Thai til Oslo -- so what??

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Har begynt aa kikke litt paa denne ruten for kanskje ta turen til Thailand til jul/nyttaar via Norge istedetfor aa dra via LAX.

Det har naa tatt saapass lang tid at man ikke kan skylde paa at det tar tid aa laste opp ruten i Amadeus saa jeg regner med at Thai ikke har tenkt aa selge billetter selv eller via ordentlige reiseportaler paa denne ruten overhodet.

Siden lenge foer oppstart har 15K vaert billigste oekonomiklassepris, premium economy til 30K og business til 50K paa Thai og andre serioese portalers hjemmesider. Det er jo soleklart at det ikke er en eneste kjeft som er idiot nok til aa kjoepe til disse prisene naar man faar dette for 1/3 av prisen 45 minutter unna med samme selskap.

Saa denne ruten skal utelukkende selges av Orkideekspressen og andre charterselskaper, ikke av Thai selv. Sure, tar du kontakt med ett minkeybyraa saa kan de ordne deg rimeligere billetter :rolleyes::rolleyes::rolleyes:

De staar frem i avisen aa skryter paa seg at de "fyller opp maskinen nesten hver dag" og "har kjempesuksess". Klart, naar de driver aa ombooker fra to jumboer som gaar fra ARN og CPH og i tillegg har ett fly som har 40 seter flere enn 757en til CO men er mer enn dobbelt saa dyr aa operere hadde enhver idiot klart aa fylle opp denne maskinen fra OSL 5 dager i uken. Ikke akkurat noe vits aa sette seg paa sin hoeye hest av den grunn.

Jeg synes det er direkte userioest den maaten Thai har inntraatt OSL paa og fortsetter man aa kun aa selge via charterbyraaer, er denne ruten i mine oeyne helt ubrukelig og da sier jeg Thai til Oslo-- So what???

Last edited:
Orkide Ekspressen er vel ikke akkurat et charterbyrå...har vel brukt rutefly i over 30 år. De er utrolig flinke på Thailand, Østen Jorda rundt billetter og har av alle ting også spesialisert seg på Cuba...

Thai hadde aldri kommet til OSL uten et samarbeid med Orkide Ekspressen...

Har påpekt dette selv i en tidligere tråd og fikk da spørsmål fra andre "medforumister" om hva som var problemet med å bestille gjennom reisebyrå (f.eks Orkideekspressen)... Har ingen store problemer med det, men jeg vil gjerne bestille på den måten som passer meg best. Så inntil det blir mulig å booke billetter selv via f.eks WIAS så blir det nok dårlig med reiser med Thai fra OSL for min del. Fatter ikke hvorfor de ikke har lagt ut dette til "alle".

Har selv bestilt avreise til SGN, med Thai i august gjennom travellink.no, pris; 7861,-. Andre online reisebyråer jeg har sett er ebookers.no også, har du prøvd disse sidene?

Denne tråden minnet meg litt om en O`Leary måte å skape blest på..

Det at de "tar" kunder fra de to jumboene på ARN og CPH kan jeg ikke skjønne er useriøst. Det er jo ikke helt umulig at det faktisk har vært et behov for en maskin direkte fra Oslo fordi det er felr og fler nordmenn som åpner øynene for denne delen av kloden. En viktig ting her er jo at økningen i nordmenn som drar østover kommer nok til å øke klart mer på grunn av dette.

Å kalle Orkidè Ekspressen og co. for charter osv. er vel egentlig litt barnslig og uvitende ;)

Men - morsom tråd, jeg klarte å bite på :)

En viktig ting her er jo at økningen i nordmenn som drar østover kommer nok til å øke klart mer på grunn av dette.

Eventuelt at det blir færre nordmenn ombord hos KL, LH, AY, BA, SK etc også

Å kalle Orkidè Ekspressen og co. for charter osv. er vel egentlig litt barnslig og uvitende ;)

Kanskje feil beskrivelse, men samtidig så må det være lov å si at det både er dårlig og overaskende av Thai at de ikke tilbyr flere billettyper gjennom andre kanaler enn de tradisjonelle reisebyråene. Jeg skal innrømme at når jeg leter etter billetter så går jeg aldri innom de tradisjonelle reisebyråene, unntatt når det kommer til jobbresier hvor jeg er tvunget til å bruke et bestemt byrå

Pussig, det så ut som at kona måtte reise på kort varsel til MNL denne uken ( det ble heldigvis ikke nødvendig ), men jeg fikk billet direkte fra deres web for vel 10k.

På seat24.no fikk jeg sist lørdag billett for 7.500 med avreise i morgen . Retur to uker senere. Ut via CPH og hjem på direkten BKK-OSL... Alt TG..

