altogether og fly noe annet inntil jeg kan kjøpe billetter fra andre enn reisebyråer

Ikke noe problem å ta kontakt med et reisebyrå, men siden jeg foretrekker andre måter å bestille mine flybilletter på (helst online gjennom WIAS eller flyselskapenes egne nettsider) så eksluderer Thai seg selv når de velger å prioritere de "tradisjonelle" reisebyråene (Wikstrøm, OrkidéEkspressen). Hvorfor de velger en slik strategi er det bare de selv som kan svare på...

Last edited:
Hei

Jeg liker best å bestille billetter på egen hånd via nettet og det virker litt rart hvis Thai legger føringer på hvordan setene deres fra Oslo skal selges. Jeg synes det er kjekt å se at Norge får flere direkte ruter til utlandet men for oss som bor i "utkant Norge" så betyr dette faktisk ganske lite. Fra Stavanger kan jeg fly direkte til Amsterdam, Køben, Frankfurt, London etc...plasser som alle gir glimrende connections videre. Så for min del så er nyheten om at Thai skal fly direkte fra Oslo til Bangkok ganske uinteressant med mindre de kan tilby bedre deals enn det jeg kan få via nettet på andre flyselskap (og helst innen StarAlliance)

Eller jeg kan droppe Thai altogether og fly noe annet inntil jeg kan kjøpe billetter fra andre enn reisebyråer

Hvor kjøpte du dine flybilletter før internettets tid Tommy777?
Litt OT, husker både SAS og BU hadde flotte salgskontor i mange norske byer....

Back