Eventuelt at det blir færre nordmenn ombord hos KL, LH, AY, BA, SK etc også

Det skjer nok, men at totalt antall nordmenn østover tror jeg vil øke da jeg hører allerede familie/kollegaer som før har vært avventende til Østen (og er ennå stae på charter) nå ser at man plutselig er på Koh Samui, Bali osv med ett enkelt stopp.

Og at fokusen på Thailand osv øker på grunn av dette trenger man ikke mange år med markedsføring for å se at det vil gi en positiv effekt.

Edit: Jeg mistenker også at det å kunne får litt ekte reiseluksus (spesielt i økonomi) fra Gardermoen også vekker litt interresse.

Jeg synes det er direkte userioest den maaten Thai har inntraatt OSL paa og fortsetter man aa kun aa selge via charterbyraaer, er denne ruten i mine oeyne helt ubrukelig og da sier jeg Thai til Oslo-- So what???

Dette er vel noe av det mest pekuniære utsagnet på Forum på svært lenge. Useriøst å starte en ny rute ??

For å si det Tommy777 mente å si, før han sto opp med feil fot:

Det er faktisk snodig at de ikke har fornuftige priser liggende i Amadeus, det ville da ført til mer salg av seter, og det kan da ikke være en dårlig ting?

-A

Å kalle OrkidéEkspressen "charter" er vel en liten overdrivelse ja, men poenget med denne tråden er vel kritikk av Thai sin policy på ikke å legge ut sine billetter i f.eks. Amadeus slik at det er mulig å booke selv via f.eks. WIAS, ikke om OrkidéEkspressen skal kalles charter eller ikke...

Jeg har som tidligere nevnt ingen problemer med å booke billetter via andre salgskanaler, men jeg foretrekker så langt det er mulig, å booke selv via f.eks. WIAS. Og hvis ikke Thai legger ut billetter (som er fornuftig priset...) på Amadeus så velger jeg mest sannsynlig en annen routing/annet selskap. Og har de så godt belegg/salg som de hevder så trenger de muligens ikke flere passasjerer via andre salgskanaler? :rolleyes:

Noen som har fått lignende gode priser på denne direkteruten hvis man forsøker datoer i november/desember/januar 2009?

Last edited:
Synes booking på thai sin egen hjemmeside generelt er helt håpløs hvor det er vanskleig å finne gode priser. Kan det være at de benytter "thailandsk" måte å selge billetter på. Der er det vel fortsatt flust med små billettkontorer overalt?

Uansett alltid irriterende å ikke kunne bruke WIAS.

Og det å selge via TO`s er ikke den rimeligste distribusjonen heller. Tipper Hr. Wikstrøm eller "vår venn fra Tynset" sitter igjen med ca 20% pr billett i forhold til 0 kommisjon via andre byråer.

Men alt er mulig å selge - det er bare snakk om pris

Og det å selge via TO`s er ikke den rimeligste distribusjonen heller. Tipper Hr. Wikstrøm eller "vår venn fra Tynset" sitter igjen med ca 20% pr billett i forhold til 0 kommisjon via andre byråer.

Men alt er mulig å selge - det er bare snakk om pris

Wikstrøm er vel på Wikstrøm Reiser i Skien?

Det er faktisk snodig at de ikke har fornuftige priser liggende i Amadeus, det ville da ført til mer salg av seter, og det kan da ikke være en dårlig ting?
-A

Helt klart snodig og kanskje uprofesjonelt. Men ikke useriøst ^_^.

Tror han sikter til OrkidéEkspressen som holder til på Tynset.

Ja fordi Wikstrøm vel satset på Krabi og det gikk jo ikke;), så kom plutselig Orkideekspressen med TG 5 ggr/uken. Synes de fortjener skryt for det faktisk, TG hadde nok aldri aldri kommet til OSL om ikke de hadde samarbeidet med dem. Nå etterpå har jo Wikstrøm kjørt store avisannonser om sitt samarbeid med SQ og deres komfort og mulighet til å fly A380 osv. Så det har nok vært litt kniving mellom disse to byråene. Men ser samtidig helt klart poenget at det er rart de ikke har lavere priser på egen hjemmeside.

Apropos det; jeg bestilte ganske nylig billetter med OK til Praha førstkommende lørdag, og da var prisen på billettene på CSAs hjemmeside nesten dobbelt av det som var tilgjengelig på steder som supersaver eller seat24.no. Litt pussig.

Er det noen som har sett om OrkidéExpressen selger billetter med andre til Thailand nå, og hvordan disse markedsføres. Kan det være at Thai har gitt orkidé en slags "enerett" en tid, mot at de fyller opp flyene?

Back